Welkom op mijn blog.

Welkom op mijn blog. In 2014 ben ik begonnen met bloggen. Het maken van Bijbelstudies is voor mij belangrijk. Alleen horen en lezen beklijft niet. Het begrijpen gaat het beste door in het onderwerp te duiken en het op te schrijven. Ik besloot om het bestudeerde niet voor mezelf te houden maar te delen. De studies staan allemaal rechts op dit blog. Ze gaan over Bijbelse onderwerpen die mij aanspreken.

Verder probeer ik elke maand een blog te plaatsen. Zo'n stukje schrijf ik in eerste instantie voor het blad van de kerkelijke gemeenschap waar ik neer toe ga. Als het daar is verschenen deel ik het hier. Zo vang ik twee vliegen in één klap. De onderwerpen zijn uit Gods Woord, tijdschriften of gaan over persoonlijke gebeurtenissen en ervaringen. Ik nodig je uit om rond te snuffelen in mijn studies en je voordeel er mee te doen. Je mag ze gerust kopiëren of delen maar dan wel graag met vermelding van de bron. Succes met studeren. Het staat je vrij om te reageren.


vrijdag 27 maart 2020

HOUT VAN HET LEVEN

Het hout van het leven.

Mijn studie over Openbaring is af. Maar denk nu niet dat ik alles weet want dat valt erg tegen. Wel is er iets meer structuur gekomen in het boek. Sommige dingen blijven hangen zoals in Openbaring 22: 2 waar ik stuitte ik op de vertaling van ‘de boom des levens’. 
 
In de grondtekst staat: 'hout van-het leven'.  
De Boom des levens komt drie keer voor in Nieuwe Testament: in Openbaring 2: 7 / 22: 2 en 14. 
Het komt zeven keer voor in het Oude Testament in: Genesis 2: 9 / 3: 22, 24 / Spreuken 3: 18 / 11: 30 / 13: 12 en 15: 4. 
 
Natuurlijk moest ik kijken hoe het zit met de vertaling in het Oude Testament. En wat blijkt, ook daar is ‘boom’ vertaal door ‘hout’. Hout is in het Hebreeuws: ועץ. Dat heb ik opgezocht in mijn Interlinear Scripture Analyzer. Een boom is van hout. Dus dat ‘hout van het leven’ door ‘boom van het leven’ vertaald werd is begrijpelijk mede doordat het vruchten voortbracht. Toch brengt ‘hout’ bij mij een andere associatie te weeg dan ‘boom’. En dat komt door:
Galaten 3: 13 Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek van de wet door voor ons een vloek te worden, want er staat geschreven: Vervloekt is ieder die aan een hout hangt,
1 Petrus 2: 24 Die Zelf onze zonden in Zijn lichaam gedragen heeft op het hout, opdat wij, voor de zonden dood, voor de gerechtigheid zouden leven. Door Zijn striemen bent u genezen.


En met die teksten ben ik beland bij Goede Vrijdag.
De eerste keer dat het ‘hout van het leven’ wordt genoemd is in: Genesis 2: 9 En de HEERE God liet allerlei bomen uit de aardbodem opkomen, begerenswaardig om te zien en goed om van te eten; ook de boom des levens, in het midden van de hof, en de boom van de kennis van goed en kwaad.

Het gaat over de ‘boom des levens’ waar Adam en Eva van mochten eten. Nadat ze van de ‘boom van kennis van goed en kwaad’ hadden gegeten mochten zie niet meer van de ‘boom des levens’ eten omdat: Genesis 3: 22 Toen zei de HEERE God: Zie, de mens is geworden als één van Ons, omdat hij goed en kwaad kent. Nu dan, laat hij zijn hand niet uitsteken en ook van de boom des levens nemen en eten, zodat hij eeuwig zou leven!

Het eeuwige leven was weg na de zondeval. Wij moeten sterven. Maar doordat Christus op het kruishout de vloek, als gevolg van de zondeval, op Zich genomen heeft is er verzoening tot stand gekomen. Bovendien stond de Here Jezus op uit de dood: Handelingen 13: 29, 30 29 En toen zij alles volbracht hadden wat er over Hem geschreven was, namen zij Hem van het hout af en legden Hem in het graf. 30 Maar God heeft Hem uit de doden opgewekt
 
Nu kunnen mensen het eeuwige leven weer ontvangen door vertrouwen/geloof in de opstanding van Christus. Dit feit blijft overeind staan, ondanks alle apocalyptische verschijnselen en ingrepen van de afgelopen en komende tijd. 

Ik wens jullie ondanks dat alles gezegende paasdagen. 


Wil je meer stukjes van mij over Pasen lezen? Je vindt de hieronder op datum.
2014 Goede vrijdag en Pasen.
2014 Tussen Pasen en Pinksteren.
2015 Doodstraf.
2016 Lichaam van Christus
2017 Engelen, wonderen en Pasen.
2018 De rietstok.
2019 Het bloed van Christus.

 

6 opmerkingen:

Unknown zei

Beste Rinske,

Misschien schuilt er achter de uitdrukking "hout [Gr. xulon] van het leven" (Openb. 22:2) nog een andere waarheid. "Hout" kan de aanduiding zijn van meerdere bomen, wij zouden zeggen: "geboomte". En ook in het Nederlands is "hout" soms de aanduiding van een bos, en niet van een enkele boom (Denk b.v. aan het Leidse Hout). Ik vermoed dat er in het nieuwe Jeruzalem niet 1 boom van het leven, maar een groot aantal bomen zullen zijn. Er staat in Openb.22 immers, dat "het hout van het leven" in het midden van de straat van het nieuwe Jeruzalem en aan beide zijden van de rivier zal zijn, wat op een groot aantal bomen schijnt te wijzen. Misschien wijst de uitdrukking dus op een overvloed aan heling en genezing, een onuitputtelijke levensbron (vs.2).

Groeten (en natuurlijk ook bij voorbaat gezegende Paasdagen gewenst),

Aren & Maria van Waarde

Heleen zei

Bedankt, en ook ondanks de crisis nu, goede Paasdagen gewenst.
Ik heb Openbaring behandeld in mijn eerste ETS-cursusjaar (ik stroomde in in het 4e en laatste jaar, vandaar), maar ik weet ook nog lang niet alles! Sterker nog, ik ben veel alweer vergeten. In die tijd schreef/blogde ik ook nog niet. Door erover te schrijven onthoud ik het beter.

www.annderverhaal.nl zei

Mooi de linken die je hebt gevonden. De titel vind ik sterk gevonden. Hout ik wel van.

Rinske zei

Bedankt Aren en Maria voor deze mooie waardevolle aanvulling.

Rinske zei

Dankjewel Heleen. Het klopt, als je over iets schrijft dringt het iets beter tot je door.

Rinske zei

Bedankt Anne, je complimenten doen me goed.