Alpha en Omega. Deel 14 en 15.
Dit is het laatste blog over mijn studie "Alpha en Omega".
Deel 14 en 15 is een vervolg van Deel 1, Deel 2, Deel 3A, Deel 3B, Deel
3C, Deel 3D, Deel 3E, Deel 4/5, Deel 6/7, Deel 8/9/10, Deel 11 en Deel 12/13.
Inleiding.
Op deze link is
een uitnodiging te lezen om mee te doen met een Alpha cursus in de
buurt.
De Alpha cursussen zijn op dit moment online te volgen.
In
2019 heb ik een studie gemaakt over dit onderwerp. Dit omdat ik een
individualist ben. Deze studie is dan ook voor mensen die meer willen
weten over 'geloven' maar geen groepsmensen zijn.
Ooit
kreeg ik een tip van een medeblogster om de “Alpha en Omega”
studie die ik gemaakt heb op mijn blogs te zetten. Dat lijkt mij nu
het juiste moment om te doen. Als ik een gedeelte af heb pas ik dit ook aan in de oorspronkelijke studie.
Op
Wikipedia
heb
ik de vragen
gevonden die behandeld worden tijdens de Alpha cursussen.
2. Wie is Jezus?
De eerste 13 punten heb ik behandeld. In dit blog onderzoek ik punt 14 en 15.
14.
Geneest God vandaag de dag nog?
Hieronder lees ik:
“Ja!
Ik ken een patiënte die in het ziekenhuis waar ik werkte meedeed aan
ons onderzoek naar een nieuw medicijn voor haar ernstig invaliderende
aandoening. Wij konden haar niet helpen, maar we hadden intussen wel
haar ziekte op allerlei manieren gedocumenteerd, vooral met
objectieve meetinstrumenten. Op een goede dag kwam ze de afdeling
binnenlopen! Jawel! Ze zat niet meer in een rolstoel en was verlost
van haar chronische pijn! Ze was in een gebedsbijeenkomst letterlijk
uit haar rolstoel opgericht, op dezelfde manier als de Here Jezus
tegen de verlamde man zei: “Sta op en wandel!”. Mijn medewerkers
hebben op haar verzoek een uitgebreid onderzoek gedaan en konden
helemaal geen ziekteverschijnselen meer vinden! Ze liet een soort
geboortekaart drukken waarop onder andere geschreven stond: ‘Niets
is onmogelijk voor wie in Hem gelooft’, en ‘Door de kracht van
onze God die vergeeft en ons genezing brengt’ (Opwekking 464). Daar
word je stil van!"
Ik
ken ze wel de genezingsverhalen. Wanneer ik er van uit ga dat God wel
geneest vandaag aan de dag, maar deze genezing niet iedereen te deel
valt, dan is het wel heel teleurstellend als iemand niet in de
prijzen valt. Iemand kan zich dan afvragen waarom God hem/haar niet zegent.
Geen genezingen bij Jan Zijlstra. Uitzending van Netwerk met Tijs van den Brink en Jan Zijlstra.Helaas lijkt de film niet meer te bestaan. Netwerk
Ik lees op een volgend stukje van de Alpha cursus dat vrede boven genezing staat.
“God geneest ook vandaag de dag nog. In de gebroken wereld waarin we nu leven zijn er veel mensen met ernstige ziektes. Op de weg van lijden belooft God in het hier en nu Zijn vrede te geven. Alleen die vrede is krachtiger en meer troostvol dan het lijden dat ons treft. De bijbel zelf zegt al dat Gods vrede ons verstand te boven gaat. Het klopt dat die rust in tijden van ziekte zo moeilijk voor te stellen is, want het lijden kan soms zo schrijnend zijn. Hier gaat God ook niet aan voorbij, maar juist in de meest schrijnende situaties geeft Gods vrede een toekomstperspectief. In de toekomst zal God ons helemaal vrij maken van al het lijden en alle ziektes. Verlangend mogen we uitkijken naar die dag en gelovend mogen wij bidden voor genezing van ziektes op dit moment en dankbaar mogen we ten allen tijde Zijn vrede verwachten, iedere dag opnieuw.”Het
is waar dat God vrede wil geven wanneer iemand niet genezen is. Maar
hoe moeilijk is het als de een wel geneest en de
ander niet. En wat te zeggen van ongelovigen die soms ook genezen.
Dat kan toch niet door God komen?!
Ik
geloof niet dat het zo werkt. Dit is niet wat God doet in deze
bedeling. Natuurlijk kan God genezen. Daarin is Hij niet veranderd.
Maar in deze bedeling ligt Gods kracht meer op het geestelijke
terrein. God is bezig in de hemelse gewesten. Hij bouwt een Lichaam
voor Christus Die het Hoofd is van dit Lichaam. Daar gebruikt God
Zijn Macht voor:
Efeze 3:
20
Hem nu Die bij machte is te doen ver boven alles wat wij bidden of
denken, overeenkomstig de kracht die in ons werkzaam is,
Er
staat in dit vers dat God de kracht heeft om veel meer te doen dan
wat wij bidden of denken. Het gaat ons begrip te boven.
Gelovigen
meten heel vaak de kracht van God af aan wat zij hier op aarde zien.
Zij verwachten wonderen en tekenen, die zij dan hier
en daar
menen te zien gebeuren. Maar Gods kracht is niet willekeurig en hangt
ook absoluut niet af van 'mijn geloof'. Ik mag in de eerste plaats
zien op 'het geloof VAN Christus', zie punt
11
bij Efeze 6: 16.
In
deze studie heb ik al heel veel opgeschreven over de Kracht van
Christus. En die kracht is er voor iedereen. Het is in de eerste
plaats 'geestelijke' kracht en
hoop in
overeenstemming met Gods plan voor deze genade periode: Efeze
1: 3, 4
3
Gezegend zij de God en Vader van onze Heere Jezus Christus, Die ons
gezegend heeft met alle geestelijke zegen in de hemelse gewesten in
Christus, 4
omdat Hij ons vóór de grondlegging van de wereld in Hem uitverkoren
heeft, opdat wij heilig en smetteloos voor Hem zouden zijn in de
liefde.
De
aardse zegeningen zijn
in
overeenstemming met deze periode. Die zijn gelijk van gelovigen en
ongelovigen. En soms hebben ongelovigen het nog beter en ervaren zij
ook vrede.
1 Korinthe 14: 33 Want God is geen God van wanorde, maar van vrede, zoals in alle gemeenten van de heiligen.
Efeze 1: 2 genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van de Heere Jezus Christus.
Efeze 6: 23 Vrede zij de broeders, en liefde met geloof, van God de Vader en van de Heere Jezus Christus.
Filippenzen 1: 2 genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van de Heere Jezus Christus.
Kolossenzen 1: 2 aan de heilige en gelovige broeders in Christus die in Kolosse zijn: genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van de Heere Jezus Christus.
Maar wat ongelovigen missen is de hoop voor de toekomst. Die is er onvermijdelijk dwars door al de moeite en zorgen heen. Die hoop maakt dat ik over het lijden heen kan kijken. En dat zie ik regelmatig terug bij de lijdende gelovigen.
Romeinen 8: 18 Want ik ben ervan overtuigd dat het lijden van de tegenwoordige tijd niet opweegt tegen de heerlijkheid die aan ons geopenbaard zal worden.
15.
Hoe zit het met de kerk?
In het christendom zijn heel veel stromingen, kerken en denominaties. Men noemt dat wel de veelkleurigheid van God; Efeze 3: 10 opdat nu door de gemeente aan de overheden en de machten in de hemelse gewesten de veelvuldige wijsheid van God bekendgemaakt zou worden,
In de grondtekst staat: veelzijdige wijsheid.
De veelkleurige (NBG) of veelvuldige wijsheid van God wordt door de gemeente aan de overheden en de machten in de hemelse gewesten bekend gemaakt. God weet wat en wie tot deze ene Gemeente, het Lichaam van Christus behoren. En zodoende kan God die veelvuldige wijsheid laten zien aan de machten in de hemelse gewesten.
Wij op aarde zien de vele stromingen en kerken, met al hun splitsingen en veroordelingen. Ik kan moeilijk zien dat zij de wijsheid van God laten zien. Onze kerken bestaan, volgens mij, deels uit menselijke opvattingen van Gods Wijsheid. Ik kan alleen maar voorzichtig zijn met wat ik meen dat Gods Wijsheid is. Er zijn en worden veel fouten gemaakt met het elkaar beoordelen in vermeende overeenstemming met Gods Wijsheid. Dat is de menselijke kant van het verhaal. Gelukkig kan God ons met al onze tekortkomingen gebruiken voor Zijn plannen.
Ik denk niet dat al die stromingen werkelijk de bedoeling zijn geweest. Is er dan één 'goede' stroming aan te wijzen? Dat geloof ik ook niet, maar ik vind wel richtlijnen in Gods woord voor onze samenkomsten zoals o.a. in Efeze 4: 1- 6. Ik wil kijken wat die verzen betekenen.
Efeze 4: 1 Zo roep ik, de gevangene in de Heere, u op tot een wandel die de roeping waarmee u geroepen bent, waardig is,
Paulus
roept mij in
vers 1 op
tot een waardige wandel. Het is een roeping in overeenstemming met
mijn positie die ik heb in het lichaam van Christus met Christus als
Hoofd. Ik geloof dat hier een 'geestelijk' wandelen, een
levenshouding, bedoeld wordt. Om dat te laten zien ga ik naar
Filippenzen 3: 15 – 20.
Filippenzen
3:
15 – 20
15
Laten wij dan, die geestelijk volwassen zijn, deze gezindheid hebben;
en als u iets anders gezind bent, ook dat zal God u openbaren. 16
Maar tot zover wij gekomen zijn, laten wij naar dezelfde regel
wandelen, laten wij eensgezind zijn. 17
Wees met elkaar mijn navolgers, broeders, en houd het oog gericht op
hen die zó wandelen, zoals u ons tot een voorbeeld hebt. 18
Want velen ik heb dikwijls met u over hen gesproken en zeg het nu ook
onder tranen wandelen als vijanden van het kruis van Christus. 19
Hun einde is het verderf, hun god is de buik en hun eer is in hun
schande; zij bedenken aardse dingen. 20
Ons burgerschap is echter in de hemelen, waaruit wij ook de
Zaligmaker verwachten, namelijk de Heere Jezus Christus,
Het
is de bedoeling dat ik 'geestelijk' volwassen en
eensgezind ben, niet wandel als vijand van het kruis en geen aardse
dingen bedenk. Want mijn plaats, burgerschap, is in de hemel. Ik zie
dat dit allemaal 'geestelijke' zaken zijn. Het komt voort uit het
onderwijs wat Paulus in de Efeze en in de Filippenzen brief geeft.
Het is niet een kwestie van 'sla links of rechts af'. Ik moet 'weten'
wat volwassenheid en eensgezind zijn is. Ik geloof dat ik bezig ben
om volwassen te worden als ik het onderwijs van Paulus ter harte
neem, het aanvaard. Als ik dat samen doe met de andere gelovigen dan
zijn we op de goede weg. In
Efeze 1: 3 zie ik dat mijn zegeningen ook hemels zijn:
Efeze
1: 3
Gezegend zij de God en Vader van onze Heere Jezus Christus, Die ons
gezegend heeft met alle geestelijke zegen in de hemelse gewesten in
Christus,
Efeze 4: 2 in alle nederigheid en zachtmoedigheid, met geduld, door elkaar in liefde te verdragen,
Dit
alles vormt een mooie eenheid. In die eenheid ben ik eensgezind met
andere gelovigen. Die geestelijke wandel wordt zichtbaar in
vers 2 waar ik lees over 'in alle nederigheid en zachtmoedigheid, met
geduld, door elkaar in liefde te verdragen'.
Nederigheid
en zachtmoedigheid en met geduld. Daar heb ik wel een beeld bij. De
ene mens heeft deze eigenschappen van nature meer dan de andere. Maar
dat doet niet ter zake. Dit is wat God van mij vraagt. Wel heb ik
geleerd dat ik niet over mij heen hoef te laten lopen. Maar ook
daarin mag ik nederig en zachtmoedig zijn. Eigenlijk mag ik naar de
Here Jezus kijken. En bij Hem zie ik dat hij ook 'streng' kon zijn,
onder anderen bij de reiniging van de tempel.
