Welkom op mijn blog.

Welkom op mijn blog. In 2014 ben ik begonnen met bloggen. Het maken van Bijbelstudies is voor mij belangrijk. Alleen horen en lezen beklijft niet. Het begrijpen gaat het beste door in het onderwerp te duiken en het op te schrijven. Ik besloot om het bestudeerde niet voor mezelf te houden maar te delen. De studies staan allemaal rechts op dit blog. Ze gaan over Bijbelse onderwerpen die mij aanspreken.

Verder probeer ik elke maand een blog te plaatsen. Zo'n stukje schrijf ik in eerste instantie voor het blad van de kerkelijke gemeenschap waar ik neer toe ga. Als het daar is verschenen deel ik het hier. Zo vang ik twee vliegen in één klap. De onderwerpen zijn uit Gods Woord, tijdschriften of gaan over persoonlijke gebeurtenissen en ervaringen. Ik nodig je uit om rond te snuffelen in mijn studies en je voordeel er mee te doen. Je mag ze gerust kopiëren of delen maar dan wel graag met vermelding van de bron. Succes met studeren. Het staat je vrij om te reageren.


dinsdag 21 juli 2020

Alpha en Omega. DEEL 3B.

Deel 3B. Alpha en Omega

Deel 3B is een vervolg van Deel 1, Deel 2 en Deel 3A.

Inleiding.

Op deze link is een uitnodiging te lezen om mee te doen met een Alpha cursus in de buurt.
De Alpha cursussen zijn op dit moment online te volgen

In 2019 heb ik een studie gemaakt over dit onderwerp. Dit omdat ik een individualist ben. Deze studie is dan ook voor mensen die meer willen weten over 'geloven' maar geen groepsmensen zijn.  

Ooit kreeg ik een tip van een medeblogster om de “Alpha en Omega” studie die ik gemaakt heb op mijn blogs te zetten. Dat lijkt mij nu het juiste moment om te doen. Als ik een gedeelte af heb pas ik dit ook aan in de oorspronkelijke studie. 

Op Wikipedia heb ik de vragen gevonden die behandeld worden tijdens de Alpha cursussen. 

Punt 3 is behoorlijk lang geworden voor een blog en ik heb het daarom verdeeld in diverse sub punten. Ik heb het niet korter kunnen maken omdat dit een heel belangrijk gebeuren is. Ik verzend het daarom in delen genaamd 3A, 3B enzovoort.

1.   Christelijk geloof: saai, onwaar en achterhaald? (inleiding) 
2.   Wie is Jezus?
3A. 3B. Waarom is Jezus gestorven aan het kruis?

Ik wil deze vragen langs gaan en beantwoorden met de Bijbelkennis die ik nu heb. Ik werk met de Herziene Staten Vertaling. Ook raadpleeg ik regelmatig de grondtekst en gebruik ik de online Statenvertaling.

In Deel 3A heb ik het rode punt 1 behandeld. 1. Satan moest overwonnen worden.

In Deel 3B ga ik de rode punten 25 behandelen.

2. De Here Jezus stierf en werd een vloek voor mensen.

3. De dood moest overwonnen worden.

4. De opstanding van de doden moest mogelijk gemaakt worden.

5. De opstanding geeft leven van de eeuw (eeuwige leven).

Deel 3B. 2. De Here Jezus stierf en werd een vloek voor mensen.

Dit sterven werd al vanaf het begin in de Bijbel aangekondigd: Genesis 3: 15c en u zult Het de hiel vermorzelen.  
Het was satan die de profetie uit Genesis 3: 15 zou vervullen. Hij gebruikte daar zijn mensen voor. 
 
Het sterven van de Here Jezus, oftewel de geest geven was in eerste instantie nodig om satan te overwinnen. 
Mattheus 27: 50 Jezus riep nogmaals met luide stem en gaf de geest.  

Maar Christus stierf niet alleen, Hij stond ook weer op uit de dood. Daarover gaat punt 3. De Here Jezus zelf had de dood niet nodig: Daniël 9: 26 Na de tweeënzestig weken zal Messias uitgeroeid worden, maar het zal niet voor Hemzelf zijn.

De tekst uit Daniël 9: 26 maakt duidelijk dat de Messias voor anderen uitgeroeid zou worden. Die anderen zijn in de eerste plaats het volk Israël. Dat lees ik in Lukas 2: 34 waar staat dat het Kind bestemd is tot val en opstanding van velen in Israël en tot een teken dat tegengesproken zal worden. Dat tegenspreken is ook gebeurd, want tot op heden heeft het volk Israël, als geheel, Zijn Messias niet aangenomen. Lukas 2: 34 En Simeon zegende hen en zei tegen Maria, Zijn moeder: Zie, dit Kind is bestemd tot val en opstanding van velen in Israël en tot een teken dat tegengesproken zal worden,

Ook in Galaten 3: 13 zijn de geadresseerden (ons) Israëlieten. Want voor hun was de wet er gekomen. De Israëlieten hebben drie keer beloofd dat zij alles wat de HEERE gesproken had zouden doen, zij zouden gehoorzamen lees ik in: Exodus 19: 8 Toen antwoordde heel het volk gezamenlijk en zei: Alles wat de HEERE gesproken heeft, zullen wij doen
Exodus 24: 3, 7 3 Mozes kwam terug en vertelde al de woorden van de HEERE en al de bepalingen aan het volk. Toen antwoordde heel het volk eenstemmig en zij zeiden: Al de woorden die de HEERE gesproken heeft, zullen wij doen. 7 Hij nam het boek van het verbond en las dit ten aanhoren van het volk voor. En zij zeiden: Alles wat de HEERE gesproken heeft, zullen wij doen en Hem gehoorzamen
 
Dit hebben de Israëlieten niet waar kunnen maken. Ze wilden wel, maar ja! Niets is ons mensen vreemd. Maar de Heere hield hen wel aan hun afspraak. De wet, die zij niet hebben kunnen houden, werd een vloek voor hen. Daarvan heeft de Here Jezus hen vrijgekocht: Galaten 3: 13 Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek van de wet door voor ons een vloek te worden, want er staat geschreven: Vervloekt is ieder die aan een hout hangt
 
Christus heeft aan het kruis/hout die vloek verbroken. Dat hout staat gelijk aan het leven, zie mijn blog ”Hout van het leven”. En door het verbreken van de vloek wordt datgene mogelijk wat ik lees in: 
Romeinen 11: 26, 27 26 En zo zal heel Israël zalig worden, zoals geschreven staat: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob. 27 En dit is het verbond van Mij met hen, wanneer Ik hun zonden zal wegnemen.

3. De dood moest overwonnen worden.

Satan heeft de hiel van de Here Jezus vermorzeld. Het was in Genesis voorzegd dat dit gebeuren zou. De Here Jezus werd aan het kruis genageld. Satan had mensen in zijn macht om dit voor elkaar te krijgen. Maar de Here Jezus is uit de dood opgestaan. Christus heeft de dood teniet gedaan, die in Genesis begon door de verleiding van satan. Christus is de Grote Overwinnaar en niet satan, ook al had hij mogelijk gedacht zijn Rivaal de eeuwige dood in te jagen.

Die dood moest, naast satan, ook overwonnen worden. Voordat satan Eva en Adam verleidt had aten zij van de boom van het leven en van alle andere bomen behalve van de boom van de kennis van goed en kwaad. Maar nu ze wel van de laatste boom hadden gegeten, door bemoeienis van satan, had de dood zijn intrede gedaan en daar hebben niet alleen de Israëlieten mee te maken, maar alle mensen, dus ook de leden van het Lichaam van Christus waartoe ik als heiden uit de volken behoor. Wie zal de dood ontkennen!

Het sterven, of de geest geven, van de Here Jezus was nodig om voor mensen de dood te overwinnen. De dood heeft niet het laatste woord want Christus is opgestaan. Handelingen 26: 22b, 23 22b en zeg ik niets anders dan wat de Profeten en Mozes gezegd hebben dat er gebeuren zou, 23 namelijk dat de Christus moest lijden en dat Hij, als Eerste uit de opstanding van de doden, een licht zou aankondigen aan dit volk en de heidenen.
1 Korinthe 15: 26 De laatste vijand die tenietgedaan wordt, is de dood.
Romeinen 6: 9 Wij weten toch dat Christus, nu Hij is opgewekt uit de doden, niet meer sterft. De dood heerst niet meer over Hem.
2 Timotheüs 1: 10 maar nu is geopenbaard door de verschijning van onze Zaligmaker, Jezus Christus, Die de dood tenietgedaan heeft, en het leven en de onvergankelijkheid aan het licht gebracht door het Evangelie,
Hebreeën 2: 9 maar wij zien Jezus met heerlijkheid en eer gekroond, Die voor korte tijd minder dan de engelen geworden was, vanwege het lijden van de dood, opdat Hij door de genade van God voor allen de dood zou proeven.
Openbaring 1: 17b, 18 17b Ik ben de Eerste en de Laatste, 18 en de Levende, en Ik ben dood geweest en zie, Ik ben levend tot in alle eeuwigheid. Amen. En Ik heb de sleutels van het rijk van de dood en van de dood zelf. 

4. De opstanding van de doden moest mogelijk gemaakt worden.
 
Nu kan ik zeggen dat bovenstaande teksten mooi zijn, maar dat mensen nog steeds dood gaan. Toch is het geen eeuwige dood meer. Mensen zullen opstaan en levend gemaakt worden. De dood, veroorzaakt door de leugen en verleiding van satan, als laatste vijand is te niet gedaan zegt 1 Korinthe 15: 26. Dat heeft Christus door Zijn dood en opstandig mogelijk gemaakt. Het is genade, want ook al heeft satan de leugen aangeboden, Adam en Eva hebben hem geloofd, in plaats van hun God met Wie zij voorheen wandelden in de hof; Genesis 3: 8. En zo is er voor alle mensen die genade, want ik ben niet beter dan Adam en Eva.
1 Korinthe 15: 20 – 22, 26, 57 20 Maar nu, Christus is opgewekt uit de doden en is de Eersteling geworden van hen die ontslapen zijn. 21 Want omdat de dood er is door een mens, is ook de opstanding van de doden er door een Mens. 22 Want zoals allen in Adam sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden. 26 De laatste vijand die tenietgedaan wordt, is de dood. 57 Maar God zij dank, Die ons de overwinning geeft door onze Heere Jezus Christus.
Romeinen 5: 21 opdat, evenals de zonde geregeerd heeft tot de dood, zo ook de genade zou regeren door gerechtigheid tot het eeuwige leven, door Jezus Christus, onze Heere.
Romeinen 6: 23 Want het loon van de zonde is de dood, maar de genadegave van God is eeuwig leven, door Jezus Christus, onze Heere.

Ik moet me wel realiseren dat het hier gaat om de dood in Adam. Ik noem dit even ‘de eerste dood’ alhoewel ik die uitdrukking niet in de Bijbel tegenkom. Wat wel genoemd wordt is ‘de tweede dood’. Dit is de definitieve dood waaruit is geen opstanding mogelijk is. Het is geen eeuwige hel
Openbaring 20: 14 En de dood en het rijk van de dood werden in de poel van vuur geworpen. Dit is de tweede dood.
Openbaring 21: 8 Maar wat betreft de lafhartigen, ongelovigen, verfoeilijken, moordenaars, ontuchtplegers, tovenaars, afgodendienaars en alle leugenaars: hun deel is in de poel die van vuur en zwavel brandt. Dit is de tweede dood.

5. De opstanding geeft leven van de eeuw (eeuwige leven).
 
Daniël 12: 2 En velen van hen die slapen in het stof van de aarde, zullen ontwaken, sommigen tot eeuwig leven, anderen tot smaad, tot eeuwig afgrijzen. Johannes 5: 24 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wie Mijn woord hoort en Hem gelooft Die Mij gezonden heeft, die heeft eeuwig leven en komt niet in de verdoemenis, maar is uit de dood overgegaan in het leven.

Eeuwig leven’ is een lastige vertaling. In de grondtekst op mijn Interlineair Scripture Analyzer staat in Daniël 12: 2 ‘en dezen aeon aeon’.   
Het woordje ‘aeon’ komt 2 keer voor in deze zin. Dus zou ik kunnen zeggen dat eeuwig betekent ‘en deze eeuw van nog een eeuw’. Zo komt in het Nieuwe Testament de uitdrukking ‘in alle eeuwigheid’ 25 keer voor.  

In de grondtekst staat in Galaten 1: 5eis tous aiônas tôn aiônôn’ wat betekent: tot-in de eeuwen van-de eeuwen Er zijn meerdere eeuwen. Ik kan ‘eeuwig’ niet zomaar ‘eeuwigheid’ noemen. Ik geloof dat het te maken heeft met Gods 'plan van de eeuwen'. 

'Eeuwigheid' duurt zolang er eeuwen en tijd is. Ik tel in de Bijbel minstens vijf eeuwen. Galaten 1: 4 en Titus 2: 12: De huidige eeuw. Deze loopt vanaf de zondvloed. Prediker 1: 10: Twee eeuwen voor de huidige eeuw; Eén eeuw in Genesis 1: 1 en daarna de eeuw tot de zondvloed. Efeze 2: 7: Twee eeuwen na de huidige eeuw; De eeuw van het 1000 jarig Koninkrijk en daarna de eeuw van de nieuwe hemel en aarde. Elke eeuw wordt afgesloten met een oordeel, behalve de laatste eeuw.
Galaten 1: 4 Die Zichzelf gegeven heeft voor onze zonden, opdat Hij ons zou ontrukken aan de tegenwoordige slechte wereld (165 aeon eeuw), overeenkomstig de wil van onze God en Vader.
Titus 2: 12 en leert ons de goddeloosheid en de wereldse begeerten te verloochenen en in deze tegenwoordige wereld (165 aeon eeuw) bezonnen, rechtvaardig en godvruchtig te leven
Prediker 1: 10 Is er iets waarvan men kan zeggen: Kijk eens, dat is nieuw? In de eeuwen die voor ons geweest zijn, is het er al geweest
Efeze 2: 7 opdat Hij in de komende eeuwen (165 aeonen eeuwen) de alles overtreffende rijkdom van Zijn genade zou bewijzen, door de goedertierenheid over ons in Christus Jezus
 
Ik geloof dat ieder mens op zal staan. Zo groot is de kracht van de opstanding van Christus. Niet iedereen ontvangt daarna hetzelfde leven. Wanneer iemand zijn vertrouwen op Christus heeft gesteld zal hij/zij het leven van Christus ontvangen, wat meegaat door de verdere eeuwen.
2 Timotheüs 1: 10 maar nu is geopenbaard door de verschijning van onze Zaligmaker, Jezus Christus, Die de dood tenietgedaan heeft, en het leven en de onvergankelijkheid aan het licht gebracht door het Evangelie
Kolossenzen 1: 13 Hij heeft ons getrokken uit de macht van de duisternis en overgezet in het Koninkrijk van de Zoon van Zijn liefde.



Heeft iemand niet vertrouwd op Christus maar op zichzelf of andere goden dan staat hij op tot eeuwig afgrijzen of tot verdoemenis/oordeel. Hier wordt door gelovigen gedacht aan ‘de hel’.  Maar dat geloof ik niet meer. Ik denk bij dat oordeel aan een leven buiten het in de toekomst op aarde opgerichte Koninkrijk van God, waar Christus fysiek Koning zal zijn. Iemand mist dan de zegeningen van dat Koninkrijk en moet leven in een nog steeds moeilijke wereld, zie mijn studie over Openbaring 20.  Efeze 5: 5 Want dit moet u weten, dat geen enkele ontuchtpleger, onreine of hebzuchtige, die een afgodendienaar is, een erfdeel heeft in het Koninkrijk van Christus en van God
 
Wat diegene mist zijn de zegeningen van het Lichaam van Christus. Toch kan diegene wel deel krijgen aan de zegeningen van het aardse Koninkrijk van God als hij/zij alsnog kiest en gelooft in God en het evangelie van die eeuw aanneemt zoals ik lees in: Openbaring 14: 6 En ik zag een andere engel, die hoog aan de hemel vloog. En hij had het eeuwige Evangelie, om dat te verkondigen aan hen die op de aarde wonen, en aan elke natie, stam, taal en volk.

Terug naar: Deel 1, Deel 2 en Deel 3A.

Geen opmerkingen: