Welkom op mijn blog.

Welkom op mijn blog. In 2014 ben ik begonnen met bloggen. Het maken van Bijbelstudies is voor mij belangrijk. Alleen horen en lezen beklijft niet. Het begrijpen gaat het beste door in het onderwerp te duiken en het op te schrijven. Ik besloot om het bestudeerde niet voor mezelf te houden maar te delen. De studies staan allemaal rechts op dit blog. Ze gaan over Bijbelse onderwerpen die mij aanspreken.

Verder probeer ik elke maand een blog te plaatsen. Zo'n stukje schrijf ik in eerste instantie voor het blad van de kerkelijke gemeenschap waar ik neer toe ga. Als het daar is verschenen deel ik het hier. Zo vang ik twee vliegen in één klap. De onderwerpen zijn uit Gods Woord, tijdschriften of gaan over persoonlijke gebeurtenissen en ervaringen. Ik nodig je uit om rond te snuffelen in mijn studies en je voordeel er mee te doen. Je mag ze gerust kopiëren of delen maar dan wel graag met vermelding van de bron. Succes met studeren. Het staat je vrij om te reageren.


zaterdag 24 oktober 2020

AFHAKERS

Afhakers.

Wat mij getroffen heeft was een artikel uit Visie 49: “Als je niet meer kunt geloven”. Zo zou de tekst “1 Korinthe 10: 13 Meer dan een menselijke verzoeking is u niet overkomen. En God is getrouw: Hij zal niet toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal met de verzoeking ook de uitkomst geven om die te kunnen doorstaan” voor een crisis kunnen zorgen. Mensen vragen zich af of Gods belofte niet klopt of dat het aan hen ligt dat ze zich ten onder voelen gaan. Ex gelovigen vertellen veel last van schuldgevoelens te hebben gehad. In de grondtekst staat overigens beproeving, geen verzoeking. Daar zit een verschil in.

Bovendien meen ik dat 1 Korinthe 10 rechtstreeks geschreven is tot de Joden. Paulus heeft het in vers 1 over onze vaderen en broeders. Op moment van schrijven verwachtte Paulus de spoedige terugkeer van Christus en daaraan voorafgaand de grote verdrukking met zijn beproevingen voor de gelovigen. God zou en zal hun daar veilig doorheen helpen. Voor ons/mij geloof ik dat wij niet zomaar aanspraak kunnen maken op lichamelijke bescherming tegen ongemakken. Voor mij geld om de dingen te zoeken die boven zijn; Kolossenzen 3: 1.

Zelf was ik ook bijna een afhaker omdat ik tegenstrijdigheden in de Bijbel tegen kwam. Bovendien begreep ik meerdere keren de uitleg van teksten niet. Het leek allemaal niet meer te kloppen. Nu weet ik dat als de Bijbel (ultra) dispensationeel  wordt uitgelegd er verwarring en mogelijk afhaken kan worden voorkomen.

Op de site “Lazarus” lees ik dat de ondervraagde mensen moeite met dogma’s en tradities binnen de kerk hebben. Dus de vraag is wat mensen los willen laten, God en Christus of het kerkelijk systeem! Ik ken mensen die niet meer naar een kerk gaan, maar zeker nog in de basis geloven. Daarnaast kregen de ondervraagde mensen geen (goede) antwoorden op levensvragen en stak er vaak angst de kop op als ze hun vragen stelden. Onzekerheid moest zo snel mogelijk verdwijnen en daarom werd er met Bijbelteksten gesmeten. Ook dit ken ik uit de praktijk en het is geen goede houding, luisteren is beter.

Buiten dat vraag ik mij af wat deze mensen met hun vragen willen. Verlangen vragen niet een reactie? En wat is een goed antwoord? Vaak ligt het ingewikkelder. Het antwoord kan nogal eens dwingend zijn. Luisteren en goede wedervragen stellen is beter.

Hier een blog over een vrouw die beschrijft hoe het haar vergaan is in de evangelische wereld. Ze schrijft: “dingen als een ‘relatie’ met God hebben, God die ‘knipogen’ geeft, persoonlijk met jou een plan heeft, gedachtes als ‘verzoening door voldoening’ zijn helemaal niet zo bijbels als altijd werd aangenomen. En toen ik ook dat laatste stukje losliet, voelde ik een opluchting en bevrijding. Ik kijk met bevreemding naar de evangelische wereld, waar bij velen nog steeds een enorme kort door de bocht indeling is.” Dit vind ik heel herkenbaar.

Ook jongeren haken af. Het Bijbelse toekomstbeeld schijnt niet belangrijk te zijn. Ze zijn op het hier en nu gericht. Dat hoort, volgens mij, bij die leeftijd. Je ziet het ook als ze nog naar school gaan. Wie dan leeft, wie dan zorgt. Wat deze site ook aan geeft is dat het niet helpt als de kerk zich moderniseert. De kerk kan gewoon blijven doen wat ze al eeuwenlang doet: een verbinding leggen tussen Gods wereld en onze wereld.

In de Visie staat dat jongeren vinden dat het geloof niet echt verschil maakt in het leven van hun ouders en dat er geen positieve rolmodellen in de kerk zijn. Ook staat er: “Het kan ze niet schelen hoeveel je weet, als ze niet weten hoeveel je om ze geeft.” Dit komt hard aan en ik voel mij er persoonlijk door aangesproken.

Ook dit artikel van Dirk van Genderen gaat over afhakers.

Er was een periode in mijn leven dat ik te maken kreeg met een kerkstrijd. Ik liet me er helemaal door inpakken. Dit heeft ernstige gevolgen gehad voor mijn huwelijk en mijn kinderen die tegen de pubertijd aan liepen. Achteraf moest en moet ik erkennen dat het geen strijd ten behoeve van God was, maar een menselijke strijd, o zo vroom. Ons huwelijk is niet gestrand, maar het scheelde niet veel. Mijn advies is om nooit en te nimmer je mee te laten slepen in wat voor kerkelijk probleem ook. Blijf nuchter en laat je gezin op de eerste plaats staan. Ik geloof dat ook God en Christus daarin die plek delen.

Op de site creatov vind ik nog een aantal redenen waarom mensen de kerk verlaten.

1. De vreselijke en valse manieren waarop christenen elkaar persoonlijk en online behandelen.

2. De ingeblikte, oppervlakkige antwoorden op de moeilijke vragen.

3. God voldeed niet aan hun verwachtingen.

4. Domheid en onwetendheid van vele christenen.

5. Niet kunnen voldoen aan alle wetten en regels.

6. Ze hebben de wereld liever dan Christus.

7. De zorgen van het leven verstikte hun (geestelijke) leven.

Punt 1, 2 en 4 zijn scherp. Ik trek dit mij zeker aan alhoewel ik uit eigen ervaring weet dat ik eerst in mijn eigen hart moet kijken.

Wat op valt is dat men stuk kan lopen over menselijke gedachten en uitleg van Wie God is. Daar kan ik, als nog steeds gelovige, begrip voor opbrengen. Wat hebben we er een zooitje van gemaakt. Toch geloof ik in God. Ja, in het Oude testament en in de evangeliën was God een strenge God. De grondtekst heeft het over een gedisciplineerde God die terecht wees en wijst, zie onder anderen Openbaring 3: 19 en Spreuken 19: 18 Breng uw zoon gehoorzaamheid bij wanneer er nog hoop is, maar laat het niet in u opkomen1 hem te doden. Openbaring 3: 19 Ieder die Ik liefheb, wijs Ik terecht en bestraf Ik. Wees dan ijverig en bekeer u.

Discipline en terecht wijzen zijn uitingen van liefde. Ik zie een liefdevolle God, die wil dat ik leef, die mij eigen verantwoordelijkheid heeft gegeven, die niet komt met een speciaal persoonlijk plan waar ik niet onderuit kan komen en die mij niet afrekent op op mijn fouten. Het is zo belangrijk dat ik de Bijbel met onderscheid lees. Over welke groep mensen gaat het, in welke tijd is dit geschreven en welke wetten en geboden hoorden daarbij. Dat is een studie waard en kan veel zicht geven op de wereld van nu. Die God mag ik kennen in Christus. Die God ziet alle mensen en is IN Christus naar deze wereld gekomen, of je nu een ‘afhaker’ bent of niet.

Ik heb naar dit filmpje gekeken. Het doet me wat, al die zoekende mensen maar ik geloof dat het zonder de basis ‘Christus’ niet kan. 

  

Ronald Lammers schreef op Facebook op 28-9-2020 om 5:24 de volgende mooie woorden:  

Zoeken: Mensen vinden van alles over God, maar ze zoeken Hem niet. God vindt van alles over mensen en zoekt tot Hij ze gevonden heeft. Zodra de mens God echt zoekt om Hem te vinden, ontdekt de mens dat hij gezocht werd door God om door Hem gevonden te worden. Wie zoekt zal vinden.”

 

2 opmerkingen:

shayndel zei

Sorry to hear about many people `dropouts`.
It takes a commitment to really do the search, and I pray many will return to Him. Blessings and Shalom! PS I came to visit through Aritha`s blog! Have a nice day!

Rinske zei

Thank you for your response and nice that you came by through Aritha. Yes, it would be nice if dropouts would return. But it is also important that they do not lose Christ. That is also my prayer.