Filippenzen
2:
3 – 5
3
Doe niets uit eigenbelang of eigendunk, maar laat in nederigheid de
een de ander voortreffelijker achten dan zichzelf. 4
Laat eenieder niet alleen oog hebben voor wat van hemzelf is, maar
laat eenieder ook oog hebben voor wat van anderen is. 5
Laat daarom die gezindheid in u zijn die ook in Christus Jezus
was,
De ander voortreffelijker achten. In de grondtekst staat 'superieur achten'. Best lastig om dat waar te maken als ik het niet met die ander eens ben en meen dat ik eigenlijk gelijk heb. Maar ik denk dat 'gelijk hebben' van minder belang is dan mijn gezindheid, mijn houding naar anderen. Het is de bedoeling dat ik 'agape' liefde laat zien. Dat is liefde die boven menselijke liefde uitstijgt, Het is de liefde die Christus had en heeft en alles te maken heeft met 'genade'. En als ik besef hoeveel 'genade' mij betoont is dan mag het zo zijn dat ik deze 'genade' ook naar anderen heb: Efeze 1: 15 Daarom, omdat ook ik gehoord heb van het geloof in de Heere Jezus onder u, en van de liefde voor alle heiligen,
Efeze 4: 3 en u te beijveren om de eenheid van de Geest te bewaren door de band van de vrede,
En
met deze genadige liefde kan ik
vers 3
in praktijk brengen
om me
te beijveren om de eenheid van de Geest te bewaren door de band van
de vrede.
Efeze
4: 3 sluit aan bij Filippenzen 2: 1 en 2.
Filippenzen
2:
1, 2
1
Als er dan enige bemoediging is in Christus, als er enige troost is
van de liefde, als er enige gemeenschap is van de Geest, als er enige
innige gevoelens en ontfermingen zijn, 2
maak dan mijn blijdschap volkomen, doordat u eensgezind bent,
dezelfde liefde hebt, één van ziel bent en één van gevoelen.
Is
er eensgezindheid in het Lichaam van Christus? Dat zou wel zo moeten
zijn. Op grond van onze positie in het Lichaam van Christus is die
eensgezindheid er. God ziet de Gemeente IN Christus aan. Wat ik
alleen maar kan doen is deze eenheid bewaren. Ik hoef het niet te
bewerken. Maar de praktijk is weerbarstig. Eenheid lijkt soms ver
weg. Ik heb daar geen direct antwoord op. Ik weet dat ik de Bijbel
soms anders 'lees' en uitleg dan anderen. En het is lastig om dit te
verloochenen. En het is net zo lastig om het te verkondigen.
Efeze
4: 4
één lichaam en één Geest, zoals u ook geroepen bent tot één
hoop van uw roeping,
In
dit
vers
lees ik over:
1.
Eén
Lichaam. Dat is Het Lichaam van Christus waar het in Efeze steeds
over gaat. Christus is het Hoofd en dit Lichaam welke bestaat uit
getrouwe gelovigen uit de Israëlieten en de heidenen.
2.
In
dit ene Lichaam is ook één Geest. Dat is de Geest van God; Efeze
4: 30
En bedroef de Heilige Geest van God niet, door Wie u verzegeld bent
tot de dag van de verlossing.
En die Geest of adem is aanwezig in de eensgezinde Gemeente. In Efeze
1: 13 staat dat ik met die Geest verzegeld ben toen ik tot geloof
kwam.
3.
Het
ene Lichaam met de geest van Christus is geroepen tot één hoop. In
Kolossenzen 1: 5 lees ik over een hoop die is weggelegd in de
hemelen, namelijk het evangelie, de goede juiste boodschap voor deze
bedeling. In Kolossenzen 1: 27 lees ik dat Christus onder ons de hoop
op heerlijkheid is.
Kolossenzen
1:
5, 27
5
vanwege de hoop die voor u is weggelegd in de hemelen. Hiervan hebt u
eerder gehoord door het Woord van de waarheid, namelijk van het
Evangelie. 27
Aan hen heeft God willen bekendmaken wat de rijkdom is van de
heerlijkheid van dit geheimenis onder de heidenen: Christus onder u,
de hoop op de heerlijkheid.
Efeze
4: 5
één Heere, één geloof, één doop,
6
één God en Vader van allen, Die boven allen en door allen en in u
allen is,
Paulus
gaat nog even door op die 'eenheid'. In dit vers worden weer drie
punten van eenheid genoemd.
4.
Eén
Heere. Er is één Christus, de Here Jezus Christus.
5.
Eén
geloof. Als
er één Christus is levert dat ook één geloof op. Het is het
geloof
van Christus.
Zie Efeze 3: 12. Dat geloof is gebaseerd op Gods Woord, de Bijbel.
6.
En
er is ook één doop. Dit is een lastig punt, want de verschillende
gemeenschappen in Nederland belijden verschillende dopen. Zo is er
een kinderdoop uitgevoerd door besprenkelen met water. Er is een
volwassen doop en meestal gebeurd dit door onderdompeling. Dan is er
nog een geestesdoop vaak verricht door hand oplegging. Wonderlijk dat
er in de Efeze brief bijna niets over deze dopen wordt gezegd.
Wel
lees ik in:
Kolossenzen
2:
12
U bent immers met Hem begraven in de doop, waarin u ook met Hem bent
opgewekt, door het geloof van de werking van God, Die Hem uit de
doden heeft opgewekt.
Doop is in de grondtekst 'baptisma' en het betekent; onderdompeling, verdiept zijn in.
In Kolossenzen 2: 12 lees ik dat ik met Christus begraven ben.
Begraven is in de grondtekst 'sunthaphentes' en het betekent; samen begraven zijn.
'Opgewekt' is in de grondtekst 'sunegerthete. En dat betekent; samen opgewekt.
Ik zie dat het in de omschrijvingen over 'samen' gaat. Daarin proef ik de EENHEID.
De
gelovigen zijn samen ondergedompeld, begraven IN de dood van Christus
en met Hem opgewekt. Het is een 'geestelijk' gebeuren. Ik heb dit
ontvangen op grond van Gods Woord waarop ik vertrouwen mag. Ik geloof
dit ook op grond van Kolossenzen 2: 10 en 11 waar staat dat de
gelovigen besneden zijn met een besnijdenis die niet met de handen
heeft plaatsgevonden. Ditzelfde geld voor de doop. Daarom kan er ook
sprake zijn van één doop.
Kolossenzen
2:
10, 11
10
En u bent volmaakt geworden in Hem, Die het Hoofd is van iedere
overheid en macht. 11
In Hem bent u ook besneden met een besnijdenis die niet met handen
plaatsvindt, door het uittrekken van het lichaam van de zonden van
het vlees, door de besnijdenis van Christus.
Efeze
4: 6
één
God en Vader van allen, Die boven allen en door allen en in u allen
is.
7.
Ook
geloof ik dat er één God en Vader is.
Hij is in de eerste plaats de Vader van de Here Jezus. Maar God is
ook de Vader van allen.
Op
grond van deze teksten heb ik een gemeente gezocht die bij mijn
overtuiging op dit moment past. Ik denk dat iedere christen dat doet.
Hij of zij kiest een 'kerk' om dat waar hij/zij op moment van keuze
van overtuigd is. Mijn 'geloofsleven' is onderhevig aan verandering,
groei en ontwikkelingen. Daar ontkomt niemand aan en dat is ook niet
erg. En meestal groeit en ontwikkeld een kerk gemeenschap zich ook.
In dat geval kan iemand in zijn 'kerk' blijven. Maar soms komt het
voor dat iemand zich genoodzaakt voelt zijn huidige kerk te verlaten.
Dat hoeft geen ramp te zijn. Ik mag die ander vrij laten in de keuze
en in zijn of haar groei met God.
Hoe
nu verder?
Mijn
advies is om de Bijbel te blijven lezen. Zoek een kerk of gemeenschap
op voor de nodige contacten en zoek een Bijbelstudie groep.
Terug naar: Deel 1, Deel 2, Deel 3A, Deel 3B, Deel 3C, Deel 3D, Deel 3E, Deel 4/5, Deel 6/7, Deel 8/9/10, Deel 11 en Deel 12/13.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten