Welkom op mijn blog.

Welkom op mijn blog. In 2014 ben ik begonnen met bloggen. Het maken van Bijbelstudies is voor mij belangrijk. Alleen horen en lezen beklijft niet. Het begrijpen gaat het beste door in het onderwerp te duiken en het op te schrijven. Ik besloot om het bestudeerde niet voor mezelf te houden maar te delen. De studies staan allemaal rechts op dit blog. Ze gaan over Bijbelse onderwerpen die mij aanspreken.

Verder probeer ik elke maand een blog te plaatsen. Zo'n stukje schrijf ik in eerste instantie voor het blad van de kerkelijke gemeenschap waar ik neer toe ga. Als het daar is verschenen deel ik het hier. Zo vang ik twee vliegen in één klap. De onderwerpen zijn uit Gods Woord, tijdschriften of gaan over persoonlijke gebeurtenissen en ervaringen. Ik nodig je uit om rond te snuffelen in mijn studies en je voordeel er mee te doen. Je mag ze gerust kopiëren of delen maar dan wel graag met vermelding van de bron. Succes met studeren. Het staat je vrij om te reageren.


Studie: "Het waarom van het lijden"


Waarom is er lijden in de wereld?

De aanleiding om te schrijven over 'het waarom van het lijden' waren meerdere reacties, door een en dezelfde schrijver, op de vijf uitzendingen  in december 2018, waarin Andries Knevel aan vijf wetenschappers deze vraag stelde. Het betrof prof. dr. William D. Phillips, prof. dr. Cees Dekker, prof. dr. Heino Falcke, dr. Larry Kwak en prof. Rosalind Picard. 
Bovendien sprak Andries met deze wetenschappers over de Bijbel en de wetenschap. Daarover heb ik hier geschreven

Op de vraag waarom er lijden in de wereld is antwoord Philips: “De mens heeft een vrije wil. Mensen maken foute keuzes wat lijden veroorzaakt. Hoe kan ik geloven in een goede God als er nare dingen gebeuren buiten de keuzes van mensen om?”

Cees zegt dat lijden te maken heeft met het bestaan van goed en kwaad.

Heino antwoordt dat er leed in de wereld is omdat wij mensen zijn. Wij doden.

Kwak weet niet waarom er lijden is. Hij bid en werkt voor een oplossing. Hij gebruikt hiervoor zijn van God gekregen talenten. Hij ervaart Gods Hand in zijn werk. Er is een patiënt genezen van kanker die het onvoldoende geteste medicijn, als eerste, mocht ontvangen tegen haar vorm van kanker. Ze is nu al 20 jaar geleden genezen terwijl zij ten dode stond opgeschreven.

Rosalind vindt dat lijden in de wereld het moeilijkste vraagstuk is. Toch, God kwam naar ons om te lijden voor ons!

In enkele artikelen van de schrijver Dhr. Gert Korthof las ik diverse reacties op deze uitzendingen. Korthof verwacht en mogelijk meerderen met hem, een antwoord van Christenen op het waarom van het lijden, juist omdat christenen een liefdevolle genadige God verkondigen. Dat is begrijpelijk en de tevens de reden waarom ik hier op in wil gaan. Korthof is het niet bepaald eens met de antwoorden van de wetenschappers.

In dit blog  heeft Korthof nogal wat opmerkingen over het antwoord van prof. dr. William D. Phillips. Hij schrijft: “William Phillips is zo'n top wetenschapper (hoger dan de Nobelprijs kun je niet komen) die in God gelooft. De laatste en onvermijdelijke vraag van Knevel was: Hoe kun je in de goedheid van God geloven wanneer er zoveel lijden in de wereld is? Zijn antwoord is de reden waarom ik dit blog schrijf. Zijn antwoord is kort en krachtig zonder voorbehoud: Dit probleem wordt ook wel genoemd: the problem of evil. Het is het kwaad dat ontstaat door menselijke handelen (moral evil). We krijgen geen verdere toelichting. Het probleem wat over bleef volgens Phillips was het kwaad dat ingebouwd zit in de schepping (natural evil), zoals vernietigende orkanen, overstromingen, vulkaanuitbarstingen, dodelijke ziektes. Dat probleem is niet opgelost. Wat is de 'oplossing'? God gaf de mens een vrije wil (Free Will). Daardoor kunnen we behalve goede, ook slechte keuzes maken. Zonder vrije wil zouden wij robots zijn. En dat was het hele antwoord. Meer had hij daar niet over te zeggen. En Andries Knevel stelde geen kritische vragen."                        
Verder stelt Korthof:"Als het niet nodig is voor je geloof in God om een antwoord te hebben op dat probleem, waarom zou het wel nodig zijn om zoiets als een Free Will Defence te bedenken? Dat is dan ook overbodig voor je geloof! Dan kan je nog beter zeggen: ik weet niet waarom God zoveel leed toelaat." 

En ook: "Er is niet altijd een strikte scheiding tussen natuurlijk kwaad en morele kwaad. Bijvoorbeeld: Slangenbeten leiden volgens de WHO jaarlijks tot 100.000 sterfgevallen en 400.000 amputaties (een 'natuurlijk kwaad'). Farmaceut Sanofi Pasteur is gestopt met antigif productie omdat er te weinig aan te verdienen viel. ('een moreel kwaad'). Verklaring: mensen (vaak kinderen), die door slangen gebeten worden zijn arm en wonen op het platteland en kunnen de medicijnen niet betalen. Rijke mensen wonen in de stad en daar zijn weinig slangen. Natuurlijk en moreel kwaad lopen door elkaar heen. Hadden kinderen, die door katholieke priesters in dienst van de Heilige Roomse Kerk werden mishandeld, een vrije wil? Wat snappen kinderen nu van concept vrije wil? Hoe leg je uit aan een misbruikt kind dat dit uiteindelijk komt door de vrije wil van de priester, die een foute keuze maakte? En dat die vrije wil een gift van God is aan de mensheid?"

Iemand die reageert op dit blog vraagt zich af: "En tot slot: wat wil je nou met deze discussie? Het is overduidelijk dat alles wat religieuzen over het kwaad in de wereld (en god etc) hebben gezegd, kul is. Dus de vraag lijkt me meer (cognitief) psychologisch: hoe kan het dat verder normaal dan wel bovengemiddeld intelligente mensen in die kul geloven?"

Korthof reageert: "Ik wordt getriggerd als ik onzin voorbij zie komen. Dat moet ik gewoon rechtzetten. Maar om het dan als 'kul' te benoemen, dat werkt niet. Zeker op een blog. Dat zou zeer korte blogs opleveren, en niemand zou het willen lezen!"

Dezelfde blogger citeert hier: “Notebene: als God naar eigen goeddunken een natuurwet kan opheffen, waarom heeft Hij dan niet ingegrepen toen er 6 miljoen Joden vernietigd werden? Hij kon wonderen verrichten, maar deed het niet.”

Op dit blog schrijft Dhr. Korthof als reactie op het antwoord van dr. Kwak: “Zo'n ontwijkend antwoord is begrijpelijk. Voor atheïsten is het probleem van het kwaad al een serieus probleem. Voor een theïst die in een goede en liefhebbende God gelooft wordt het probleem alleen maar groter. Dat levert zoveel stress op dat je het hele probleem beter kunt negeren.” 

Verder haalt Korthof uit de uitzending het antwoord van dr. Kwak aan: "We begrijpen niet waarom er lijden bestaat. Ik worstel daar zelf niet zo mee. Ik bid voor meer inzicht in de geheimen die er in de reageerbuis verborgen zitten ... om uiteindelijke patiënten beter te maken." 

Daarna reageert Korthof: "Ik ben het met hem eens dat het een goed idee is om patiënten beter te maken. Maar, hij schakelt kennelijk zijn verstand uit, als het gaat om zijn geloof in God en het probleem van het lijden. Hij geeft er de voorkeur aan om het hele probleem van het kwaad te negeren. Hij weigert dus over dit probleem na te denken. Dat lossen theologen wel op!”

Op dit blog, ook van Dhr. Korthof staat: “Het probleem van het kwaad/lijden kennen ze natuurlijk wel, maar is nooit aanleiding om ook maar op de geringste manier te gaan twijfelen aan het bestaan van God of zelfs maar aan Zijn goedheid en liefde.” 
"Bij de aflevering met Rosalind Picard (MIT professor) erkende ze dat ze geen antwoord had op het probleem van het lijden (ze kende het kennelijk uit eigen observatie), en dat zou haar eerste vraag aan God zijn als ze hem in de hemel tegen zou komen.”

Vragen en antwoorden.

Het triggert Korthof dat christenen zo kritiekloos zijn op hun God die faalt. Uiteindelijk komt hij uit op het ontkennen van het bestaan van God. En meerderen met hem, zoals Joop den Uyl die na Auschwitz het christelijk geloof vaarwel heeft gezegd. Christenen geven geen bevredigende antwoorden. Het bestaan van God en het geloof van hen wordt in twijfel getrokken in de betreffende blogs. Het is allemaal flauwe kul.

Deze reactie triggert mij. Wil men eigenlijk wel een antwoord of is het doel van de kritiek die onnozele christenen eens wakker te schudden? Stel dat er geen God zou zijn, hoe zit het dan met het kwaad en het lijden? En waarom geeft Korthof God, die volgens hem niet bestaat, de schuld van de holocaust? Wat voor antwoorden heeft hij?

Waarom meent Korthof dat het probleem van het kwaad voor een atheïst al een serieus probleem is? Eerlijk gezegd begrijp ik deze reactie niet. Of het moet zijn dat atheïsten geloven in de evolutie en dat betekent dat het leven alleen maar beter wordt en daar past het kwaad en lijden, wat niet af lijkt te nemen, niet in. 

Verder schrijft Korthof dat voor een theïst die in een goede en liefhebbende God gelooft het probleem alleen maar groter wordt. Dat klopt voor een heel aantal gelovigen. Zij organiseren daarom genezingsdiensten. Maar ik geloof dat dit geen oplossing, nog een antwoord, is.

Voor andere gelovigen is God niet alleen een goede en liefhebbende God. Hij is ook een rechtvaardig God die bij onrecht Zijn zegeningen introk zoals ruimschoots beschreven is in het Oude Testament waar het volk Israël en andere volken voortdurend de wetten en voorschriften overtraden. Maar zodra het volk de afgoden weg deed uit hun midden zegende God hun weer. 
In de toekomst zal God opnieuw rechtvaardig optreden. Verderop ga ik daar op in.

Schakelen dr. Kwak en andere christenen inderdaad hun verstand uit? Negeert dr. Kwak het probleem en laat hij het de theologen oplossen? Dr. kwak heeft daarover niets gezegd. Hij geeft alleen een persoonlijk antwoord waarvan ik vind dat dit zo moet blijven staan. 
Korthof krijgt op dit blog een reactie van iemand op zijn schrijven over dr. Kwak en ook nog over andere dingen. Helaas reageert hij hier beperkt op. Korthof schrijft: "Als ik je goed begrijp, geef je (en alle christenen zouden dit moeten doen) mensen de volledige verantwoordelijkheid voor hun eigen gezondheid (en welzijn en het milieu). Dus wanneer iemand een ziekte (kanker) heeft, wordt dat veroorzaakt door het voedsel dat men heeft gegeten. Kanker is dus niet de schuld van God, maar mensen kiezen het verkeerde dieet (bijvoorbeeld rood vlees)." 
Een paar dagen later schrijft Korthof: 
"Als kanker wordt veroorzaakt door levensstijl en voedselkeuzes, dan zijn die ongelukkige kinderen met kanker verantwoordelijk voor hun kanker! Het is hun eigen schuld! Dat is echt een vreselijk hard oordeel! Dat is echt genadeloos en draagt alleen maar bij aan hun ellende. Sorry, maar is het onvermijdelijke gevolg van uw suggestie."

Ik geloof dat mensen deels een eigen verantwoordelijkheid hebben. Als je rookt dan kun je kanker krijgen. Dat hoort bij de vrije wil die alle mensen hebben. Maar er is bovendien onontkoombaar lijden en daarvan ligt de oorzaak in de zonde, waar de schepping en wij allen deel aan hebben gekregen. Toch geloof ik dat Gods 'hart bloed' vanwege al het onrecht. Hij ziet ook hoe kinderen opgroeien in deze bedorven wereld die meent het goed voor elkaar te hebben. Kinderen zijn als eerste de dupe van het slechte beleid. En daarna zijn deze kinderen getraumatiseerd en doen dezelfde daden als die hun zijn aangedaan.

Verder hebben gelovigen een verantwoordelijkheid voor de wereld en de natuur. Als ik lux leef gaat dit ten koste van anderen. Als er bepaalde materialen uit landen worden gehaald wat de natuur aantast of mensen van hun vaste plek verjaagt dan ben ik mede verantwoordelijk.

Elke keer verbaast het me weer wat er gebeurd. Bijvoorbeeld hoeveel mensen er niet zijn die onder invloed van drank en drugs auto rijden. Ik zie dat als een kwaad, want daar gebeuren onnodige ongelukken mee. En nu proberen jongeren het lachgas uit en stappen daarmee lachend, gierend en overmoedig ook achter het stuur. Waarom? Als zij dan zelf verongelukken, het zij zo, alhoewel dat niet nodig is. Helaas worden anderen regelmatig betrokken bij zo'n ongeluk.

Er is nog veel meer kwaad. Er is honger en dorst. Vaak komt dit door slecht beleid. Hier een voorbeeld van hoe het dan gaat in zo'n land. Mensen worden slachtoffers van al die afschuwelijke oorlogen die ook alleen maar toenemen zoals ik in een schema op "Wikipedia" kan zien. Mensen en ook veel kinderen worden het slachtoffer van uitbuiting, moderne slavernij. Er is sprake van kinderporno of kinderprostitutie. 
Bovendien kan ik zelf ook zomaar iemand benadelen en wonende in dit rijke land heb ik daar zeker aan bij gedragen. Dat ontslaat mij niet van mijn verantwoordelijkheid.

Niet voor iedere theïst die in een goede en liefhebbende God gelooft wordt het probleem alleen maar groter. Ik heb redelijk wat sites gevonden, zoals de site "Waarom geloven" die een antwoord geven.

Op de site van “Eva Jinekvind ik een filmpje waar Eva in gesprek is met de Voorganger Durk Muurling over de vermiste meisjes uit Bunschoten. Het is een bewogen gesprek over deze situatie. Maar de vraag is of dit een voldoende antwoord is op het waarom van het lijden.

Bij al de pogingen wil ik het mijne toevoegen. Het geeft mij meer inzicht in de vragen en de antwoorden.

Waarom is er kwaad en lijden.

Waarom er kwaad en lijden is, is waarschijnlijk de meest gestelde en moeilijk te beantwoorden vraag. Misschien is een eventueel antwoord lastig te aanvaarden. Ik geloof dat God alles goed heeft geschapen of herschapen. God heeft Zijn schepselen de vrije keuze gegeven om de schepping te besturen samen met Hem; 
Genesis 1: 27, 28 27 En God schiep de mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen. 28 En God zegende hen en God zei tegen hen: Wees vruchtbaar, word talrijk, vervul de aarde en onderwerp haar, en heers over de vissen van de zee, over de vogels in de lucht en over al de dieren die over de aarde kruipen!

God wandelde regelmatig in Zijn hof en zal met Adam en Eva gesproken hebben over Zijn schepping. Hij zal mogelijk regels en advies hebben gegeven die er voor konden zorgen dat mens en schepping met al het leven goed zou functioneren. Per slot van rekening weet God de beste manier omdat Hij de Bedenker en de Schepper is. Toch ging het mis. Ik geloof niet dat het God uit de hand is gelopen. Ik geloof dat God dit heeft geweten en Zijn 'noodplan' al klaar had liggen. God heeft het er op aan laten komen omdat Hij graag wilde dat de mens uit liefde met Hem zou wandelen, zoals Henoch (Genesis 5: 22) en Noach (Genesis 6: 9). Maar helaas.

Hoe ik dit kan weten? Ik probeer Gods Woord, de bijbel te bestuderen. Daardoor kan ik God enigszins leren kennen. Volmaakt is dat zeker niet en daarom verdiep ik mij in allerlei zaken om te komen tot een bepaald inzicht. Dat inzicht kan aangepast worden.

Het begon met de de hoogmoed van de volmaakte cherub in: 
Ezechiël 28: 13a - 17 13a u was in Eden, de hof van God. 14 U was een cherub die zijn vleugels beschermend uitspreidt. Daarvoor heb Ik u aangesteld. U was op Gods heilige berg, u wandelde te midden van vurige stenen. 15 Volmaakt was u in uw wegen, vanaf de dag dat u geschapen werd, totdat er ongerechtigheid in u gevonden werd. 16 Door de overvloed van uw handel vulde men uw midden met geweld, en ging u zondigen. Daarom verbande Ik u van de berg van God, en deed Ik u verdwijnen, beschermende cherub, uit het midden van de vurige stenen. 17 Vanwege uw schoonheid werd uw hart hoogmoedig, u richtte uw wijsheid te gronde vanwege uw luister. Ik wierp u ter aarde, Ik stelde u voor koningen, opdat zij op u neer zouden zien.

De val van deze cherub, satan, was na de schepping. Waarschijnlijk was de val de reden dat God een herschepping moest uitvoeren in Genesis 1: 2. In ieder geval was deze cherub, als de lichtende die waarzegt (1), ook in de hof van Eden om Eva en Adam te verleiden en mee te slepen in zijn val; Genesis 3. Eva en Adam hadden niet hoeven luisteren naar de cherub. Ze deden dit toch. En zo kwam de zonde, het kwaad en het lijden in de wereld. Die ene, door God gegeven beschermende regel in Genesis 2: 16 en 17, werd door de satan als verleiding gebruikt. 
Genesis 2: 16, 17 16 En de HEERE God gebood de mens: Van alle bomen van de hof mag u vrij eten, 17 maar van de boom van de kennis van goed en kwaad, daarvan mag u niet eten, want op de dag dat u daarvan eet, zult u zeker sterven.

En laat ik eerlijk zijn, daar kan ik niet alleen Eva en Adam de schuld van geven. Ik en ook anderen, zouden het niet beter hebben gedaan. Want als dat zo zou zijn, waarom zie ik dat dan niet?

(1)"De tegenstander in de Tuin is de nachash, het woord dat is vertaald als "slang". Het is gebaseerd op een bijvoeglijk naamwoord dat helder of metaalachtig betekent, als glanzend koper. Het zelfstandig naamwoord nachash kan slang betekenen, maar het betekent ook "een die waarzegt". 
In het Hebreeuws is het niet ongewoon dat een bijvoeglijk naamwoord wordt omgezet in een zelfstandig naamwoord — de term is "verzelfstandigen". Als dat zo het geval is, kan nachash betekenen "een lichtende". En dat is in overeenstemming met andere beschrijvingen van de figuur van de satan in het Oude Testament."

Het gevolg van deze verleiding is dat de mens sterft zoals ik lees in Genesis 2: 16 en 17 wat niemand kan ontkennen. Satan loog in: 
Genesis 3: 4 Toen zei de slang tegen de vrouw: U zult zeker niet sterven.
Genesis 3: 14, 15 14 Toen zei de HEERE God tegen de slang: Omdat u dit gedaan hebt, bent u vervloekt onder al het vee en onder alle dieren van het veld! Op uw buik zult u gaan en stof zult u eten, al de dagen van uw leven. 15 En Ik zal vijandschap teweegbrengen tussen u en de vrouw, en tussen uw nageslacht en haar Nageslacht; Dat zal u de kop vermorzelen, en u zult Het de hiel vermorzelen. 

Satan, die hier toch als slang wordt beschreven, wordt gestraft voor zijn leugens en bedrog lees ik in Genesis 3: 14. Verder lees ik in vers 15 dat er strijd zal zijn tussen het nageslacht van de vrouw, dit is de Here Jezus, en satan. Maar de Here Jezus zal overwinnen en dat is wat Hij heeft gedaan door uit de dood op te staan. Daarmee heeft hij de dood overwonnen voor alle mensen die uiteindelijk allen op zullen staan lees ik in: 
1 Korinthe 15: 20 - 22 20 Maar nu, Christus ís opgewekt uit de doden en is de Eersteling geworden van hen die ontslapen zijn. 21 Want omdat de dood er is door een mens, is ook de opstanding van de doden er door een Mens. 22 Want zoals allen in Adam sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden.

Nog een gevolg van de 'zondeval' is dat de zwangerschap niet zonder pijn verloopt en dat de mens uit de hof van Eden werd verdreven en de aarde moet gaan bewerken.
Genesis 3: 16 - 19 16 Tegen de vrouw zei Hij: Ik zal uw moeite in uw zwangerschap zeer groot maken; met pijn zult u kinderen baren. Naar uw man zal uw begeerte uitgaan, maar hij zal over u heersen. 17 En tegen Adam zei Hij: Omdat u geluisterd hebt naar de stem van uw vrouw en van die boom gegeten hebt waarvan Ik u gebood: U mag daarvan niet eten, is de aardbodem omwille van u vervloekt; met zwoegen zult u daarvan eten, al de dagen van uw leven; 18 dorens en distels zal hij voor u laten opkomen en u zult het gewas van het veld eten. 19 In het zweet van uw gezicht zult u brood eten, totdat u tot de aardbodem terugkeert, omdat u daaruit genomen bent; want stof bent u en u zult tot stof terugkeren.

Waarom dit allemaal zo moest gaan is aan God. In ieder geval is het een gevolg van de eigen keuze die het mensenpaar heeft gemaakt en zijn ziekte en moeiten daaruit voortgekomenOok is er veel lijden voor mensen door verkeerd belijd, bijvoorbeeld voor de Joden in de tweede wereldoorlog en mensen in Afrika door dictators. En ja, een vrije wil betekent dat anderen hiervan de dupe zijn. Ik lees regelmatig verslagen van "Open Doors"  en wordt elke keer getroffen door de volharding van gelovigen. Zij verwijten God niets en vergeven regelmatig hun vervolgers of zelfs moordenaars van familie. Dat is een 'bovennatuurlijke' kracht die God geeft.

Ondanks al dit kwaad blijven veel mensen geloven in God. Zijn gelovigen dan niet kritisch? O, zeker wel, maar door geloof, het aanvaarden van God en Zijn plannen met deze wereld kunnen gelovigen de tegenslagen dragen. Ook weten zij dat de dood niet het laatste woord heeft en dat God alles uiteindelijk goed zal maken. Dat houdt mij en anderen op de been. Het geeft uitzicht en hoop. 

Gelovigen zijn voor atheïsten misschien dan 'domme' mensen maar persoonlijk wil ik getuigen van een omkeer in mijn leven waar ik zelf door werd verrast ondanks mijn zoektocht van enkele jaren naar het 'kennen' van God. Een onbegrijpelijk iets. Van het niet begrijpen van God en Zijn Woord mocht ik als antwoord op een gebed, van belijdenis van zonde en een uitspreken van verlangen naar God en Christus, van binnen veranderen. Ik merkte ik dat er 'geestelijk begrijpen' was gekomen. Dit gebeurde op 8 oktober 1979.

Gods oplossing voor het kwaad en het lijden.

Nu zou iemand kunnen concluderen dat God niet almachtig is omdat Hij niet heeft ingegrepen in dit proces van de komst van het kwaad en het lijden. Ik wil daarop zeggen dat God dat wel gedaan heeft, maar anders dan mensen het zouden doen. Blijkbaar houden mensen van autoritair optreden wat dat is wat ze van God verwachten. Hij had moeten ingrijpen. Maar zou men zich geschikt hebben in een beslissing van God? Ik geloof dat niet. God wil ons laten ontdekken dat ons 'beter weten' veelal verkeerd afloopt. God doet dit door ons te leren ontdekken wie de mens is en waar we toe in staat zijn.

In de eerste plaats heeft God Adam en Eva uit de hof van Eden gehaald en er voor gezorgd dat zij niet meer van de 'boom van het leven' gingen eten. Zij hadden daartoe alle vrijheid maar na de 'zondeval' moesten ze er niet meer van eten omdat ze dan eeuwig in dit zondige leven moesten blijven. Het was namelijk niet voor niets 'de boom van het leven'. 
Genesis 2: 8, 9 8 Ook plantte de HEERE God een hof in Eden, in het oosten, en Hij plaatste daar de mens, die Hij gevormd had. 9 En de HEERE God liet allerlei bomen uit de aardbodem opkomen, begerenswaardig om te zien en goed om van te eten; ook de boom des levens, in het midden van de hof, en de boom van de kennis van goed en kwaad.

In die zin is sterven beter dan eeuwig leven. God heeft het probleem van het sterven op kunnen lossen door zelf, als Zoon te sterven: Johannes 11: 25 Jezus zei tegen haar: Ik ben de Opstanding en het Leven; wie in Mij gelooft, zal leven, ook al was hij gestorven
Johannes 5: 29 en zij zullen eruitgaan: zij die het goede gedaan hebben, tot de opstanding ten leven, maar zij die het kwade gedaan hebben, tot de opstanding ter verdoemenis.
Handelingen 4: 33 En de apostelen legden met grote kracht getuigenis af van de opstanding van de Heere Jezus; en er was grote genade over hen allen.

In de tweede plaats is God als Zoon naar deze wereld is gekomen en heeft onze zonden op Zich genomen;                                                             
Johannes 3: 16, 17 16 Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. 17 Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden.

Als iemand dit offer van de Here Jezus zou aannemen dan is die persoon verlost van schuld en zonden. Niets is makkelijker dan dat. Maar niets is ook moeilijker dan dat. Want menselijke hoogmoed zit in de weg. Men meent het zelf te kunnen en zo'n 'dwaze' God niet nodig te hebben. Doch het tegendeel is zichtbaar. Ik geloof dat het mensdom steeds verder wegzakt in de zonde en het kwaad. Het lijden wordt steeds groter. Hoezo moet God daar iets aan doen?
Mattheus 11: 28 Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.

Toch is het niet zo dat als wij tot God gekomen zijn en de verlossing IN Christus hebben aangenomen dat wij verlost zijn van het lijden. Wel is het zo dat gelovigen kunnen over dit lijden heen kijken. Het is tijdelijk en hoort bij het aardse gebeuren. Gelovigen weten dat na hun opstanding al hun tranen door God gewist zullen worden en dat alles nieuw zal worden lees ik in Openbaring 21: 4 en 5. Dat is ook de reden dat vervolgde christenen zo enorm 'sterk' zijn en vast kunnen blijven houden aan het geloof van Christus. Ze weten dat er betere tijden komen.
Openbaring 21: 4, 5 4 En God zal alle tranen van hun ogen afwissen, en de dood zal er niet meer zijn; ook geen rouw, jammerklacht of moeite zal er meer zijn. Want de eerste dingen zijn voorbijgegaan. 5 En Hij Die op de troon zit, zei: Zie, Ik maak alle dingen nieuw. En Hij zei tegen mij: Schrijf, want deze woorden zijn waarachtig en betrouwbaar.

Genade.

Wij leven nu in een periode waarin goed en kwaad samen opgroeien. God oordeelt heden ten dage niet. Het is een periode waarin God Zijn genade wil laten zien. God is als Zoon naar deze wereld gekomen om het probleem van het kwaad, zonde en lijden op te lossen door het oordeel op Zich te nemen. Christus stierf in onze plaats. Sterven was de straf op de zonde in: 
Genesis 2: 16, 17 16 En de HEERE God gebood de mens: Van alle bomen van de hof mag u vrij eten, 17 maar van de boom van de kennis van goed en kwaad, daarvan mag u niet eten, want op de dag dat u daarvan eet, zult u zeker sterven.

In Handelingen, het boek wat een vervolg is van het Oude Testament en de evangeliën, worden Ananias en Saffira met de dood gestraft omdat zij logen. Dat zie ik tegenwoordig niet gebeuren. Hitler kon ongehinderd liegen en moorden. Hij heeft uiteindelijk zelfmoord gepleegd. De veroorzaker van het kwaad kan deels zijn gang gaan. Dat is tevens voor mensen een test. Waarvoor kiezen wij? God of satan?

Bovendien grijpt God in deze periode niet in in de loop van de natuur. Ik lees in:
Genesis 8: 22 Voortaan, al de dagen van de aarde, zullen zaaitijd en oogsttijd, koude en hitte, zomer en winter, dag en nacht niet ophouden.

Tot op de dag van vandaag is dat zo. Maar iedereen weet onderhand wel dat het klimaat verandert en hoe dat komt. Dat geeft lijden in deze wereld, maar daar is de mens verantwoordelijk voor. Doch op één of andere manier gaat het economisch welzijn ten koste van het menselijk welzijn. Ik weet dat ik daar ook debet aan ben.

God zal oordelen.

Dhr. Korthof schrijft: "Als God naar eigen goeddunken een natuurwet kan opheffen, waarom heeft Hij dan niet ingegrepen toen er 6 miljoen Joden vernietigd werden? Hij kon wonderen verrichten, maar deed het niet." 
Ik begrijp dit wel. Het is ook verschrikkelijk wat er in de oorlog gebeurde en wat er nog steeds in oorlogen gebeurt. Ik geloof dat al die vermoorde Joden zullen opstaan en daarna de kans zullen krijgen om hun Messias aan te nemen, voor zover ze dat nog niet hebben gedaan. In die zin is hun 'dood' tijdelijk. Ik snap dat dit voor atheïsten onwaarschijnlijk klinkt, maar dat is onderdeel van Gods plan; 
1 Korinthe 15: 21, 22 21 Want omdat de dood er is door een mens, is ook de opstanding van de doden er door een Mens. 22 Want zoals allen in Adam sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden
Over de opstandingen is nog meer te zeggen, maar dat voert hier te ver.

In de toekomst zal God opnieuw oordelen, zoals Hij dat ook deed, beschreven in het Oude Testament. Ik geloof dat de veroorzakers van al dit kwaad en ellende een straf van eeuwige dood zullen ontvangen. Ze zullen vernietigd worden. Satan/de oude slang, de valse profeet/antichrist en het beest zullen in de poel van vuur, de gehenna worden gegooid lees ik in Ezechiël 18: 18 en Openbaring 19: 20. Deze vernietiging geld ook voor de overigen van hun volgelingen; Openbaring 20: 21. Daarna blijft er alleen een hoopje as van hen over;
Ezechiël 18: 18 Vanwege de overvloed van uw ongerechtigheden door uw oneerlijke handel ontheiligde u uw heiligdommen. Daarom deed Ik een vuur uit uw midden oplaaien, en dat verteerde u. Ik maakte u tot een hoop as op de grond voor de ogen van allen die naar u keken
Openbaring 19: 20, 21 20 En het beest werd gegrepen, en met hem de valse profeet, die in zijn tegenwoordigheid de tekenen gedaan had, waardoor hij hen misleid had die het merkteken van het beest ontvangen hadden en die zijn beeld aanbeden hadden. Deze twee werden levend geworpen in de poel van vuur, die van zwavel brandt. 21 En de overigen werden gedood met het zwaard van Hem Die op het paard zat, namelijk het zwaard dat uit Zijn mond kwam. En alle vogels werden verzadigd met hun vlees.


Geen opmerkingen: