Welkom op mijn blog.

Welkom op mijn blog. In 2014 ben ik begonnen met bloggen. Het maken van Bijbelstudies is voor mij belangrijk. Alleen horen en lezen beklijft niet. Het begrijpen gaat het beste door in het onderwerp te duiken en het op te schrijven. Ik besloot om het bestudeerde niet voor mezelf te houden maar te delen. De studies staan allemaal rechts op dit blog. Ze gaan over Bijbelse onderwerpen die mij aanspreken.

Verder probeer ik elke maand een blog te plaatsen. Zo'n stukje schrijf ik in eerste instantie voor het blad van de kerkelijke gemeenschap waar ik neer toe ga. Als het daar is verschenen deel ik het hier. Zo vang ik twee vliegen in één klap. De onderwerpen zijn uit Gods Woord, tijdschriften of gaan over persoonlijke gebeurtenissen en ervaringen. Ik nodig je uit om rond te snuffelen in mijn studies en je voordeel er mee te doen. Je mag ze gerust kopiëren of delen maar dan wel graag met vermelding van de bron. Succes met studeren. Het staat je vrij om te reageren.


donderdag 4 november 2021

Vervangingstheologie


Omgekeerde vervangingstheologie.

In de nieuwsbrief van Dirk van Genderen van 13 februari 2021 las ik over een nieuwe vervangingstheologie. Dirk schrijft: "De vervangingsleer zal bij de meeste lezers bekend zijn. De gedachte dat alle beloften voor Israël zijn overgegaan op de kerk, de gemeente en zijn vervuld in Christus. Israël zou niet langer Gods volk zijn. De Bijbel spreekt andere taal. God heeft Israël niet verstoten, Israël is Gods volk en tientallen beloften wachten nog op vervulling of zien we voor onze ogen in vervulling gaan.

Er is echter een nieuwe vervangingstheologie aan het ontstaan, die je misschien wel de omgekeerde vervangingstheologie kunt noemen. Ik krijg daar ook steeds vaker mee te maken.

In deze omgekeerde vervangingstheologie worden grote delen van de Bijbel uitsluitend gezien als geldend voor Israël. Wanneer ik dan bepaalde teksten uit de Bijbel citeer, krijg ik reacties als: ‘Die teksten gelden niet voor ons, maar alleen voor Israël’.

Ik vind dit een verontrustende ontwikkeling. Wie op deze manier te werk gaat, houdt maar een dunne Bijbel over en berooft Gods Woord van Zijn kracht. Wanneer in de Bijbel allereerst tot Israël wordt gesproken, zit daar vaak ook een boodschap in voor ons. Laten we de Heere niet beperken in Zijn spreken tot ons, gelovigen uit de heidenvolken."

Ik voel mij aangesproken door dit artikel. Ik ben van die theorie. Maar mijn Bijbel is absoluut niet dun. Het is zo jammer dat Dirk, zo lijkt het, niet in gesprek gaat met uitleggers van deze theorie. Wat zou ik hem graag vertellen wat deze theorie met mij gedaan heeft, hoe het mij nieuwe licht op Gods Woord heeft gegeven en dat ik nu mag proberen te onderscheiden wat wezenlijk is voor deze bedeling. 

 

Er zijn er die het proberen op de site van Dirk. Hij leest het zeker en plaatst het commentaar ook. Maar ik weet uit ervaring hoe moeilijk en zelfs bedreigend andere visies kunnen zijn. Zo las ik in mijn 'vergaderingsperiode' geen boeken met een 'andere' uitleg. Daar werd ik zelfs een beetje 'bang' voor gemaakt. het waren bij voorbaat geen goede boeken. Eigenlijk waren de brochures van Van Zuijlekom dat ook niet. Maar ik was al zo ver in de war van de 'vergaderingsuitleg' dat ik dacht: "kom ik om, dan kom ik om". En wat een verheldering hebben die brochures gegeven. En wat een zicht mogen we hebben op Gods plan voor Israël, de eerstelingen en de heidenen.

Jeremia 30: 3, 4 3 Want zie, er komen dagen, spreekt de HEERE, dat Ik een omkeer zal brengen in de gevangenschap van Mijn volk, Israël en Juda, zegt de HEERE, en Ik hen zal terugbrengen naar het land dat Ik hun vaderen gegeven heb, en zij zullen het in bezit nemen. 4 Dit zijn de woorden die de HEERE gesproken heeft tot Israël en tot Juda.

Openbaring 14: 3, 4 3 En zij zongen als een nieuw lied vóór de troon, vóór de vier dieren en de ouderlingen. En niemand kon dat lied leren behalve de honderdvierenveertigduizend, die van de aarde gekocht waren. 4 Zij zijn het die niet met vrouwen bevlekt zijn, want zij zijn maagden. Dezen zijn het die het Lam volgen waar Het ook naartoe gaat. Dezen zijn gekocht uit de mensen, als eerstelingen voor God en het Lam.

Kolossenzen 1: 26, 27 26 namelijk het geheimenis, dat eeuwen en geslachten lang verborgen is geweest, maar nu geopenbaard is aan Zijn heiligen. 27 Aan hen heeft God willen bekendmaken wat de rijkdom is van de heerlijkheid van dit geheimenis onder de heidenen: Christus onder u, de hoop op de heerlijkheid.

Wat is dat belangrijk nu de 'zware tijden' en de verwarring lijken toe te nemen. Ik ben blij dat ik 'het geheimenis' van de ene Gemeente Het Lichaam van Christus heb mogen leren kennen en veel minder heen en weer wordt geslingerd door wind van leer.

Efeze 3: 3, 5, 6 3 dat Hij mij door openbaring dit geheimenis bekendgemaakt heeft 5 dat in andere tijden niet bekendgemaakt is aan de mensenkinderen, zoals het nu geopenbaard is aan Zijn heilige apostelen en profeten door de Geest, 6 namelijk dat de heidenen mede-erfgenamen zijn en tot hetzelfde lichaam behoren en mededeelgenoten zijn van Zijn belofte in Christus, door het Evangelie,

Efeze 4: 12 - 14 12 om de heiligen toe te rusten tot het werk van dienstbetoon, tot opbouw van het lichaam van Christus, 13 totdat wij allen komen tot de eenheid van het geloof en van de kennis van de Zoon van God, tot een volwassen man, tot de maat van de grootte van de volheid van Christus, 14 opdat wij geen jonge kinderen meer zouden zijn, heen en weer geslingerd door de golven en meegesleurd door elke wind van leer, door het bedrog van de mensen om op listige wijze tot dwaling te verleiden,

 

Geen opmerkingen: