Welkom op mijn blog.

Welkom op mijn blog. In 2014 ben ik begonnen met bloggen. Het maken van Bijbelstudies is voor mij belangrijk. Alleen horen en lezen beklijft niet. Het begrijpen gaat het beste door in het onderwerp te duiken en het op te schrijven. Ik besloot om het bestudeerde niet voor mezelf te houden maar te delen. De studies staan allemaal rechts op dit blog. Ze gaan over Bijbelse onderwerpen die mij aanspreken.

Verder probeer ik elke maand een blog te plaatsen. Zo'n stukje schrijf ik in eerste instantie voor het blad van de kerkelijke gemeenschap waar ik neer toe ga. Als het daar is verschenen deel ik het hier. Zo vang ik twee vliegen in één klap. De onderwerpen zijn uit Gods Woord, tijdschriften of gaan over persoonlijke gebeurtenissen en ervaringen. Ik nodig je uit om rond te snuffelen in mijn studies en je voordeel er mee te doen. Je mag ze gerust kopiëren of delen maar dan wel graag met vermelding van de bron. Succes met studeren. Het staat je vrij om te reageren.


zaterdag 8 augustus 2020

Alpha en Omega. DEEL 3C.

Deel 3C. Alpha en Omega

Deel 3C is een vervolg van Deel 1, Deel 2, Deel 3A en
Deel 3B.
 
Inleiding.

Op deze link is een uitnodiging te lezen om mee te doen met een Alpha cursus in de buurt.
De Alpha cursussen zijn op dit moment online te volgen

In 2019 heb ik een studie gemaakt over dit onderwerp. Dit omdat ik een individualist ben. Deze studie is dan ook voor mensen die meer willen weten over 'geloven' maar geen groepsmensen zijn.  

Ooit kreeg ik een tip van een medeblogster om de “Alpha en Omega” studie die ik gemaakt heb op mijn blogs te zetten. Dat lijkt mij nu het juiste moment om te doen. Als ik een gedeelte af heb pas ik dit ook aan in de oorspronkelijke studie. 

Op Wikipedia heb ik de vragen gevonden die behandeld worden tijdens de Alpha cursussen. 

1.   Christelijk geloof: saai, onwaar en achterhaald? (inleiding) 
2.   Wie is Jezus?
3A. 3B. 3C.  Waarom is Jezus gestorven aan het kruis?

Ik wil deze vragen langs gaan en beantwoorden met de Bijbelkennis die ik nu heb. Ik werk met de Herziene Staten Vertaling. Ook raadpleeg ik regelmatig de grondtekst en gebruik ik de online Statenvertaling
 
Punt 3 is behoorlijk lang geworden voor een blog en ik heb het daarom verdeeld in diverse sub punten. Ik verzend het daarom in delen genaamd 3A, 3B enzovoort.
 
Dit deel gaat nog steeds over vraag 3: waarom is de Here Jezus gestorven aan het kruis. Het is een belangrijke vraag die een veelomvattend antwoord nodig heeft. Daarom heb ik die vraag in delen beantwoord. Die delen heb ik in rode punten onderverdeeld.

In Deel 3A heb ik het rode punt 1 behandeld. 1. Satan moest overwonnen worden.

In Deel 3B heb ik de rode punten 25 behandeld.

2. De Here Jezus stierf en werd een vloek voor mensen.

3. De dood moest overwonnen worden.

4. De opstanding van de doden moest mogelijk gemaakt worden.

5. De opstanding geeft leven van de eeuw (eeuwige leven).

In dit deel behandel ik de rode punten 69.

6. Christus stierf voor onze zonden. 

7. Gerechtvaardigd.

8. Verlossing.

9. Vergeving

In deel 3A en 3B heb ik gezien waarom de Here Jezus moest sterven en ook weer is opgestaan. Nu wil ik gaan onderzoeken wat dit nog meer voor gevolgen heeft gehad naast het overwinnen van satan en de dood en opstanding van mensen.

6. Christus stierf voor onze zonden.  

Wat het sterven van Christus betreft zie Deel 3A en Deel 3B. In dit gedeelte ga ik het hebben over onze zonden.

1 Korinthe 15: 3 – 7 3 Want ik heb u ten eerste overgeleverd wat ik ook ontvangen heb, dat Christus gestorven is voor onze zonden, overeenkomstig de Schriften.

Romeinen 3: 23 – 25 23 Want allen hebben gezondigd en missen de heerlijkheid van God, 24 en worden om niet gerechtvaardigd door Zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus. 25 Hem heeft God openlijk aangewezen als middel tot verzoening, door het geloof in Zijn bloed. Dit was om Zijn gerechtigheid te bewijzen vanwege het voorbij laten gaan van de zonden die eertijds hadden plaatsgevonden onder de verdraagzaamheid van God.

In Romeinen 3: 23 – 25 worden vijf begrippen genoemd. Het zijn ‘gezondigd’, ‘gerechtvaardigd’, ‘verlossing’, ‘verzoening’ en ‘IN Zijn bloed’. Deze wil ik gaan onderzoeken. Ik begin met ‘zonde’ en ‘zonden’. Misschien dat de volgorde niet helemaal logisch is, maar ik heb daarover gewikt en gewogen en geen betere volgorde kunnen vinden.

In de grondtekst  staat in Romeinen 3: 23 dat ‘gezondigd betekent: ON+GEMARKEERDheid, (doel) missen zondigen.

Mijn studiesite “The words” geeft uitgebreid een uitleg over zonde. Die uitleg staat in mijn studie Alpha en Omega”  Hier geef ik een verkorte versie:

1. dat wat iemand diskwalificeert om een deel van de prijs te ontvangen.

2. een fout om het goed of volledig te doen.

3. (specifiek) een moreel falen, een verkeerde daad, een zonde, een overtreding, een misdaad.

4. (bij uitbreiding door het Hebraïsme) een offer voor moreel falen, voor zonde.

Zonde kan ik dus omschrijven als het doel missen. Dat doel is Christus. 1 Johannes 3: 4 omschrijft het zo: 1 Johannes 3: 4 – 6 4 Ieder die de zonde doet, doet ook de wetteloosheid; want de zonde is de wetteloosheid. 5 En u weet dat Hij geopenbaard is om onze zonden weg te nemen; en zonde is er in Hem niet. 6 Ieder die in Hem blijft, zondigt niet; ieder die zondigt, heeft Hem niet gezien en heeft Hem niet gekend.

Ook in de grondtekst van 1 Johannes 3: 4 – 6 staat dat ‘zonde’ betekent: ON+GEMARKEERDheid, (doel) missen zondigen.

Adam en Eva waren ongehoorzaam aan God met als gevolg dat zij datgene wat voor hen bedoeld was niet kregen, het eeuwige leven; zie Deel 3A.1. Ze misten hun doel. En dat is precies wat 'zonde' is. In Romeinen 3: 23 staat dat het missen van de heerlijkheid van God een gevolg van zonde is. 

Vanuit Gods kant is Christus voor onze zonden gestorven. De kracht van de erfzonde is daarmee verbroken. God heeft het woord van de verzoening in mij gelegd: 2 Korinthe 5: 18, 19 18 En dit alles is uit God, Die ons met Zichzelf verzoend heeft door Jezus Christus, en ons de bediening van de verzoening gegeven heeft. 19 God was het namelijk Die in Christus de wereld met Zichzelf verzoende, en aan hen hun overtredingen niet toerekende; en Hij heeft het woord van de verzoening in ons gelegd.

Vanuit de kant van mensen, van mij, betekent dit dat er vergeving, kwijtschelding van zonden is. Dat staat vast. Toch, zolang ik door blijf lopen met een onbeleden zonde of misdrijf zal mijn blijdschap in God langzamerhand verdwijnen. Dus is het van levensbelang om de zonde in de eerste plaats in gebed aan God te belijden en zo nodig ook aan de persoon die ik schade heb berokkend: Jacobus 5: 16 Belijd elkaar de overtredingen en bid voor elkaar, opdat u gezond wordt. Een krachtig gebed van een rechtvaardige brengt veel tot stand.

Johannes 1: 9 Als wij onze zonden belijden: Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.

Een voorbeeld is David die Batseba begeerd en genomen had en haar man Uria vooraan in het leger had geplaatst zodat hij verongelukte; 2 Samuël 11, 12: 1 – 25. Psalm 32: 1 – 5 1 Een onderwijzing van David. Welzalig is hij van wie de overtreding vergeven, van wie de zonde bedekt is. 2 Welzalig de mens wie de HEERE de ongerechtigheid niet toerekent, en in wiens geest geen bedrog is. 3 Toen ik zweeg, teerden mijn beenderen weg, onder mijn jammerklachten, de hele dag. 4 Want dag en nacht drukte Uw hand zwaar op mij, mijn levensvocht veranderde in een zomerse droogte. 5 Mijn zonde maakte ik U bekend, mijn ongerechtigheid bedekte ik niet. Ik zei: Ik zal mijn overtredingen belijden voor de HEERE. En vergaf mijn ongerechtigheid, mijn zonde.

Wanneer een zonde beleden is mag ik erop vertrouwen dat God mijn zonde heeft vergeven. Wanneer er ernstige schade berokkend is aan iemand, door toedoen van mijn daden of woorden, wil dat niet zeggen dat de tegenpartij direct kan vergeven. Het slachtoffer heeft tijd nodig om de schade die hem/haar berokkend is te verwerken en die tijd moet hem gegeven worden. Ik denk hierbij aan incest moord, mishandeling en oorlogsslachtoffers. Hierbij moet ik denken aan Paulus die gelovigen heeft laten vermoorden: 1 Korinthe 15: 9, 10b 9 Ik immers ben de minste van de apostelen, die niet waard ben een apostel genoemd te worden, omdat ik de gemeente van God vervolgd heb. 10B Maar door de genade van God ben ik wat ik ben,

7. Gerechtvaardigd.

Gerechtvaardigd’ komt 35 keer voor in de Statenvertaling, waarvan 6x in het Oude Testament. 

Op de site “Gotquestions” lees ik dat het betekend dat iemand onschuldig is verklaard; een gerechtvaardigd mens wordt door God vrijgesproken. 

Ook al is het satan die de aanstichter is van de zondeval van de mens, de mens is wel besmet met zijn ‘virus’. Toch heeft God ogenblikkelijk een uitweg geboden. Dit waren vroeger de offers. In het Nieuwe Testament is dit het eenmalige volmaakte offer van de Here Jezus geworden. Door dat offer ben ik onschuldig verklaard en vrijgesproken van zonden. Doordat ik dat weet en geloof op grond van Gods Woord ga ik dat ook voelen en beleven. Ik hoef er niets voor te doen, behalve er op vertrouwen en het te geloven. Mensen worden om niet gerechtvaardigd zegt Romeinen 3: 24. Wel kan ik er voor danken, ook al begrijp ik de diepte van dit alles niet. Jesaja 45: 25 Echter in de HEERE zal gerechtvaardigd worden en zich beroemen heel het nageslacht van Israël.

1 Korinthe 6: 11b maar u bent schoongewassen, maar u bent geheiligd, maar u bent gerechtvaardigd, in de naam van de Heere Jezus en door de Geest van onze God

Galaten 2: 15, 16 15 Wij, die van nature Joden zijn, en geen zondaars uit de heidenen, 16 weten dat een mens niet gerechtvaardigd wordt uit werken van de wet, maar door het geloof in Jezus Christus. En ook wij zijn in Christus Jezus gaan geloven, opdat wij gerechtvaardigd zouden worden uit het geloof van Christus en niet uit werken van de wet. Immers, uit werken van de wet wordt geen vlees gerechtvaardigd

Titus 3: 7 opdat wij, gerechtvaardigd door Zijn genade, erfgenamen zouden worden, overeenkomstig de hoop van het eeuwige leven.

Rechtvaardig’ komt 80x in de Bijbel voor waarvan 45x in het Oude Testament. De eerste keer komt het voor in: Genesis 6: 9 Noach was een rechtvaardig, oprecht man onder zijn tijdgenoten. Noach wandelde met God

En verder in: Deuteronomium 32: 3, 4 3 Want ik zal de Naam van de HEERE uitroepen; geef grootheid aan onze God! 4 Hij is de rots, Wiens werk volmaakt is, want al Zijn wegen zijn een en al recht. God is waarheid en geen onrecht; rechtvaardig en waarachtig is Hij.                             

Nehemia 9: 33 U bent echter rechtvaardig geweest in alles wat ons overkomen is. Want U hebt getrouw gehandeld, maar wij hebben goddeloos gehandeld.                                                       

Psalm 145: 17 De HEERE is rechtvaardig in al Zijn wegen, goedertieren in al Zijn werken 

Openbaring 16: 5, 7 5 En ik hoorde de engel van de wateren zeggen: U bent rechtvaardig, Heere, Die is en Die was en Die zal zijn, dat U dit oordeel geveld hebt. 7 En ik hoorde een ander bij het altaar vandaan zeggen: Ja Heere, almachtige God! Uw oordelen zijn waarachtig en rechtvaardig.

Als ik bovenstaande teksten lees dan zie ik dat God rechtvaardig is. Ook Noach was het omdat hij met God wandelde. Toch lees ik in: Romeinen 3: 1 zoals geschreven staat: Er is niemand rechtvaardig, ook niet één,

Rechtvaardiging kan dan ook alleen doordat God dat geeft. Satan is overwonnen doordat God Zijn eigen zoon voor ons heeft overgegeven. Door het volbrachte werk van de Here Jezus kunnen mensen ‘om niet worden gerechtvaardigd door Zijn genade’ zoals ik las in Romeinen 3: 24. Niemand, ook satan niet kan mij nog beschuldigen: Romeinen 8: 31b – 33 31b Als God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? 32 Hoe zal Hij, Die zelfs Zijn eigen Zoon niet gespaard maar voor ons allen overgegeven heeft, ons ook met Hem niet alle dingen schenken? 33 Wie zal beschuldigingen inbrengen tegen de uitverkorenen van God? God is het Die rechtvaardigt.

8. Verlossing.

1 Korinthe 1: 30 Maar uit Hem bent u in Christus Jezus, Die voor ons is geworden wijsheid van God en gerechtigheid, heiliging en verlossing,

Verlossing’ komt 20x voor in het OT en 14x (losmaking) in het NT, waarvan 4x in de latere brieven van Paulus, namelijk in: Efeze 1: 7, 14, Efeze 4: 30 en Kolossenzen 1: 14. 

Mijn studiesite “The words” geeft als volg aan: 

1. (de handeling) volledig losgeld.
2. (figuurlijk) verlichting of bevrijding.
3. (speciaal) christelijke redding.

Efeze 1: 7 In Hem hebben wij de verlossing, door Zijn bloed, namelijk de vergeving van de overtredingen, overeenkomstig de rijkdom van Zijn genade,                                                

Grondtekst: in Wie wij-hebben de verlossing (vanaf + losmaking) door het bloed van-hem

Kolossenzen 1: 14, 20 14 In Hem hebben wij de verlossing, door Zijn bloed, namelijk de vergeving van de zonden 20 en dat Hij door Hem alle dingen met Zichzelf verzoenen zou, door vrede te maken door het bloed van Zijn kruis, ja door Hem, zowel de dingen die op de aarde zijn als de dingen die in de hemelen zijn. 

In de grondtekst staat in vers 14in wie wij-hebben de verlossing (vanaf + losmaking) het laten-gaan van-de zonden’. In vers 20 staat: En door hem wederszijds-(te)-verzoenen de alles tot-in hem vrede-makende door het bloed van-het kruis van-hem door hem hetzij de-dingen op de aarde hetzij de-dingen in de hemelen

Verlosser, uitreddende: Komt 32x voor in de Statenvertaling en altijd in verband met het volk Israël. Dat vind ik logisch wat de Israëlieten moesten gered worden van de vloek van de wet; Deel 3B. 2. De Here Jezus was hun directe verlosser.  

Ondanks dat de Here Jezus, als verlosser in de eerste plaats kwam voor ‘de zijnen’, het volk Israël; Johannes 1: 11, hebben alle volkeren verlossing nodig. Mensen hebben verlossing nodig uit de macht van satan, die hij over mensen kreeg na de zondeval. Satan is vanaf die tijd de overste van deze wereld lees ik in Efeze 2: 2, maar het is tijdelijk. Satan weet dat hij overwonnen is en zijn einde zal zeker komen. Waarom God satan nog steeds toelaat zijn vernietigend werk te doen weet ik niet. Ik hoop hier later antwoord op te krijgen. Dat satan invloed heeft zie ik in heel veel gebeurtenissen in de wereld. Alleen het persoonlijke vertrouwen op Christus geeft uitredding uit de macht van satan zij het door de (eerste) dood heen. IN Christus kunnen wij zijn invloed leren kennen. Helaas lukt het satan zelfs dan nog om een vingen in de pap in ons leven te hebben. Gelukkig mag ik weten en vertrouwen dat ik verlost ben IN Christus. En door het belijden van mijn fouten en falen kan ik die verlossing ervaren. 

Efeze 2: 2 waarin u voorheen gewandeld hebt, overeenkomstig het tijdperk van deze wereld, overeenkomstig de wil van de aanvoerder van de macht in de lucht, van de geest die nu werkzaam is in de kinderen van de ongehoorzaamheid,  

Johannes 1: 11 Hij kwam tot het Zijne, maar de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.

9.Vergeving.

Vergeving’ komt 3x voor in het OT en 16x in het NT, waarvan 2x in de latere brieven van Paulus namelijk in Efeze 1: 7 en Kolossenzen 1: 14. Vergeving wordt in de grondtekst omschreven als: het laten-gaan van-de misstappen (naast vallen). Een vreemde omschrijving. 

Mijn studiesite “The words” geeft als volg aan: 

1. een verwijdering.
2. (figuurlijk) een gratie, een vrijlating (van schuld en straf).

Als ik dan door redeneer vanuit het zondigen (6) dan kan ik zeggen dat vergeving aangeeft dat mensen die het doel misten dit foute doel weer kunnen laten gaan ervan verwijderd worden. Zoiets ongeveer. Voor mij betekent dit dat ik het doel Christus en de heerlijkheid van God mistte, maar door vergeving laat heb ik dit gemiste doel laten gaan, verwijderd, het valt ernaast. Een beetje een moeilijke redenering, maar ik probeer het te begrijpen. De zonde en het gevolg daarvan, de dood waarmee ik het doel wat God met mij had miste, is opgeheven. De dood is teniet gedaan. God kan door de overwinning van Christus de dood weer laten gaan; Deel 3B.3

Gemakkelijker is het feit dat vergeving gratie, kwijtschelding betekend. Zo beleef ik dit ook. Op grond van het volbrachte werk van Christus kan ik vergeving ontvangen door vertrouwen IN Hem. In Kolossenzen 1: 14 staat zelfs dat wij verlossing hebben, namelijk de vergeving. Kolossenzen 1: 14 In Hem hebben wij de verlossing, door Zijn bloed, namelijk de vergeving van de zonden.

Geen vergeving?

Mattheus 6: 15 Maar als u de mensen hun overtredingen niet vergeeft, zal uw Vader uw overtredingen ook niet vergeven

Marcus 11: 26 Maar als u niet vergeeft, zal uw Vader, Die in de hemelen is, ook uw misdaden niet vergeven

Nu lijken Mattheus 6: 15 en Marcus 11: 26, in tegenstelling tot alles wat ik hierboven heb uitgelegd, te beweren dat aan het vergeven van mij een voorwaarde zit, namelijk dat ik eerst anderen moet vergeven. Waar ik goed op moet letten is de context waarin dit is geschreven. Deze teksten zei de Here Jezus tegen zijn discipelen en zijn een onderdeel van de Bergrede lees ik in Mattheus 5. Het was de periode waarin de komst van het Koninkrijk der hemelen aangekondigd werd. De Here Jezus sprak er regelmatig over. In dat Koninkrijk waren de wetten belangrijk en dat zal in de toekomst weer zo zijn. Zie onder anderen mijn studie: “Hoezit het met de wet?”  of “Beproef de dingen die daarvan verschillen”.

Het is van belang dat er geen druk wordt uitgeoefend om te vergeven zeker niet als het om zedendelicten gaat in christelijke gemeenschappen waarbij het straatje van de dader zo snel mogelijk schoongepoetst moet worden. Niets is voor het slachtoffer zo schadelijk. Lees het artikel uit het Nederlands Dagblad of op de Facebook site van Ronald Lammers op 5 augustus 11.21. 

Verzoening’ en ‘in Zijn bloed’ behandel ik in Deel 3D.

Terug naar: Deel 1, Deel 2, Deel 3A en Deel 3B.

 

Geen opmerkingen: