Welkom op mijn blog.

Welkom op mijn blog. In 2014 ben ik begonnen met bloggen. Het maken van Bijbelstudies is voor mij belangrijk. Alleen horen en lezen beklijft niet. Het begrijpen gaat het beste door in het onderwerp te duiken en het op te schrijven. Ik besloot om het bestudeerde niet voor mezelf te houden maar te delen. De studies staan allemaal rechts op dit blog. Ze gaan over Bijbelse onderwerpen die mij aanspreken.

Verder probeer ik elke maand een blog te plaatsen. Zo'n stukje schrijf ik in eerste instantie voor het blad van de kerkelijke gemeenschap waar ik neer toe ga. Als het daar is verschenen deel ik het hier. Zo vang ik twee vliegen in één klap. De onderwerpen zijn uit Gods Woord, tijdschriften of gaan over persoonlijke gebeurtenissen en ervaringen. Ik nodig je uit om rond te snuffelen in mijn studies en je voordeel er mee te doen. Je mag ze gerust kopiëren of delen maar dan wel graag met vermelding van de bron. Succes met studeren. Het staat je vrij om te reageren.


donderdag 27 augustus 2020

MAATWERK

Maatwerk.

Op zondag 2 augustus luisterden we in onze samenkomst naar een Bijbelstudie. Het was een boeiende studie, een persoonlijke zoektocht en voor mij heel herkenbaar. Na afloop hadden we een mooi gemeenschappelijk gesprek. Daarin beschreef iemand onze weg met God als persoonlijk ‘maatwerk’. God heeft geen haast en gaat rustig mee in onze omwegen zodat Zijn Woord duidelijk wordt voor ons. Ik wil hier iets vertellen over Gods maatwerk met mij.

Nadat ik ‘gelovig’ werd in 1979 heb ik 9 jaar in een Pinkster Gemeente doorgebracht. Ik heb gezocht naar de gaven van de geest, maar niet gevonden. Ten einde raad heb ik mijn Bijbel erbij gepakt en begon ik die, ja eindelijk, zelf te bestuderen. Toen ontdekte ik dat de gaven uit Handelingen dezelfden waren als de gaven in Korinthe 15. Niks tweede zegen. De leer van die gemeenschap viel door de mand. Daarna ben ik ongeveer 12 jaar in de Vergadering van gelovigen geweest. Daar heb ik veel geleerd, maar niet alles was toepasbaar voor deze tijd. Maar ook die gemeenschap moest ik verlaten omdat ik ontdekte dat de uitleg rammelde. Mijn vragen werden me niet in dank afgenomen. Zo snapte ik niet dat pinkstergemeentes zich voor laten staan op 1 Korinthe 14: 1 – 19 en de vergadering vanaf vers 26 in datzelfde hoofdstuk. Over de teksten daar tussen in hoorde ik ze niet! Bovendien kreeg ik moeite met het toelatingssysteem tot het avondmaal. Hoe zat het toch met het Woord van God? Was het nog wel betrouwbaar?


Ik kwam in aanraking met de brochurereeks van Levend water En nadat ik de eerste twee boekjes had gelezen heb ik de rest verslonden. Terwijl ik zo nu en dan zowat van mijn stoel viel van verbazing, vielen dingen op zijn plaats zoals de uitleg over Korinthe 14. Het avondmaal kreeg zijn plek binnen het Nieuwe Verbond wat met Israël zal worden gesloten. Het heeft een enorme druk weggenomen in verband met het beoordelen van gelovigen. Want wie ben ik dat ik in staat ben om dat onbevooroordeeld te kunnen? Maar had ik die 21 jaar nou niet over kunnen slaan? Hoeveel moeite en strijd had dat gescheeld? Ik heb heel wat moeten belijden aan mijn naasten. De gevolgen van die periode komen nu naar buiten op een gesloten Facebook groep van de Vergadering der gelovigen

Tja, de Israëlieten zwierven 40 jaar in de woestijn rond. Dat had niet gehoeven. Maar het was nodig om aan de voeten van de Heere te komen. De jongere generatie mocht het beloofde land binnen gaan. God laat alles mee werken ten goede; Romeinen 8: 28a, ook al begrijp ik er niets van. God levert maatwerk.  

Romeinen 8: 28a En wij weten dat voor hen die God liefhebben, alle dingen meewerken ten goede,

 

Geen opmerkingen: