Welkom op mijn blog.

Welkom op mijn blog. In 2014 ben ik begonnen met bloggen. Het maken van Bijbelstudies is voor mij belangrijk. Alleen horen en lezen beklijft niet. Het begrijpen gaat het beste door in het onderwerp te duiken en het op te schrijven. Ik besloot om het bestudeerde niet voor mezelf te houden maar te delen. De studies staan allemaal rechts op dit blog. Ze gaan over Bijbelse onderwerpen die mij aanspreken.

Verder probeer ik elke maand een blog te plaatsen. Zo'n stukje schrijf ik in eerste instantie voor het blad van de kerkelijke gemeenschap waar ik neer toe ga. Als het daar is verschenen deel ik het hier. Zo vang ik twee vliegen in één klap. De onderwerpen zijn uit Gods Woord, tijdschriften of gaan over persoonlijke gebeurtenissen en ervaringen. Ik nodig je uit om rond te snuffelen in mijn studies en je voordeel er mee te doen. Je mag ze gerust kopiëren of delen maar dan wel graag met vermelding van de bron. Succes met studeren. Het staat je vrij om te reageren.


dinsdag 21 april 2020

Alpha en Omega: DEEL 1

Deel 1. Alpha en Omega
 
Inleiding.

Op deze link is een uitnodiging te lezen om mee te doen met een Alpha cursus in de buurt. De Alpha cursussen zijn op dit moment online te volgen

In 2019 heb ik een studie gemaakt over dit onderwerp. Dit omdat ik een individualist ben. Deze studie is dan ook voor mensen die meer willen weten over 'geloven' maar geen groepsmensen zijn.  

Ooit kreeg ik een tip van een medeblogster om de “Alpha en Omega” studie die ik gemaakt heb op mijn blogs te zetten. Dat lijkt mij nu het juiste moment om te doen. Als ik een gedeelte af heb pas ik dit ook aan in de oorspronkelijke studie. 

Op Wikipedia heb ik de vragen gevonden die behandeld worden tijdens de Alpha cursussen. 
1.   Christelijk geloof: saai, onwaar en achterhaald? (inleiding) 
2.   Wie is Jezus?
3.   Waarom is Jezus gestorven aan het kruis?
4.   Hoe kan ik zeker zijn van mijn geloof?
5.   De bijbel lezen: waarom en hoe?
6.   Bidden: waarom en hoe?
7.   Hoe leidt God ons?
8.   Wie is de Heilige Geest?
9.   Wat doet de Heilige Geest?
10. Hoe kan ik vervuld worden met de Heilige Geest?
11. Hoe maak ik het beste van mijn leven?
12. Hoe kan ik me verdedigen tegen het kwaad?
13. Waarom en hoe zou ik het anderen vertellen?
14. Geneest God vandaag de dag nog? 
15. Hoe zit het met de kerk?

Ik wil deze vragen langs gaan en beantwoorden met de Bijbelkennis die ik nu heb. Ik werk met de Herziene Staten Vertaling. Ook raadpleeg ik regelmatig de grondtekst en gebruik ik de online Statenvertaling
 
1. Christelijk geloof: saai, onwaar en achterhaald? (inleiding)

Ik kan hier diverse sites op na zoeken en ze zullen allemaal verschillend reageren. Op dit filmpje (het zijn er drie) wordt uitgelegd hoe saai, onwaar en achterhaald het christelijk geloof is. Ze zijn de moeite waard om te beluisteren. 
 
Is het christelijke geloof saai?
 
Ik vind het christelijk geloof alles behalve saai. Maar ik snap wel dat mensen het saai vinden. Er moet in de Bijbel gelezen worden, je moet naar lange saaie preken en gebeden luisteren of zelf bidden, je moet van alles en mag niks. Het ‘geloof’ kan overkomen als een hoop beperkende regels die je alle plezier van het leven ontnemen. Ik weet van gemeenschappen waar dit wel uitgedragen wordt, helaas. Dat komt omdat men de wetten  en voorschriften van het Oude Testament, die voor Israël bedoeld waren, overdraagt naar de huidige gemeente, Het Lichaam van Christus. Maar zoals het voor de Israëlieten onmogelijk was om de geboden te houden is dat het ook voor mij/ons. En daarin is God ons tegemoet gekomen IN Christus. Wil dat dan zeggen dat ik er maar op los kan leven? Nee, maar dat wil ik ook niet. Dat geeft geen voldoening. Doordat ik ben gaan vertrouwen op de Woorden van God die in de Bijbel staan heb ik geen behoefte meer aan allerlei uitspattingen. Ik geloof dat mijn geweten door Gods Woorden gevoeliger is geworden en wordt voor hetgeen ik beter niet kan doen. Daarnaast blijft er meer dan genoeg over om van te genieten, ook nu nog. 

Is het christelijke geloof waar?
Ik heb een zus en zwager die eerder gelovig waren dan ik. Mijn man en ik vonden mijn zus en zwager vaak irritant met hun constante gepraat over Gods Woord. Maar ik wist dat zij iets hadden wat ik niet had. Voor mij was de volgende Bijbeltekst waar: Mattheus 15: 8 Dit volk nadert tot Mij met hun mond en eert Mij met de lippen, maar hun hart houdt zich ver bij Mij vandaan;
Ik wist dat mijn hart niet bij God was. En als ik er al over na wilde denken kwam ik niet ver. Ik had geen binding met God maar mijn zus en zwager wel. Ik wilde dit ook dus ging ik op zoek. Ik ging naar een evangelisatie avond. Wat daar verteld werd begreep ik niet. Maar een ding wist ik te doen, ik ging bidden. Het was een klein gebed, in mijn bed onder de dekens. Ik bad dat ik er niets van begreep, behalve dan dat ik een zondaar was en dat ik naar aanleiding van die evangelisatie avond toch iets moest gaan doen. Bidden dus. Ik was zo klaar en viel in slaap. De volgende dagen merkte ik dat het 'christelijke geloof' mij ging interesseren. Waarom en hoe dat kwam is lastig te verklaren, het was zo. Mijn zus en zwager werden plotseling minder irritant. Ik ging in de Bijbel lezen en dat ging ik boeiend vinden. Ik begon in Openbaring. Dat dit nu niet het beste boek was om mee te beginnen werd mij al snel duidelijk. Maar het begin was er en ik ben nu al 40 jaar 'gelovig'. Mijn man nog steeds niet. Ik kan niet uitleggen waarom dit verschil er is. Mogelijk heeft Gods Geest er iets mee te maken. Daarover gaat het verderop in deze studie; zie bij punt 10. 

Over wel of niet waarheid van ‘geloof’ en Gods Woord kan eindeloos gediscussieerd worden. Ik vond zo’n soort gesprek onderaan deze YouTube preek. In dit geval wil iemand zich niet laten overtuigen. Eigenlijk kunnen we elkaar niet overtuigen en dat hoeft ook niet. Ik geloof dat de kans om overtuigd te worden te maken heeft met een bepaalde rijping bij een persoon. Ik kan dat lastig inschatten en dan blijft alleen wederzijds acceptatie over. Want inderdaad geloven berust heden ten dage niet op concrete zichtbare feiten, maar alleen op een innerlijke overtuiging en vertrouwen op Gods Woord. Hopen is zeker weten. 

Hebreeën 11: 1- 3, 6 1 Het geloof nu is een vaste grond van de dingen die men hoopt, en een bewijs van de zaken die men niet ziet. 2 Hierdoor immers hebben de ouden een goed getuigenis gekregen. 3 Door het geloof zien wij in dat de wereld (grondtekst: eeuwen: dit zijn tijdperken) tot stand gebracht is door het Woord van God, en wel zo dat de dingen die men ziet, niet ontstaan zijn uit wat zichtbaar is. 6 Zonder geloof is het echter onmogelijk God te behagen. Want wie tot God komt, moet geloven dat Hij is, en dat Hij beloont wie Hem zoeken.

Een mooie uitleg in Hebreeën 11: 3 over dat woordje ‘wereld’ waarvan in de grondtekst ‘eeuwen’ staat vind je op YouTube
De Bijbel is voor mij het grote geschiedenisboek die de feiten beschrijven van de omgang van God met het volk Israël.
Bovendien lees ik erin over het leven, sterven en de opstanding van Christus beschreven door de getuigen, de apostelen.
Daarnaast maakt God het plan met Het Lichaam van Christus, de Gemeente bekend.
Tenslotte is het een profetische boek waarbij ik in het Oude Testament en in Openbaring de toekomst van het land Israël met Christus als de Grote Koning beschreven vind.

Voor mij als gelovige zijn dat betrouwbare feiten terwijl het voor een andersdenkende pure onzin is. In de discussie op YouTube wordt van de gelovige gezegd dat deze geïndoctrineerd is. Dat zou kunnen, alleen is de vraag of die ander dat ook niet voor die ander geld. Bijvoorbeeld, de absolute feiten over het ontstaan van deze wereld zijn nog altijd niet 100%. Zie bijvoorbeeld het antwoord van Larry Kwak in mijn blog: “Bijbel en de wetenschappers”. 
Hier lees ik “Aanvullende informatie rondom HOOFDSTUK 1 van de ALPHA CURSUS”. Het gaat over hoe ik kan weten of God bestaat en hoe ik kan weten of de Bijbelboeken van God afkomstig zijn. Er worden veel argumenten aangevoerd waar ik het mee eens kan zijn. Ook zijn er argumenten die ik moeilijk kan controleren zoals de tien redenen om het evolutieverhaal niet te geloven. Zie mijn studie Schepping of evolutie  

Wat zegt de Bijbel?


1 Korinthe 1: 18 – 31 
18 Want het woord van het kruis is voor hen die verloren gaan wel dwaasheid, maar voor ons die behouden worden, is het een kracht van God.
19 Want er staat geschreven: Ik zal de wijsheid van de wijzen verloren doen gaan en het verstand van de verstandigen zal Ik tenietdoen.
20 Waar is de wijze? Waar de schriftgeleerde? Waar de redetwister van deze wereld? Heeft God niet de wijsheid van deze wereld dwaas gemaakt?
21 Want omdat, in de wijsheid van God, de wereld door haar wijsheid God niet heeft leren kennen, heeft het God behaagd door de dwaasheid van de prediking zalig te maken hen die geloven.
22 Immers, de Joden vragen om een teken en de Grieken zoeken wijsheid;  
23 wij echter prediken Christus, de Gekruisigde, voor de Joden een struikelblok en voor de Grieken een dwaasheid.
24 Maar voor hen die geroepen zijn, zowel Joden als Grieken, prediken wij Christus, de kracht van God en de wijsheid van God
25 Want het dwaze van God is wijzer dan de mensen en het zwakke van God is sterker dan de mensen.
26 Let namelijk op uw roeping, broeders: er zijn onder u niet veel wijzen naar het vlees, niet veel machtigen, niet veel aanzienlijken.
27 Maar het dwaze van de wereld heeft God uitverkoren om de wijzen te beschamen, en het zwakke van de wereld heeft God uitverkoren om het sterke te beschamen.
28 En het onaanzienlijke van de wereld en het verachte heeft God uitverkoren, en wat niets is, om wat iets is teniet te doen,
29 opdat geen vlees voor Hem zou roemen.
30 Maar uit Hem bent u in Christus Jezus, Die voor ons is geworden wijsheid van God en gerechtigheid, heiliging en verlossing,
31 opdat het zal zijn zoals geschreven staat: Wie roemt, laat hij roemen in de Heere. 

Dit is een heel stuk tekst uit de Herziene Staten Vertaling. De kernwoorden heb ik gekleurd zodat direct in het oog springt waar het om gaat namelijk om wijsheid en dwaasheid. Wijsheid, daar gaat het om in het leven. Dwaasheid, ach, het woord zegt het al, het is dwaas. Dan is het belangrijk om de tekst te lezen. Er zit een paradox in. Als ik de teksten goed lees is wijsheid soms dwaasheid en andersom. Bijvoorbeeld vers 18, 20 en 21. Deze verzen zeggen dat de wijsheid van mensen dwaasheid is voor God. De Bijbel onderstreept dat door vers 27 en 28. 

Het is aan mij om te kiezen wat ik wil aanvaarden als waarheid. Gods Wijsheid of de wijsheid en waarheid van mensen. Soms komen beide wijsheden overeen, maar vaak ook niet. Gods Wijsheid zal stand houden. Die van mensen verandert voortdurend. 

Is het christelijke geloof achterhaald? 

Velen vinden het christelijke geloof achterhaald. De kennis en het inzicht van de mens neemt toe. Dat is deels een vooruitgang. Maar toch. Ik vond hier een weerlegging van het achterhaalde geloof beschreven in 21 punten en 21 blogs. Ze zijn de moeite waard om te lezen. Deze  spreekt mij erg aan. Maar ook deze

Geloven is betekent voor mij dat ik me heb laten overtuigen door getuigen, in dit geval getuigen die het Woord van God mochten schrijven, de apostelen dus. Zie op Youtube  (na ongeveer 9 min.) Geloven in het Oude Testament betekent (na 12 min): blijven ondersteunen, koesteren, vertrouwen en bevestigen. Deze woorden hebben iets te maken met zekerheid. De eerste keer komt dit voor in Genesis 15: 1- 6 waar God aan Abraham een erfgenaam uit zijn eigen lichaam belooft. Abraham geloofde de HEERE. En dit is ook uitgekomen.


Wil je graag anoniem contact dan kun je het contact formulier op dit blog in vullen.

Terug naar: Deel 1, Deel 2, Deel 3A, Deel 3B en Deel 3C.

 

Geen opmerkingen: