Welkom op mijn blog.

Welkom op mijn blog. In 2014 ben ik begonnen met bloggen. Het maken van Bijbelstudies is voor mij belangrijk. Alleen horen en lezen beklijft niet. Het begrijpen gaat het beste door in het onderwerp te duiken en het op te schrijven. Ik besloot om het bestudeerde niet voor mezelf te houden maar te delen. De studies staan allemaal rechts op dit blog. Ze gaan over Bijbelse onderwerpen die mij aanspreken.

Verder probeer ik elke maand een blog te plaatsen. Zo'n stukje schrijf ik in eerste instantie voor het blad van de kerkelijke gemeenschap waar ik neer toe ga. Als het daar is verschenen deel ik het hier. Zo vang ik twee vliegen in één klap. De onderwerpen zijn uit Gods Woord, tijdschriften of gaan over persoonlijke gebeurtenissen en ervaringen. Ik nodig je uit om rond te snuffelen in mijn studies en je voordeel er mee te doen. Je mag ze gerust kopiëren of delen maar dan wel graag met vermelding van de bron. Succes met studeren. Het staat je vrij om te reageren.


vrijdag 24 december 2021

Kairos en chronous.

Kairos en chronous.

Tja en dan zijn we weer aangekomen bij de laatste week van het jaar. Het was een bewogen jaar met corona, online diensten, een lockdown en opnieuw een harde lockdown. Het is allemaal nog niet voorbij. Er is en wordt veel over deze tijd geschreven, vaak tegenstrijdig aan elkaar.

Zo was er de prediking van ds. Paul Visser. Sommigen zijn het helemaal met hem eens, maar mij leek het toe dat de Ds. een eigenmachtige uitleg gaf van Openbaring 13. Lees ook de reactie van minister Hugo de Jonge op deze preek.

Maar kort geleden las ik in het dagblad "Trouw" dat Ds. Visser zijn excuses heeft aangeboden voor de gehouden preek. Het zegt onder anderen: "Excuses. Waar mijn preek vormen van complotdenken in de kaart heeft gespeeld, betreur ik dat zeer en ik neem daar bij deze afstand van”, zegt Visser in een dinsdag verspreide verklaring. “Als ik de suggestie heb gewekt dat we de ernst van Covid-19 kunnen bagatelliseren: dat was allerminst mijn bedoeling. Daarom bied ik mijn excuses aan, aan iedereen die deze preek pijn, verwarring of anderszins schade heeft berokkend. Ik trek er lering uit.” Deze excuses kan ik zeker waarderen. Mooi dat hij dit heeft gedaan.

Ik bleef hangen bij de site "Royal mission". Daar kwam ik de term karios en chronous tegen. Daarover hebben wij in onze 'gemeente' een Bijbelstudie gehad. In een studie in onze gemeente werden deze woorden als volgt uitgelegd:

"Chronous: bepaalde tijden en seizoenen: duidt een bepaald tijdgebied aan, kwantitatief, ingesteld door God voor een ieder en voor tijd/seizoen."

"Kairos: gepaste tijd, ‘tijden die eraan zitten te komen’, het goede moment. 1 Tim. 4: 1."

Grondtekst: Chronous: tijden. Kairos: perioden, gelegenheden, tijdstip.

Op de site staat o.a.: "Kairos wijst altijd een speciale gelegenheid of uniek seizoen aan, zoals wij zeggen ‘we hadden een goede tijd met elkaar’. Kairos is een moment of fase waarin je door de gunst van God sneller leert, grotere vooruitgang boekt of extra veel vrucht draagt. Voorwaarde is dat je die fase durft te omarmen, want ze ontstaat altijd in een tijd van moeite, strijd en verlies. Niet vanuit de vraag: ‘Hoe gaan we om met corona?’ maar vanuit het verlangen: ‘Hoe reageren we op Gods kansen?"

Dat spreekt me aan. Dat is een beter uitgangspunt dan alles over corona uitspitten. Daar kwam ik in om. Er zijn zoveel meningen en inzichten. Alles kan logisch klinken. Nee, dan die kansen van God! Op de site schreven ze dat ze een groter online bereik hadden dan via kerkdiensten. In het boek van Sebastiaan de Graaf, "Omgaan met tegenslag" las ik op blz. 138 en 143 dat de corona crisis een mogelijkheid bied om God beter te leren kennen.

Dat is een mooie bemoediging om dit jaar mee te eindigen maar ook om het nieuwe jaar mee te beginnen.

 

We weten niet wat de toekomst zal brengen. De Here Jezus zei tegen zijn discipelen in: Handelingen 1: 7 Het komt u niet toe de tijden (chronous) of gelegenheden (kairos) te weten die de Vader in Zijn eigen macht gesteld heeft,

1 Korinthe 13: 12 Nu immers kijken wij door middel van een spiegel in een raadsel, maar dan zullen wij zien van aangezicht tot aangezicht. Nu ken ik ten dele, maar dan zal ik kennen, zoals ik zelf gekend ben.

Dit laatste is de toestand van de overleden dierbaren, al dan niet aan corona. Zij zien Christus van aangezicht tot aangezicht.

Ik bid dat de hedendaagse tijden nog veel mensen naar God toe mogen brengen. God de Schepper van hemel en aarde en van leven na de dood.

Ondanks de beperkingen wens ik jullie gezellige kerstdagen toe en Gods zegen voor het nieuwe jaar.

 

Geen opmerkingen: