Welkom op mijn blog.

Welkom op mijn blog. In 2014 ben ik begonnen met bloggen. Het maken van Bijbelstudies is voor mij belangrijk. Alleen horen en lezen beklijft niet. Het begrijpen gaat het beste door in het onderwerp te duiken en het op te schrijven. Ik besloot om het bestudeerde niet voor mezelf te houden maar te delen. De studies staan allemaal rechts op dit blog. Ze gaan over Bijbelse onderwerpen die mij aanspreken.

Verder probeer ik elke maand een blog te plaatsen. Zo'n stukje schrijf ik in eerste instantie voor het blad van de kerkelijke gemeenschap waar ik neer toe ga. Als het daar is verschenen deel ik het hier. Zo vang ik twee vliegen in één klap. De onderwerpen zijn uit Gods Woord, tijdschriften of gaan over persoonlijke gebeurtenissen en ervaringen. Ik nodig je uit om rond te snuffelen in mijn studies en je voordeel er mee te doen. Je mag ze gerust kopiëren of delen maar dan wel graag met vermelding van de bron. Succes met studeren. Het staat je vrij om te reageren.


Studie: "openbaring 20"

Openbaring 20.

Deze studie is een vervolg oOpenbaring 1Openbaring 2Openbaring 3,  Openbaring 4Openbaring 5
Openbaring 6Openbaring 7Openbaring 8Openbaring 9Openbaring 10Openbaring 11Openbaring 12, 
Openbaring 13, Openbaring 14Openbaring 15Openbaring 16, Openbaring 17Openbaring 18 en Openbaring 19.

In deze studie wil ik het boek Openbaring onderzoeken. Het centrale thema van het boek is 'de grote verdrukking' of ook wel 'de dag des Heeren'; zie Openbaring 1: 10. 
 Ik ga tekst met tekst vergelijken en hoop er zo een beetje inzicht in te krijgen.
Van de 404 verzen zijn er 285 welke welke terug te vinden zijn in het Oude Testament. Ook zijn er regelmatig teksten uit de evangeliën in toepasbaar. Zo zie ik dat het Oude Testament, de evangeliën en Openbaring met elkaar verbonden zijn. De profetie wordt vervuld in de Openbaring van Jezus Christus.

In Openbaring staat het volk Israël centraal, maar ook de 'oikoumene' wat in de de grondtekst vertaald door 'bewoonde-wereld'. 'Oikoumene' komt 3 keer voor in Openbaring en wel in Openbaring 3: 10 / 12: 9 en 16: 14. In de Statenvertaling vertaald men het met 'de gehele wereld'. Toch gaat hier om een select gebied, de toenmalige bewoonde wereld, namelijk het oude Romeinse rijk. Dat bestond uit landen rond de Middellandse zee. Dat zijn de landen waarover het ook meestal in het Oude Testament ging en waar Paulus zijn zendingsreizen naar toe heeft gemaakt. Ik geloof dat de verzoeking, de grote verdrukkingzie mijn studie “De toekomst van de mens” deel 4 paragraaf 9.2, zich met name in dat gebied zal voltrekken. Mogelijk zal wel de wereld (kosmos; komt 3 keer voor in: Openbaring 11: 15 / 13: 8 en 17: 8) er zijn invloed van ondervinden.

Het woordje 'aarde' komt 66 keer voor in Openbaring. Aarde is in de grondtekst 'gês'. En dat betekent: land. Vaak geeft men er de betekenis aan van de gehele aarde, alle landen. Het is erg verwarrend als er aarde staat, maar een land wordt bedoeld, met name het land Israël. 

De naam 'Johannes' is de Griekse vorm van het Hebreeuwse 'Jochanan'. Het betekent: De HERE is genadig.
Johannes heeft iets gezien en moet dit opschrijven. Voor Johannes is dit verleden tijd en daarom is het boek Openbaring in de verleden tijd geschreven. Maar ik geloof dat hetgeen Johannes heeft gezien toekomst is. Het is profetie; Openbaring 22: 19. Daarom schrijf ik mijn commentaar zoveel mogelijk in de onvoltooide tegenwoordige toekomende tijd: Het zal gebeuren.

Ik werk vanuit de Herziene Staten Vertaling, mist anders aangegeven. Ik maak gebruik van de grondtekstOok vervang of vul ik regelmatig stukje aan. Ik ga er niet vanuit dat deze studie volmaakt is.

Ik gebruik kleurtjes. Voor de teksten uit Openbaring gebruik ik een lichtblauwe kleur. Voor teksten die Openbaring aanvullen gebruik ik de kleur oranje. De aanhalingen en woorden uit de grondtekst kleur ik groen. Aanhalingen uit andere artikelen zijn lichtgeel. De blik in de hemel is blauw. De blik op de aarde is groen. De zegels zijn turquoiseDe engelen met bazuinen zijn roze. De weeën zijn donker geel. De plagen zijn grijs. Het kan zijn dat ik nog meer kleuren heb gebruikt, maar dat is vanzelf te zien. Het principe van de kleuren zal nu duidelijk zijn.

In Openbaring 4 – 20 kom ik 7 keer een afgewisselde blik tegen in de hemel en op aarde, te beginnen bij:

1e Blik in de hemel in hoofdstuk 4 en 5    
Hier gaat het over de troon, een boekrol, het Lam, de vier dieren en alle schepsel.                                          
1e Blik op de aarde in Openbaring 6: 1 – 7: 8.                                                 
Openbaring 6             Openen van de eerste zes zegelsBeschrijving van de grote verdrukking over Israël.
Openbaring 7: 4 – 8   De verzegeling van de 144000. 
2e Blik in de hemel in Openbaring 7: 9 – 8: 6
Openbaring 7: 9 – 17 Johannes ziet een grote menigte, die niemand tellen kan. 
Openbaring 8: 1         Opening van het zevende zegel met daarna een stilte in de hemel.
Openbaring 8: 2 – 6    Optreden van de 'andere' engel met oordelen. 
2e Blik op de aarde in Openbaring 8: 7 – 11: 14
Openbaring 8: 7         Optreden van de eerste vier engelen met bazuinen
Openbaring 8: 13       Aankondiging van de drie weeën
Openbaring 9             De vijfde en zesde engel blazen op de bazuinDeerste  twee weeën breken aan.
Openbaring 10           Verschijning van een andere engel. Johannes moet het boekje opeten en hij moet profeteren.
Openbaring 11: 1 – 14 Het is nog steeds de periode van de tweede weeOptreden van de twee getuigen. 
                                 Derde wee wordt aangekondigd.
3e Blik in de hemel in Openbaring 11: 15 – 19a.
zevende engel blaast op de zevende bazuin
Het Koninkrijk van Christus wordt aangekondigd.
3e Blik op de aarde in Openbaring 11: 19b.
Er vinden oordelen plaats, zoals bliksemstralen, stemmen, donderslagen, een aardbeving en grote hagel.
4e Blik in de hemel in Openbaring 12: 1 – 12.
Er verschijnen twee tekenen.
Vers 1: een vrouw die een Zoon baarde. 
Vers 3: een grote vuurrode draak.
4e Blik op de aarde in Openbaring 12: 13 – 13: 18. 
Openbaring 12: 13, 14 De draak wordt op aarde geworpen en vervolgt de vrouw en haar nageslacht. 
                                  De vrouw vlucht voor drieënhalf jaar naar de woestijn.
Openbaring 13: 1 – 18 Het derde wee is aangebroken. 
                                  Opkomst van het 1e beest, het antichristelijke rijk en het 2e beest, de valse profeet/antichrist.
5e Blik in de hemel in Openbaring 14: 1 – 5.
Het Lam zal staan op de berg Sion en met Hem de 144000 verzegelden, Zij hebben de naam van Zijn Vader op hun voorhoofd geschreven. Zij zingen een nieuw lied. Zij zijn maagden, eerstelingen en smetteloos.
5e Blik op de aarde in Openbaring 14: 6 – 20.
De drie engelen met hun boodschap (14: 6-13)
Eerste Engel: Brengt het eeuwig evangelie. 
Tweede Engel: Brengt het oordeel over Babel. 
Derde Engel: Brengt het oordeel over het beest en zijn aanbidders. 
Daarna komen er nog drie engelen. Zij zullen de tarwe en druiven oogsten.
6e Blik in de hemel in Openbaring 15: 1 – 8.
Johannes ziet een glazen zee met vuur. Daarbij staan de overwinnaars van het beest. Zij zingen het lied van Mozes.
De zeven laatste plagen worden aangekondigd.
6e Blik op de aarde in Openbaring 16: 1 – 18: 24
Openbaring 16: 1 – 21 De zeven gouden schalen worden uitgegoten over de aarde. 
Openbaring 17: 1 – 18 Het oordeel over de vrouw, grote hoer.
Openbaring 18: 1 – 24 Het oordeel over Babylon.
7e Blik in de hemel in Openbaring 19: 1 – 16.
Openbaring 19: 1 – 5   Het lied van de overwinning. Vers 6 – 10: De bruiloft van het Lam. 
Openbaring 19: 11–16 Johannes zag de hemel geopend met Christus gereed om te oordelen.
7e Blik op de aarde in Openbaring 19: 17 – 20: 15
Openbaring 19: 17–21 Het oordeel over de koningen, het beest, de valse profeet en de overigen.
Openbaring 20: 1 - 3   Satan gevangen in de afgrond.
Openbaring 20: 4 - 6   De eerste opstanding.
Openbaring 20: 7 - 10 Uiteindelijke overwinning over satan.
Openbaring 20: 8 - 15 Het laatste oordeel. 

Mijn bronnen voor deze studie zijn:
Het boek "Deze profetie" van de schrijver C.H. Welch. 
De studie deel 29 van S. de Graaf.
Het artikel “Het duizend jarig rijk” op de site van Franklin ter Horst.
Het artikel “Gog en Magog” op de site van Franklin ter Horst.
Het artikel “Satan veroordeeld” op de site van Franklin ter Horst.
Het artikel “Laatste oordeel” op de site van Franklin ter Horst.
De Bijbelvertaling op de site “Het Schriftwoord”.

1 En ik zag een engel neerdalen uit de hemel met de sleutel van de afgrond en een grote ketting in zijn hand.
2 En hij greep de draak, de oude slang, dat is de duivel en de satan, en bond hem voor duizend jaar,

En ik zag. In de grondtekst staat: en ik-nam-waar. De uitdrukkingen 'en ik zag' of 'wat u hebt gezien' en 'hierna zag ik' komen in mijn online Bijbel ongeveer 50 keer in Openbaring voor en 30 keer in het Oude Testament. Wel bijzonder dat het niet in de evangeliën, Handelingen (slechts 1 keer in Handelingen 26: 16) en de brieven van de apostelen voorkomt. Blijkbaar is 'iets zien' alleen bedoeld voor het Oude Testament en voor de toekomst. Dit mag een aanwijzing zijn voor onze tijd waarin men ook beelden en visioenen meent te moeten zien. Zie verder Openbaring1: 19. 
Engel is in de grondtekst 'boodschapper'. Deze boodschapper daalt neer uit de hemel. Het komt in Openbaring zeventien keer voor dat iets of iemand uit de hemel neerdaalt. Twee keer is dat een engel. Hier en in:
Openbaring 18: 1, 2a 1 Hierna zag ik een andere engel neerdalen uit de hemel. Hij had grote macht, en de aarde werd verlicht door zijn heerlijkheid. 2 En hij riep uit met krachtige stem: Zij is gevallen, zij is gevallen, het grote Babylon,

In Openbaring 18 : 2 zie ik dat daar de engel aankondigt dat Babylon, het machtscentrum van satan, zal vallen. Hier ziet Johannes dat de engel de sleutel van de afgrond zal hebben en een grote ketting in zijn hand om de draak, de oude slang, dat is de duivel en de satan te binden. Deze vier namen van satan kom ik ook tegen in:
Openbaring 12: 9 En de grote draak werd neergeworpen, namelijk de oude slang, die duivel en satan genoemd wordt, die de hele wereld misleidt. Hij werd neergeworpen op de aarde en zijn engelen werden met hem neergeworpen.

Deze namen geven een functie van satan aan zo lees ik op de site "Het levende ware woord":
• de draak: Is de initiator achter de wereldrijken in de eindtijd;
• de oude slang: Is de aanstichter van de zondeval;
• de duivel: Is de verdraaier van Gods waarheid; (dooreen werper/verdacht maker)
• de satan: Is de tegenstander van God en de gelovigen.

Op de site "Schriftwoord" lees ik ook over de vier namen van Satan: "Satan, Hebreeuws voor Tegenstander, is, zoals zijn naam aangeeft, de grote tegenstander van Christus. Hier worden hem al zijn verschillende benamingen gegeven, In Eden was hij te zien onder de vermomming van de slang (Gen. 3: 1-5). In deze rol wordt hij gezien onder het beeld van een draak ( Openbaring 12: 3). Als de Tegenstander (gewoonlijk vertaald met "duivel" – 1Tim. 3: 11; 2 Tim. 3: 3; Tit. 2: 3) geeft hij zich uit voor God, zoals zijn pogingen om onze Heer te verleiden in de wildernis getuigen (Matt. 4: 1-11; Luk. 4: 2-13)."

Dit neerwerpen en binden van satan wordt ook beschreven in:
2 Petrus 2: 4 Want als God de engelen die gezondigd hebben, niet gespaard heeft, maar hen in de hel geworpen en overgegeven heeft aan de ketenen van de duisternis om tot het oordeel bewaard te worden;

'Hel' is in 2 Petrus 2: 4 in het Grieks 'tartarôsas' en het betekent: de onpeilbare diepte, bodemloosheid van het graf, gevangen zitten, opsluiten, eeuwige marteling, kwelling. 'In de hel geworpen' is in de grondtekst: In de tartarus werpende. Dit woord 'tartarus' komt alleen in 2 Petrus 2: 4 voor. Het wordt in mijn Bijbels vertaald met 'hel'. Ik vind dat het meer overeenkomsten heeft met de afgrond van vers 2 in dit hoofdstuk van Openbaring, alhoewel het een 'hel' moet zijn om in de afgrond opgesloten te zijn. 'Afgrond' (abussou) komt 9 keer in de Bijbel voor namelijk in: Lukas 8: 31, Romeinen 10: 7, Openbaring 9: 1, 2, 11 / 11: 7 /17: 8 / 20: 1, 3.

Vergelijkbaar lees ik in Openbaring 9: 1 en 2 dat de put van de afgrond met een sleutel zal worden geopend. Dan zal er rook uit komen en daaruit komen sprinkhanen en schorpioenen, een beeld van demonen. Zie verder het commentaar bij Openbaring 9: 1 - 3 en 7 - 11. Openbaring 9: 1, 2, 3 1 En de vijfde engel blies op de bazuin, en ik zag een ster, uit de hemel op de aarde gevallen. En hem werd de sleutel van de put van de afgrond gegeven. 2 En hij opende de put van de afgrond, en er steeg rook op uit de put als rook van een grote oven. En de zon en de lucht werden verduisterd door de rook van de put. 3 En uit de rook kwamen sprinkhanen op de aarde, en hun werd macht gegeven, zoals de schorpioenen van de aarde macht hebben

In Openbaring 11: 7 en 17: 8 zie ik dat het beest uit de afgrond zal komen om zijn verderfelijk werk te doen. In Openbaring 19: 20 lees ik hoe dat zal aflopen.
Openbaring 11: 7 En wanneer zij hun getuigenis volbracht hebben, zal het beest dat uit de afgrond opkomt, oorlog met hen voeren en het zal hen overwinnen en hen doden.
Openbaring 17: 8a Het beest dat u gezien hebt, was en is niet; en het zal opkomen uit de afgrond en naar het verderf gaan.
Openbaring 19: 20 En het beest werd gegrepen, en met hem de valse profeet, die in zijn tegenwoordigheid de tekenen gedaan had, waardoor hij hen misleid had die het merkteken van het beest ontvangen hadden en die zijn beeld aanbeden hadden. Deze twee werden levend geworpen in de poel van vuur, die van zwavel brandt.

Hier staat dat satan eerst vast geketend zal worden, en wel voor voor duizend jaar. Dit aantal jaren wordt twee keer in het Oude Testament genoemd, in Psalm 90: 4, Prediker 6: 6, één keer in: 2 Petrus 3: 8 Maar laat vooral dit u niet ontgaan, geliefden, dat één dag bij de Heere is als duizend jaar en duizend jaar als één dag.

In dit hoofdstuk kom ik de duizend jaar zes keer tegen. In vers 2, 3 en 7 gaat het over de positie van satan namelijk over zijn opsluiting. In vers 7 lees ik dat satan na duizend jaar losgelaten zal worden. In vers 8 en 9 lees ik waarom dat zal gebeuren en in vers 10 lees over het eindoordeel van satan. Ik zie dat de duizend jaar wordt genoemd in verband met de aanwezigheid en het einde van satan.

3 en wierp hem in de afgrond, en sloot hem daarin op en verzegelde die boven hem, opdat hij de volken niet meer zou misleiden, totdat de duizend jaar tot een einde gekomen zouden zijn. En daarna moet hij een korte tijd worden losgelaten

De engel uit vers 1 zal satan in de afgrond werpen, hem opsluiten en de afgrond boven hem verzegelen. Dat zal gebeuren opdat hij de volken niet meer zal misleiden. Er zal dan een periode van duizend jaar met betrekkelijke vrede op de heilige berg (Jeruzalem) in Israël aanbreken waarover ik lees in: 
Jesaja 11: 9 Men zal nergens kwaad doen of verderf aanrichten op heel Mijn heilige berg, want de aarde zal vol zijn van de kennis van de HEERE, zoals het water de bodem van de zee bedekt
Jesaja 65: 45 Een wolf en een lammetje zullen gezamenlijk weiden, een leeuw zal stro eten als een rund, een slang zijn voedsel zal stof zijn. Zij zullen geen kwaad doen en geen verderf aanrichten op heel Mijn heilige berg, zegt de HEERE.

Satan is in ons tijdperk (bedeling) de overste van deze wereld; Efeze 2: 2 en hij doet zich voor als een engel van het licht; 2 Korinthe 11: 4 en is de god van deze eeuw in:
2 Korinthe 4: 4 Van hen, de ongelovigen, geldt dat de god van deze eeuw hun gedachten heeft verblind,
2 Korinthe 11: 14 En geen wonder, want de satan zelf doet zich voor als een engel van het licht.
Efeze 2: 2b overeenkomstig het tijdperk van deze wereld, overeenkomstig de wil van de aanvoerder van de macht in de lucht, van de geest die nu werkzaam is in de kinderen van de ongehoorzaamheid

Satan blijft in die afgesloten afgrond zitten totdat de duizend jaar tot een einde gekomen zullen zijn. En daarna moet hij een korte tijd worden losgelaten. Daarover lees ik in vers 7 - 10 en in:
Jesaja 24: 21, 22 21 Op die dag zal het gebeuren dat de HEERE de legermacht van de hoogte in de hoogte en de koningen van de aardbodem op de aardbodem zal straffen. 22 Zij zullen verzameld worden als gevangenen in een kerker, zij zullen opgesloten worden in een gevangenis, maar na vele dagen zal er weer naar hen omgezien worden.

4 En ik zag tronen, en zij gingen daarop zitten, en het oordeel werd hun gegeven. En ik zag de zielen van hen die onthoofd waren om het getuigenis van Jezus en om het Woord van God, die het beest en zijn beeld niet hadden aangebeden, die het merkteken niet ontvangen hadden op hun voorhoofd en op hun hand. En zij werden weer levend en gingen als koningen regeren met Christus, duizend jaar lang.

En ik zag. Zie vers 1. Johannes zag tronen. In Openbaring 4: 4 en 11: 16 zullen vierentwintig ouderlingen zitten op tronen voor God. In Mattheus 19: 28 belooft de Here Jezus zijn discipelen dat zij in de wedergeboorte, dat is de uiteindelijke bekering van het volk Israël in de toekomst, zullen zitten op twaalf tronen om de twaalf stammen van Israël te oordelen. Daarvoor zullen de discipelen uit de dood opstaan en dat moet wel tegelijk zijn met hen die deel hebben aan de eerste opstanding in vers 6. In Daniël 7: 22 en 27 lees ik over het koningschap van de eeuw dat gegeven zal worden aan het volk (Israël) van de heiligen van de Allerhoogste.
Openbaring 4: 4 En rondom de troon stonden vierentwintig tronen. En op de tronen zag ik de vierentwintig ouderlingen zitten.
Openbaring 11: 16a En de vierentwintig ouderlingen, die voor God op hun troon zitten,
Mattheus 19: 27, 28 27 Toen antwoordde Petrus en zei tegen Hem: Zie, wij hebben alles verlaten en zijn U gevolgd; wat zal dan ons deel zijn? 28 En Jezus zei tegen hen: Voorwaar, Ik zeg u dat u die Mij gevolgd bent, in de wedergeboorte, als de Zoon des mensen zal zitten op de troon van Zijn heerlijkheid, ook zult zitten op twaalf tronen en de twaalf stammen van Israël zult oordelen
Daniël 7: 22, 27 22 totdat de Oude van dagen kwam, de heiligen van de Allerhoogste recht verschaft werd en het tijdstip was bereikt dat de heiligen het koningschap in bezit namen. 27 Maar het koningschap en de heerschappij en de grootheid van de koninkrijken onder heel de hemel zullen gegeven worden aan het volk van de heiligen van de Allerhoogste. Zijn koninkrijk zal een eeuwig koninkrijk zijn, en alles wat heerschappij heeft, zal Hem eren en gehoorzamen.

En zij gingen daarop zitten, en het oordeel werd hun gegeven. Hierboven schrijf ik over de ouderlingen en discipelen die op tronen zullen zitten. Johannes schrijft dat hij de zielen van hen die onthoofd waren zag. In de grondtekst staat: en de zielen van-de(gene) met-de-bijl-geëxecuteerd-zijnde. Zielen, die volgens de gangbare uitleg lichaamsloos zijn en waarvan ik niet geloof dat dit klopt, kun je niet onthoofden of executeren. Het gaat hier dan ook om personen; 'psuchas'.
Psuche betekent: leven, adem, lucht, geest, gemoed, dierlijk leven, omschrijving van de persoon, schepsel.

Johannes ziet personen die met een bijl onthoofd zullen worden. Dit lijkt in deze tijd steeds waarschijnlijker te worden. Het is vier jaar geleden dat er filmpjes op You Tube verschenen waarin werd gesproken over onthoofdingen van christenen door IS. Ik lees regelmatig dat moslimlanden Israël van de kaart willen vegen.

In de toekomst zullen gelovigen worden onthoofd om het getuigenis van Jezus en om het Woord van God. Daarbij moet ik denken aan: Openbaring 6: 9 En toen het Lam het vijfde zegel geopend had, zag ik onder het altaar de zielen van hen die geslacht waren omwille van het Woord van God, en omwille van het getuigenis dat zij hadden.
Openbaring 12: 11 En zij hebben hem overwonnen door het bloed van het Lam en door het woord van hun getuigenis, en zij hebben hun leven niet liefgehad tot in de dood
Openbaring 14: 12, 13 12 Hier zien we de volharding van de heiligen. Hier komen openbaar die de geboden van God en het geloof in Jezus in acht nemen. 13 En ik hoorde een stem uit de hemel tegen mij zeggen: Schrijf: Zalig zijn de doden die in de Heere sterven, van nu aan. Ja, zegt de Geest, opdat zij rusten van hun inspanningen, en hun werken volgen met hen

De gelovigen die vermoord zullen worden om het Woord van God en het getuigenis wat zij hebben zullen het beest en zijn beeld niet aanbidden en het merkteken niet ontvangen op hun voorhoofd en op hun hand. Over dat merkteken lees ik in negatieve zin in Openbaring 13: 16, 17 / 14: 9, 11 / 15: 2 / 16: 2 en 18: 20. 

Hier is het in positieve zijn. Men heeft het merkteken niet ontvangen, maar dat heeft hen het leven gekost. Ze zullen onthoofd worden. Toch is dat niet het einde. Ik lees namelijk dat zij weer levend zullen worden. Deze opstanding, want dat is het, wordt in vers 6 de eerste opstanding genoemd. 

Na die opstanding zullen de martelaren als koningen regeren met Christus, duizend jaar lang. Zij zullen op die tronen zitten. Dat zal tijdens de periode van duizend jaar zijn, als satan opgesloten zal zitten aan een ketting in de afgrond. De beloften zullen vervuld worden aan hen die zullen overwinnen. Zie Openbaring 2: 7, 11, 17, 26 / 3: 5, 12 en: Openbaring 3: 21 Wie overwint, zal Ik geven met Mij te zitten op Mijn troon, zoals ook Ik overwonnen heb, en Mij met Mijn Vader op Zijn troon gezet heb
Openbaring 21: 7 Wie overwint, zal alles beërven, en Ik zal voor hem een God zijn en hij zal voor Mij een zoon zijn

Eindelijk zal vervuld worden wat al in Genesis de opdracht aan de mens was: 
Genesis 1: 26 - 28 26 En God zei: Laten Wij mensen maken naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en laten zij heersen over de vissen van de zee, over de vogels in de lucht, over het vee, over heel de aarde en over al de kruipende dieren die over de aarde kruipen! 27 En God schiep de mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen. 28 En God zegende hen en God zei tegen hen: Wees vruchtbaar, word talrijk, vervul de aarde en onderwerp haar, en heers over de vissen van de zee, over de vogels in de lucht en over al de dieren die over de aarde kruipen

5 Maar de overigen van de doden werden niet weer levend, totdat de duizend jaar tot een einde gekomen waren. Dit is de eerste opstanding. 

Dit is de eerste opstanding: Deze uitdrukking geeft zo op het eerste gezicht de indruk dat de eerste opstanding de opstanding zal zijn van de overige doden die na de duizend jaar levend zullen worden. Maar uit vers 6 blijkt dat de eerste opstanding bestaat uit martelaren, onthoofd om het getuigenis van Jezus en om het Woord van God, die opstaan aan het begin van de duizend jaar. Aangezien er in de oorspronkelijke teksten geen verzen, hoofdletters, komma's en punten staan kunnen deze woorden net zo goed het begin zijn van vers 6. Over dit levend worden van de overige doden lees ik vanaf vers 11 - 15.  

6 Zalig en heilig is hij die deel heeft aan de eerste opstanding. Over hen heeft de tweede dood geen macht, maar zij zullen priesters van God en van Christus zijn, en zij zullen met Hem als koningen regeren, duizend jaar lang.

Vers 6 sluit direct aansluit bij vers 4 en is een herhaling en een aanvulling van dat vers.

Zalig en heilig is hij. Deze combinatie komt alleen hier voor. 'Zalig' komt voor in de zaligsprekingen in Mattheus 5 en Lukas 6. 'Zalig' komt zeven keer voor in Openbaring, in: Openbaring 1: 3 / 14: 13 / 16: 15 / 19: 9 / 20: 6 / 22: 7 en 22: 14. Hier is het de vijfde keer. 

Enkele andere teksten, die betrokken kunnen worden op de situatie in Openbaring 6 zijn: Mattheus 10: 22 En u zult door allen gehaat worden omwille van Mijn Naam; maar wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden
Lukas 11: 28 Maar Hij zei: Veeleer zijn zij zalig die het Woord van God horen en het bewaren

'Heilig' komt vier keer voor in Openbaring, in Openbaring 4: 8 / 15: 4 / 20: 6 en 22: 11. Heilig komt ook voor in 1 Petrus 2: 5 en 9 en deze teksten, zie verderop, hebben bovendien te maken met de situatie in Openbaring.

Die deel heeft aan de eerste opstanding. Deze eerste opstanding moet ik bekijken in het perspectief van Openbaring, namelijk dat in dit boek het volk Israël centraal staat; zie inleiding. Voor hen is dit de eerste opstanding, alhoewel Christus als eerste op is gestaan. Wat in Korinthe wordt beschreven is precies de situatie die zich hier voor zal doen: 1 Korinthe 15: 22 - 24 22 Want zoals allen in Adam sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden. 23 Ieder echter in zijn eigen orde: Christus als Eersteling, daarna wie van Christus zijn, bij Zijn komst. 24 Daarna komt het einde, wanneer Hij het koningschap aan God en de Vader heeft overgegeven, wanneer Hij alle heerschappij en alle macht en kracht heeft tenietgedaan

Bovendien is er een opstanding van gelovigen in de huidige bedeling. Als ik sterf dan ga ik niet dood. Mijn lichaam (ziel, "De toekomst van de mens" deel 2 paragraaf 3.1) sterft en ik wordt begraven. Mijn geest sterft niet, maar gaat direct naar God waar ik een nieuw lichaam krijg. Dit wordt in Filippenzen 3: 11, in de Statenvertaling, de wederopstanding genoemd. In de grondtekst staat 'exanastasin' wat 'uitopstanding' betekent. Dat wil zeggen 'opstaan van tussen de doden uit'. Helaas is deze bijzondere uit- of wederopstanding in meeste vertalingen niet terug te zien. Zie ook mijn studie "De toekomst van de mens" deel 5 bij paragraaf 10.5. Filippenzen 3: 11 Of ik enigszins moge komen tot de wederopstanding der doden (SV).

Als er een eerste opstanding is, is er dan ook een tweede? Het zou kunnen zijn dat een 'tweede opstanding' beschreven wordt in vers 12 en 13. Beide opstandingen hebben te maken met de tweede dood.

Over degene die deel zullen krijgen aan de eerste opstanding heeft de tweede dood geen macht. De tweede dood wordt 4 keer genoemd in Openbaring, namelijk nog in vers 14, Openbaring 2: 11 en 21: 8. Het komt verder niet voor in de Bijbel.
Openbaring 2: 11 Wie oren heeft, laat hij horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt. Wie overwint, zal zeker geen schade toegebracht worden door de tweede dood.

De tweede dood zal een definitief einde van leven in de poel van vuur en zwavel zijn.
Openbaring 21: 8 Maar wat betreft de lafhartigen, ongelovigen, verfoeilijken, moordenaars, ontuchtplegers, tovenaars, afgodendienaars en alle leugenaars: hun deel is in de poel die van vuur en zwavel brandt. Dit is de tweede dood.

De gelovige heilige Israëlieten die deel zullen krijgen aan de eerste opstanding zullen priesters van God en van Christus zijn, en zij zullen met Hem als koningen regeren, duizend jaar lang. In vers 4 lees ik al over het regeren met Christus als koningen in de komende duizend jaar. Hier wordt er aan toegevoegd dat zij ook priesters van God zullen zijn. Datzelfde lees ik in:
Openbaring 1: 6 en Die ons gemaakt heeft tot koningen en priesters voor God en Zijn Vader, Hem zij de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid. Amen
Openbaring 5: 10 En U hebt ons voor onze God gemaakt tot koningen en priesters, en wij zullen als koningen regeren over de aarde.
1 Petrus 2: 5, 9, 10 5 dan wordt u ook zelf, als levende stenen, gebouwd tot een geestelijk huis, tot een heilig priesterschap, om geestelijke offers te brengen, die God welgevallig zijn door Jezus Christus. 9 Maar u bent een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilig volk, een volk dat God Zich tot Zijn eigendom maakte; opdat u de deugden zou verkondigen van Hem Die u uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht, 10 u, die voorheen geen volk was, maar nu Gods volk bent; u, die zonder ontferming was, maar nu in ontferming aangenomen bent.

Het is hen al beloofd in: Exodus 19: 3, 6 3 Toen klom Mozes omhoog, naar God. De HEERE riep tot hem vanaf de berg: Zo moet u tegen het huis van Jakob zeggen en de Israëlieten verkondigen: 6 U dan, u zult voor Mij een koninkrijk van priesters en een heilig volk zijn. Dit zijn de woorden die u tot de Israëlieten moet spreken

In Openbaring wordt verder weinig over dit 1000 jarig rijk geschreven. Daarvoor moet ik in het Oude Testament zijn zoals in: Jesaja 2: 4 /4: 2 / 17: 7 / 19: 23 / 55: 12 / 56: 1, 2 / 66: 12 Jesaja 61: 2, 3, 6, Psalm 29: 11 / 37: 11 / 72: 7 / 98: 4 - 9, Haggaï 2: 9, 10 Zacharia 2: 11 / 3: 10 / 8: 23 / 9: 10. 

Vanuit dit hoofdstuk komt ons begrip van het duizend jarig vrederijk. Dat zal het zeker voor de Israëlieten worden. Verder wil ik niemand ontmoedigen, maar het is de grote vraag of dit vrederijk zich over de gehele wereld zal bevinden en of het bovendien wel zo vredig zal worden voor de rest van de wereld. Mijn gebed voor Nederland is dat zij Israël zullen steunen, alhoewel ik het ergste vrees. Ik moet hierbij denken aan de beoordeling en scheiding van de bokken en de schapen in Mattheus 25: 31 - 46.

Openbaring 12: 5 en 19: 15 heb ik altijd geplaatst tijdens de grote verdrukking, maar dat kan helemaal niet omdat Christus pas na de grote verdrukking terug naar Israël komt om Koning te worden. Het kan niet anders dan dat Koning Christus van uit Israël de gehele wereld zal beïnvloeden. Dit zal een rechtvaardige regering zijn, die liefdevol maar waarschijnlijk niet zachtzinnig zal zijn zo mag ik concluderen uit: 
Openbaring 12: 5a En zij baarde een Zoon, een mannelijk Kind, dat alle heiden volken zal hoeden met een ijzeren staf
Openbaring 19: 11, 15 11 En ik zag de hemel geopend, en zie, een wit paard, en Hij Die daarop zat, werd getrouw en waarachtig genoemd. En Hij oordeelt en voert oorlog in gerechtigheid. 15 En uit Zijn mond kwam een scherp zwaard, opdat Hij daarmee de heiden volken zou slaan. En Hij zal hen hoeden met een ijzeren staf. En Hij treedt de wijnpersbak van de wijn van de grimmige toorn van de almachtige God

Ook onderstaande teksten geven aan dat het voor de rest van de wereld wel eens zwaar kan worden. Het lijkt er niet op dat Christus met een volmaakte mensheid te maken heeft. Wel lijkt er voor de mensheid een goede kans op redding te liggen, maar ook een kans op de tweede dood. Deze keuze is aan de mensen. Maar er is wel een groot voordeel. Satan zit in de afgrond en kan die gehele duizend jaar de mensheid niet verleiden en misleiden. 
Psalm 48: 2 - 7 2 De HEERE is groot en zeer te prijzen, in de stad van onze God, op Zijn heilige berg. 3 Mooi van ligging, een vreugde voor heel de aarde, is de berg Sion aan de noordzijde, de stad van de grote Koning! 4 God is in haar paleizen; Hij is er bekend als een veilige vesting. 5 Want zie, koningen hadden zich verzameld, zij waren samen opgetrokken. 6 Zodra zij de stad zagen, waren zij verbijsterd, zij werden door schrik overmand, zij haastten zich weg. 7 Huiver greep hen daar aan, smart als van een barende vrouw.
Psalm 97: 1 -7 1 De HEERE regeert, laat de aarde zich verheugen en vele kustlanden zich verblijden. 2 Donkere wolken zijn rondom Hem, gerechtigheid en recht zijn het fundament van Zijn troon. 3 Vuur gaat voor Zijn aangezicht uit en zet rondom Zijn tegenstanders in vlam. 4 Zijn bliksemflitsen verlichten de wereld, de aarde ziet ze en beeft. 5 De bergen smelten als was voor het aangezicht van de HEERE, voor het aangezicht van de Heere van heel de aarde. 6 De hemel verkondigt Zijn gerechtigheid en alle volken zien Zijn heerlijkheid. 7 Beschaamd moeten zijn allen die beelden dienen en zich op de afgoden beroemen. Buig u voor Hem neer, alle goden
Psalm 149: 1- 9 1 Halleluja! Zing de HEERE een nieuw lied, Zijn lof zij in de gemeente van Zijn gunstelingen. 2 Laat Israël zich verblijden in zijn Maker, laten de kinderen van Sion zich verheugen over hun Koning. 3 Laten zij Zijn Naam loven in reidans, voor Hem psalmen zingen met tamboerijn en harp. 4 Want de HEERE is Zijn volk goedgezind, Hij zal de zachtmoedigen aanzien geven met heil. 5 Laten Zijn gunstelingen om die eer opspringen van vreugde, laten zij vrolijk zingen op hun slaapplaatsen. 6 Gods lofzangen klinken uit hun mond,1 een tweesnijdend zwaard is in hun hand, 7 om wraak te oefenen over de heiden volken, bestraffingen over de natiën, 8 om hun koningen te binden met ketenen en hun aanzienlijken met ijzeren boeien, 9 om het beschreven recht aan hen te voltrekken. Dát zal de glorie van al Zijn gunstelingen zijn. Halleluja
Jesaja 60: 1, 2 1 Sta op, word verlicht, want uw licht komt en de heerlijkheid van de HEERE gaat over u op. 2 Want zie, de duisternis zal de aarde bedekken en donkere wolken de volken, maar over u zal de HEERE opgaan en Zijn heerlijkheid zal over u gezien worden
Jesaja 61: 2, 3, 6 2 om uit te roepen het jaar van het welbehagen van de HEERE en de dag van de wraak van onze God; om alle treurenden te troosten; 3 om aangaande de treurenden van Sion te beschikken dat hun gegeven zal worden sieraad in plaats van as, vreugdeolie in plaats van rouw, een lofgewaad in plaats van een benauwde geest, opdat zij genoemd worden eiken van de gerechtigheid, een planting door de HEERE, om Hem te verheerlijken. 6 echter zult genoemd worden: priesters van de HEERE, men zal u noemen: dienaren van onze God. U zult het vermogen van heiden volken eten, u zult u beroemen in hun luister
Jesaja 65: 20 Daar zal niet meer zijn een zuigeling die maar enkele dagen leeft of een oude man die zijn dagen niet zal volmaken, want een jonge man zal sterven als een honderdjarige, maar een zondaar, al is hij honderd jaar, zal vervloekt worden
Zacharia 14: 9, 16 - 19 9 De HEERE zal Koning worden over heel de aarde. Op die dag zal de HEERE de enige zijn en Zijn Naam de enige. 16 Het zal geschieden dat al de overgeblevenen van alle heidenvolken die tegen Jeruzalem zijn opgerukt, van jaar tot jaar zullen opgaan om zich neer te buigen voor de Koning, de HEERE van de legermachten, en om het Loofhuttenfeest te vieren. 17 Het zal geschieden dat er geen regen zal vallen op hem die uit de geslachten van de aarde niet zal opgaan naar Jeruzalem om zich voor de Koning, de HEERE van de legermachten, neer te buigen. 18 Als het geslacht van de Egyptenaren, waarop geen regen is gevallen, niet zal opgaan en komen, dan zal de plaag komen waarmee de HEERE de heiden volken zal treffen die niet zullen optrekken om het Loofhuttenfeest te vieren. 19 Dit zal de straf zijn voor de zonde van Egypte en de straf voor de zonde van alle heiden volken die niet zullen opgaan om het Loofhuttenfeest te vieren.

In de evangeliën is er vier keer sprake van het nabijgekomen Koninkrijk, in: Mattheus 3: 2 / 4: 17 / 10: 7 en Markus 1: 15. Nabij gekomen betekent dat het er nog niet is. Wel is er in Mattheus 31 keer sprake van het Koninkrijk de hemelen. In Markus, Lukas en Johannes wordt 55 keer het Koninkrijk van God genoemd. Alhoewel velen menen dat wij tegenwoordig met dat Koninkrijk te maken hebben geloof ik dat dit Koninkrijk in de toekomst zal worden opgericht, na de grote verdrukking waarover het voornamelijk in Openbaring gaat.

In feite gaat het dus in de evangeliën over de voorbereiding op het duizend jarig rijk. De evangeliën zullen als onderwijs gebruikt kunnen worden in die periode. De Here Jezus spreekt tot het volk Israël in:
Mattheus 23: 39 Want Ik zeg u: U zult Mij van nu af aan niet zien, totdat u zegt: Gezegend is Hij Die komt in de Naam van de Heere

7 En wanneer die duizend jaar tot een einde gekomen zijn, zal de satan uit zijn gevangenis worden losgelaten

En wanneer die duizend jaar tot een einde gekomen zijn. Die duizend jaar is de toekomstige periode; de eeuw van het Koninkrijk der hemelen of het Koninkrijk van God. Er komt een einde aan. Dit einde gaat gepaard met een opstand, zoals dit ook het geval is geweest bij de andere eeuwen.  

Ik tel in de Bijbel minstens vijf eeuwen. In Prediker 1: 10 lees ik over eeuwen die voor de huidige eeuw zijn geweest. 

De eerste eeuw wordt beschreven in Genesis 1: 1. Deze eeuw, waarover niet veel bekend, is liep af met een oordeel, waarschijnlijk toen al door het toedoen van satan. Genesis 1: 2 begint met de beschrijving van wat er over is gebleven van die eerste eeuw.
Prediker 1: 10 Is er iets waarvan men kan zeggen: Kijk eens, dat is nieuw? In de eeuwen die voor ons geweest zijn, is het er al geweest

De tweede eeuw vangt aan. Deze duurt van Genesis 1: 2 tot Genesis 7 en loopt af met de zondvloed; Genesis 7. 

Er zijn twee eeuwen voorbij en we leven nu in de derde eeuw, de tegenwoordige eeuw zoals ik lees in Titus 2: 12 en:
Galaten 1: 4 Die Zichzelf gegeven heeft voor onze zonden, opdat Hij ons zou ontrukken aan de tegenwoordige slechte wereld (165 aeon=eeuw), overeenkomstig de wil van onze God en Vader.
Titus 2: 12 en leert ons de goddeloosheid en de wereldse begeerten te verloochenen en in deze tegenwoordige wereld (165 aeon=eeuw) bezonnen, rechtvaardig en godvruchtig te leven,

Enkele teksten die ook over het einde van de derde eeuw gaan zijn: Mattheüs 24: 3, 14 3 Toen Hij op de Olijfberg zat, gingen de discipelen naar Hem toe toen zij alleen waren, en zeiden: Zeg ons, wanneer zullen deze dingen gebeuren? En wat is het teken van Uw komst en van de voleinding van de wereld? 14 En dit Evangelie van het Koninkrijk zal in heel de wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken; en dan zal het einde komen.   

Komst’ is vers 3 in de grondtekstparousias’ = aanwezigheid en wereld is ‘aeon’ = eeuw. ‘Heel de wereld’ is in vers 14 in de grondtekst ‘oikoumenē’ = bewoonde wereld. Bijzonder want in Openbaring gaat het over de oikoumenê, zie inleiding.

Mattheus 13: 39, 40 39 De vijand die het gezaaid heeft, is de duivel; de oogst is de voleinding van de wereld (aeon) en de maaiers zijn engelen. 40 Zoals dan het onkruid verzameld en met vuur verbrand wordt, zo zal het ook zijn bij de voleinding van deze wereld (aeon):

Deze verzen zeggen dat alles plaats zal vinden bij de voleinding van de wereld. Ook hier in het Grieks ‘aeon’ = eeuw. Dit moet wel de tegenwoordige eeuw zijn, waarvan aan het einde de wederkomst van de Heer plaats vindt, de parousias, en daarna zal het Koninkrijk aanvangen. 

Na deze tegenwoordige eeuw zullen er nog twee eeuwen komen zo is te zie in: 
Efeze 2: 7 opdat Hij in de komende eeuwen (165 aeonen = eeuwen) de alles overtreffende rijkdom van Zijn genade zou bewijzen, door de goedertierenheid over ons in Christus Jezus

De vierde eeuw zal de eeuw van het 1000 jarig Koninkrijk zijn. Deze eeuw wordt afgesloten met een oordeel waarover ik in vers 7 - 10 lees. 

De vijfde eeuw zal de eeuw van de nieuwe hemel en aarde zijn. Die eeuw zal niet met een oordeel worden afgesloten. 

Voor de opstanding van de overige doden zal satan worden losgelaten uit de afgrond, zijn gevangenis; vers 1. Blijkbaar is dit loslaten van satan na die duizend jaar toch nog nodig om de mensen te laten zien wie zij werkelijk zijn. Blijkbaar kunnen de mensen gehoorzamen of 'geloof' veinzen omdat ze Koning Christus fysiek zullen aanschouwen, zie enkele Psalmen. Maar zodra satan weer komt met zijn verleidingen zal hun gehoorzaamheid geen stand houden. Hopelijk zal dit maar voor een kleine groep gelden. Psalm 18: 45 Zodra hun oor van mij hoorde, hebben zij mij gehoorzaamd. Vreemdelingen veinsden zich aan mij te onderwerpen
Psalm 66: 3 Zeg tegen God: Hoe ontzagwekkend bent U in Uw werken! Om de grootheid van Uw macht veinzen Uw vijanden dat zij zich aan U onderwerpen
Psalm 81: 16a Wie de HEERE haten, zouden zich geveinsd aan Hem onderworpen hebben

8 En hij zal uitgaan om de volken te misleiden die zich in de vier hoeken van de aarde bevinden, Gog en Magog, om hen te verzamelen voor de oorlog. En hun aantal is als het zand van de zee.

Het laatste wat de duivel nog zal kunnen doen is wat hij altijd al deed, hij zal uitgaan om de volken te misleiden. Openbaring 12: 9 En de grote draak werd neergeworpen, namelijk de oude slang, die duivel en satan genoemd wordt, die de hele wereld misleidt.

Satan zal Gog en Magog verzamelen voor de oorlog. Het lijkt mij dat deze laatste strijd niet dezelfde strijd is als in:
Openbaring 16: 16 En hij verzamelde hen op de plaats die in het Hebreeuws Armageddon wordt genoemd
Daar gaat het om de strijd in Armageddon voordat het 1000 jarig rijk zal aanvangen. Hier is het een strijd na het 1000 jarig rijk. Dit zal echt de laatste strijd zijn. 

Over Gog lees ik dat het de oppervorst is van Mesech en Tubal, wat onbesneden volken zijn in:
Ezechiël 32: 26a Daar is Mesech-Tubal met heel zijn menigte, rondom hem liggen zijn graven. Zij zijn allen onbesneden,  

Verder wordt ik er niet veel wijzer van wie Gog en Magog zullen zijn. Vroeger leerde ik dat het met Rusland te maken zou hebben. Erg interessant vind ik het artikel "Gog Wie Wat Waar en wanneer" van Ds. Jan van Barneveld. 
Ik citeer uit het artikel het antwoord op de vraag in nummer 5: "Inderdaad staat ook in Openbaring 20 weer een aanval van Gog en zijn bendes op Israël beschreven..... Ik geloof dat er twee aanvallen van Gog bedoeld worden in de Bijbel. De eerste (Ezechiël 38 en 39) vlak voor het begin van het Duizendjarig Rijk en de tweede (Openbaring 20) vlak erna. Satan wordt dan losgelaten om de volken te testen. Waren ze tijdens het Vrederijk van harte gehoorzaam aan Gods wetten of gedwongen? Daar lees je over in Psalm 2. Die test maakt duidelijk dat ze nog steeds keihard in opstand waren tegen de Almachtige en dat, zoals altijd, op Gods volk afreageren. jvb"

Mijn bron, het boek “Deze profetie” van C.H. Welch vermeld dat Gog en Magog hier niet voor het eerst het land en het volk Israël bedreigd hebben. Ezechiël 38 en 39 getuigd van een eerdere aanval als een gebeuren op zich. Wie Gog en Magog zullen zijn kan de schrijver van het boek niet precies zeggen. Wel is het duidelijk dat satan zijn eigen volgelingen zal verzamelen voor deze laatste oorlog. Die laatste volgelingen zullen absoluut niet in het boek van het leven voorkomen, zie vers 15, want deze volgelingen zullen met satan verslonden worden door het vuur lees ik in vers 9. Het boek geeft meer voorbeelden van meerder van dergelijke aanvallen van volgelingen van satan, zoals beschreven in Deuteronomium 3: 1 – 11. Ik citeer vers 11 omdat daar sprake is van een reus. Over de afmetingen van zijn bed lees ik op de site “AMEN”: “Nu is een el ongeveer 50 cm. Het bed van de reus Og was dus ca. 4,5 bij 2 meter! Over Goliath lezen wij in 1 Sam. 17:4: “zijn hoogte was zes ellen en een span”. Hij was dus ongeveer 3,25 meter!” 
Reuzen komen ook voor in Genesis 6: 4. Het waren kinderen geboren uit gevallen engelen en mensenvrouwen, zie ook vers 15. 
Deuteronomium 3: 11 Want alleen Og, de koning van Basan, was van de rest van de Refaïeten overgebleven. Zie, zijn bed was een bed van ijzer….De lengte ervan is negen el, en de breedte vier el, gemeten naar de elleboog van een man.
Genesis 6: 4 In die dagen, en ook daarna, waren er reuzen op de aarde, toen Gods zonen bij de dochters van de mensen waren gekomen en die kinderen voor hen baarden; dit zijn de geweldenaars van oude tijden af, mannen van naam.

In de studie "Gog en Magog" van Franklin ter Horst lees ik: "Er is nauwelijks een profetisch onderwerp aan te wijzen waarover meer overeenstemming bestaat dan over deze profetie van Ezechiël. Wel bestaan er nogal wat verschillende meningen over het tijdstip waarop de opmars van Gog en zijn gevolg, richting Israël zal plaatsvinden. Zo plaatst Werner Stauder, met goed onderbouwde argumenten, de opmars van Gog vóór de opkomst van de Antichrist. Anderen zien de aanval echter plaatsvinden halverwege de 7 jaren voor de terugkomst van Jezus, of als onderdeel van de laatste grote slag bij Harmágedon, het toneel van de uiteindelijke strijd tussen de ‘machten van goed en kwaad’. Ook zijn er die de aanval zien direct ná de terugkomst van Jezus.

En dan zijn er nog ‘deskundigen’ die denken dat de aanval van Gog, zoals door Ezechiël geprofeteerd, pas zal plaatsvinden aan het eind van het "Duizendjarig Rijk". In het boek Openbaring 20: 8 wordt inderdaad opnieuw melding gemaakt van Gog en Magog. Het gaat hier echter om legers die opkomen over de volledige breedte der aarde, terwijl Gog in Ezechiël uit het noorden komt. De legers van deze Gog worden verslagen op de bergen van Israël en daar ook begraven, terwijl het leger van Gog en Magog uit Openbaring, ogenblikkelijk wordt verteerd door vuur uit de hemel. Bij de eerste Gog wordt Satan niet direct genoemd, bij de laatste Gog is hij de drijvende kracht. Onmiddellijk na de opstand uit Openbaring is er sprake van een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, terwijl in Ezechiël het leven op aarde gewoon door gaat. Er wordt gesproken over een periode van zeven maanden waarin de doden op het slagveld worden opgeruimd en begraven. Ezechiël 39: 12-13." 

Op de site "het levende ware woord" lees ik: 
"Gog en Magog (van koning Gog uit Magog, vermoedelijk gelegen tussen de Zwarte en Kaspische Zee, huidig deel van Rusland) staan hier symbool voor God vijandige volken. Ezechiël 38: 1- 2+8-12+16 + 39: 7-8;"

In de nieuwsbrief van Dirk van Genderen van zaterdag 19 oktober 2019 nummer 41 staat: "De gevolgen van het vertrek van de Amerikaanse troepen, uit het Koerdisch gebied in Noordoost-Syrië, zijn ingrijpend. IS-strijders hergroeperen zich en er zijn veel Koerdische slachtoffers. Maar misschien nog wel belangrijker is dat Rusland een steeds grotere rol krijgt in het Midden-Oosten. Russische troepen vestigen zich in de verlaten Amerikaanse bases. En wat steeds meer zichtbaar wordt: er ontstaat een alliantie van Rusland, Turkije en Iran. Deze landen doen nog niet altijd even aardig tegen elkaar, maar je ziet een nieuw bondgenootschap ontstaan. Voor Israël is dit beslist geen geruststellende ontwikkeling.

Vanuit Israël gezien ligt Gog in het Noorden. In dit vers zullen die onbesneden volken, die zich in de vier hoeken van de aarde zullen bevinden, door de losgelaten satan misleid worden. Aarde is in de grondtekst 'ge'. En dat betekent: Land, aarde in de zin van grond. Het komt 66 keer voor in Openbaring. Vaak geeft men er de betekenis aan van de gehele aarde, alle landen. Het is erg verwarrend als er aarde staat, maar een land wordt bedoeld. Het zou zomaar kunnen dat deze volken niet vanuit de vier hoeken van de gehele wereld komen maar meer vanuit de vier hoeken van de landen rondom het land Israël, de oikoumene, zie inleiding. Het land Israël zal dan wel wat groter zijn dan het nu is. Israël zal bij de wederkomst van Christus het land binnengaan wat hen al is beloofd in: Genesis 15: 18 Op die dag sloot de HEERE een verbond met Abram, en zei: Aan uw nageslacht heb Ik dit land gegeven, van de rivier van Egypte af tot aan de grote rivier, de rivier de Eufraat

Het aantal van die volken zal nog behoorlijk zijn namelijk als het zand van de zee. Ook van Israël staat dit geschreven in: 
Hosea 1: 10 Toch zal het aantal Israëlieten zijn als het zand van de zee, dat niet gemeten en niet geteld kan worden.  

Maar hoe groot de laatste oorlog ook zal zijn en waar de volken ook maar vandaan komen, God zal de overwinning geven aan Zijn volk Israël lees ik in vers 9 en in: Ezechiël 7: 2 En u, mensenkind, zo zegt de Heere HEERE over het land van Israël: Het einde is gekomen, het einde over de vier hoeken van het land. 
Ezechiël 38: 16 U zult als een wolk optrekken tegen Mijn volk Israël om het land te bedekken. Het zal gebeuren in later tijd. Dan zal Ik u over Mijn land doen komen, zodat de heiden volken Mij kennen, wanneer Ik door u, Gog, voor hun ogen geheiligd word.

9 En zij kwamen op over de breedte van de aarde, en omsingelden de legerplaats van de heiligen en de geliefde stad. Maar er daalde vuur van God neer uit de hemel en dat verslond hen.

De volken van vers 8 zullen opkomen over de breedte van de aarde, zie vers 8, en zullen de legerplaats van de heiligen en de geliefde stad omsingelen. Dat zal de stad Jeruzalem zijn en zo zie ik bevestigd dat deze laatste strijd zich zal afspelen in het land Israël. Israël zal op dat moment in vrede wonen met Christus als hun Koning; Ezechiël 38: 8c, 11. Mogelijk zal het een open land zijn waar iedereen naar binnen kan om De Grote Koning te aanbidden:
Psalm 22: 28, 29 28 Alle einden der aarde zullen eraan denken en zich tot de HEERE bekeren: alle geslachten van de heiden volken zullen zich voor Uw aangezicht neerbuigen. 29 Want het koningschap is van de HEERE, Hij heerst over de heiden volken
Ezechiël 38: 8c, 11 8c Als zij uitgeleid zijn uit de volken, zullen zij allen onbezorgd wonen. 11 U zult zeggen: Ik zal optrekken tegen een niet ommuurd land, komen bij mensen die rustig en onbezorgd wonen, die allen zonder muur en grendel wonen en geen poorten hebben

Deze laatste aanval van satan met deze volken zal van korte duur zijn want er zal vuur van God neer uit de hemel neerdalen en dat zal hen verslinden. Vuur komt 16 keer voor in Openbaring. Vuur werkt verslindend en vernietigend, zie vers 10 en 14. Het is enerzijds de tweede dood. Dat zal een definitief ende zijn voor satan en zijn volgelingen.
Vuur kan anderzijds louterend zijn lees ik in: Openbaring 3: 18b gelouterd door het vuur.

Wat opvalt is dat er in Ezechiël 39: 11 staat dat Gog en heel zijn menigte in Israël begraven zullen worden. Dat suggereert een andere dood dan door vuur. Dus lijkt het er toch op dat er twee invallen van Gog en Magog zullen komen, zie vers 8: 
Ezechiël 39: 11 1 En u, mensenkind, profeteer tegen Gog, en zeg: Zo zegt de Heere HEERE: Zie, Ik zál u, Gog, oppervorst van Mesech en Tubal! 11 Op die dag zal het gebeuren dat Ik Gog daar in Israël een plaats voor een graf zal geven, het dal van de reizigers, dat reizigers de weg verspert, ten oosten van de zee. Daar zullen zij Gog en heel zijn menigte begraven en zullen het noemen: Dal van de menigte van Gog.

10 En de duivel, die hen misleidde, werd in de poel van vuur en zwavel geworpen, waar ook het beest en de valse profeet reeds zijn. En zij zullen dag en nacht gepijnigd worden in alle eeuwigheid.

Uiteindelijk zal de duivel, die hen zal misleiden, in de poel van vuur en zwavel worden geworpen, waar ook het beest en de valse profeet dan reeds zijn;Openbaring 19: 20 En het beest werd gegrepen, en met hem de valse profeet, die in zijn tegenwoordigheid de tekenen gedaan had, waardoor hij hen misleid had die het merkteken van het beest ontvangen hadden en die zijn beeld aanbeden hadden. Deze twee werden levend geworpen in de poel van vuur, die van zwavel brandt. 

En zij zullen dag en nacht gepijnigd worden. Zie ook het commentaar bij Openbaring 14: 11. Als de dag en nacht ophouden moeten logischerwijs ook de pijniging ophouden: 
Openbaring 21: 25b want daar zal geen nacht zijn. 
Openbaring 22: 5 En daar zal geen nacht zijn, en zij hebben geen lamp en ook geen zonlicht nodig, want de Heere God verlicht hen. En zij zullen als koningen regeren in alle eeuwigheid

Bovendien als ik onderzoek wat 'in alle eeuwigheid' betekent kom ik tot de ontdekking dat dit niet 'voor altijd' betekend, maar ook zijn grenzen heeft. Ik geloof dat het in dit hoofdstuk gaat over de eeuw van het duizend jarig Koninkrijk. 'In alle eeuwigheid' komt 13 keer voor in Openbaring: Openbaring 1: 6, 18 / 4: 9, 10 / 5: 13, 14 / 7: 12 / 10: 6 / 11: 15 / 14: 11 /15: 7 / 19: 3 / 20: 10 en 22: 5.

In de grondtekst staat: eis tous aiônas (165) ton aiônôn (165). Het betekent: Tot-in eeuw van-de eeuwen. Dit wijst op een alles overtreffende trap van de eeuwen. God heeft al die eeuwen geleefd en zal verder alle eeuwen leven. God kan niet sterven. God is Jehova, de Bestaande. 1 Timotheüs 6: 15, 16 15 De zalige en alleen machtige Heere, de Koning der koningen en Heere der heren, zal Hem op Zijn tijd laten zien, 16 Hij Die als enige onsterfelijkheid bezit en een ontoegankelijk licht bewoont; Hem heeft geen mens gezien en niemand kan Hem ook zien. Hem zij eer en eeuwige kracht. Amen. 

Eeuw (165) is in het Grieks 'aion' en het kan betekenen: eeuw, Messiaanse periode, nu of toekomst, levensduur, leven, aards leven, generatie, algemene loop der tijden, periode waarin de tastbare wereld bestaat, en toestand waarin deze wereld zich bevindt
Eeuwige (166) is in het Grieks ‘aionios’ en kan betekenen: van de eeuw, leven, generatie, bepaalde tijd met bepaald karakter, tijdgeest, eeuw, aards, leven, levenslang, vast, ook gebruikt voor gepasseerde tijd en toekomende tijd, voor altijd, wereld, begin, eeuwigdurend

In onze vertalingen worden deze woorden door elkaar vertaald. Soms wordt 'aeon' door 'wereld' vertaald, zoals in Galaten 1: 4 en Titus 2: 12. Ik kan er absoluut geen overzicht in krijgen. Ik weet alleen dat 'eeuwig' te maken heeft met Gods 'plan van de eeuwen'. 'In alle eeuwigheid' hoeft niet altoosdurend te zijn, zie de betekenis van de woorden. Dat zorgt ook al weer voor verwarring. Zie verder vers 7.

11 En ik zag een grote witte troon, en Hem Die daarop zat. Voor Zijn aangezicht vluchtten de aarde en de hemel weg, zodat er geen plaats meer voor hen te vinden was.

En ik zag. Zie vers 1. Johannes heeft een grote witte troon gezien. Deze bijzonder omschreven troon komt alleen hiervoor.
Ik lees in: Jesaja 6: 1 In het jaar dat koning Uzzia stierf, zag ik de Heere zitten op een hoge en verheven troon, en de zomen van Zijn gewaad vulden de tempel.

Op deze troon zal het 'laatste oordeel' uitgesproken worden staat boven dit gedeelte in de Herziene Statenvertaling. Maar een 'laatste oordeel' komt als zodanig niet in de Bijbel voor.

Johannes zag die troon met 'Hem Die daarop zat'. Wie die 'Hem' is vermeld Johannes niet. Maar ik denk dat het Christus zal zijn want ik lees in: Johannes 5: 22 Want ook de Vader oordeelt niemand, maar heeft heel het oordeel aan de Zoon gegeven.

Voor Zijn aangezicht vluchtten de aarde en de hemel weg, zodat er geen plaats meer voor hen te vinden zal zijn. Wat dit betekent lees ik op de site van "Het levende ware woord": "Het vluchten van hemel en aarde is beeldspraak en duidt op het feit dat de oude vervloekte hemel en aarde plaats maken voor de nieuwe uit:" Openbaring 21: 1 En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, want de eerste hemel en de eerste aarde waren voorbijgegaan. En de zee was er niet meer.  

Ik lees ook dergelijke beeldspraak in: Psalm 114: 3, 7 3 De zee zag het en vluchtte, de Jordaan deinsde achteruit, 7 Beef, aarde, voor het aangezicht van de Heere, voor het aangezicht van de God van Jakob,

In mijn bron, het boek “Deze profetie” van C.H. Welch lees ik dat het ‘geen plaats meer voor hen te vinden zal zijn’ betekent dat het doel van de tegenwoordige hemel en aarde bereikt is. De eerste aarde in Genesis 1: 2 verging door water. Hier zullen hemel en aarde vergaan door vuur; 2 Petrus 3: 10 en plaatsmaken voor een nieuwe hemel en aarde in Openbaring 21: 1. Het zal een letterlijke kosmische beweging zijn zoals in
Genesis 1: 2 De aarde nu was woest en leeg, en duisternis lag over de watervloed; en de Geest van God zweefde boven het water. 
2 Petrus 3: 10 Maar de dag des Heeren zal komen als een dief in de nacht. Dan zullen de hemelen met gedruis voorbijgaan en de elementen brandend vergaan, en de aarde en de werken daarop zullen verbranden.  
Openbaring 21: 1a En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, want de eerste hemel en de eerste aarde waren voorbijgegaan.

12 En ik zag de doden, klein en groot, voor God staan. En de boeken werden geopend en nog een ander boek werd geopend, namelijk het boek des levens. En de doden werden geoordeeld overeenkomstig wat in de boeken geschreven stond, naar hun werken.

Net als bij de eerste opstanding; vers 6, moet ik deze gebeurtenissen ook bekijken in het perspectief van Openbaring, namelijk dat in dit boek het volk Israël centraal staat; zie inleiding. 

En ik zag de doden, klein en groot, voor God staan. Dit zijn niet alle doden. Het zijn de overige doden uit vers 5. Er zijn doden opgestaan voor het 1000 jarig rijk zoals ik zag in vers 4 - 6. De situatie hier doet sterk denken aan Openbaring 11: 18, alhoewel ik in dat vers het idee krijg dat het zich aan het begin van het duizend jarig rijk zal afspelen. Daar worden doden geoordeeld tegelijk met de beloning aan de heiligen en die de naam van God vrezen. Diegenen die de aarde wilden vernietigen zullen zelf worden vernietigd. Dat laatste heb ik beschreven in vers 9 en 10. 
Openbaring 11: 18 En de volken zijn toornig geworden, en Uw toorn is gekomen en daarmee ook het tijdstip voor de doden om geoordeeld te worden, en om het loon te geven aan Uw dienstknechten, de profeten, en aan de heiligen en aan hen die Uw naam vrezen, de kleinen en de groten, en om hen te vernietigen die de aarde vernietigden.

En de boeken werden geopend. Er zullen meerdere boeken zijn.

En nog een ander boek werd geopend, namelijk het boek des levens. Dit boek komt 9 keer voor in de Staten Vertaling. 1 Keer in het Oude Testament in Psalm 69: 29. 1 Keer in de latere brieven van Paulus in Filippenzen 4: 3. Dan nog 7 keer in: Openbaring 3: 5 / 13: 8 / 17: 8 / 20: 12, 15 / 21: 27 en 22: 19.

Op de site “Amen” lees ik dat 'het boek des levens' voornamelijk over Israël gaat. Daar kan ik het wel mee eens zijn. Israël was en zal altijd Gods volk zijn. Een groot deel van Gods Woord gaat over dit volk. Openbaring gaat ook over Israël, zie inleiding. Dus alle Israëlieten die overwinnen staan geschreven in het boek des levens.

Ik heb altijd gemeend dat het een boek van gelovigen was. Maar dat staat er niet. Het is het boek van het leven. Iedereen die leeft en geleefd heeft, rechtvaardig is en overwint staat er ingeschreven. Sommigen worden uit het boek verwijderd. Dit gebeurd wanneer iemand volhard in zonde en ongeloof, zie Psalm 69: 29 en Openbaring 3: 5, waar de mogelijkheid beschreven wordt van het uitgewist kunnen worden. Dan komt men in aanmerking voor de tweede dood. En het kan zijn dat men er nooit in is ingeschreven zo lees ik in vers 15. Lees verder over het boek des levens in mijn studie: "De toekomst van de mens" deel 3. 
Psalm 69: 29 Laat hen uitgewist worden uit het boek des levens, laat hen bij de rechtvaardigen niet opgeschreven worden. 
Openbaring 3: 5 Wie overwint, zal bekleed worden met witte kleren en Ik zal zijn naam beslist niet uitwissen uit het boek des levens, maar Ik zal zijn naam belijden voor Mijn Vader en voor Zijn engelen. 

De doden worden geoordeeld overeenkomstig wat in de boeken geschreven staat, naar hun werken. Ik geloof dat die 'werken' in de eerste plaats zullen gaan over het geloven, vertrouwen en aanvaarden van Zoon van God namelijk Christus en wat Hij heeft gedaan. Dat is een werk waar mensen niet zonder kunnen. Toch lijkt het hier meer te gaan over 'werken' in het algemeen zoals ik lees in vers 13 en Prediker 12: 13 en 14. Heeft iemand goed of slecht geleefd en heeft iemand Israël gesteund of niet; zie Mattheus 15: 31 – 46 . En als hij/zij goed heeft geleefd dan is daar een gunstige beoordeling. Zo niet dan wordt hij/zij vernietigd. Dat zal dan sowieso gaan over mensen die niet in dat boek van het leven staan, of daaruit verwijderd zijn lees ik in vers 15 en Psalm 69: 29. 
Prediker 12: 13, 14 13 De slotsom van al wat door u gehoord is, is dit: Vrees God, en houd u aan Zijn geboden, want dit geldt voor alle mensen. 14 God zal namelijk elke daad in het gericht brengen, met alles wat verborgen is, hetzij goed, hetzij kwaad.

Het bijzondere van deze boeken is dat het niet over zonde en toorn gaat, maar alleen over werken. Ik lees in het boek “Deze profetie” van C.H. Welch dat de toorn van God tot een einde is gekomen in de zeven laatste plagen beschreven in: Openbaring 15: 1 En ik zag een ander teken in de hemel, groot en wonderbaarlijk: zeven engelen met de zeven laatste plagen. Want daarmee zal de toorn van God tot een einde gekomen zijn.

13 En de zee gaf de doden die in haar waren. Ook de dood en het rijk van de dood gaven de doden die in hen waren, en zij werden geoordeeld, ieder overeenkomstig zijn werken. 

De doden, uit vers 12, zullen uit de zee en de graven komen. Ik lees in: 
Job 26: 5 De gestorvenen zullen opnieuw geboren worden van onder de wateren, en de bewoners daarvan. 

Het rijk van de dood: In de grondtekst staat 'hades'. Het betekent: dodenrijk. Bijzonder dat de Herziene Statenvertaling hier 'het rijk van de doden' schrijft, terwijl de Statenvertaling daar 'hel' heeft. Elders heeft de HSV 'hades' met 'graf' vertaald zoals in Handelingen 2: 31 en 1 Korinthe 15: 55. (Statenvertaling heeft daar ook 'hel'). In wezen is het graf ook het rijk van de doden. Probleem is alleen dat men bij het rijk der doden een voorstelling heeft gemaakt van doden in de vorm van levende 'zielen'. Die uitleg kan alleen maar komen uit de Griekse mythologie. Ik geloof dat het absoluut niet Bijbels is. Zie de site "Levend Water" brochure 25. Zie mijn studie "De toekomst van de mensdeel 3. 

En zij werden geoordeeld. Waar mensen ook de dood vinden, in de zee of door verbranding, zij zullen geoordeeld worden: Hebreeën 9: 27 En zoals het voor de mensen beschikt is dat zij eenmaal moeten sterven en dat daarna het oordeel volgt, 

Ieder overeenkomstig zijn werken. Zie vers 12.

14 En de dood en het rijk van de dood werden in de poel van vuur geworpen. Dit is de tweede dood. 

Poel van vuur komt vier keer voor in Openbaring. 1 Keer in Openbaring 19: 20 en 3 keer in dit hoofdstuk, in vers 6, 14 en 15. In de grondtekst staat 'meer van-het vuur

De poel van vuur wordt in de evangeliën in de grondtekst (Mattheus 5: 22) 'geennan' dat is 'Dal-van-Hinnom van-het vuur' genoemd. Het is de 'gehenna' en komt er 10 keer in voor. Uit de teksten maak ik op dat het om ‘vrezen’ en ‘werken’ gaat. 
Mattheus 5: 22, 29, 30 22 maar al wie zegt: Dwaas! die zal schuldig bevonden worden tot het helse (gehenna) vuur. 29 Als dan uw rechteroog u doet struikelen, ruk het uit en werp het van u weg, want het is beter voor u dat een van uw lichaamsdelen te gronde gaat en niet heel uw lichaam in de hel (gehenna) geworpen wordt. 30 En als uw rechterhand u doet struikelen, hak hem af en werp hem van u weg, want het is beter voor u dat een van uw lichaamsdelen te gronde gaat en niet heel uw lichaam in de hel (gehenna) geworpen wordt
Mattheus 10: 28 En wees niet bevreesd voor hen die het lichaam doden en de ziel niet kunnen doden, maar wees veeleer bevreesd voor Hem Die zowel ziel als lichaam te gronde kan richten in de hel (gehenna)
Mattheus 18: 9 Als uw oog u doet struikelen, ruk het uit en werp het van u. Het is beter voor u met één oog tot het leven in te gaan, dan met twee ogen in het helse (gehenna) vuur geworpen te worden
Mattheus 23: 33 Slangen, adderengebroed, hoe zou u aan de veroordeling tot de hel (gehenna) ontkomen
Markus 9: 43, 45 43 En als uw hand u doet struikelen, hak hem dan af; het is beter voor u verminkt het leven in te gaan dan met twee handen heen te gaan in de hel (gehenna), in het onuitblusbare vuur, 45 En als uw voet u doet struikelen, hak hem dan af; het is beter voor u kreupel het leven in te gaan dan met twee voeten geworpen te worden in de hel (gehenna), in het onuitblusbare vuur, 47 En als uw oog u doet struikelen, werp het dan uit; het is beter voor u met één oog het Koninkrijk van God in te gaan dan met twee ogen in het helse (gehenna) vuur geworpen te worden,
Lukas 12: 5 Maar Ik zal u laten zien voor Wie u bevreesd moet zijn: Wees bevreesd voor Hem Die, nadat Hij gedood heeft, ook macht heeft in de hel (gehenna) te werpen. Ja, Ik zeg u, wees bevreesd voor Hem

In Markus 10: 43 en 45 zie ik dat aan de 'gehenna' 'het onuitblusbare vuur' wordt toegevoegd. Dat is het vuur van de poel die van zwavel brand zoals ik lees in: 
Openbaring 19: 20 En het beest werd gegrepen, en met hem de valse profeet, ..... Deze twee werden levend geworpen in de poel van vuur, die van zwavel brandt
Openbaring 21: 8 Maar wat betreft de lafhartigen, ongelovigen, verfoeilijken, moordenaars, ontuchtplegers, tovenaars, afgodendienaars en alle leugenaars: hun deel is in de poel die van vuur en zwavel brandt. Dit is de tweede dood.

Zie het commentaar bij Openbaring 19: 20 en mijn studie "De toekomst van de mens deel 4. Uit deze studie citeer ik: "In de grondtekst staat voor ’helse’ in het Grieks: gehenna en dit betekent: vallei van Hinnom, een vallei bij Jeruzalem, naam voor de plaats van straf, vuilnisbelt. De vallei van Hinnom slaat terug op een plaats in het OT, het dal des zoons van Hinnom, waar men kinderen door het vuur liet gaan, zie: 2 Kon.23: 10, 2 Kron.28: 3, 2 Kron.33: 6, Jer.7: 31 en Jer.32: 35. Als ik de teksten over het dal van Hinnom, in het Oude Testament, lees zie ik dat het een aanwijsbare plaats was, niet een “geestelijk” oord. God spreekt er Zijn oordeel over uit. De gehenna is een plaats voor straf, oordeel. Dat zie ik in de teksten. In Openbaringen wordt de gehenna de 'poel van vuur' genoemd. Deze poel zal branden tijdens het duizendjarig rijk. Bovendien is de gehenna een vuilnisbelt. Ik heb gehoord van mensen die in Israël zijn geweest dat er in de buurt van Jeruzalem inderdaad een vuilnisbelt is, op de plaats waar vroeger het dal van Hinnom was. In deze vuilnisbelt wordt het vuur brandende gehouden om de vuilnis goed te vernietigen."

De overige keren dat 'hel' in de evangeliën in de Statenvertaling voorkomt gaat het over de 'hades' het graf
Zie mijn studie "De toekomst van de mens deel 2. 

De poel van vuur zal de tweede dood zijn. De tweede dood komt behalve in Openbaring 20: 6 en 12 ook nog voor in Openbaring 2: 11 en 21: 8. De tweede dood is een definitieve vernietiging, door het vuur. Alles verbrand. Uit de tweede dood is geen opstanding mogelijk. De Bijbel zegt niet voor niets: 
Mattheus 10: 28 En wees niet bevreesd voor hen die het lichaam doden en de ziel niet kunnen doden, maar wees veeleer bevreesd voor Hem Die zowel ziel als lichaam te gronde kan richten in de hel (gehenna). 
Lukas 12: 4, 5 4 En Ik zeg u, Mijn vrienden: Wees niet bevreesd voor hen die het lichaam doden en daarna niets meer kunnen doen. 5 Maar Ik zal u laten zien voor Wie u bevreesd moet zijn: Wees bevreesd voor Hem Die, nadat Hij gedood heeft, ook macht heeft in de hel (gehenna) te werpen. Ja, Ik zeg u, wees bevreesd voor Hem! 

Maar wie overwint en wordt gedood (eerste dood), krijgt niet te maken met de tweede dood maar heeft deel aan de eerste opstanding, zie vers 6.

In de tweede dood zullen de dood en het rijk van de dood verdwijnen. Na de tweede dood is er geen pijn en verdriet meer. Er bestaat geen eeuwige pijniging in een soort van ‘hel’. Er is een einde gekomen aan Gods toorn, zie vers 12.

15 En als iemand niet bleek ingeschreven te zijn in het boek des levens, werd hij in de poel van vuur geworpen. 

En als iemand niet ingeschreven blijkt te zijn in het boek des levens, dan zal hij/zij in de poel van vuur worden geworpen. Zie voor degenen die wel in het 'het boek des levens' staan geschreven bij vers 12. Hier gaat het over degenen die er niet in staan geschreven.

Ik lees in Openbaring 13: 8 en 17: 8 dat allen, die vanaf de grondlegging der wereld niet in het boek des levens staan, het beest zullen aanbidden.  Openbaring 13: 8 En allen die op de aarde wonen, zullen het aanbidden, althans van wie de namen niet zijn geschreven in het boek des levens van het Lam Dat geslacht is, van de grondlegging van de wereld af. 
Openbaring 17: 8b En zij die op de aarde wonen, van wie niet vanaf de grondlegging van de wereld de naam geschreven staat in het boek des levens, zullen zich verwonderen als zij het beest zien, dat was en niet is, hoewel het er toch is. 

Dus alle Israëlieten van wie de namen niet geschreven staan in het boek des levens zullen het beest aan bidden. Over wie kan dit gaan? De Here Jezus noemde de Farizeeën en Sadduceeën 'adderengebroed' dus nakomelingen van de slang, satan in: 
Mattheus 3: 7 Toen hij velen van de Farizeeën en Sadduceeën op zijn doop zag afkomen, zei hij tegen hen: Adderengebroed! Wie heeft u laten weten dat u moet vluchten voor de komende toorn
Mattheus 12: 34 Adderengebroed! Hoe kunt u goede dingen spreken, terwijl u slecht bent?
Mattheus 23: 33 Slangen, adderengebroed, hoe zou u aan de veroordeling tot de hel (gehenna) ontkomen?


Ik citeer uit mijn studie De toekomst van de mens deel 3: “Ik wil daarvoor gaan naar Genesis 6. Hier lees ik over zonen gods. Zonen is in de grondtekst 'ben'. Het betekent: een zoon (als een bouwer van de fam. Naam). Ik krijg het idee dat deze zonen gevallen engelen zijn, die omgang hadden met de dochters van de mensen. Er werden uit deze gemeenschap reuzen geboren lees ik in Genesis 6: 4. Het lijkt er op dat Satan zich wilde voorzien van nakomelingschap. Zou God nakomelingen van Satan, zonen van demonen, in het boek des levens opschrijven? Dit lijkt ondenkbaar. God had gezegd, in Genesis 1: 26, dat Hij mensen ging maken naar Ons beeld en gelijkenis. Niet naar het beeld van Satan. Satan heeft altijd gelijk aan God willen zijn, maar God zal dit niet toestaan. Toen niet en nu niet. Dus vond toen de zondvloed plaats. God liet Noach met zijn gezin in leven. Dit waren 'gewone' mensen, die door God het leven hadden gekregen.In de toekomst, van de Zoon des mensen, vindt er opnieuw een grote opstand van Satan plaats in Openbaringen. Zijn activiteit zal wederom groot zijn, en zal hij zichzelf volgelingen verzamelen. God heeft dit van tevoren geweten en hun namen staan niet in het boek des levens. Of hun namen worden uit dit boek verwijderd. Deze volgelingen van Satan, worden vernietigd, zo kan ik lezen in Lukas 17: 26, 27, net zoals in de dagen van Noach."
 
Mattheus 24: 37, 38  37 En gelijk de dagen van Noach waren, alzo zal ook zijn de toekomst van den Zoon des mensen. 38  Want gelijk zij waren in de dagen voor den zondvloed, etende en drinkende, trouwende en ten huwelijk uitgevende, tot den dag toe, in welken Noach in de ark ging

Lukas 17: 26, 27  26 En gelijk het geschied is in de dagen van Noach, alzo zal het ook zijn in de dagen van den Zoon des mensen. 27  Zij aten, zij dronken, zij namen ten huwelijk, zij werden ten huwelijk gegeven, tot den dag, op welken Noach in de ark ging, en de zondvloed kwam, en verdierf ze allen

Zie ook de site van Franklin ter Horst over reuzen.
En de site op "AMEN": 'reuzen op aarde'

Korte samenvatting:  

De samenvatting heb ik gemaakt door middel van een schema. Het gaat over wat er aan het begin en aan het einde van het duizend jarig Koninkrijk zal gebeuren.

Aan het begin van de 1000 jaar.
Aan het einde van de 1000 jaar.
Vers 2: Satan wordt gebonden voor duizend jaar.
Vers 3, 7: Satan wordt korte tijd losgelaten.
Vers 3: Volken worden voor duizend jaar niet meer verleid.
Vers 8: Volken worden door satan verleid.
Vers 4: Tronen en oordeel wordt gegeven aan de heiligen van Israël. Vers 9: De legerplaats van de heiligen van Israël wordt omsingeld.
vers 4, 6: De eerste opstanding: Priesters van God en van Christus. Vers 11 - 15: De opstanding van de overige doden.

Geen opmerkingen: