Waarom
is er lijden in de wereld?
De
aanleiding om te schrijven over 'het waarom van het lijden' waren
meerdere reacties, door een en dezelfde schrijver, op de vijf uitzendingen
in december 2018, waarin Andries Knevel aan vijf wetenschappers deze
vraag stelde. Het betrof prof. dr. William D. Phillips, prof. dr.
Cees Dekker, prof. dr. Heino Falcke, dr. Larry Kwak en prof.
Rosalind Picard.
Bovendien sprak Andries met deze wetenschappers over
de Bijbel en de wetenschap. Daarover heb ik hier geschreven.
Op
de vraag waarom er lijden in de wereld is antwoord Philips:
“De
mens heeft een vrije wil. Mensen maken foute keuzes wat lijden
veroorzaakt. Hoe kan ik geloven in een goede God als er nare dingen
gebeuren buiten de keuzes van mensen om?”
Cees
zegt dat lijden te maken heeft met het bestaan van goed en kwaad.
Heino
antwoordt dat er leed in de wereld is omdat wij mensen zijn. Wij
doden.
Kwak
weet niet waarom er lijden is. Hij bid en werkt voor een oplossing.
Hij gebruikt hiervoor zijn van God gekregen talenten. Hij ervaart
Gods Hand in zijn werk. Er is een patiënt genezen van kanker die het
onvoldoende geteste medicijn, als eerste, mocht ontvangen tegen haar
vorm van kanker. Ze is nu al 20 jaar geleden genezen terwijl zij ten
dode stond opgeschreven.
Rosalind
vindt dat lijden in de wereld het moeilijkste vraagstuk is. Toch, God
kwam naar ons om te lijden voor ons!
In
enkele artikelen van de schrijver Dhr. Gert Korthof las ik diverse
reacties op deze uitzendingen. Korthof verwacht en mogelijk meerderen
met hem, een antwoord van Christenen op het waarom van het lijden,
juist omdat christenen een liefdevolle genadige God verkondigen. Dat
is begrijpelijk en de tevens de reden waarom ik hier op in wil gaan.
Korthof is het niet bepaald eens met de
antwoorden van de wetenschappers.
In
dit blog
heeft Korthof nogal wat opmerkingen over het antwoord van
prof. dr. William D. Phillips. Hij schrijft: “William
Phillips is zo'n top
wetenschapper (hoger dan de
Nobelprijs kun je niet komen) die in God gelooft. De laatste en
onvermijdelijke vraag van Knevel was: Hoe kun je in de goedheid van
God geloven wanneer er zoveel lijden in de wereld is? Zijn antwoord
is de reden waarom ik dit blog schrijf. Zijn antwoord is kort en
krachtig zonder voorbehoud: Dit probleem wordt ook wel genoemd: the
problem of evil. Het is het kwaad dat ontstaat door menselijke
handelen (moral evil). We krijgen geen verdere toelichting. Het
probleem wat over bleef volgens Phillips was het
kwaad dat ingebouwd zit in de schepping
(natural evil), zoals vernietigende orkanen, overstromingen,
vulkaanuitbarstingen, dodelijke ziektes. Dat probleem is niet
opgelost. Wat is de 'oplossing'? God gaf de mens een vrije wil (Free
Will). Daardoor kunnen we behalve goede, ook slechte keuzes maken.
Zonder vrije wil zouden wij robots zijn. En dat was het hele
antwoord. Meer had hij daar niet over te zeggen. En Andries Knevel
stelde geen kritische vragen."
Verder stelt
Korthof:"Als het niet nodig is
voor je geloof in God om een antwoord te hebben op dat probleem,
waarom zou het wel nodig zijn om zoiets als een Free Will Defence te
bedenken? Dat is dan ook overbodig voor je geloof! Dan kan je nog
beter zeggen: ik weet niet waarom God zoveel leed toelaat."
En ook: "Er
is niet altijd een strikte scheiding tussen natuurlijk kwaad en
morele kwaad. Bijvoorbeeld: Slangenbeten leiden volgens de WHO
jaarlijks tot 100.000 sterfgevallen en 400.000 amputaties (een
'natuurlijk kwaad'). Farmaceut Sanofi Pasteur is gestopt met antigif
productie omdat er te weinig aan te verdienen viel. ('een moreel
kwaad'). Verklaring: mensen (vaak kinderen), die door slangen gebeten
worden zijn arm en wonen op het platteland en kunnen de medicijnen
niet betalen. Rijke mensen wonen in de stad en daar zijn weinig
slangen. Natuurlijk en moreel kwaad lopen door elkaar heen. Hadden
kinderen, die door katholieke priesters in dienst van de Heilige
Roomse Kerk werden mishandeld, een vrije wil? Wat snappen kinderen nu
van concept vrije wil? Hoe leg je uit aan een misbruikt kind dat dit
uiteindelijk komt door de vrije wil van de priester, die een foute
keuze maakte? En dat die vrije wil een gift van God is aan de
mensheid?"
Iemand
die reageert op dit blog vraagt zich af:
"En
tot slot: wat wil je nou met deze discussie? Het is overduidelijk dat
alles wat religieuzen over het kwaad in de wereld (en god etc) hebben
gezegd, kul is. Dus de vraag lijkt me meer
(cognitief) psychologisch:
hoe kan het dat verder
normaal dan wel bovengemiddeld intelligente mensen in die kul
geloven?"
Korthof
reageert:
"Ik
wordt getriggerd als ik onzin voorbij zie komen. Dat moet ik gewoon
rechtzetten. Maar om het dan als 'kul' te benoemen, dat werkt niet.
Zeker op een blog. Dat zou zeer korte blogs opleveren, en niemand zou
het willen lezen!"
Dezelfde
blogger citeert hier: “Notebene:
als God naar eigen goeddunken een natuurwet kan opheffen, waarom
heeft Hij dan niet ingegrepen toen er 6 miljoen Joden vernietigd
werden? Hij kon wonderen verrichten, maar deed het niet.”
Op
dit blog
schrijft Dhr. Korthof als reactie op het antwoord van dr.
Kwak: “Zo'n ontwijkend antwoord
is begrijpelijk. Voor atheïsten is het probleem van het kwaad al een
serieus probleem. Voor een theïst die in een goede en liefhebbende
God gelooft wordt het
probleem alleen maar groter.
Dat levert zoveel stress op dat je het hele probleem beter kunt
negeren.”
Verder haalt Korthof uit de uitzending het antwoord van dr. Kwak aan:
"We begrijpen niet
waarom er lijden bestaat. Ik worstel daar zelf niet zo mee. Ik bid
voor meer inzicht in de geheimen die er in de reageerbuis verborgen
zitten ... om uiteindelijke patiënten beter te maken."
Daarna
reageert Korthof: "Ik
ben het met hem eens dat het een goed idee is om patiënten beter te
maken. Maar, hij schakelt kennelijk
zijn verstand uit, als
het gaat om zijn geloof in God en het probleem van het lijden. Hij
geeft er de voorkeur aan om het hele
probleem van het kwaad te negeren.
Hij weigert dus over dit probleem na te denken. Dat
lossen theologen wel op!”
Op
dit blog,
ook van Dhr.
Korthof staat: “Het
probleem van het kwaad/lijden kennen ze natuurlijk wel, maar
is nooit aanleiding
om ook maar op de
geringste manier te gaan twijfelen
aan het bestaan van God of zelfs maar aan Zijn goedheid en liefde.”
"Bij de
aflevering met Rosalind Picard (MIT professor) erkende ze dat ze geen
antwoord had op het probleem van het lijden (ze kende het kennelijk
uit eigen observatie), en dat zou haar eerste vraag aan God zijn als
ze hem in de hemel tegen zou komen.”
Vragen
en antwoorden.
Het
triggert Korthof dat christenen zo kritiekloos zijn op hun God die
faalt. Uiteindelijk komt hij uit op het ontkennen van het bestaan van
God. En meerderen met hem, zoals Joop den Uyl
die na Auschwitz het christelijk geloof vaarwel heeft gezegd.
Christenen geven geen bevredigende antwoorden. Het bestaan van God en
het geloof van hen wordt in twijfel getrokken in de betreffende
blogs. Het is allemaal flauwe kul.
Deze
reactie triggert mij. Wil men eigenlijk wel een antwoord of is het
doel van de kritiek die onnozele christenen eens wakker te schudden?
Stel dat er geen God zou zijn, hoe zit het dan met het kwaad en het
lijden? En waarom geeft Korthof God, die volgens hem niet bestaat, de
schuld van de holocaust? Wat voor antwoorden heeft hij?
Waarom
meent Korthof dat het probleem van het kwaad voor
een atheïst al
een serieus probleem is?
Eerlijk
gezegd begrijp ik deze reactie niet. Of het moet zijn dat atheïsten
geloven in de evolutie en dat betekent dat het leven alleen maar
beter wordt en daar past het kwaad en lijden,
wat niet af lijkt te nemen,
niet in.
Verder
schrijft Korthof dat voor een theïst die in een goede en
liefhebbende God gelooft het probleem alleen maar groter wordt. Dat
klopt voor een heel aantal gelovigen. Zij organiseren daarom
genezingsdiensten.
Maar ik geloof dat dit geen oplossing,
nog een antwoord,
is.
Voor
andere gelovigen is God niet alleen een goede en liefhebbende God.
Hij is ook een rechtvaardig God die bij
onrecht
Zijn
zegeningen introk zoals
ruimschoots beschreven is in het Oude Testament waar het volk Israël
en andere volken voortdurend de wetten en voorschriften overtraden.
Maar zodra het volk de afgoden weg deed uit hun midden zegende God hun weer.
In
de toekomst zal God opnieuw
rechtvaardig optreden. Verderop
ga ik daar op in.
Schakelen
dr. Kwak en andere christenen inderdaad hun verstand uit? Negeert dr.
Kwak het probleem en laat hij het de theologen oplossen? Dr. kwak
heeft daarover niets gezegd. Hij geeft alleen een persoonlijk
antwoord waarvan ik vind dat dit zo moet blijven staan.
Korthof
krijgt op dit blog een reactie van iemand op zijn schrijven over dr. Kwak en ook nog over andere dingen.
Helaas reageert hij hier beperkt op. Korthof schrijft: "Als
ik je goed begrijp, geef je (en alle christenen zouden dit moeten
doen) mensen de volledige verantwoordelijkheid voor hun eigen
gezondheid (en welzijn en het milieu). Dus wanneer iemand een ziekte
(kanker) heeft, wordt dat veroorzaakt door het voedsel dat men heeft
gegeten. Kanker is dus niet de schuld van God, maar mensen kiezen het
verkeerde dieet (bijvoorbeeld rood vlees)."
Een paar
dagen later schrijft Korthof:
"Als
kanker wordt veroorzaakt door levensstijl en voedselkeuzes, dan zijn
die ongelukkige kinderen met kanker verantwoordelijk voor hun kanker!
Het is hun eigen schuld! Dat is echt een vreselijk hard oordeel! Dat
is echt genadeloos en draagt alleen maar bij aan hun ellende. Sorry,
maar is het onvermijdelijke gevolg van uw suggestie."
Ik
geloof dat mensen deels een eigen verantwoordelijkheid hebben. Als je
rookt dan kun je kanker krijgen. Dat hoort bij de vrije wil die alle
mensen hebben. Maar er is bovendien onontkoombaar lijden en daarvan ligt de oorzaak in de zonde, waar de schepping en wij allen deel aan hebben gekregen. Toch
geloof ik dat Gods 'hart bloed' vanwege al het onrecht. Hij ziet ook
hoe kinderen opgroeien in deze bedorven wereld die meent het goed
voor elkaar te hebben. Kinderen zijn als eerste de dupe van het
slechte beleid. En daarna zijn deze kinderen getraumatiseerd en doen
dezelfde daden als die hun zijn aangedaan.
Verder
hebben gelovigen een verantwoordelijkheid voor de wereld en de
natuur. Als ik lux leef gaat dit ten koste van anderen. Als er
bepaalde materialen uit landen worden gehaald wat de natuur aantast
of mensen van hun vaste plek verjaagt dan ben ik mede
verantwoordelijk.
Elke
keer verbaast
het me weer wat er gebeurd.
Bijvoorbeeld hoeveel mensen er niet zijn die onder invloed van drank
en
drugs auto
rijden. Ik zie dat als een kwaad, want daar gebeuren onnodige
ongelukken mee. En nu proberen jongeren het lachgas uit en stappen
daarmee lachend, gierend en overmoedig ook achter het stuur. Waarom?
Als zij dan zelf verongelukken, het zij zo,
alhoewel dat niet nodig is.
Helaas
worden anderen regelmatig
betrokken
bij zo'n ongeluk.
Er
is nog veel meer kwaad. Er
is
honger
en
dorst.
Vaak
komt dit door slecht beleid.
Hier
een voorbeeld van hoe het dan gaat in zo'n land.
Mensen
worden
slachtoffers van al die afschuwelijke oorlogen
die
ook alleen maar toenemen zoals ik in een schema op "Wikipedia"
kan zien.
Mensen
en ook veel kinderen
worden het slachtoffer van uitbuiting, moderne slavernij.
Er
is sprake van kinderporno
of
kinderprostitutie.
Bovendien kan ik zelf ook zomaar iemand benadelen en wonende in dit
rijke land heb ik daar zeker aan bij gedragen. Dat ontslaat mij niet
van mijn verantwoordelijkheid.
Niet
voor
iedere
theïst die in een goede en liefhebbende God gelooft wordt het
probleem alleen maar groter.
Ik heb redelijk wat sites gevonden, zoals de site "Waarom geloven"
die
een antwoord geven.
Op
de site van “Eva Jinek”
vind ik een filmpje waar Eva in gesprek is met de Voorganger Durk
Muurling over de vermiste meisjes uit Bunschoten. Het is een bewogen
gesprek over deze situatie. Maar de vraag is of dit een voldoende
antwoord is op het waarom van het lijden.
Bij
al de pogingen
wil
ik het mijne toevoegen. Het geeft mij meer inzicht in de vragen en de
antwoorden.
Waarom
is er kwaad en lijden.
Waarom
er kwaad en lijden is, is waarschijnlijk de meest gestelde en
moeilijk te beantwoorden vraag. Misschien is een eventueel antwoord lastig te aanvaarden. Ik
geloof dat God alles goed heeft geschapen of herschapen.
God heeft Zijn schepselen de vrije keuze gegeven om de schepping te
besturen samen met Hem;
Genesis
1: 27, 28 27
En God schiep de mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep
Hij hem; mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen. 28
En God zegende hen en God
zei tegen hen: Wees vruchtbaar, word talrijk, vervul de aarde en
onderwerp haar, en heers over de vissen van de zee, over de vogels in
de lucht en over al de dieren die over de aarde kruipen!
God
wandelde regelmatig in Zijn hof en zal met Adam en Eva gesproken
hebben over Zijn schepping. Hij zal mogelijk regels en advies hebben
gegeven die er voor konden zorgen dat mens en schepping met al het
leven goed zou functioneren. Per slot van rekening weet God de beste
manier omdat Hij de Bedenker en de Schepper is. Toch ging het
mis. Ik geloof niet dat het God uit de hand is gelopen. Ik geloof dat
God dit heeft geweten en Zijn 'noodplan' al klaar had liggen. God heeft het er op aan laten komen omdat Hij graag wilde dat de mens uit liefde met Hem zou wandelen, zoals Henoch (Genesis 5: 22) en
Noach (Genesis 6: 9). Maar helaas.
Hoe
ik dit kan weten? Ik probeer Gods Woord, de bijbel te bestuderen.
Daardoor kan ik God enigszins leren kennen. Volmaakt is dat zeker
niet en daarom verdiep ik mij in allerlei zaken om te komen tot
een bepaald inzicht. Dat inzicht kan aangepast worden.
Het
begon met de de hoogmoed van de volmaakte cherub in:
Ezechiël
28: 13a
- 17
13a
u was in Eden, de hof van God. 14
U was een cherub die zijn vleugels beschermend uitspreidt. Daarvoor
heb Ik u aangesteld. U was op Gods heilige berg, u wandelde te midden
van vurige stenen. 15
Volmaakt was u in uw wegen,
vanaf de dag dat u geschapen werd, totdat er ongerechtigheid in u
gevonden werd. 16
Door de overvloed van uw
handel vulde men uw midden met geweld, en ging u zondigen. Daarom
verbande Ik u van de berg van God, en deed Ik u verdwijnen,
beschermende cherub, uit het midden van de vurige stenen.
17
Vanwege uw schoonheid werd uw hart hoogmoedig, u richtte uw wijsheid
te gronde vanwege uw luister. Ik wierp u ter aarde, Ik stelde u voor
koningen, opdat zij op u neer zouden zien.
De
val van deze cherub,
satan,
was
na de schepping.
Waarschijnlijk was de val de reden dat God
een herschepping moest uitvoeren in Genesis 1: 2.
In ieder geval was deze cherub,
als
de lichtende die waarzegt (1),
ook in de hof van Eden om Eva en Adam te verleiden en mee te slepen
in zijn val;
Genesis 3.
Eva en Adam hadden niet hoeven luisteren naar de
cherub.
Ze deden dit toch.
En zo kwam de zonde, het kwaad en het lijden in de wereld. Die
ene, door God
gegeven beschermende regel in
Genesis 2: 16 en 17, werd
door
de satan als verleiding gebruikt.
Genesis
2: 16, 17
16
En de HEERE God gebood de mens: Van alle bomen van de hof mag u vrij
eten, 17
maar van de boom van de kennis van goed en kwaad, daarvan mag u niet
eten, want op de dag dat u daarvan eet, zult u zeker sterven.
En
laat ik eerlijk zijn, daar kan ik niet alleen Eva en Adam de
schuld van geven. Ik en ook anderen, zouden het niet beter hebben
gedaan. Want als dat zo zou zijn, waarom zie ik dat dan niet?
(1)"De
tegenstander in de Tuin is de nachash, het woord dat is vertaald als
"slang". Het is gebaseerd op een bijvoeglijk naamwoord dat
helder of metaalachtig betekent, als glanzend koper. Het zelfstandig
naamwoord nachash kan slang betekenen, maar het betekent ook "een
die waarzegt".
In het Hebreeuws is het niet
ongewoon dat een bijvoeglijk naamwoord wordt omgezet in een
zelfstandig naamwoord — de term is "verzelfstandigen".
Als dat zo het geval is, kan nachash betekenen "een lichtende".
En dat is in overeenstemming met andere beschrijvingen van de figuur
van de satan in het Oude Testament."
Het
gevolg van deze verleiding
is dat de mens sterft
zoals ik lees in Genesis 2: 16 en 17 wat niemand kan ontkennen.
Satan loog in:
Genesis
3: 4 Toen zei de
slang tegen de vrouw: U zult zeker niet sterven.
Genesis 3:
14, 15
14
Toen zei de HEERE God tegen
de slang: Omdat u dit gedaan hebt, bent u vervloekt onder al het vee
en onder alle dieren van het veld! Op uw buik zult u gaan en stof
zult u eten, al de dagen van uw leven.
15
En Ik zal vijandschap
teweegbrengen tussen u en de vrouw, en tussen uw nageslacht en haar
Nageslacht; Dat zal u de kop vermorzelen, en u zult Het de hiel
vermorzelen.
Satan,
die hier toch als slang wordt beschreven, wordt
gestraft voor zijn leugens en bedrog lees ik in Genesis 3: 14. Verder lees ik in vers 15 dat er strijd zal zijn tussen het nageslacht van de vrouw, dit is de Here Jezus, en satan. Maar de
Here Jezus zal overwinnen en dat is wat Hij heeft gedaan door uit de
dood op te staan. Daarmee heeft hij de dood overwonnen voor alle
mensen die uiteindelijk allen op zullen staan lees ik in:
1 Korinthe 15: 20
- 22 20
Maar nu, Christus ís opgewekt uit de doden en is de Eersteling
geworden van hen die ontslapen zijn.
21
Want omdat de dood er is door een mens, is ook de opstanding van de
doden er door een Mens. 22
Want zoals allen in Adam sterven, zo zullen ook in Christus allen
levend gemaakt worden.
Nog
een gevolg van de
'zondeval' is dat de
zwangerschap niet zonder pijn verloopt
en dat de mens uit de
hof van Eden werd verdreven en
de aarde moet gaan
bewerken.
Genesis 3:
16
- 19 16
Tegen de vrouw zei Hij: Ik
zal uw moeite in uw zwangerschap zeer groot maken; met pijn zult u
kinderen baren. Naar uw man zal uw begeerte uitgaan, maar hij zal
over u heersen. 17
En tegen Adam zei Hij: Omdat
u geluisterd hebt naar de stem van uw vrouw en van die boom gegeten
hebt waarvan Ik u gebood: U mag daarvan niet eten, is de aardbodem
omwille van u vervloekt; met zwoegen zult u daarvan eten, al de dagen
van uw leven; 18
dorens en distels zal hij
voor u laten opkomen en u zult het gewas van het veld eten.
19
In het zweet van uw gezicht
zult u brood eten, totdat u tot de aardbodem terugkeert, omdat u
daaruit genomen bent; want stof bent u en u zult tot stof terugkeren.
Waarom
dit allemaal zo moest gaan is aan God. In ieder geval is het een
gevolg van de eigen keuze die het mensenpaar heeft gemaakt en zijn
ziekte en moeiten daaruit
voortgekomen. Ook is er veel lijden voor mensen door verkeerd belijd, bijvoorbeeld voor de Joden in de tweede wereldoorlog en mensen in Afrika door dictators. En ja, een vrije wil betekent dat anderen hiervan de dupe zijn. Ik
lees regelmatig verslagen
van "Open Doors"
en wordt elke keer getroffen door de volharding van gelovigen. Zij
verwijten God niets en vergeven regelmatig hun vervolgers of zelfs
moordenaars van familie. Dat is een 'bovennatuurlijke' kracht die God
geeft.
Ondanks
al dit kwaad blijven veel mensen geloven in God. Zijn
gelovigen dan niet kritisch?
O, zeker wel, maar door geloof, het aanvaarden van God en Zijn
plannen met deze wereld kunnen gelovigen de tegenslagen dragen. Ook
weten zij dat de dood niet het laatste woord heeft en dat God alles
uiteindelijk goed zal maken. Dat houdt mij en anderen op de been. Het
geeft uitzicht en hoop.
Gelovigen zijn voor
atheïsten misschien dan 'domme' mensen maar persoonlijk wil ik
getuigen van een omkeer in mijn leven waar ik zelf door werd verrast
ondanks mijn zoektocht van enkele jaren naar het 'kennen' van God.
Een onbegrijpelijk iets. Van het niet begrijpen van God en Zijn Woord
mocht ik als antwoord op
een gebed,
van belijdenis van zonde en een uitspreken van verlangen naar God en
Christus,
van binnen veranderen. Ik merkte ik dat er 'geestelijk begrijpen' was gekomen. Dit gebeurde op 8 oktober 1979.
Gods
oplossing voor het kwaad en het lijden.
Nu
zou iemand kunnen concluderen dat God niet almachtig is omdat Hij
niet heeft ingegrepen in dit proces van de komst van het kwaad en het
lijden. Ik wil daarop zeggen dat God dat wel gedaan heeft, maar
anders dan mensen het zouden doen. Blijkbaar houden mensen van
autoritair optreden wat dat is wat ze van God verwachten. Hij had
moeten ingrijpen. Maar zou men zich geschikt hebben in een beslissing
van God? Ik geloof dat niet. God wil ons laten ontdekken dat ons
'beter weten' veelal verkeerd afloopt. God doet dit door ons te leren
ontdekken wie de mens is en waar we toe in staat zijn.
In
de eerste plaats heeft God Adam
en Eva
uit de hof van Eden gehaald en er voor gezorgd dat zij niet meer van
de 'boom van het leven' gingen eten. Zij hadden daartoe alle vrijheid
maar na de 'zondeval' moesten ze er
niet meer van eten omdat ze dan eeuwig in dit zondige leven moesten
blijven. Het was namelijk niet voor niets 'de boom van het leven'.
Genesis
2: 8, 9
8
Ook
plantte de HEERE God een hof in Eden, in het oosten, en Hij plaatste
daar de mens, die Hij gevormd had. 9
En de HEERE God liet allerlei bomen uit de aardbodem opkomen,
begerenswaardig om te zien en goed om van te eten; ook de boom des
levens, in het midden van de hof, en de boom van de kennis van goed
en kwaad.
In
die zin is sterven beter dan eeuwig leven. God heeft het probleem van
het sterven op kunnen lossen door zelf, als Zoon te sterven: Johannes
11: 25
Jezus zei tegen haar: Ik ben de Opstanding en het Leven; wie in Mij
gelooft, zal leven, ook al was hij gestorven,
Johannes
5: 29
en zij zullen eruitgaan: zij die het goede gedaan hebben, tot de
opstanding ten leven, maar zij die het kwade gedaan hebben, tot de
opstanding ter verdoemenis.
Handelingen
4: 33
En de apostelen legden met grote kracht getuigenis af van de
opstanding van de Heere Jezus; en er was grote genade over hen allen.
In
de tweede plaats is God als Zoon naar deze wereld is gekomen en heeft
onze zonden op Zich genomen;
Johannes
3: 16, 17 16
Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren
Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren
gaat, maar eeuwig leven heeft. 17
Want God heeft Zijn Zoon
niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar
opdat de wereld door Hem behouden zou worden.
Als
iemand dit offer van de Here Jezus zou aannemen dan is die persoon
verlost van schuld en zonden. Niets is makkelijker dan dat. Maar
niets is ook moeilijker dan dat. Want menselijke hoogmoed zit in de
weg. Men meent het zelf te kunnen en zo'n 'dwaze' God niet nodig te
hebben. Doch het tegendeel is zichtbaar. Ik geloof dat het mensdom
steeds verder wegzakt in de zonde en het kwaad. Het lijden wordt
steeds groter. Hoezo moet God daar iets aan doen?
Mattheus
11: 28 Kom
naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust
geven.
Toch
is het niet zo dat als wij tot God gekomen zijn en de verlossing IN
Christus hebben aangenomen dat wij verlost zijn van het lijden. Wel
is het zo dat gelovigen kunnen over dit lijden heen kijken. Het is
tijdelijk en hoort bij het aardse gebeuren. Gelovigen weten dat na
hun opstanding al hun tranen door God gewist zullen worden en dat
alles nieuw zal worden lees ik in Openbaring 21: 4 en 5. Dat is ook
de reden dat vervolgde christenen zo enorm 'sterk' zijn en vast
kunnen blijven houden aan het geloof van Christus. Ze weten dat er
betere tijden komen.
Openbaring
21: 4, 5 4
En God zal alle tranen van hun ogen afwissen, en de dood zal er niet
meer zijn; ook geen rouw, jammerklacht of moeite zal er meer zijn.
Want de eerste dingen zijn voorbijgegaan. 5
En Hij Die op de troon zit, zei: Zie, Ik maak alle dingen nieuw. En
Hij zei tegen mij: Schrijf, want deze woorden zijn waarachtig en
betrouwbaar.
Genade.
Wij
leven nu in een periode waarin goed en kwaad samen opgroeien. God
oordeelt heden ten dage niet. Het is een periode waarin God Zijn
genade wil laten zien. God is als Zoon naar deze wereld gekomen om
het probleem van het kwaad, zonde en lijden op te lossen door het
oordeel op Zich te nemen. Christus stierf in onze plaats. Sterven was
de straf op de zonde in:
Genesis
2: 16, 17
16
En de HEERE God gebood de
mens: Van alle bomen van de hof mag u vrij eten,
17
maar van de boom van de
kennis van goed en kwaad, daarvan mag u niet eten, want op de dag dat
u daarvan eet, zult u zeker sterven.
In
Handelingen,
het boek wat een vervolg is van het Oude Testament en de evangeliën,
worden Ananias en Saffira met de dood gestraft omdat zij logen. Dat
zie ik tegenwoordig niet gebeuren. Hitler kon ongehinderd liegen en
moorden. Hij heeft uiteindelijk zelfmoord gepleegd. De veroorzaker
van het kwaad kan deels zijn gang gaan. Dat is tevens voor mensen een
test. Waarvoor kiezen wij? God of satan?
Bovendien
grijpt God in deze periode niet in in de loop van de natuur. Ik lees
in:
Genesis 8: 22
Voortaan, al de dagen
van de aarde, zullen zaaitijd en oogsttijd, koude en hitte, zomer en
winter, dag en nacht niet ophouden.
Tot
op de dag van vandaag is dat zo. Maar iedereen weet onderhand wel dat
het klimaat verandert en hoe dat komt. Dat geeft lijden in deze
wereld, maar daar is de mens verantwoordelijk voor. Doch op één of
andere manier gaat het economisch welzijn ten koste van het menselijk
welzijn. Ik weet dat ik daar ook debet aan ben.
God
zal oordelen.
Dhr.
Korthof schrijft: "Als
God naar eigen goeddunken
een natuurwet kan opheffen, waarom heeft Hij dan niet ingegrepen toen
er 6 miljoen Joden vernietigd werden? Hij kon wonderen verrichten,
maar deed het niet."
Ik begrijp dit wel. Het is ook verschrikkelijk wat er in de oorlog
gebeurde en wat er nog steeds in oorlogen gebeurt. Ik geloof dat al
die vermoorde Joden zullen opstaan en daarna
de kans zullen krijgen om hun Messias aan te nemen, voor zover ze dat
nog niet hebben
gedaan. In die zin is hun 'dood' tijdelijk. Ik snap dat dit voor
atheïsten onwaarschijnlijk klinkt, maar dat is onderdeel van Gods
plan;
1 Korinthe 15:
21, 22 21
Want omdat de dood er is door een mens, is ook de opstanding van de
doden er door een Mens. 22
Want zoals allen in Adam sterven, zo zullen ook in Christus allen
levend gemaakt worden.
Over de opstandingen is nog meer te zeggen, maar dat voert hier te
ver.
In
de toekomst zal God opnieuw oordelen, zoals Hij dat ook deed,
beschreven in het Oude Testament. Ik geloof dat de veroorzakers van
al dit kwaad en ellende een straf van eeuwige dood zullen ontvangen.
Ze zullen vernietigd worden. Satan/de oude slang, de valse
profeet/antichrist en het beest zullen in de poel van vuur, de
gehenna worden gegooid lees ik in Ezechiël 18: 18 en Openbaring 19:
20. Deze vernietiging geld ook voor de overigen van hun volgelingen;
Openbaring 20: 21. Daarna blijft er alleen een hoopje as van hen
over;
Ezechiël
18: 18 Vanwege de
overvloed van uw ongerechtigheden door uw oneerlijke handel
ontheiligde u uw heiligdommen. Daarom deed Ik een vuur uit uw midden
oplaaien, en dat verteerde u. Ik maakte u tot een hoop as op de grond
voor de ogen van allen die naar u keken.
Openbaring
19:
20,
21 20
En het beest werd gegrepen,
en met hem de valse profeet, die in zijn tegenwoordigheid de tekenen
gedaan had, waardoor hij hen misleid had die het merkteken van het
beest ontvangen hadden en die zijn beeld aanbeden hadden. Deze twee
werden levend geworpen in de poel van vuur, die van zwavel brandt.
21
En de overigen werden gedood met het zwaard van Hem Die op het paard
zat, namelijk het zwaard dat uit Zijn mond kwam. En alle vogels
werden verzadigd met hun vlees.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten