Welkom op mijn blog.

Welkom op mijn blog. In 2014 ben ik begonnen met bloggen. Het maken van Bijbelstudies is voor mij belangrijk. Alleen horen en lezen beklijft niet. Het begrijpen gaat het beste door in het onderwerp te duiken en het op te schrijven. Ik besloot om het bestudeerde niet voor mezelf te houden maar te delen. De studies staan allemaal rechts op dit blog. Ze gaan over Bijbelse onderwerpen die mij aanspreken.

Verder probeer ik elke maand een blog te plaatsen. Zo'n stukje schrijf ik in eerste instantie voor het blad van de kerkelijke gemeenschap waar ik neer toe ga. Als het daar is verschenen deel ik het hier. Zo vang ik twee vliegen in één klap. De onderwerpen zijn uit Gods Woord, tijdschriften of gaan over persoonlijke gebeurtenissen en ervaringen. Ik nodig je uit om rond te snuffelen in mijn studies en je voordeel er mee te doen. Je mag ze gerust kopiëren of delen maar dan wel graag met vermelding van de bron. Succes met studeren. Het staat je vrij om te reageren.


dinsdag 10 maart 2020

OPENBARING 22

OPENBARING 22.

Mijn studie over Openbaring 22 is af. Het was een intensieve studie waar ik mij ook wel eens gebonden door voelde. Maar ik wilde dit project beëindigen, alhoewel ik besef dat ik er mee bezig zal blijven omdat er elke keer weer nieuwe dingen te ontdekken zijn die ik in de studies zal kunnen verwerken. Ook heb ik me voorgenomen om het geheel nog eens rustig te bekijken op fouten, veranderingen en aanvullingen. 
 
De eerste 5 verzen van Openbaring 22 is een vervolg van Openbaring 21 wat gaat over het Nieuwe Jeruzalem. Het is mij niet duidelijk of deze 5 verzen het Nieuwe Jeruzalem verder beschrijven of dat het breder getrokken kan worden.
De vijf verzen gaan over een zuivere rivier van het ‘water des levens’. Het gaat ook over de ‘boom des levens’. Over die boom schrijf ik een blog wat ik rond Pasen wil publiceren. 
 
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat vers 1 – 5 over het Paradijs gaan. De Boom des levens en de rivier doen mij denken aan: Genesis 2: 10a Een rivier kwam voort uit Eden om de hof te bevochtigen.
Openbaring 2:7 Die oren heeft, die hore wat de Geest tot de Gemeenten zegt. Die overwint, Ik zal hem geven te eten van den boom des levens, die in het midden van het paradijs Gods is.
 
Vanaf vers 6 tot het einde van Openbaring 22 grijpen de verzen terug op Openbaring 1. Openbaring 1 lijkt de inleiding van het boek te zijn en Openbaring 22: 6 – 21 een afsluiting.
 
In het boek “Deze profetie” trekt de schrijver C.H. Welch dezelfde conclusie. Dat wordt onder anderen bevestigd door vers 7, 10, 12, 17 en 20 waarin wordt geschreven over ‘komen’ en ‘komst’, dat het met spoed zal gebeuren en dat de tijd nabij is, zoals ook in: Openbaring 1: 3 Zalig is hij die leest en zijn zij die horen de woorden van de profetie, en die in acht nemen wat daarin geschreven staat, want de tijd is nabij
 
Als Openbaring 22: 6 – 21 voortzetting zou zijn van de gebeurtenissen in Openbaring dan wordt het een raar verhaal omdat er in Openbaring 21 tot 22: 6 sprake is van een nieuwe hemel en aarde waarin geen ongerechtigheid meer zal zijn. Vanaf vers 6 en met name in vers 12, 15, 18 en 19 lees ik over oordelen en straffen. Daarom moet dit nog een laatste waarschuwing zijn naar de doelgroep, de Israëlieten, zie inleiding van Openbaring 22.

20 Hij Die van deze dingen getuigt, zegt: Ja, Ik kom spoedig. Amen. Ja, kom, Heere Jezus!
 
Het is Christus Zelf die getuigd. Johannes zegt over Christus in: Openbaring 1: 2 Deze heeft van het Woord van God getuigd en van het getuigenis van Jezus Christus, alles wat hij gezien heeft
 
Ja, kom, Heere Jezus! Als ik naar de ellende in deze wereld kijk dan verlang ik ernaar dat de Here Jezus gaat komen. En als ik naar de tekenen kijk dan weet ik dat dit moment steeds dichter bij komt. Veel gelovigen zien de stichting van de staat Israël als een duidelijk teken. Dit zou kunnen, maar ik geloof dat dit nog niet de staat Israël is die God voor hen bestemd heeft. Ik geloof dat Israël op eigen kracht deze staat heeft opgericht en tot nu toe rust er geen zegen op alhoewel Israël zich kranig weert tegen alle aanvallen en zijn bevolking zeer goed beschermd. Maar in de toekomst, als Christus teruggekeerd zal zijn, dan zal het volk vredig in het nieuwe Israël wonen en het zal voor hen als een terugkeer zijn naar het paradijs.


Geen opmerkingen: