Welkom op mijn blog.

Welkom op mijn blog. In 2014 ben ik begonnen met bloggen. Het maken van Bijbelstudies is voor mij belangrijk. Alleen horen en lezen beklijft niet. Het begrijpen gaat het beste door in het onderwerp te duiken en het op te schrijven. Ik besloot om het bestudeerde niet voor mezelf te houden maar te delen. De studies staan allemaal rechts op dit blog. Ze gaan over Bijbelse onderwerpen die mij aanspreken.

Verder probeer ik elke maand een blog te plaatsen. Zo'n stukje schrijf ik in eerste instantie voor het blad van de kerkelijke gemeenschap waar ik neer toe ga. Als het daar is verschenen deel ik het hier. Zo vang ik twee vliegen in één klap. De onderwerpen zijn uit Gods Woord, tijdschriften of gaan over persoonlijke gebeurtenissen en ervaringen. Ik nodig je uit om rond te snuffelen in mijn studies en je voordeel er mee te doen. Je mag ze gerust kopiëren of delen maar dan wel graag met vermelding van de bron. Succes met studeren. Het staat je vrij om te reageren.


zaterdag 18 december 2021

Komst van de Here Jezus.

De voorbereidingen voor eerste komst van de Here Jezus.

Velen zullen in deze tijd van het jaar de geschiedenis van de geboorte van de Here Jezus weer vertellen of er over prediken. Ook ik wil er aandacht aan schenken. Onze 'kerst' verhalen komen o.a. uit:

Jesaja 7:14 Daarom zal de Heere Zelf u een teken geven: Zie, de maagd zal zwanger worden. Zij zal een Zoon baren en Hem de naam Immanuel geven.

Mattheüs 1:23 Zie, de maagd zal zwanger worden en een Zoon baren, en u zult Hem de naam Immanuel geven; vertaald betekent dat: God met ons.

Het is alleen Maria overkomen dat ze Gods zoon mocht dragen. Zij was begenadigd en gewillig. Ze zal vast de profetie uit Jesaja gekend hebben. Maria mocht meewerken aan het vervullen van die profetie, aan de Hoop voor de Joden en heidenen. Ik lees in: Lukas 1: 28, 31, 34, 35, 38 28 En toen de engel bij haar binnengekomen was, zei hij: Wees gegroet, begenadigde. De Heere is met u. U bent gezegend onder de vrouwen. 31 En zie, u zult zwanger worden en een Zoon baren en u zult Hem de naam Jezus geven. 34 Maria zei tegen de engel: Hoe zal dat mogelijk zijn, aangezien ik geen gemeenschap heb met een man? 35 En de engel antwoordde en zei tegen haar: De Heilige Geest zal over u komen en de kracht van de Allerhoogste zal u overschaduwen. Daarom ook zal het Heilige Dat uit u geboren zal worden, Gods Zoon genoemd worden. 38 Maria zei: Zie, de dienares van de Heere, laat met mij geschieden overeenkomstig uw woord. En de engel ging van haar weg.

Maria ging als eerste naar Elizabet (Lukas 1: 39 - 45) haar nicht die zwanger was van Johannes de doper. In Lukas 1: 46 - 56 staat de lofzang van Maria. Daarin zegt ze onder anderen: 46 En Maria zei: Mijn ziel maakt de Heere groot, 47 en mijn geest verheugt zich in God, mijn Zaligmaker, 48 omdat Hij heeft omgezien naar de nederige staat van Zijn dienares. Want zie, van nu aan zullen alle geslachten mij zalig spreken, 49 want Hij Die machtig is, heeft grote dingen aan mij gedaan en heilig is Zijn Naam.

Ergens wist Maria dat de geslachten van Israël zalig van haar zouden spreken. Zalig betekent: het eeuwige heil deelachtig. Maar dat de katholieke kerk haar heilig zou verklaren heeft ze niet kunnen bevroeden.

Deze zwangerschap in ongehuwde staat was problematisch voor Jozef en Maria. Jozef wilde Maria in stilte verlaten, om haar niet in opspraak te brengen. Maar er kwam ook een engel bij Jozef langs: Mattheus 1: 18 - 25 18 De geboorte van Jezus Christus was nu als volgt. Terwijl Maria, Zijn moeder, met Jozef in ondertrouw was, bleek zij, nog voordat zij samengekomen waren, zwanger te zijn uit de Heilige Geest. 19 Jozef, haar man, wilde haar onopgemerkt verlaten, omdat hij rechtvaardig was en haar niet in het openbaar te schande wilde maken. 20 Terwijl hij deze dingen overwoog, zie, een engel van de Heere verscheen hem in een droom en zei: Jozef, zoon van David, wees niet bevreesd Maria, uw vrouw, bij u te nemen, want wat in haar ontvangen is, is uit de Heilige Geest; 21 en zij zal een Zoon baren, en u zult Hem de naam Jezus geven, want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden.

Het is zo zorgzaam van God dat Hij tevens Jozef bij het proces heeft betrokken. Per slot van rekening zou de Zoon van God onder de hoede van Jozef opgroeien. Maria en Jozef droegen samen de zorg voor de Here Jezus. En dit ondanks dat zij nog niet gehuwd waren. 

Later hebben Jozef en Maria samen nog meer kinderen gekregen, maar Jozef heeft geen gemeenschap gehad met Maria totdat het bijzondere Kind Jezus geboren is.  

Het kan niet zo gegaan zijn zegt de moderne mens, zoals ik kon concluderen uit dit "bijbelblog". Men heeft beredeneerd dat onderstaande teksten anders zijn bedoeld. Toch lees ik in: Mattheus 1: 18, 24, 25 18 De geboorte van Jezus Christus was nu als volgt. Terwijl Maria, Zijn moeder, met Jozef in ondertrouw was, bleek zij, nog voordat zij samengekomen waren, zwanger te zijn uit de Heilige Geest. 24 Toen Jozef uit de slaap ontwaakt was, deed hij zoals de engel van de Heere hem bevolen had, en hij nam zijn vrouw bij zich; 25 en hij had geen gemeenschap met haar totdat zij haar eerstgeboren Zoon gebaard had; en hij gaf Hem de naam Jezus. 

 

Op de site "Goed bericht" lees ik: "Het zaad der vrouw. Paulus schrijft dat…toen de volheid des tijds gekomen was, heeft God zijn Zoon gezonden, geboren uit een vrouw, geboren onder de wet…-Galaten 4:4-. Sinds het eerste mensenpaar de hof van Eden moest verlaten heeft de mensheid weet van “het zaad der vrouw” dat zou komen (Gen.3:15). Een merkwaardige uitdrukking omdat zaad altijd geassocieerd wordt met een man. Toch heet Hij, die de kop van de slang zou vermorzelen, “het zaad der vrouw“. Het is een subtiele verwijzing naar de geboorte van de Messias, buiten een man om. Al sinds mensenheugenis getuigen ook de sterrenbeelden daarvan. De Zodiak begint (zie de Sfinx) met de Maagd om te eindigen met de Leeuw (van Juda). Inclusief de tussenliggende sterrenbeelden, wordt daarin Gods plan van A tot Z uitgebeeld. Het Evangelie staat ook in de sterren geschreven! Het was geen mens die Jezus Christus verwekte bij Maria, evenmin als dat het een mens was die Hem uit de doden (ver)wekte. Daarom heet Hij met recht “de Zoon van God”. Niet bij wijze van spreken, maar letterlijk!"

Het viel mij op dat er in het Evangelie van Marcus en Johannes niets over geschreven wordt. En het evangelie van Mattheus begint anders dan het evangelie van Lukas. Op internet vind ik artikelen die daar kritisch over zijn, wat zelfs kan uitmonden in ongeloof over de gebeurtenissen. Toch meen ik dat deze verschillen niet een struikelblok hoeven te zijn. De evangeliën worden door de vier evangelisten beschreven vanuit een bepaald uitgangspunt zoals ik uit de site "Webbijbel" aanhaal: 

Evangelie

Doelgroep

Thema

Mattheus

Joden

Jezus als Koning/Messias

Markus

Romeinen

Jezus als dienaar

Lukas

Grieken

Jezus als mens

Johannes

Alle gelovigen

Jezus als Zoon van God

Er zijn veel meer sites die deze verschillen zo verklaren. De site "Amen" doet het vanuit het OT.

Oude Testament

Thema

Zacharia 9: 9

Zie, uw Koning

Jesaja 24: 1

Zie, Mijn Knecht

Zacharia 6: 12

Zie, een Man-Zijn naam is spruit-zal uit Zijn plaats uitspruiten

Jesaja 40: 9

Zie, uw God

Op "Amen" lees ik: " Deze vier-voudige aankondiging van de Messias vinden we terug in de vier Evangeliën. Net zoals de 140 verschillende benamingen en titels van het Heere Jezus in het Nieuwe Testament nooit volledig Zijn Persoon en werk kunnen vastleggen, net zomin kunnen ook de vier Evangeliën volledig zijn in de omschrijving van de Persoon van de Heere Jezus Christus en Zijn werk. Maar we zijn er blij mee, want dit is wat God ons in Zijn liefde gegeven heeft en hier moeten we het mee doen en we hebben er onze handen vol aan."

Jozef en Maria stamden allebei uit het geslacht van David lees ik op de site "CIP": "2. Sommigen vinden het vreemd dat in Mattheüs 1 en Lucas 3 wel de genealogie van Jozef wordt genoemd (dat zou betekenen dat Jozef de vader van Jezus is), terwijl volgens de Bijbel Jozef niet de vader van Jezus is! Dat het geslachtsregister van Jozef wordt genoemd, heeft een geheel andere reden. Namelijk om aan te geven dat Jozef stamde uit het geslacht van koning David. Mattheüs noemt Jezus zelfs ‘zoon van David’. God had aan David beloofd dat er in eeuwigheid iemand, Jezus, in geestelijke zin en tot in eeuwigheid als koning zou zitten op de troon van David, die in de natuurlijke wereld daarvan een beeld was".

Ik wil vasthouden aan Gods Woord en aanvaarden dat dit een wonder was, zoals God meer wonderen heeft gedaan in relatie met Zijn volk Israël. En niets is onmogelijk voor God Die de Schepper is van hemel en aarde, Die in de toekomst een nieuwe hemel en aarde zal maken. Wat een hoopvol vooruitzicht voor het komende jaar in deze donkere tijden.

 

Geen opmerkingen: