Deze studie is een vervolg op Openbaring 1, Openbaring 2, Openbaring 3, Openbaring 4, Openbaring 5,
Openbaring 6, Openbaring 7, Openbaring 8, Openbaring 9, Openbaring 10, Openbaring 11, Openbaring 12,
Openbaring 13, Openbaring 14, Openbaring 15, Openbaring 16, Openbaring 17, Openbaring 18 en Openbaring 19.
In deze studie wil ik het boek Openbaring onderzoeken. Het centrale thema van het boek is 'de grote verdrukking' of ook wel 'de dag des Heeren'; zie Openbaring 1: 10.
Ik ga tekst met tekst vergelijken en hoop er zo een beetje inzicht in te krijgen.
De naam 'Johannes' is de Griekse vorm van het Hebreeuwse 'Jochanan'. Het betekent: De HERE is genadig.
Johannes heeft iets gezien en moet dit opschrijven. Voor Johannes is dit verleden tijd en daarom is het boek Openbaring in de verleden tijd geschreven. Maar ik geloof dat hetgeen Johannes heeft gezien toekomst is. Het is profetie; Openbaring 22: 19. Daarom schrijf ik mijn commentaar zoveel mogelijk in de onvoltooide tegenwoordige toekomende tijd: Het zal gebeuren.
Ik werk vanuit de Herziene Staten Vertaling, mist anders aangegeven. Ik maak gebruik van de grondtekst. Ook vervang of vul ik regelmatig stukje aan. Ik ga er niet vanuit dat deze studie volmaakt is.
Ik gebruik kleurtjes. Voor de teksten uit Openbaring gebruik ik een lichtblauwe kleur. Voor teksten die Openbaring aanvullen gebruik ik de kleur oranje. De aanhalingen en woorden uit de grondtekst kleur ik groen. Aanhalingen uit andere artikelen zijn lichtgeel. De blik in de hemel is blauw. De blik op de aarde is groen. De zegels zijn turquoise. De engelen met bazuinen zijn roze. De weeën zijn donker geel. De plagen zijn grijs. Het kan zijn dat ik nog meer kleuren heb gebruikt, maar dat is vanzelf te zien. Het principe van de kleuren zal nu duidelijk zijn.
Openbaring 10 Verschijning van een andere engel. Johannes moet het boekje opeten en hij moet profeteren.
Openbaring 11: 1 – 14 Het is nog steeds de periode van de tweede wee. Optreden van de twee getuigen.
Derde wee wordt aangekondigd.
Het Koninkrijk van Christus wordt aangekondigd.
3e Blik op de aarde in Openbaring 11: 19b.
Er vinden oordelen plaats, zoals bliksemstralen, stemmen, donderslagen, een aardbeving en grote hagel.
Vers 3: een grote vuurrode draak.
4e Blik op de aarde in Openbaring 12: 13 – 13: 18.
Openbaring 12: 13, 14 De draak wordt op aarde geworpen en vervolgt de vrouw en haar nageslacht.
De vrouw vlucht voor drieënhalf jaar naar de woestijn.
Opkomst van het 1e beest, het antichristelijke rijk en het 2e beest, de valse profeet/antichrist.
5e Blik op de aarde in Openbaring 14: 6 – 20.
De drie engelen met hun boodschap (14: 6-13)
Tweede Engel: Brengt het oordeel over Babel.
Derde Engel: Brengt het oordeel over het beest en zijn aanbidders.
Daarna komen er nog drie engelen. Zij zullen de tarwe en druiven oogsten.
Johannes ziet een glazen zee met vuur. Daarbij staan de overwinnaars van het beest. Zij zingen het lied van Mozes.
De zeven laatste plagen worden aangekondigd.
6e Blik op de aarde in Openbaring 16: 1 – 18: 24.
Openbaring 16: 1 – 21 De zeven gouden schalen worden uitgegoten over de aarde.
Openbaring 17: 1 – 18 Het oordeel over de vrouw, grote hoer.
Openbaring 18: 1 – 24 Het oordeel over Babylon.
Openbaring 20: 1 - 3 Satan gevangen in de afgrond.
Openbaring 20: 4 - 6 De eerste opstanding.
Openbaring 20: 7 - 10 Uiteindelijke overwinning over satan.
Openbaring 20: 8 - 15 Het laatste oordeel.
Het boek "Deze profetie" van de schrijver C.H. Welch.
De studie deel 29 van S. de Graaf.
Het artikel “Het duizend jarig rijk” op de site van Franklin ter Horst.
Het artikel “Gog en Magog” op de site van Franklin ter Horst.
In Openbaring 18 : 2 zie ik dat daar de engel aankondigt dat Babylon, het machtscentrum van satan, zal vallen. Hier ziet Johannes dat de engel de sleutel van de afgrond zal hebben en een grote ketting in zijn hand om de draak, de oude slang, dat is de duivel en de satan te binden. Deze vier namen van satan kom ik ook tegen in:
Vergelijkbaar lees ik in Openbaring 9: 1 en 2 dat de put van de afgrond met een sleutel zal worden geopend. Dan zal er rook uit komen en daaruit komen sprinkhanen en schorpioenen, een beeld van demonen. Zie verder het commentaar bij Openbaring 9: 1 - 3 en 7 - 11. Openbaring 9: 1, 2, 3 1 En de vijfde engel blies op de bazuin, en ik zag een ster, uit de hemel op de aarde gevallen. En hem werd de sleutel van de put van de afgrond gegeven. 2 En hij opende de put van de afgrond, en er steeg rook op uit de put als rook van een grote oven. En de zon en de lucht werden verduisterd door de rook van de put. 3 En uit de rook kwamen sprinkhanen op de aarde, en hun werd macht gegeven, zoals de schorpioenen van de aarde macht hebben.
In Openbaring 11: 7 en 17: 8 zie ik dat het beest uit de afgrond zal komen om zijn verderfelijk werk te doen. In Openbaring 19: 20 lees ik hoe dat zal aflopen.
In dit hoofdstuk kom ik de duizend jaar zes keer tegen. In vers 2, 3 en 7 gaat het over de positie van satan namelijk over zijn opsluiting. In vers 7 lees ik dat satan na duizend jaar losgelaten zal worden. In vers 8 en 9 lees ik waarom dat zal gebeuren en in vers 10 lees over het eindoordeel van satan. Ik zie dat de duizend jaar wordt genoemd in verband met de aanwezigheid en het einde van satan.
De engel uit vers 1 zal satan in de afgrond werpen, hem opsluiten en de afgrond boven hem verzegelen. Dat zal gebeuren opdat hij de volken niet meer zal misleiden. Er zal dan een periode van duizend jaar met betrekkelijke vrede op de heilige berg (Jeruzalem) in Israël aanbreken waarover ik lees in:
Satan is in ons tijdperk (bedeling) de overste van deze wereld; Efeze 2: 2 en hij doet zich voor als een engel van het licht; 2 Korinthe 11: 4 en is de god van deze eeuw in:
Satan blijft in die afgesloten afgrond zitten totdat de duizend jaar tot een einde gekomen zullen zijn. En daarna moet hij een korte tijd worden losgelaten. Daarover lees ik in vers 7 - 10 en in:
4 En ik zag tronen, en zij gingen daarop zitten, en het oordeel werd hun gegeven. En ik zag de zielen van hen die onthoofd waren om het getuigenis van Jezus en om het Woord van God, die het beest en zijn beeld niet hadden aangebeden, die het merkteken niet ontvangen hadden op hun voorhoofd en op hun hand. En zij werden weer levend en gingen als koningen regeren met Christus, duizend jaar lang.
En zij gingen daarop zitten, en het oordeel werd hun gegeven. Hierboven schrijf ik over de ouderlingen en discipelen die op tronen zullen zitten. Johannes schrijft dat hij de zielen van hen die onthoofd waren zag. In de grondtekst staat: en de zielen van-de(gene) met-de-bijl-geëxecuteerd-zijnde. Zielen, die volgens de gangbare uitleg lichaamsloos zijn en waarvan ik niet geloof dat dit klopt, kun je niet onthoofden of executeren. Het gaat hier dan ook om personen; 'psuchas'.
Johannes ziet personen die met een bijl onthoofd zullen worden. Dit lijkt in deze tijd steeds waarschijnlijker te worden. Het is vier jaar geleden dat er filmpjes op You Tube verschenen waarin werd gesproken over onthoofdingen van christenen door IS. Ik lees regelmatig dat moslimlanden Israël van de kaart willen vegen.
De gelovigen die vermoord zullen worden om het Woord van God en het getuigenis wat zij hebben zullen het beest en zijn beeld niet aanbidden en het merkteken niet ontvangen op hun voorhoofd en op hun hand. Over dat merkteken lees ik in negatieve zin in Openbaring 13: 16, 17 / 14: 9, 11 / 15: 2 / 16: 2 en 18: 20.
Hier is het in positieve zijn. Men heeft het merkteken niet ontvangen, maar dat heeft hen het leven gekost. Ze zullen onthoofd worden. Toch is dat niet het einde. Ik lees namelijk dat zij weer levend zullen worden. Deze opstanding, want dat is het, wordt in vers 6 de eerste opstanding genoemd.
Na die opstanding zullen de martelaren als koningen regeren met Christus, duizend jaar lang. Zij zullen op die tronen zitten. Dat zal tijdens de periode van duizend jaar zijn, als satan opgesloten zal zitten aan een ketting in de afgrond. De beloften zullen vervuld worden aan hen die zullen overwinnen. Zie Openbaring 2: 7, 11, 17, 26 / 3: 5, 12 en: Openbaring 3: 21 Wie overwint, zal Ik geven met Mij te zitten op Mijn troon, zoals ook Ik overwonnen heb, en Mij met Mijn Vader op Zijn troon gezet heb.
Eindelijk zal vervuld worden wat al in Genesis de opdracht aan de mens was:
5 Maar de overigen van de doden werden niet weer levend, totdat de duizend jaar tot een einde gekomen waren. Dit is de eerste opstanding.
Dit is de eerste opstanding: Deze uitdrukking geeft zo op het eerste gezicht de indruk dat de eerste opstanding de opstanding zal zijn van de overige doden die na de duizend jaar levend zullen worden. Maar uit vers 6 blijkt dat de eerste opstanding bestaat uit martelaren, onthoofd om het getuigenis van Jezus en om het Woord van God, die opstaan aan het begin van de duizend jaar. Aangezien er in de oorspronkelijke teksten geen verzen, hoofdletters, komma's en punten staan kunnen deze woorden net zo goed het begin zijn van vers 6. Over dit levend worden van de overige doden lees ik vanaf vers 11 - 15.
Vers 6 sluit direct aansluit bij vers 4 en is een herhaling en een aanvulling van dat vers.
Enkele andere teksten, die betrokken kunnen worden op de situatie in Openbaring 6 zijn: Mattheus 10: 22 En u zult door allen gehaat worden omwille van Mijn Naam; maar wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden.
'Heilig' komt vier keer voor in Openbaring, in Openbaring 4: 8 / 15: 4 / 20: 6 en 22: 11. Heilig komt ook voor in 1 Petrus 2: 5 en 9 en deze teksten, zie verderop, hebben bovendien te maken met de situatie in Openbaring.
Die deel heeft aan de eerste opstanding. Deze eerste opstanding moet ik bekijken in het perspectief van Openbaring, namelijk dat in dit boek het volk Israël centraal staat; zie inleiding. Voor hen is dit de eerste opstanding, alhoewel Christus als eerste op is gestaan. Wat in Korinthe wordt beschreven is precies de situatie die zich hier voor zal doen: 1 Korinthe 15: 22 - 24 22 Want zoals allen in Adam sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden. 23 Ieder echter in zijn eigen orde: Christus als Eersteling, daarna wie van Christus zijn, bij Zijn komst. 24 Daarna komt het einde, wanneer Hij het koningschap aan God en de Vader heeft overgegeven, wanneer Hij alle heerschappij en alle macht en kracht heeft tenietgedaan.
Bovendien is er een opstanding van gelovigen in de huidige bedeling. Als ik sterf dan ga ik niet dood. Mijn lichaam (ziel, "De toekomst van de mens" deel 2 paragraaf 3.1) sterft en ik wordt begraven. Mijn geest sterft niet, maar gaat direct naar God waar ik een nieuw lichaam krijg. Dit wordt in Filippenzen 3: 11, in de Statenvertaling, de wederopstanding genoemd. In de grondtekst staat 'exanastasin' wat 'uitopstanding' betekent. Dat wil zeggen 'opstaan van tussen de doden uit'. Helaas is deze bijzondere uit- of wederopstanding in meeste vertalingen niet terug te zien. Zie ook mijn studie "De toekomst van de mens" deel 5 bij paragraaf 10.5. Filippenzen 3: 11 Of ik enigszins moge komen tot de wederopstanding der doden (SV).
Als er een eerste opstanding is, is er dan ook een tweede? Het zou kunnen zijn dat een 'tweede opstanding' beschreven wordt in vers 12 en 13. Beide opstandingen hebben te maken met de tweede dood.
Over degene die deel zullen krijgen aan de eerste opstanding heeft de tweede dood geen macht. De tweede dood wordt 4 keer genoemd in Openbaring, namelijk nog in vers 14, Openbaring 2: 11 en 21: 8. Het komt verder niet voor in de Bijbel.
De tweede dood zal een definitief einde van leven in de poel van vuur en zwavel zijn.
De gelovige heilige Israëlieten die deel zullen krijgen aan de eerste opstanding zullen priesters van God en van Christus zijn, en zij zullen met Hem als koningen regeren, duizend jaar lang. In vers 4 lees ik al over het regeren met Christus als koningen in de komende duizend jaar. Hier wordt er aan toegevoegd dat zij ook priesters van God zullen zijn. Datzelfde lees ik in:
Het is hen al beloofd in: Exodus 19: 3, 6 3 Toen klom Mozes omhoog, naar God. De HEERE riep tot hem vanaf de berg: Zo moet u tegen het huis van Jakob zeggen en de Israëlieten verkondigen: 6 U dan, u zult voor Mij een koninkrijk van priesters en een heilig volk zijn. Dit zijn de woorden die u tot de Israëlieten moet spreken.
In Openbaring wordt verder weinig over dit 1000 jarig rijk geschreven. Daarvoor moet ik in het Oude Testament zijn zoals in: Jesaja 2: 4 /4: 2 / 17: 7 / 19: 23 / 55: 12 / 56: 1, 2 / 66: 12 Jesaja 61: 2, 3, 6, Psalm 29: 11 / 37: 11 / 72: 7 / 98: 4 - 9, Haggaï 2: 9, 10 Zacharia 2: 11 / 3: 10 / 8: 23 / 9: 10.
Vanuit dit hoofdstuk komt ons begrip van het duizend jarig vrederijk. Dat zal het zeker voor de Israëlieten worden. Verder wil ik niemand ontmoedigen, maar het is de grote vraag of dit vrederijk zich over de gehele wereld zal bevinden en of het bovendien wel zo vredig zal worden voor de rest van de wereld. Mijn gebed voor Nederland is dat zij Israël zullen steunen, alhoewel ik het ergste vrees. Ik moet hierbij denken aan de beoordeling en scheiding van de bokken en de schapen in Mattheus 25: 31 - 46.
Openbaring 12: 5 en 19: 15 heb ik altijd geplaatst tijdens de grote verdrukking, maar dat kan helemaal niet omdat Christus pas na de grote verdrukking terug naar Israël komt om Koning te worden. Het kan niet anders dan dat Koning Christus van uit Israël de gehele wereld zal beïnvloeden. Dit zal een rechtvaardige regering zijn, die liefdevol maar waarschijnlijk niet zachtzinnig zal zijn zo mag ik concluderen uit:
Ook onderstaande teksten geven aan dat het voor de rest van de wereld wel eens zwaar kan worden. Het lijkt er niet op dat Christus met een volmaakte mensheid te maken heeft. Wel lijkt er voor de mensheid een goede kans op redding te liggen, maar ook een kans op de tweede dood. Deze keuze is aan de mensen. Maar er is wel een groot voordeel. Satan zit in de afgrond en kan die gehele duizend jaar de mensheid niet verleiden en misleiden.
In de evangeliën is er vier keer sprake van het nabijgekomen Koninkrijk, in: Mattheus 3: 2 / 4: 17 / 10: 7 en Markus 1: 15. Nabij gekomen betekent dat het er nog niet is. Wel is er in Mattheus 31 keer sprake van het Koninkrijk de hemelen. In Markus, Lukas en Johannes wordt 55 keer het Koninkrijk van God genoemd. Alhoewel velen menen dat wij tegenwoordig met dat Koninkrijk te maken hebben geloof ik dat dit Koninkrijk in de toekomst zal worden opgericht, na de grote verdrukking waarover het voornamelijk in Openbaring gaat.
7 En wanneer die duizend jaar tot een einde gekomen zijn, zal de satan uit zijn gevangenis worden losgelaten.
En wanneer die duizend jaar tot een einde gekomen zijn. Die duizend jaar is de toekomstige periode; de eeuw van het Koninkrijk der hemelen of het Koninkrijk van God. Er komt een einde aan. Dit einde gaat gepaard met een opstand, zoals dit ook het geval is geweest bij de andere eeuwen.
Ik tel in de Bijbel minstens vijf eeuwen. In Prediker 1: 10 lees ik over eeuwen die voor de huidige eeuw zijn geweest.
De eerste eeuw wordt beschreven in Genesis 1: 1. Deze eeuw, waarover niet veel bekend, is liep af met een oordeel, waarschijnlijk toen al door het toedoen van satan. Genesis 1: 2 begint met de beschrijving van wat er over is gebleven van die eerste eeuw.
De tweede eeuw vangt aan. Deze duurt van Genesis 1: 2 tot Genesis 7 en loopt af met de zondvloed; Genesis 7.
Er zijn twee eeuwen voorbij en we leven nu in de derde eeuw, de tegenwoordige eeuw zoals ik lees in Titus 2: 12 en:
Enkele teksten die ook over het einde van de derde eeuw gaan zijn: Mattheüs 24: 3, 14 3 Toen Hij op de Olijfberg zat, gingen de discipelen naar Hem toe toen zij alleen waren, en zeiden: Zeg ons, wanneer zullen deze dingen gebeuren? En wat is het teken van Uw komst en van de voleinding van de wereld? 14 En dit Evangelie van het Koninkrijk zal in heel de wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken; en dan zal het einde komen.
‘Komst’ is vers 3 in de grondtekst ‘parousias’ = aanwezigheid en wereld is ‘aeon’ = eeuw. ‘Heel de wereld’ is in vers 14 in de grondtekst ‘oikoumenē’ = bewoonde wereld. Bijzonder want in Openbaring gaat het over de oikoumenê, zie inleiding.
Deze verzen zeggen dat alles plaats zal vinden bij de voleinding van de wereld. Ook hier in het Grieks ‘aeon’ = eeuw. Dit moet wel de tegenwoordige eeuw zijn, waarvan aan het einde de wederkomst van de Heer plaats vindt, de parousias, en daarna zal het Koninkrijk aanvangen.
Na deze tegenwoordige eeuw zullen er nog twee eeuwen komen zo is te zie in:
De vierde eeuw zal de eeuw van het 1000 jarig Koninkrijk zijn. Deze eeuw wordt afgesloten met een oordeel waarover ik in vers 7 - 10 lees.
De vijfde eeuw zal de eeuw van de nieuwe hemel en aarde zijn. Die eeuw zal niet met een oordeel worden afgesloten.
Voor de opstanding van de overige doden zal satan worden losgelaten uit de afgrond, zijn gevangenis; vers 1. Blijkbaar is dit loslaten van satan na die duizend jaar toch nog nodig om de mensen te laten zien wie zij werkelijk zijn. Blijkbaar kunnen de mensen gehoorzamen of 'geloof' veinzen omdat ze Koning Christus fysiek zullen aanschouwen, zie enkele Psalmen. Maar zodra satan weer komt met zijn verleidingen zal hun gehoorzaamheid geen stand houden. Hopelijk zal dit maar voor een kleine groep gelden. Psalm 18: 45 Zodra hun oor van mij hoorde, hebben zij mij gehoorzaamd. Vreemdelingen veinsden zich aan mij te onderwerpen.
8 En hij zal uitgaan om de volken te misleiden die zich in de vier hoeken van de aarde bevinden, Gog en Magog, om hen te verzamelen voor de oorlog. En hun aantal is als het zand van de zee.
Het laatste wat de duivel nog zal kunnen doen is wat hij altijd al deed, hij zal uitgaan om de volken te misleiden. Openbaring 12: 9 En de grote draak werd neergeworpen, namelijk de oude slang, die duivel en satan genoemd wordt, die de hele wereld misleidt.
Satan zal Gog en Magog verzamelen voor de oorlog. Het lijkt mij dat deze laatste strijd niet dezelfde strijd is als in:
Over Gog lees ik dat het de oppervorst is van Mesech en Tubal, wat onbesneden volken zijn in:
Verder wordt ik er niet veel wijzer van wie Gog en Magog zullen zijn. Vroeger leerde ik dat het met Rusland te maken zou hebben. Erg interessant vind ik het artikel "Gog Wie Wat Waar en wanneer" van Ds. Jan van Barneveld.
Genesis 6: 4 In die dagen, en ook daarna, waren er reuzen op de aarde, toen Gods zonen bij de dochters van de mensen waren gekomen en die kinderen voor hen baarden; dit zijn de geweldenaars van oude tijden af, mannen van naam.
In de studie "Gog en Magog" van Franklin ter Horst lees ik: "Er is nauwelijks een profetisch onderwerp aan te wijzen waarover meer overeenstemming bestaat dan over deze profetie van Ezechiël. Wel bestaan er nogal wat verschillende meningen over het tijdstip waarop de opmars van Gog en zijn gevolg, richting Israël zal plaatsvinden. Zo plaatst Werner Stauder, met goed onderbouwde argumenten, de opmars van Gog vóór de opkomst van de Antichrist. Anderen zien de aanval echter plaatsvinden halverwege de 7 jaren voor de terugkomst van Jezus, of als onderdeel van de laatste grote slag bij Harmágedon, het toneel van de uiteindelijke strijd tussen de ‘machten van goed en kwaad’. Ook zijn er die de aanval zien direct ná de terugkomst van Jezus.
Op de site "het levende ware woord" lees ik:
In de nieuwsbrief van Dirk van Genderen van zaterdag 19 oktober 2019 nummer 41 staat: "De gevolgen van het vertrek van de Amerikaanse troepen, uit het Koerdisch gebied in Noordoost-Syrië, zijn ingrijpend. IS-strijders hergroeperen zich en er zijn veel Koerdische slachtoffers. Maar misschien nog wel belangrijker is dat Rusland een steeds grotere rol krijgt in het Midden-Oosten. Russische troepen vestigen zich in de verlaten Amerikaanse bases. En wat steeds meer zichtbaar wordt: er ontstaat een alliantie van Rusland, Turkije en Iran. Deze landen doen nog niet altijd even aardig tegen elkaar, maar je ziet een nieuw bondgenootschap ontstaan. Voor Israël is dit beslist geen geruststellende ontwikkeling.
Vanuit Israël gezien ligt Gog in het Noorden. In dit vers zullen die onbesneden volken, die zich in de vier hoeken van de aarde zullen bevinden, door de losgelaten satan misleid worden. Aarde is in de grondtekst 'ge'. En dat betekent: Land, aarde in de zin van grond. Het komt 66 keer voor in Openbaring. Vaak geeft men er de betekenis aan van de gehele aarde, alle landen. Het is erg verwarrend als er aarde staat, maar een land wordt bedoeld. Het zou zomaar kunnen dat deze volken niet vanuit de vier hoeken van de gehele wereld komen maar meer vanuit de vier hoeken van de landen rondom het land Israël, de oikoumene, zie inleiding. Het land Israël zal dan wel wat groter zijn dan het nu is. Israël zal bij de wederkomst van Christus het land binnengaan wat hen al is beloofd in: Genesis 15: 18 Op die dag sloot de HEERE een verbond met Abram, en zei: Aan uw nageslacht heb Ik dit land gegeven, van de rivier van Egypte af tot aan de grote rivier, de rivier de Eufraat:
Het aantal van die volken zal nog behoorlijk zijn namelijk als het zand van de zee. Ook van Israël staat dit geschreven in:
Maar hoe groot de laatste oorlog ook zal zijn en waar de volken ook maar vandaan komen, God zal de overwinning geven aan Zijn volk Israël lees ik in vers 9 en in: Ezechiël 7: 2 En u, mensenkind, zo zegt de Heere HEERE over het land van Israël: Het einde is gekomen, het einde over de vier hoeken van het land.
9 En zij kwamen op over de breedte van de aarde, en omsingelden de legerplaats van de heiligen en de geliefde stad. Maar er daalde vuur van God neer uit de hemel en dat verslond hen.
De volken van vers 8 zullen opkomen over de breedte van de aarde, zie vers 8, en zullen de legerplaats van de heiligen en de geliefde stad omsingelen. Dat zal de stad Jeruzalem zijn en zo zie ik bevestigd dat deze laatste strijd zich zal afspelen in het land Israël. Israël zal op dat moment in vrede wonen met Christus als hun Koning; Ezechiël 38: 8c, 11. Mogelijk zal het een open land zijn waar iedereen naar binnen kan om De Grote Koning te aanbidden:
Deze laatste aanval van satan met deze volken zal van korte duur zijn want er zal vuur van God neer uit de hemel neerdalen en dat zal hen verslinden. Vuur komt 16 keer voor in Openbaring. Vuur werkt verslindend en vernietigend, zie vers 10 en 14. Het is enerzijds de tweede dood. Dat zal een definitief ende zijn voor satan en zijn volgelingen.
Vuur kan anderzijds louterend zijn lees ik in: Openbaring 3: 18b gelouterd door het vuur.
Wat opvalt is dat er in Ezechiël 39: 11 staat dat Gog en heel zijn menigte in Israël begraven zullen worden. Dat suggereert een andere dood dan door vuur. Dus lijkt het er toch op dat er twee invallen van Gog en Magog zullen komen, zie vers 8:
10 En de duivel, die hen misleidde, werd in de poel van vuur en zwavel geworpen, waar ook het beest en de valse profeet reeds zijn. En zij zullen dag en nacht gepijnigd worden in alle eeuwigheid.
Uiteindelijk zal de duivel, die hen zal misleiden, in de poel van vuur en zwavel worden geworpen, waar ook het beest en de valse profeet dan reeds zijn;Openbaring 19: 20 En het beest werd gegrepen, en met hem de valse profeet, die in zijn tegenwoordigheid de tekenen gedaan had, waardoor hij hen misleid had die het merkteken van het beest ontvangen hadden en die zijn beeld aanbeden hadden. Deze twee werden levend geworpen in de poel van vuur, die van zwavel brandt.
En zij zullen dag en nacht gepijnigd worden. Zie ook het commentaar bij Openbaring 14: 11. Als de dag en nacht ophouden moeten logischerwijs ook de pijniging ophouden:
Openbaring 22: 5 En daar zal geen nacht zijn, en zij hebben geen lamp en ook geen zonlicht nodig, want de Heere God verlicht hen. En zij zullen als koningen regeren in alle eeuwigheid.
Bovendien als ik onderzoek wat 'in alle eeuwigheid' betekent kom ik tot de ontdekking dat dit niet 'voor altijd' betekend, maar ook zijn grenzen heeft. Ik geloof dat het in dit hoofdstuk gaat over de eeuw van het duizend jarig Koninkrijk. 'In alle eeuwigheid' komt 13 keer voor in Openbaring: Openbaring 1: 6, 18 / 4: 9, 10 / 5: 13, 14 / 7: 12 / 10: 6 / 11: 15 / 14: 11 /15: 7 / 19: 3 / 20: 10 en 22: 5.
In de grondtekst staat: eis tous aiônas (165) ton aiônôn (165). Het betekent: Tot-in eeuw van-de eeuwen. Dit wijst op een alles overtreffende trap van de eeuwen. God heeft al die eeuwen geleefd en zal verder alle eeuwen leven. God kan niet sterven. God is Jehova, de Bestaande. 1 Timotheüs 6: 15, 16 15 De zalige en alleen machtige Heere, de Koning der koningen en Heere der heren, zal Hem op Zijn tijd laten zien, 16 Hij Die als enige onsterfelijkheid bezit en een ontoegankelijk licht bewoont; Hem heeft geen mens gezien en niemand kan Hem ook zien. Hem zij eer en eeuwige kracht. Amen.
Eeuw (165) is in het Grieks 'aion' en het kan betekenen: eeuw, Messiaanse periode, nu of toekomst, levensduur, leven, aards leven, generatie, algemene loop der tijden, periode waarin de tastbare wereld bestaat, en toestand waarin deze wereld zich bevindt.
Eeuwige (166) is in het Grieks ‘aionios’ en kan betekenen: van de eeuw, leven, generatie, bepaalde tijd met bepaald karakter, tijdgeest, eeuw, aards, leven, levenslang, vast, ook gebruikt voor gepasseerde tijd en toekomende tijd, voor altijd, wereld, begin, eeuwigdurend.
In onze vertalingen worden deze woorden door elkaar vertaald. Soms wordt 'aeon' door 'wereld' vertaald, zoals in Galaten 1: 4 en Titus 2: 12. Ik kan er absoluut geen overzicht in krijgen. Ik weet alleen dat 'eeuwig' te maken heeft met Gods 'plan van de eeuwen'. 'In alle eeuwigheid' hoeft niet altoosdurend te zijn, zie de betekenis van de woorden. Dat zorgt ook al weer voor verwarring. Zie verder vers 7.
11 En ik zag een grote witte troon, en Hem Die daarop zat. Voor Zijn aangezicht vluchtten de aarde en de hemel weg, zodat er geen plaats meer voor hen te vinden was.
Op deze troon zal het 'laatste oordeel' uitgesproken worden staat boven dit gedeelte in de Herziene Statenvertaling. Maar een 'laatste oordeel' komt als zodanig niet in de Bijbel voor.
En ik zag de doden, klein en groot, voor God staan. Dit zijn niet alle doden. Het zijn de overige doden uit vers 5. Er zijn doden opgestaan voor het 1000 jarig rijk zoals ik zag in vers 4 - 6. De situatie hier doet sterk denken aan Openbaring 11: 18, alhoewel ik in dat vers het idee krijg dat het zich aan het begin van het duizend jarig rijk zal afspelen. Daar worden doden geoordeeld tegelijk met de beloning aan de heiligen en die de naam van God vrezen. Diegenen die de aarde wilden vernietigen zullen zelf worden vernietigd. Dat laatste heb ik beschreven in vers 9 en 10.
En nog een ander boek werd geopend, namelijk het boek des levens. Dit boek komt 9 keer voor in de Staten Vertaling. 1 Keer in het Oude Testament in Psalm 69: 29. 1 Keer in de latere brieven van Paulus in Filippenzen 4: 3. Dan nog 7 keer in: Openbaring 3: 5 / 13: 8 / 17: 8 / 20: 12, 15 / 21: 27 en 22: 19.
Ik heb altijd gemeend dat het een boek van gelovigen was. Maar dat staat er niet. Het is het boek van het leven. Iedereen die leeft en geleefd heeft, rechtvaardig is en overwint staat er ingeschreven. Sommigen worden uit het boek verwijderd. Dit gebeurd wanneer iemand volhard in zonde en ongeloof, zie Psalm 69: 29 en Openbaring 3: 5, waar de mogelijkheid beschreven wordt van het uitgewist kunnen worden. Dan komt men in aanmerking voor de tweede dood. En het kan zijn dat men er nooit in is ingeschreven zo lees ik in vers 15. Lees verder over het boek des levens in mijn studie: "De toekomst van de mens" deel 3.
De doden worden geoordeeld overeenkomstig wat in de boeken geschreven staat, naar hun werken. Ik geloof dat die 'werken' in de eerste plaats zullen gaan over het geloven, vertrouwen en aanvaarden van Zoon van God namelijk Christus en wat Hij heeft gedaan. Dat is een werk waar mensen niet zonder kunnen. Toch lijkt het hier meer te gaan over 'werken' in het algemeen zoals ik lees in vers 13 en Prediker 12: 13 en 14. Heeft iemand goed of slecht geleefd en heeft iemand Israël gesteund of niet; zie Mattheus 15: 31 – 46 . En als hij/zij goed heeft geleefd dan is daar een gunstige beoordeling. Zo niet dan wordt hij/zij vernietigd. Dat zal dan sowieso gaan over mensen die niet in dat boek van het leven staan, of daaruit verwijderd zijn lees ik in vers 15 en Psalm 69: 29.
13 En de zee gaf de doden die in haar waren. Ook de dood en het rijk van de dood gaven de doden die in hen waren, en zij werden geoordeeld, ieder overeenkomstig zijn werken.
De doden, uit vers 12, zullen uit de zee en de graven komen. Ik lees in:
Het rijk van de dood: In de grondtekst staat 'hades'. Het betekent: dodenrijk. Bijzonder dat de Herziene Statenvertaling hier 'het rijk van de doden' schrijft, terwijl de Statenvertaling daar 'hel' heeft. Elders heeft de HSV 'hades' met 'graf' vertaald zoals in Handelingen 2: 31 en 1 Korinthe 15: 55. (Statenvertaling heeft daar ook 'hel'). In wezen is het graf ook het rijk van de doden. Probleem is alleen dat men bij het rijk der doden een voorstelling heeft gemaakt van doden in de vorm van levende 'zielen'. Die uitleg kan alleen maar komen uit de Griekse mythologie. Ik geloof dat het absoluut niet Bijbels is. Zie de site "Levend Water" brochure 25. Zie mijn studie "De toekomst van de mens” deel 3.
En zij werden geoordeeld. Waar mensen ook de dood vinden, in de zee of door verbranding, zij zullen geoordeeld worden: Hebreeën 9: 27 En zoals het voor de mensen beschikt is dat zij eenmaal moeten sterven en dat daarna het oordeel volgt,
Ieder overeenkomstig zijn werken. Zie vers 12.
14 En de dood en het rijk van de dood werden in de poel van vuur geworpen. Dit is de tweede dood.
Poel van vuur komt vier keer voor in Openbaring. 1 Keer in Openbaring 19: 20 en 3 keer in dit hoofdstuk, in vers 6, 14 en 15. In de grondtekst staat 'meer van-het vuur.
De poel van vuur wordt in de evangeliën in de grondtekst (Mattheus 5: 22) 'geennan' dat is 'Dal-van-Hinnom van-het vuur' genoemd. Het is de 'gehenna' en komt er 10 keer in voor. Uit de teksten maak ik op dat het om ‘vrezen’ en ‘werken’ gaat.
In Markus 10: 43 en 45 zie ik dat aan de 'gehenna' 'het onuitblusbare vuur' wordt toegevoegd. Dat is het vuur van de poel die van zwavel brand zoals ik lees in:
Zie het commentaar bij Openbaring 19: 20 en mijn studie "De toekomst van de mens” deel 4. Uit deze studie citeer ik: "In de grondtekst staat voor ’helse’ in het Grieks: gehenna en dit betekent: vallei van Hinnom, een vallei bij Jeruzalem, naam voor de plaats van straf, vuilnisbelt. De vallei van Hinnom slaat terug op een plaats in het OT, het dal des zoons van Hinnom, waar men kinderen door het vuur liet gaan, zie: 2 Kon.23: 10, 2 Kron.28: 3, 2 Kron.33: 6, Jer.7: 31 en Jer.32: 35. Als ik de teksten over het dal van Hinnom, in het Oude Testament, lees zie ik dat het een aanwijsbare plaats was, niet een “geestelijk” oord. God spreekt er Zijn oordeel over uit. De gehenna is een plaats voor straf, oordeel. Dat zie ik in de teksten. In Openbaringen wordt de gehenna de 'poel van vuur' genoemd. Deze poel zal branden tijdens het duizendjarig rijk. Bovendien is de gehenna een vuilnisbelt. Ik heb gehoord van mensen die in Israël zijn geweest dat er in de buurt van Jeruzalem inderdaad een vuilnisbelt is, op de plaats waar vroeger het dal van Hinnom was. In deze vuilnisbelt wordt het vuur brandende gehouden om de vuilnis goed te vernietigen."
De overige keren dat 'hel' in de evangeliën in de Statenvertaling voorkomt gaat het over de 'hades' het graf.
De poel van vuur zal de tweede dood zijn. De tweede dood komt behalve in Openbaring 20: 6 en 12 ook nog voor in Openbaring 2: 11 en 21: 8. De tweede dood is een definitieve vernietiging, door het vuur. Alles verbrand. Uit de tweede dood is geen opstanding mogelijk. De Bijbel zegt niet voor niets:
En als iemand niet ingeschreven blijkt te zijn in het boek des levens, dan zal hij/zij in de poel van vuur worden geworpen. Zie voor degenen die wel in het 'het boek des levens' staan geschreven bij vers 12. Hier gaat het over degenen die er niet in staan geschreven.
Dus alle Israëlieten van wie de namen niet geschreven staan in het boek des levens zullen het beest aan bidden. Over wie kan dit gaan? De Here Jezus noemde de Farizeeën en Sadduceeën 'adderengebroed' dus nakomelingen van de slang, satan in:
Mattheus 23: 33 Slangen, adderengebroed, hoe zou u aan de veroordeling tot de hel (gehenna) ontkomen?
Ik citeer uit mijn studie “De toekomst van de mens” deel 3: “Ik wil daarvoor gaan naar Genesis 6. Hier lees ik over zonen gods. Zonen is in de grondtekst 'ben'. Het betekent: een zoon (als een bouwer van de fam. Naam). Ik krijg het idee dat deze zonen gevallen engelen zijn, die omgang hadden met de dochters van de mensen. Er werden uit deze gemeenschap reuzen geboren lees ik in Genesis 6: 4. Het lijkt er op dat Satan zich wilde voorzien van nakomelingschap. Zou God nakomelingen van Satan, zonen van demonen, in het boek des levens opschrijven? Dit lijkt ondenkbaar. God had gezegd, in Genesis 1: 26, dat Hij mensen ging maken naar Ons beeld en gelijkenis. Niet naar het beeld van Satan. Satan heeft altijd gelijk aan God willen zijn, maar God zal dit niet toestaan. Toen niet en nu niet. Dus vond toen de zondvloed plaats. God liet Noach met zijn gezin in leven. Dit waren 'gewone' mensen, die door God het leven hadden gekregen.In de toekomst, van de Zoon des mensen, vindt er opnieuw een grote opstand van Satan plaats in Openbaringen. Zijn activiteit zal wederom groot zijn, en zal hij zichzelf volgelingen verzamelen. God heeft dit van tevoren geweten en hun namen staan niet in het boek des levens. Of hun namen worden uit dit boek verwijderd. Deze volgelingen van Satan, worden vernietigd, zo kan ik lezen in Lukas 17: 26, 27, net zoals in de dagen van Noach."
Mattheus 24: 37, 38 37 En gelijk de dagen van Noach waren, alzo zal ook zijn de toekomst van den Zoon des mensen. 38 Want gelijk zij waren in de dagen voor den zondvloed, etende en drinkende, trouwende en ten huwelijk uitgevende, tot den dag toe, in welken Noach in de ark ging;
De samenvatting heb ik gemaakt door middel van een schema. Het gaat over wat er aan het begin en aan het einde van het duizend jarig Koninkrijk zal gebeuren.
Aan het begin van de 1000 jaar. |
Aan
het einde van de 1000 jaar.
|
Vers 2: Satan wordt gebonden voor duizend jaar. |
Vers
3, 7: Satan wordt korte tijd losgelaten.
|
Vers
3: Volken worden voor duizend jaar niet meer verleid.
|
Vers 8: Volken worden door satan verleid. |
Vers 4: Tronen en oordeel wordt gegeven aan de heiligen van Israël. | Vers 9: De legerplaats van de heiligen van Israël wordt omsingeld. |
vers 4, 6: De eerste opstanding: Priesters van God en van Christus. | Vers 11 - 15: De opstanding van de overige doden. |
Terug naar:
Openbaring 1, Openbaring 2, Openbaring 3, Openbaring 4, Openbaring 5, Openbaring 6, Openbaring 7,
Openbaring 8, Openbaring 9, Openbaring 10, Openbaring 11, Openbaring 12, Openbaring 13, Openbaring 14,
Openbaring 15, Openbaring 16, Openbaring 17, Openbaring 18, Openbaring 19, Openbaring 20, Openbaring 21
en Openbaring 22.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten