Welkom op mijn blog.

Welkom op mijn blog. In 2014 ben ik begonnen met bloggen. Het maken van Bijbelstudies is voor mij belangrijk. Alleen horen en lezen beklijft niet. Het begrijpen gaat het beste door in het onderwerp te duiken en het op te schrijven. Ik besloot om het bestudeerde niet voor mezelf te houden maar te delen. De studies staan allemaal rechts op dit blog. Ze gaan over Bijbelse onderwerpen die mij aanspreken.

Verder probeer ik elke maand een blog te plaatsen. Zo'n stukje schrijf ik in eerste instantie voor het blad van de kerkelijke gemeenschap waar ik neer toe ga. Als het daar is verschenen deel ik het hier. Zo vang ik twee vliegen in één klap. De onderwerpen zijn uit Gods Woord, tijdschriften of gaan over persoonlijke gebeurtenissen en ervaringen. Ik nodig je uit om rond te snuffelen in mijn studies en je voordeel er mee te doen. Je mag ze gerust kopiëren of delen maar dan wel graag met vermelding van de bron. Succes met studeren. Het staat je vrij om te reageren.


woensdag 4 november 2020

Alpha en Omega: Deel 3E.

Deel 3E. Alpha en Omega

Deel 3E is een vervolg van Deel 1, Deel 2, Deel 3A,
Deel 3B, Deel 3C  en Deel 3D.
 
Inleiding.

Op deze link is een uitnodiging te lezen om mee te doen met een Alpha cursus in de buurt.
De Alpha cursussen zijn op dit moment online te volgen

In 2019 heb ik een studie gemaakt over dit onderwerp. Dit omdat ik een individualist ben. Deze studie is dan ook voor mensen die meer willen weten over 'geloven' maar geen groepsmensen zijn.  

Ooit kreeg ik een tip van een medeblogster om de “Alpha en Omega” studie die ik gemaakt heb op mijn blogs te zetten. Dat lijkt mij nu het juiste moment om te doen. Als ik een gedeelte af heb pas ik dit ook aan in de oorspronkelijke studie. 

Op Wikipedia heb ik de vragen gevonden die behandeld worden tijdens de Alpha cursussen.
Ik wil deze vragen langs gaan en beantwoorden met de Bijbelkennis die ik nu heb. Ik werk met de Herziene Staten Vertaling. Ook raadpleeg ik regelmatig de grondtekst en gebruik ik de online Statenvertaling.

1.   Christelijk geloof: saai, onwaar en achterhaald? (inleiding) 
2.   Wie is Jezus?
3A. 3B. 3C. 3D. 3E. Waarom is Jezus gestorven aan het kruis?

Dit deel gaat nog steeds over vraag 3: waarom is de Here Jezus aan het kruis gestorven  Vraag 3 is behoorlijk lang geworden voor een blog en ik heb het daarom verdeeld in diverse punten. Ik verzend het in delen genaamd 3A, 3B enzovoort.

In Deel 3A heb ik het rode punt 1 behandeld. 1. Satan moest overwonnen worden.

In Deel 3B heb ik de rode punten 25 behandeld.

2. De Here Jezus stierf en werd een vloek voor mensen.

3. De dood moest overwonnen worden.

4. De opstanding van de doden moest mogelijk gemaakt worden.

5. De opstanding geeft leven van de eeuw (eeuwige leven).

In Deel 3C heb ik de rode punten 69 behandeld.

6. Christus stierf voor onze zonden. 

7. Gerechtvaardigd.

8. Verlossing.

9.Vergeving

In Deel 3D heb ik de rode punten 10 en 11 behandeld.

10. Verzoening/ verzoenen, weder verzoenen.

11. Het bloed moest vloeien.

Deel 3E. Waarom is Jezus gestorven aan het kruis?

Dit deel gaat nog steeds over vraag 3: Waarom is de Here Jezus gestorven aan het kruis In dit deel behandel ik de rode punten:

12. IN zijn striemen is genezing.

13. Verzoening door voldoening?

14. Wat zegt de Here Jezus zelf over zijn lijden, sterven en opstanding?

15. Teksten uit het Oude Testament over het lijden, sterven en opstanding van de Messias?

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

12. In zijn striemen is genezing.

Ziekten/krankheden en genezing.

In verband met dit onderwerp wil ik eerst een paar teksten uit het OT. onderzoeken:

Jesaja 53: 2 - 6 2 Want Hij is als een loot opgeschoten voor Zijn aangezicht, als een wortel uit dorre aarde. Gestalte of glorie had Hij niet; als wij Hem aanzagen, was er geen gedaante dat wij Hem begeerd zouden hebben. 3 Hij was veracht, de onwaardigste onder de mensen, een Man van smarten, bekend met ziekte, en als iemand voor wie men het gezicht verbergt; Hij was veracht en wij hebben Hem niet geacht. 4 Voorwaar, onze ziekten heeft Híj op Zich genomen, ons leed heeft Hij gedragen. Wíj hielden Hem echter voor een geplaagde, door God geslagen en verdrukt. 5 Maar Hij is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden verbrijzeld. De straf die ons de vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is er voor ons genezing gekomen. 6 Wij dwaalden allen als schapen, wij keerden ons ieder naar zijn eigen weg. Maar de HEERE heeft de ongerechtigheid van ons allen op Hem doen neerkomen.

Jesaja 58: 8 Dan zal uw licht doorbreken als de dageraad, en uw herstel snel intreden. Uw gerechtigheid zal voor u uit gaan en de heerlijkheid van de HEERE zal uw achterhoede zijn.

Maleachi 4: 2 Maar voor u die Mijn Naam vreest, zal de Zon der gerechtigheid opgaan en onder Zijn vleugels zal genezing zijn; en u zult naar buiten gaan en dartelen als kalveren uit de stal.

Dit zijn bekende teksten die de Here Jezus als Man van smarten en als Redder beschrijven. Deze teksten worden ook wel gebruikt om in de tegenwoordige tijd lichamelijke genezing te claimen. Ik ga het onderzoeken vanuit de grondtekst.

Een uitgebreider onderzoek kun je vinden in mijn studie: Alpha en Omega 

Ik raadpleeg de grondtekst in mijn Interlineair Scripture Analyzer over bovenstaande verzen om de woorden die te maken hebben met ‘in zijn striemen is genezing’ te onderzoeken.

Ook wil ik weten voor wie deze woorden bestemd waren en wat bedoeld wordt met de straf die de Here Jezus droeg voor ons.

Tekst

Nederlands

Hebreeuws

Betekenis

Strong's

Jes. 53: 4

ziekten (HSV) krankheden (SV)

chli·nu

ziekten-van·ons

2483

Jes. 53: 4

leed

mkabuth

pijn/pijnen

4341

Jes. 53: 5

overtredingen

m·phsho·nu

vanaf·overtredingen-van·ons

6588

Jes. 53: 5

ongerechtigheden

m·ounthi·nu

vanaf·verdorvenheden-van·ons

5771

Jes. 53: 5

de straf

Musr

disciplinering-van

4148

Jes. 53: 5

vrede

shlum·nu

welzijn-van·ons

7965

Jes. 53: 5

genezing

I.nu- Rapha

tot·ons hij komt genezing, helen, arts, repareren, grondig, heel maken

7495

Jes. 58: 8

herstel (HSV) of genezing (SV)

u·arkth·k

en herstel voor jou

724

Mal. 4: 2

genezing

u·mrpha

genezing

2483

Genezing voor de Israëlieten.

Ik zie dat het hier gaat over genezing van ziektes (krankheden). Herstel kan ook genezing inhouden maar ik denk daarbij ook aan vergeving waarbij een herstel van relatie optreedt, zoals in Jesaja 53: 4 – 6 en 58: 8.

In Jesaja 1: 1 lees ik dat Jesaja een visioen heeft en dat moet uitspreken aan Juda en Jeruzalem en in vers 4 spreekt de Jesaja tegen het zondige volk Israël wat de ‘Heilige van Israël’ heeft verworpen. Daarmee misten ze het doel wat God met hen had. 

In Jesaja 53: 6 lees ik over ‘wij’, Jesaja rekent zichzelf daar ook toe, die dwaalden als schapen. Daarmee wordt ook het volk Israël bedoeld wat de geboden van de Heere en daarmee de Heere zelf had verlaten.  

Wat zo mooi is te zien dat God ondanks alles een eenvoudige ‘Man’ heeft gegeven die de om hun overtredingen werd verwond, om hun ongerechtigheden moest worden verbrijzeld, of verpletterd, zoals de grondtekst zegt. De straf (in de grondtekst staat: disciplinering-van) die hen de vrede uiteindelijk zal brengen, was op Hem, en door Zijn striemen zal er voor het volk Israël genezing en herstel komen. In Jesaja 53: 1-5 was de beschrijving in die verzen nog toekomst. Nu is het grootste gedeelte vervuld, maar vers 5b zal nog zichtbaar werkelijkheid worden.

In Jesaja 58: 1 moet Jesaja ook tegen het volk van God spreken. Dus die ‘u’ kan ik niet zomaar op mijzelf zelf betrekken, alhoewel het verschijnsel van het doorbreken van het licht herkenbaar kan zijn. Maar de Gemeente, het Lichaam van Christus, waartoe wij/ik behoor is niet Gods volk.

In Maleachi 4: 1 en 5 gaat het over de dag van de Heere waarin de profeet Elia zal verschijnen. Ik weet dat daarmee de grote verdrukking wordt bedoeld, waarin het volk Israël zich zal bekeren, dus terug zal keren naar Jehova; Openbaring 7: 14. Ik geloof dat deze teksten van herstel en genezing van toepassing zijn op het volk Israël en het kan gaan over lichamelijk, maar zeker geestelijk herstel. 

Het Nieuwe Testament.

Mattheus 8: 17 zodat vervuld werd wat gesproken was door de profeet Jesaja toen hij zei: Hij heeft onze zwakheden op Zich genomen, en onze ziekten gedragen.

Lukas 9: 11 Toen de menigte dat merkte, volgden zij Hem. Hij ontving hen en sprak tot hen over het Koninkrijk van God; en hen die genezing nodig hadden, maakte Hij gezond.

Handelingen 4: 22, 30 22 Want de man aan wie dit teken van genezing verricht was, was ouder dan veertig jaar. 30 doordat U Uw hand uitstrekt tot genezing en er tekenen en wonderen gebeuren door de Naam van Uw heilig Kind Jezus.

1 Petrus 2: 24 Die Zelf onze zonden in Zijn lichaam gedragen heeft op het hout, opdat wij, voor de zonden dood, voor de gerechtigheid zouden leven. Door Zijn striemen bent u genezen.

Openbaring 22: 2 In het midden van haar straat en aan de ene en de andere zijde van de rivier bevond zich de Boom des levens, die twaalf vruchten voortbrengt van maand tot maand geeft Hij Zijn vrucht. En de bladeren van de boom zijn tot genezing van de heidenvolken.

Mattheus 8: 17 wordt geciteerd uit Jesaja 53: 4. 1

Petrus 2: 24 is een citaat uit Jesaja 53: 5.

In de grondtekst staat: 

Tekst

Nederlands

Grieks

Betekenis

Strong's

Matth. 8: 17

zwakheden (HSV) krankheden (SV)

astheneias

zwakheden, onstevigheid

769

Matth. 8: 17

ziekten

nosous

ziekte(n)

3554

Luk. 9: 11

genezing

therapeias

WARMEN+VANAF-heid, behandeling, genezing

2322

Hand. 4: 22

genezing

tēs iaseōs

van de gezond-making

2392

Hand. 4: 30

genezing

Eis iasin

tot-in gezond-making

2392

1 Petr. 2: 24

genezen

iathête

dat-jullie-gezond-gemaakt-zullen-worden

2390

Openb. 22: 2

genezing

eis therapeian

Tot in genezing

2322

In de grondtekst worden verschillende woorden zijn voor ‘genezing’ gebruikt. Dus moet ik goed kijken naar wat er met ons Nederlandse woord werkelijk bedoeld wordt.

Verder zie ik dat genezing niet in de latere brieven van Paulus, geschreven aan het Lichaam van Christus, voorkomt.  Dat is een bijzonder gegeven.

De Here Jezus kwam voor de zijnen; Johannes 1: 11 Hij kwam tot het Zijne, maar de Zijnen hebben Hem niet aangenomen. Dat komt overeen met alle teksten die ik hier heb genoemd. De Israëlieten behoren tot Gods volk. Zij hebben de wonderen en tekenen meegemaakt en daar hoort ook de komst van Gods Zoon bij met het wonder van de opstanding en de uitstorting van Gods kracht/geest.

Petrus 2: 24 is een citaat uit Jesaja 53: 5. Daar wordt over 'straf' geschreven. Zie hierboven. Ook hier wordt niet gesproken over een straf. De Here Jezus droeg onze/mijn zonden die een gevolg waren van de verleiding van satan, zie Deel 3A. In de overwinning over satan en de dood, zie Deel 3B zit de redding van de mensen besloten.

Petrus schreef zijn brieven aan de vreemdelingen in de verstrooiing lees ik in 1 Petrus 1: 1. Daarmee worden de Israëlieten bedoeld, zie ook punt 2 van Deel 3B.  Zo weet ik dat deze opdracht van Christus rechtstreeks te maken heeft met Zijn komst voor Israël, zoals ik lees in: Johannes 1: 11 Hij kwam tot het Zijne, maar de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.

Dat komt overeen met wat ik tot nu toe heb gevonden over genezing in de striemen van de Here Jezus voor het volk Israël.

Het Lichaam van Christus, De Gemeente.

Het lijkt er op dat ik als lid van Het Lichaam van Christus, de Gemeente geen deel heb aan deze speciale redding/genezing.

Toch heb ik in Deel 3D gezien dat ik als lid van het Lichaam van Christus in Christus verzoend ben en door het bloed verlost ben; Efeze 1 en 2. Het bloed wat vloeide bij de kruisiging van de Here Jezus heeft voor mij verlossing van zonden en weder verzoening gebracht. Ik ben losgemaakt van mijn zondige natuur die via Adam en Eva doorgegeven werd. Dat bloed heeft mij verzoend met Christus en zo met God. Dat is ook genezing.

Wat wordt er met de 'straf' bedoeld?

Daarvoor raadpleeg de grondtekst in mijn Interlineair Scripture Analyzer.

Woord

SV OT

Strong's Hebreeuws

Betekenis

SV NT

Strong's

Grieks

Betekenis

straf

10x

4148: 50x

16x 'disciplinering' en 34x 'vermaning'

8x

??

??

bestraffen

8x

3198: 59x

corrigeren, berispen, scheidsrechter en pleiten

3x

2008: 29x

vermanen

gestraft

4x

6064: 9x

beboeten

3x

5097: 2x

2849: 3x

dat-zij-gestraft-zullen-worden

dat-zij-zouden-tuchtigen

In de grondtekst in het NT kom ik 'straf alleen tegen in Hebreeën 10: 29. Van de andere 7x kan ik niet achterhalen wat er staat. De vertaling van de Statenvertaling is dus lastig te controleren. 

In Jesaja 53: 5 wordt 'straf' in de grondtekst beschreven als disciplinering-van. Ik zou kunnen zeggen dat de Here Jezus niet gestraft werd voor de zonden van de mensen, maar de discipline opbracht om in gehoorzaamheid het offer voor onze zonden te brengen. Ik meen dit te lezen in: Romeinen 5: 11, 19 11 En dit niet alleen, maar wij roemen ook in God, door onze Heere Jezus Christus, door Wie wij nu de verzoening ontvangen hebben. 19 Want zoals door de ongehoorzaamheid van de ene mens velen als zondaars aangemerkt worden, zo zullen ook door de gehoorzaamheid van de Ene velen als rechtvaardigen aangemerkt worden.

Een vermaning is niet hetzelfde als straf. Een vermaning komt voort uit liefde. Wel moesten Adam en Eva de gevolgen dragen van hun verkeerde keuzes. Dat is altijd zo. God verwent ons niet. Dat zie ik in: Genesis 3: 16 - 24 16 Tegen de vrouw zei Hij: Ik zal uw moeite in uw zwangerschap zeer groot maken; met pijn zult u kinderen baren. Naar uw man zal uw begeerte uitgaan, maar hij zal over u heersen. 17 En tegen Adam zei Hij: Omdat u geluisterd hebt naar de stem van uw vrouw en van die boom gegeten hebt waarvan Ik u gebood: U mag daarvan niet eten, is de aardbodem omwille van u vervloekt; met zwoegen zult u daarvan eten, al de dagen van uw leven; 18 dorens en distels zal hij voor u laten opkomen en u zult het gewas van het veld eten. 19 In het zweet van uw gezicht zult u brood eten, totdat u tot de aardbodem terugkeert, omdat u daaruit genomen bent; want stof bent u en u zult tot stof terugkeren. 20 En Adam gaf zijn vrouw de naam Eva, omdat zij moeder van alle levenden is. 21 En de HEERE God maakte voor Adam en voor zijn vrouw kleren van huiden en kleedde hen daarmee. 22 Toen zei de HEERE God: Zie, de mens is geworden als één van Ons, omdat hij goed en kwaad kent. Nu dan, laat hij zijn hand niet uitsteken en ook van de boom des levens nemen en eten, zodat hij eeuwig zou leven! 23 Daarom zond de HEERE God hem weg uit de hof van Eden, om de aardbodem te bewerken, waaruit hij genomen was. 24 Hij verdreef de mens, en plaatste ten oosten van de hof van Eden de cherubs met een vlammend zwaard, dat heen en weer bewoog, om de weg naar de boom des levens te bewaken.

Ik heb niet het idee dat God boos was. God betoonde genade. Hij kwam hun tegemoet door kleren van huiden te maken zodat zij niet meer naakt waren. Ook heeft Hij de mens beschermt voor de gevolgen van het eten van de boom des levens. Want als zij gewoon door zouden eten van die boom zouden zij verder moeten leven in de staat van het kennen van goed en kwaad, van blijven leven in de toestand van deze zonde, het gemiste doel,  en niet sterven lees ik in Genesis 3: 22. Nu zouden zij sterven, eerst geestelijk doordat zij hun heerlijke omgang met God kwijt raakten en daarna fysiek zoals God gezegd had in: Genesis 2: 17 maar van de boom van de kennis van goed en kwaad, daarvan mag u niet eten, want op de dag dat u daarvan eet, zult u zeker sterven.

Er was gebeurd hetgeen ik lees in: Jakobus 1: 15 Daarna, wanneer de begeerte bevrucht is, baart ze zonde, en wanneer de zonde volgroeid is, baart ze de dood.

Maar daar is het niet bij gebleven. God had in Genesis 3: 15 aangekondigd dat er een vrouw zou komen en zij zou zorgen voor Nageslacht De Here Jezus Messias, Redder zou geboren worden. Hij zou lijden en sterven, maar ook opgewekt worden. Hij zou de dood, die intrad in Genesis, overwinnen. Daarmee heeft de dood niet het laatste woord

13. Verzoening door voldoening?

Hierover heb ik begin dit jaar (2020 in onze samenkomsten) een studie gehad. Maar ik ben nog steeds bezig om te doorgronden hoe het precies zit. Kort door de bocht heb ik altijd gezegd dat Christus voor mijn/onze zonden moest sterven, dat Hij de straf op Zich genomen die ik had verdiend. Daarmee zei ik dat God de zonde moest straffen IN Christus zodat Hij kon vergeven, zoals ik lees op de site van Jaap Fijnvandraat. Christus heeft de straf voor onze zonden gedragen en onze zondige natuur is in Hem geoordeeld. Fantastisch dat te mogen weten!! 

Datzelfde lees ik ook op het blog van "alphayouth".  Dat heet dus 'verzoening door voldoening' een term waar ik tot voor kort nog nooit had gehoord.

'Verzoening door voldoening' herbergt de vraag in zich of God alleen kan vergeven door te straffen. Dat zou dan de voldoening geven.

In deze studie behandel ik het waarom van het sterven van de Here Jezus aan het kruis uitgebreid en ik heb gezien dat er veel reden zijn waarom de Here Jezus die lijdensweg moest gaan. Het heeft alles te maken met de strijd in de hemelse gewesten waar satan bezig is de boel te verzieken. Satan en de dood moesten overwonnen worden en dat waren en zijn belangrijke oorzaken van het sterven van Christus. Daarover schrijf ik in Deel 3A en Deel 3B.

Die overwinning heeft niets met straffen te maken. God en Christus hebben samen besloten om Satan te vernietigen nadat hij de krachtmeting met God is begonnen: Johannes 6: 38 Want Ik ben uit de hemel neergedaald, niet opdat Ik Mijn wil zou doen, maar de wil van Hem Die Mij gezonden heeft.

Die overwinning heeft alles met liefde te maken. Liefde voor mensen die niet uit zichzelf onder de macht van satan uit kunnen komen.

Bovendien zag ik in punt 12 'In zijn striemen is genezing' dat het woordje 'straf' niet in de Hebreeuwse grondtekst voorkomt en slecht 1x in de Griekse grondtekst; in Hebreeën 10: 29.

Wat zeggen uitleggers over verzoening door voldoening? Op de site “Goed bericht” lees ik:

Is het kruis een genoegdoening voor God?

Het idee is niet dat God zijn Zoon op Golgotha bestrafte voor de zonden van de mensen of dat Jezus aan het kruis Gods toorn droeg als een genoegdoening. Dat is een theologisch idee met weliswaar oude papieren maar in de Schrift vinden we dat niet terug. Mensen doodden Gods Zoon. Dat was de ultieme zonde. Maar God maakte deze slachting tot een offer door zijn Zoon op te wekken en zó Leven en verzoening te realiseren voor een stervende en vijandige wereld. Dat is de liefelijke reuk die opsteeg toen de Zoon het graf definitief leeg achterliet.

Reinier Sonneveld zegt het zo: "Het gaat me dus om een bepaalde uitleg van die frase: ‘Jezus die is gestorven voor onze zonden’. Die frase geloof ik, maar die specifieke uitleg niet meer, en die wordt vaak ‘verzoening door voldoening’ genoemd: God kan zich met ons verzoenen omdat Jezus onze schuld heeft voldaan. Verzoening door voldoening’ is dan ook slechts een van de tientallen modellen die in de kerk worden aangehangen om de frase ‘Jezus is gestorven voor mijn zonden’ uit te leggen. Het model is vrij jong, pas in de 11e eeuw werd het voor het eerst beschreven. En ik ken geen enkele Bijbeltekst waarin ‘Verzoening door voldoening’ wel staat, ook niet in Johannes 3: 16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. Hier staat van alles, maar niet dat Jezus met zijn dood onze schuld aan God betaalde of onze straf droeg."

Op de site "Jezus in ons" lees ik een discussie over 'verzoening door voldoening'. Ook dit helpt mee om te begrijpen waar het omgaat. Een fragment uit die discussie van Ton de Ruiter en Van Heusden.

"De Ruiter stelt dat de leer van verzoening op grond van Jezus’ plaatsvervangend ‘straflijden’ niet in de Bijbel staat. De Ruiter: ,,God koelde zijn woede niet op Jezus. Jezus bewees op Golgota – maar ook al tijdens zijn hele leven – dat Hij trouw was aan God en waarachtig mens kon zijn. Daarmee verwierf Hij het Koningschap. Nu stelt Hij na Pinksteren zijn liefde en trouw van Golgota beschikbaar aan ons. Dat betekent een ongekende impuls voor vernieuwing van mensenlevens. Dáár gaat het God om: vernieuwing en heiliging, van binnenuit. Jezus stierf niet om de schuld te vereffenen of de straf te dragen. God vergeeft altijd als mensen berouw hebben. Dáár heeft Hij geen offer voor nodig! De Ruiter: ,,Mijn punt is: waarom moet de eer van God door strafbetaling worden gered? Want dat is de gedachte achter de plaatsvervanging. Maar het is juist Gods heerlijkheid dat Hij vergeeft zonder dat daarvoor betaald moet worden! Ik durf zelfs te stellen dat vergeven helemaal niet moeilijk is voor God. Voor Hem is het geen punt! Wat Hem wel moeite kost, is mensen uit hun zondige gewoontes trekken. Want mensen houden daar van nature graag aan vast. De Ruiter: ,,Het gaat erom dat Jezus vrijwillig het mens-zijn op zich nam en als mens gehoorzaamheid moest leren. Dat kostte Hem alles. Hij verdroeg dood en onrecht als beproeving en bleef trouw. Maar God had Jezus’ dood niet nodig om zijn toorn te kunnen stillen.’’

De Here Jezus droeg dus niet een straf die wij verdient hadden. Wat Hij wel deed was die weg van lijden gaan naar de wil van God Zijn Vader. Hij was gehoorzaam.

Galaten 1: 4 Die Zichzelf gegeven heeft voor onze zonden, opdat Hij ons zou ontrukken aan de tegenwoordige slechte wereld, overeenkomstig de wil van onze God en Vader.

Hebreeën 5: 8, 9 8 Hoewel Hij de Zoon was, heeft Hij toch gehoorzaamheid geleerd uit wat Hij heeft geleden. 9 En toen Hij volmaakt was geworden, is Hij voor allen die Hem gehoorzamen, een oorzaak van eeuwige zaligheid geworden.

Filippenzen 2: 5 - 9 5 Laat daarom die gezindheid in u zijn die ook in Christus Jezus was, 6 Die, hoewel Hij in de gestalte van God was, het niet als roof beschouwd heeft aan God gelijk te zijn, 7 maar Zichzelf ontledigd heeft door de gestalte van een slaaf aan te nemen en aan de mensen gelijk te worden. 8 En in gedaante als een mens bevonden, heeft Hij Zichzelf vernederd en is gehoorzaam geworden, tot de dood, ja, tot de kruisdood. 9 Daarom heeft God Hem ook bovenmate verhoogd en heeft Hem een Naam geschonken boven alle naam,

14. Wat zegt de Here Jezus zelf over zijn lijden, sterven en opstanding?

Mattheus 16: 21 Van toen aan begon Jezus Zijn discipelen te laten zien dat Hij naar Jeruzalem moest gaan en veel zou moeten lijden van de kant van de oudsten en de overpriesters en de schriftgeleerden, en dat Hij gedood zou worden en op de derde dag zou worden opgewekt.

Mattheus 26: 31 Toen zei Jezus tegen hen: U zult in deze nacht allen aanstoot aan Mij nemen, want er is geschreven: Ik zal de Herder slaan en de schapen van de kudde zullen uiteengedreven worden.

Markus 8: 31 En Hij begon hun te onderwijzen dat de Zoon des mensen veel moest lijden en verworpen worden door de oudsten en overpriesters en schriftgeleerden en gedood worden en na drie dagen opstaan.

Markus 14: 27 En Jezus zei tegen hen: U zult in deze nacht allen aanstoot aan Mij nemen, want er is geschreven: Ik zal de Herder slaan en de schapen zullen uiteengedreven worden.

Lukas 9: 22 Hij zei: De Zoon des mensen moet veel lijden en verworpen worden door de oudsten, overpriesters en schriftgeleerden, en Hij moet gedood en op de derde dag opgewekt worden.

Lukas 17: 25 Eerst moet Hij echter veel lijden en verworpen worden door dit mensengeslacht.

Lukas 24: 15, 26, 44 – 46 15 En het gebeurde, terwijl zij (Emmaüsgangers) met elkaar spraken en van gedachten wisselden, dat Jezus Zelf bij hen kwam en met hen meeliep. 26 Moest de Christus dit niet lijden en zo in Zijn heerlijkheid ingaan? 44 En Hij zei tegen hen: Dit zijn de woorden die Ik tot u sprak toen Ik nog bij u was, dat alles vervuld moest worden wat over Mij geschreven staat in de Wet van Mozes en in de Profeten en in de Psalmen. 45 Toen opende Hij hun verstand zodat zij de Schriften begrepen. 46 En Hij zei tegen hen: Zo staat er geschreven en zo moest de Christus lijden en uit de doden opstaan op de derde dag.

Johannes 18: 32 Dat gebeurde opdat het woord vervuld zou worden dat Jezus gesproken had, toen Hij aanduidde wat voor dood Hij zou sterven.

15. Teksten uit het Oude Testament over het lijden, sterven en opstanding van de Messias?

Genesis 3: 15 En Ik zal vijandschap teweegbrengen tussen u en de vrouw, en tussen uw nageslacht en haar Nageslacht; Dat zal u de kop vermorzelen, en u zult Het de hiel vermorzelen.

Jesaja 9: 5 Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij rust op Zijn schouder. En men noemt Zijn Naam Wonderlijk, Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst.

Daniël 9: 25, 26 25 U moet weten en begrijpen: vanaf de tijd dat het woord uitgaat om te laten terugkeren en om Jeruzalem te herbouwen tot op Messias, de Vorst, verstrijken er zeven weken en tweeënzestig weken. Plein en gracht zullen opnieuw gebouwd worden, maar wel in benauwde tijden. 26 Na de tweeënzestig weken zal Messias uitgeroeid worden, maar het zal niet voor Hemzelf zijn. Een volk van een vorst, een volk dat komen zal, zal de stad en het heiligdom te gronde richten. Het einde ervan zal zijn in de overstromende vloed en tot het einde toe zal er oorlog zijn, verwoestingen waartoe vast besloten is.

Zacharia 13: 7 Zwaard, ontwaak tegen Mijn Herder en tegen de Man Die Mijn Metgezel is, spreekt de HEERE van de legermachten. Sla die Herder en de schapen zullen overal verspreid worden. Maar Ik zal Mijn hand tot de kleinen wenden. 

Terug naar: Deel 1, Deel 2, Deel 3A, Deel 3B, Deel 3C  en Deel 3D.

 

Geen opmerkingen: