Welkom op mijn blog.

Welkom op mijn blog. In 2014 ben ik begonnen met bloggen. Het maken van Bijbelstudies is voor mij belangrijk. Alleen horen en lezen beklijft niet. Het begrijpen gaat het beste door in het onderwerp te duiken en het op te schrijven. Ik besloot om het bestudeerde niet voor mezelf te houden maar te delen. De studies staan allemaal rechts op dit blog. Ze gaan over Bijbelse onderwerpen die mij aanspreken.

Verder probeer ik elke maand een blog te plaatsen. Zo'n stukje schrijf ik in eerste instantie voor het blad van de kerkelijke gemeenschap waar ik neer toe ga. Als het daar is verschenen deel ik het hier. Zo vang ik twee vliegen in één klap. De onderwerpen zijn uit Gods Woord, tijdschriften of gaan over persoonlijke gebeurtenissen en ervaringen. Ik nodig je uit om rond te snuffelen in mijn studies en je voordeel er mee te doen. Je mag ze gerust kopiëren of delen maar dan wel graag met vermelding van de bron. Succes met studeren. Het staat je vrij om te reageren.


dinsdag 9 maart 2021

Alpha en Omega: Deel 8, 9, 10.

 Alpha en Omega. Deel 8, 9 en 10.

Deel 4 is een vervolg van Deel 1, Deel 2, Deel 3A, Deel 3B, Deel 3C, Deel 3D, Deel 3E, Deel 4/5 en Deel 6/7.

Inleiding.

Op deze link is een uitnodiging te lezen om mee te doen met een Alpha cursus in de buurt.
De Alpha cursussen zijn op dit moment online te volgen

In 2019 heb ik een studie gemaakt over dit onderwerp. Dit omdat ik een individualist ben. Deze studie is dan ook voor mensen die meer willen weten over 'geloven' maar geen groepsmensen zijn.  

Ooit kreeg ik een tip van een medeblogster om de “Alpha en Omega” studie die ik gemaakt heb op mijn blogs te zetten. Dat lijkt mij nu het juiste moment om te doen. Als ik een gedeelte af heb pas ik dit ook aan in de oorspronkelijke studie. 

Op Wikipedia heb ik de vragen gevonden die behandeld worden tijdens de Alpha cursussen. 

1.   Christelijk geloof: saai, onwaar en achterhaald? (inleiding) 
2.   Wie is Jezus?
3A. 3B. 3C. 3D. 3E. Waarom is Jezus gestorven aan het kruis?  
4. Hoe kan ik zeker zijn van mijn geloof?  
5. De bijbel lezen: waarom en hoe? 
6. Bidden: waarom en hoe?  
7. Hoe leidt God ons? 
8. Wie is de Heilige Geest? 
9. Wat doet de Heilige Geest?  
10. Hoe kan ik vervuld worden met de Heilige Geest?  
11. Hoe maak ik het beste van mijn leven? 
12. Hoe kan ik me verdedigen tegen het kwaad?  
13. Waarom en hoe zou ik het anderen vertellen? 
14. Geneest God vandaag de dag nog?  
15. Hoe zit het met de kerk?
 
Ik wil deze vragen langs gaan en beantwoorden met de Bijbelkennis die ik nu heb. Ik werk met de Herziene Staten Vertaling. Ook raadpleeg ik regelmatig de grondtekst en gebruik ik de online Statenvertaling.  

De eerste zeven punten heb ik behandeld. In dit blog onderzoek ik de punten:

8. Wie is de Heilige Geest? 
9. Wat doet de Heilige Geest?  
10. Hoe kan ik vervuld worden met de Heilige Geest? 

--------------------------------------------------------------------------------------------

 8. Wie is de Heilige Geest?

Efeze 1: 13 In Hem bent ook u, nadat u het Woord van de waarheid, namelijk het Evangelie van uw zaligheid, gehoord hebt; in Hem bent u ook, toen u tot geloof kwam, verzegeld met de Heilige Geest van de belofte,

Wat zegt de Bijbel over de Heilige Geest. Heilige is in de grondtekst 'hagios'.
Geest is in de grondtekst 'pneuma'. Het betekent: lucht, adem, blazen, engel of demon, goddelijk, de geest van Christus, de Heilige Geest. Het is belangrijk om uit het verband en de context van de teksten te ontdekken om welke vorm van 'geest' het gaat, zoals in Efeze 1: 13 waar het 'geest' in de grondtekst omschreven wordt door 'BLAZEN-resultaat, windstoot, geest'. Het gaat daar om kracht.

Zo wordt het ook beschreven in: Handelingen 1: 8 maar u zult de kracht van de Heilige Geest ontvangen, Die over u komen zal; en u zult Mijn getuigen zijn, zowel in Jeruzalem als in heel Judea en Samaria en tot aan het uiterste van de aarde.

In dit vers, en ook bijvoorbeeld in Handelingen 2: 4, zie ik dat hetgeen ik ontvang 'kracht' van de Heilige Geest is. Ik ontvang niet de Heilige Geest als persoon. Heel vaak wordt dit wel geleerd.

In Genesis 1: 2 wordt voor het eerst gesproken over de Geest. Het is Gods Geest, God is heilig dus Zijn Geest is ook Heilig. Ik ben geneigd om te zeggen dat elke keer waar de Heilige Geest genoemd wordt het gaat om Gods Geest of eigenlijk om God Zelf: Genesis 1: 2 De aarde nu was woest en leeg, en duisternis lag over de watervloed; en de Geest van God zweefde boven het water.

Dit roept bij mij de vraag op of Iets wat Geest is een persoon kan zijn. In ieder geval kwam God IN Christus naar deze wereld en alleen zo kon Hij aanschouwd worden. De Here Jezus noemde God 'Zijn Vader': Johannes 10: 30 Ik en de Vader zijn één.

Ik geloof dat de Heilige Geest nooit los gezien kan worden van God zoals dus in Genesis 1: 2, maar ook in: Johannes 4: 24a God is Geest. 1 Johannes: 1 Geliefden, geloof niet elke geest, maar beproef de geesten of zij uit God zijn; want er zijn veel valse profeten in de wereld uitgegaan.

De Heilige Geest is verbonden met God, maar ook met de Here Jezus zoals in: Johannes 16: 13 - 15 13 Maar wanneer Die komt, de Geest van de waarheid, zal Hij u de weg wijzen in heel de waarheid, want Hij zal niet vanuit Zichzelf spreken, maar wat Hij gehoord zal hebben, zal Hij spreken, en de toekomstige dingen zal Hij u verkondigen. 14 Die zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het Mijne nemen en het u verkondigen. 15 Alles wat de Vader heeft, is het Mijne; daarom heb Ik gezegd dat Hij het uit het Mijne zal nemen en het u zal verkondigen

Dit vers is voor mij altijd duidelijk geweest. De Heilige Geest spreekt niet van uit zichzelf. Hij heeft alles gehoord van Christus; Johannes 16: 13. Hij zal Christus verheerlijken, dus niet zichzelf. Vanuit God en Christus heeft Gods Geest de toekomstige dingen verkondigd aan de apostelen, die het opgeschreven hebben zodat ik het alsnog kan lezen en het in mijn hart kan settelen. Ik ga ervan uit dat "de Geest van de waarheid" zijn boodschap van God of Christus heeft ontvangen. In wezen is het God Zelf die de woorden geeft. En wij ontvangen die boodschap doordat we Gods Woord hebben gelezen en aanvaard hebben.

9. Wat doet de Heilige Geest?

In het artikel op de site "gotquestions" lees ik wat De Heilige Geest van God allemaal doet. Dit is geel gekleurd. Ik ga de punten langs en geef een reactie. 

A. De Heilige Geest is een persoon. Hij heeft de kenmerken van een persoonlijkheid, handelt zoals personen doen en heeft persoonlijke betrekkingen. De persoonlijkheid van de Heilige Geest wordt zonder twijfel in de Bijbel getoond."

Ik geloof dat de Heilige Geest verbonden is met God (God is Geest) en Christus zoals ik hierboven heb uitgelegd. Christus en de Vader zijn één. Christus is het beeld van God: Kolossenzen 1: 15 Hij is het Beeld van de onzichtbare God, de Eerstgeborene van heel de schepping.

Ik zie het zo dat de Geest, van nature onzichtbaar IN God, IN Christus en mensen een persoon wordt. Op de site "gotquestions" lees ik aan het einde ongeveer hetzelfde als wat ik denk: "De Heilige Geest is verbonden met de apostelen (Handelingen 15:28) en met elke Persoon van de Drie-eenheid (Johannes 16:14; Matteüs 28:19; 2 Korintiërs 13:13)"

Handelingen 15: 28 Want het heeft de Heilige Geest en ons goed gedacht u verder geen last op te leggen dan deze noodzakelijke dingen:

Johannes 16: 14 Die zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het Mijne nemen en het u verkondigen.

Beetje vreemde conclusie dat de Heilige Geest verbonden is met zichzelf. Maar dat komt vermoedelijk door onderstaande teksten, waar het gaat over wat men de 'drie-eenheid' noemt.

Mattheus 28: 19 Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen.

2 Korinthe 13: 13 De genade van de Heere Jezus Christus, de liefde van God en de gemeenschap van de Heilige Geest zij met u allen. Amen.

De 'drie-eenheid' is een term die niet in de Bijbel voorkomt. God is Geest (Johannes 4: 24a) en IN Zoon naar deze aarde gekomen. De Here Jezus noemde God 'Zijn Vader'. In die zin bestaat God uit drie hoedanigheden, die uiteindelijk weer samenvallen in: 1 Korinthe 15: 27, 28 27 Immers, alle dingen heeft Hij aan Zijn voeten onderworpen. Wanneer Hij echter zegt dat aan Hem alle dingen onderworpen zijn, is het duidelijk dat Hij Die Zelf alles aan Hem onderworpen heeft, hiervan is uitgezonderd. 28 En wanneer alle dingen aan Hem onderworpen zijn, dan zal ook de Zoon Zelf Zich onderwerpen aan Hem Die alle dingen aan Hem onderworpen heeft, opdat God alles in allen zal zijn.

God heeft Zijn Geest, kracht of wind in ons geblazen. Alleen IN Christus hebben de mensen vroeger God kunnen zien. Voor ons geld dat wij geloven dat Christus geleefd heeft, gestorven en opgestaan is en nu aan de rechterhand van God zit. Alle drie zijn zij nu onzichtbaar: Hebreeën 1: 13 En tegen wie van de engelen heeft Hij ooit gezegd: Zit aan Mijn rechterhand, totdat Ik Uw vijanden neergelegd heb als een voetbank voor Uw voeten?

B. Hij heeft inzicht (1 Korintiërs 2:10-11). 1 Korinthe 2: 10 - 12 10 Aan ons echter heeft God het geopenbaard door Zijn Geest. De Geest immers onderzoekt alle dingen, zelfs de diepten van God. 11 Want wie van de mensen kent de dingen van de mens dan de geest van de mens, die in hem is? Zo kent ook niemand de dingen van God dan de Geest van God. 12 En wij hebben niet ontvangen de geest van de wereld, maar de Geest Die uit God is, opdat wij zouden weten de dingen die ons door God genadig geschonken zijn.

Het is begrijpelijk dat Gods Geest, want God is Geest, de dingen van God kent. En het is de Geest van God die mij mezelf doet leren kennen. Mijn geest en Gods Geest werken samen als een natuurlijk proces. Zo lees ik ook: Handelingen 10: 19, 20 19 Terwijl Petrus nog over dat visioen nadacht, zei de Geest tegen hem: Zie, drie mannen zoeken u; 20 sta daarom op, ga naar beneden en reis met hen mee. Twijfel niet, want Ik heb hen gestuurd.

C. Hij bemiddelt tussen personen (Romeinen 8:26). Romeinen 8: 26 En evenzo komt ook de Geest onze zwakheden te hulp, want wij weten niet wat wij bidden zullen zoals het behoort. De Geest Zelf echter pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen.

"Gotquestions" ziet een bemiddeling tussen personen. Ik begrijp niet hoe ze dat zien in deze tekst. Ik zie er een persoonlijk werking van Gods Geest in mensen in. Die 'ons' en 'wij' in de tekst zijn de gelovigen van dat moment. Ik zie het als een persoonlijke tekst. Zie ook punt D.

Ik vergelijk Romeinen 8: 26 met het gebed van de Here Jezus, wat gedurende de eeuwen van toepassing is en zal zijn: Johannes 17: 9, 11b, 15, 20 9 Ik bid voor hen. Ik bid niet voor de wereld, maar voor hen die U Mij gegeven hebt, want zij zijn van U. 11b Heilige Vader, bewaar hen die U Mij gegeven hebt in Uw Naam, opdat zij één zullen zijn zoals Wij. 15 Ik bid niet dat U hen uit de wereld wegneemt, maar dat U hen bewaart voor de boze. 17 Heilig hen door Uw waarheid; Uw woord is de waarheid. 18 Zoals U Mij in de wereld gezonden hebt, heb ook Ik hen in de wereld gezonden. 19 En Ik heilig Mijzelf voor hen, opdat ook zij geheiligd zijn in de waarheid. 20 En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor hen die door hun woord in Mij zullen geloven, 21 opdat zij allen één zullen zijn, zoals U, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons één zullen zijn, opdat de wereld zal geloven dat U Mij gezonden hebt.

Het zou zomaar kunnen dat Christus nog steeds voor ons pleit. Hij is de Grote Hogepriester, met name voor het volk Israël in: Hebreeën 3: 1 / 4: 14 - 16 / 9: 11 / 10: 12.

Romeinen 8: 26b heb ik zo uit horen leggen dat de Heilige Geest verder bidt door gelovigen heen, wanneer zij niet meer weten wat ze zullen bidden. Men leerde dat dit het bidden in tongen is. Maar dat is niet wat er staat. Over het spreken in tongen, naar aanleiding van de geestesdoop, vind je een uitgebreide uitleg in mijn studie: "De doop met heilige geest"

D. Hij weet dingen, hetgeen een intelligentie vereist (Romeinen 8:27). Hij kan belogen worden (Handelingen 5:3).

Romeinen 8: 27 En Hij Die de harten doorzoekt, weet wat het denken van de Geest is, omdat Hij naar de wil van God voor de heiligen pleit.

Tijdens Handelingen, de periode waarin de Romeinen brief geschreven is, kon Petrus weten, door Gods geest, dat Ananias en Safira gelogen hadden, met alle gevolgen van dien, zie Handelingen 5.Voor ons is voorzichtigheid geboden om andere mensen te vermanen. Wij leven nu niet meer in die tijd. Hoe dat zit leg ik uit in mijn studie: Leven wij in de tijd van Handelingen”:

Ook Romeinen 9: 27 pas ik persoonlijk toe. Ik ben voorzichtig met boodschappen die de Heilige Geest aan iemand geeft, voor een ander. Mijn ervaring (in een pinkstergemeente) is dat er behoorlijk op los werd geprofeteerd. De Geest is altijd ondergeschikt aan het verstand en moet ook getoetst worden; 1 Korinthe 14: 29, 32 29 En laten twee of drie profeten spreken, en laten de anderen het beoordelen. 32 En de geesten van de profeten zijn aan de profeten zelf onderworpen.

Toen ik 'tot geloof' kwam en ik mij bewust werd van mijn jaloezie is dat verdwenen. Gods Geest liet mij speciaal Zijn liefde voor mij zien. Waarom zou ik nog jaloers zijn! Hier sluit het Romeinen 8: 27 mooi bij aan.

E. Hij heeft een wil (1 Korintiërs 12:11). Hier doet de site voorkomen dat de Heilige Geest, in vers 11, afzonderlijk dingen wil. Zou ik vers 6 daar niet bij lezen dan lijkt dit inderdaad zo. Maar ook hier gaat de wil samen met God die alles in allen werkt door Zijn Geest lees ik in: 1 Korinthe 12: 6, 11 6 Er is verscheidenheid van werkingen, maar het is dezelfde God, Die alles in allen werkt. 11 Al deze dingen echter werkt één en dezelfde Geest, Die aan ieder afzonderlijk uitdeelt zoals Hij wil.

Over Gods wil lees ik op de site "Het levende ware woord":

"Er is onderscheid tussen Gods wensen en bepalen. In de theologie worden Gods wensen en bepalen vaak op één hoop gegooid. In het Grieks kennen wij verschillende termen:

1. Thelema (2307+2309) = willen in de zin van wensen. Gaat vooraf aan boulema > Lezen: Rom. 7:19 + 1 Tim. 2:4.

2. Boulema (1013+1014) = willen in de zin van besluiten > Lezen: Hand. 25:22 + Rom. 9:19.

3. Prothesis (4286+4388) = het plan/voorstel dat uit Gods thelema voortkomt > Lezen: Rom. 1:13 + Heb. 9:2 (toonbroden) + Efe. 1:9+11."

In 1 Korinthe 12: 11 staat in de grondtekst 'bouletai', wat betekent: hij besluit.

Het is dus Gods besluit dat Hij aan ieder afzonderlijk uitdeelt zoals Hij wil. Dat zie ik ook terug in Zijn Woord. God heeft de apostelen gaven gegeven overeenkomstig met de bediening die zij hadden ten opzichte van Israël of de volkeren. Dat heb ik te respecteren: Galaten 2: 7 Maar integendeel, zij zagen dat aan mij het Evangelie onder de onbesnedenen toevertrouwd was, zoals aan Petrus dat onder de besnedenen.

Zie ook de site "Gezonde woorden en de site "biblischelehre".
F. Hij moet gehoorzaamd worden (Handelingen 10:19-20). Handelingen 10: 19, 20 19 Terwijl Petrus nog over dat visioen nadacht, zei de Geest tegen hem: Zie, drie mannen zoeken u; 20 sta daarom op, ga naar beneden en reis met hen mee. Twijfel niet, want Ik heb hen gestuurd. Zie punt E waar het over de wil en wens van God gaat.

G. Hij overtuigt mensen van zonde (Johannes 16:8). Johannes 16: 7, 8 7 Maar Ik zeg u de waarheid: Het is nuttig voor u dat Ik wegga, want als Ik niet wegga, zal de Trooster niet naar u toe komen; maar als Ik heenga, zal Ik Hem naar u toe zenden. 8 En als Die gekomen is, zal Hij de wereld overtuigen van zonde, van gerechtigheid en van oordeel.

In Handelingen, net nadat de discipelen Gods Geest hadden ontvangen, lees ik dat er massa's mensen overtuigd werden van zonde en oordeel. Ze smeekten Petrus hoe ze tot geloof konden komen in: Handelingen 2: 37, 38 37 En toen zij dit hoorden, werden zij diep in het hart geraakt en zeiden tegen Petrus en de andere apostelen: Wat moeten wij doen, mannenbroeders? 38 En Petrus zei tegen hen: Bekeer u en laat ieder van u gedoopt worden in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving van de zonden; en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen.

In onze tijd gebeurt dit zeker ook nog wel, maar er is tegelijkertijd een verharding opgetreden: 1 Timoteüs 4: 1, 2 1 Maar de Geest zegt uitdrukkelijk dat in latere tijden sommigen afvallig zullen worden van het geloof en zich zullen wenden tot misleidende geesten en leringen van demonen, 2 door huichelarij van leugenaars, die hun eigen geweten als met een brandijzer hebben toegeschroeid.

Toen de Here Jezus op aarde was, was Hij de Trooster voor de discipelen. Maar na de hemelvaart zou dat de Geest van God worden die in mensen komt. Zo was God in wezen dichterbij. Het is een inwendige kracht die de discipelen heeft geleerd en geleid. Die kracht heeft hen doen herinneren wat Christus gezegd heeft en gemaakt dat zij de Evangeliën hebben kunnen schrijven: Johannes 14: 26, 16, 17a 26 Maar de Trooster, de Heilige Geest, Die de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u in alles onderwijzen en u in herinnering brengen alles wat Ik u gezegd heb 16 En Ik zal de Vader bidden, en Hij zal u een andere Trooster geven, opdat Hij bij u blijft tot in eeuwigheid, 17 namelijk de Geest van de waarheid.

De Trooster is voor mij de Heilige Geest van de belofte die mij het woord van de waarheid, het evangelie heeft doen horen, geloven en aanvaarden: Efeze 1: 13 In Hem bent ook u, nadat u het Woord van de waarheid, namelijk het Evangelie van uw zaligheid, gehoord hebt; in Hem bent u ook, toen u tot geloof kwam, verzegeld met de Heilige Geest van de belofte,

H. Hij verricht wonderen (Handelingen 8:39). Handelingen 8: 39a En toen zij uit het water opgekomen waren, nam de Geest van de Heere Filippus weg; De periode waarover het boek Handelingen gaat was een bijzondere periode, zie ook punt G. De Here Jezus was opgevaren en Gods Geest en kracht was uitgestort over de discipelen. Door die kracht konden zij wonderen doen die er met name op gericht waren om het volk Israël te overtuigen van zonde en van het geloof in Christus, zodat het Koninkrijk van God zou kunnen aanbreken en Christus terug zou komen: Handelingen 3: 19, 20 19 Kom dus tot inkeer en bekeer u, opdat uw zonden uitgewist worden en er tijden van verkwikking zullen komen van het aangezicht van de Heere, 20 en Hij Jezus Christus zal zenden, Die tevoren aan u verkondigd is.

I. Hij geleidt (Johannes 16:13). Ik wil het gehele gedeelte in Johannes 16 onderzoeken.

In Johannes 16 : 8 – 15 lees ik wat de Heilige Geest nog meer doet.
8 En als Die gekomen is, zal Hij de wereld overtuigen van zonde, van gerechtigheid en van oordeel: 9 van zonde, omdat zij niet in Mij geloven;
10 van gerechtigheid, omdat Ik heenga naar Mijn Vader en u Mij niet meer zult zien;
11 en van oordeel, omdat de vorst van deze wereld veroordeeld is.
12 Nog veel heb Ik tegen u te zeggen, maar u kunt het nu niet dragen.
13 Maar wanneer Die komt, de Geest van de waarheid, zal Hij u de weg wijzen in heel de waarheid, want Hij zal niet vanuit Zichzelf spreken, maar wat Hij gehoord zal hebben, zal Hij spreken, en de toekomstige dingen zal Hij u verkondigen.
14 Die zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het Mijne nemen en het u verkondigen.
15 Alles wat de Vader heeft, is het Mijne; daarom heb Ik gezegd dat Hij het uit het Mijne zal nemen en het u zal verkondigen.

Vers 8 en 9: De Geest van God overtuigd van zonde. Zonde is 'het doel missen'. Dat gemiste doel is het niet geloven in Christus. Die zonde begon bij Eva en Adam. Zij werden ongehoorzaam aan God misten daarna de zegen en de positie die God met hen voor ogen had. Ook ik heb deel aan die zonde. Dat heb ik gezien in Deel 3C van deze studie. 

Vers 10. De Geest van God overtuigd van gerechtigheid. Dat is de verlossing door Zijn bloed in overeenkomst met de rijkdom van Zijn Genade. Gerechtigheid is mij in overvloed geschonken. Gerechtigheid ontvang ik voor niets. Het is een geschenk. Dat is genade. Ik kan deze verlossing nooit door eigen kracht ontvangen. Daar was het bloed van Christus voor nodig. Dat bloed stroomde voor jou en mij. Doordat ik op Gods Woord vertrouw is deze verlossing reeds mijn deel, zie Deel 3D. 

Vers 11. De Geest van God overtuigd van oordeel. Dit oordeel heeft in de eerste plaats te maken met Satan, die in dit tijdperk de vorst van deze wereld is. Satan zal zijn straf niet ontlopen, zie Deel 3A

Vers 13. De Geest van God zal mij de weg wijzen naar 'de Waarheid'. En dan gaat het om de Bijbelse Waarheid. De Geest van God spreekt niet over zichzelf, maar iemand die de kracht van de Heilige geest heeft ontvangen zal over Christus spreken. Hij zal Christus willen verheerlijken en de Woorden van Christus en van God willen verkondigen. In onze tijd, de tijd van de Genade, zal iemand ook de genade boodschap van Paulus willen verkondigen, welke deels een aanvulling maar ook deels nieuw is in de periode van het Lichaam van Christus;

Vers 14 en 15. De Geest van God zal de toekomstige dingen willen verkondigen. Dit gegeven, maar ook alle andere punten van kracht, moet ik lezen in de context van het hoofdstuk. Toen de Here Jezus deze woorden aan zijn discipelen verkondigde moest een groot gedeelte van Gods woord nog vervuld en opgeschreven worden. De discipelen waren daar verantwoordelijk voor. Zo mocht Johannes op Patmos de Openbaring van Christus opschrijven en doorgeven. Maar nu is het Woord af en klaar. Er zijn geen apostelen meer en er hoeven geen toekomende boodschappen meer te worden geschreven. Sterker nog, er mag niets aan de profetie van Openbaring worden toegevoegd nog afgedaan.
Openb. 22: 18, 19 18 Want ik getuig aan ieder die de woorden van de profetie van dit boek hoort: Als iemand iets aan deze dingen toevoegt, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek geschreven zijn 19 En als iemand afdoet van de woorden van het boek van deze profetie, zal God zijn deel afdoen van het boek des levens, en van de heilige stad, van de dingen die in dit boek geschreven zijn.

J. De Heilige Geest ontmoet verzet (Handelingen 7:51). Ook dit is een punt wat direct betrekking heeft op het volk Israël wat de wet heeft ontvangen. Stefanus spreekt de Joden aan en vergelijkt hen met hun vaders. Dat kan dus op niemand anders slaan dan op de Israëlieten: Handelingen 7: 51, 53a 51 Hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, u verzet u altijd tegen de Heilige Geest; zoals uw vaderen deden, zo doet u ook. 53a U, die de wet ontvangen hebt.

God, die Heilige Geest is, is door de Israëlieten verworpen. Ik zie dat het verzet slaat op 1 Samuël 8: 7 en 8 waar God wordt verworpen. God en Zijn Geest zijn één en dezelfde: 1 Samuël 8: 7, 8 7 Maar de HEERE zei tegen Samuel: Geef gehoor aan de stem van het volk in alles wat zij tegen u zeggen; want zij hebben niet verworpen, maar Míj hebben zij verworpen, dat Ik geen Koning over hen zou zijn. 8 Overeenkomstig alles wat zij Mij aangedaan hebben, vanaf de dag dat Ik hen uit Egypte geleid heb tot deze dag toe, door Mij te verlaten en andere goden te dienen, doen zij nu ook u aan.

Het gaat hier om een uitverkoren volk wat God als Leidsman had. Het gaat hier dus niet om ongelovigen uit wat voor tijd dan ook. Ook niet over gelovigen die bij het Lichaam van Christus horen. Zij kunnen Gods als Geest bedroeven. Daarover gaat het in het volgende punt.

K. De Heilige Geest kan verdrietig gemaakt worden (Efeziërs 4:30). Efeze 4: 30 En bedroef de Heilige Geest van God niet, door Wie u verzegeld bent tot de dag van de verlossing. De Heilige Geest kan bedroeft worden. Dit bedroeven gebeurt wanneer ik lelijke dingen doe. Maar ik ben en blijf verzegeld met de geest oftewel de kracht van God; Efeze 1: 13, 14, en dat tot aan de dag van de verlossing lees ik in: Filippenzen 1: 6, 10 6 Ik vertrouw erop dat Hij Die in u een goed werk begonnen is, dat voltooien zal tot op de dag van Jezus Christus. 10 opdat u kunt onderscheiden wat wezenlijk is, opdat u oprecht bent en zonder aanstoot te geven tot de dag van Christus,

L. De Heilige Geest kan gelasterd worden (Matteüs 12:31). Mattheus 12: 31 Daarom zeg Ik u: Alle zonde en lastering zal de mensen vergeven worden, maar de lastering tegen de Geest zal de mensen niet vergeven worden. Op de site van de EO kan ik lezen wat de zonde tegen de Heilige Geest is.  Het is het werk van God ontkennen of zelfs kwaad toeschrijven terwijl eigenlijk wel geweten wordt dat het God is die het doet. Bovendien krijgt de duivel de eer voor wat God doet.

M. De Heilige Geest zelfs beledigd worden (Hebreeën 10:29). Hebreeën 10: 28 - 30 28 Als iemand de wet van Mozes tenietgedaan heeft, moet hij sterven zonder barmhartigheid, op het woord van twee of drie getuigen. 29 Hoeveel te zwaarder straf, denkt u, zal hij waard geacht worden die de Zoon van God vertrapt heeft en het bloed van het verbond, waardoor hij geheiligd was, onrein geacht heeft en de Geest van de genade gesmaad heeft? 30 Wij kennen immers Hem Die gezegd heeft: Mij komt de wraak toe, Ik zal het vergelden, spreekt de Heere. En verder: De Heere zal Zijn volk oordelen.

Smaden lijkt mij iets anders dan beledigen. Op "Wikipedia" staat dat het een 'aantasting van iemands waardigheid' is.  De vergelding met wraak is iets wat hoorde bij God zoals Hij Zich in het Oude Testament openbaarde. Het is strijd met de tegenwoordige genade periode. God kan evengoed gesmaad worden en dat gebeurt ook regelmatig, maar er volgt geen directe straf.

Dan nog iets over de 'gaven van de geest'. In een slide show, die ik nu niet meer kan vinden, heb ik gelezen dat God cadeautjes geeft namelijk de 'gaven van de geest'. Hier worden de gaven van 1 Korinthe 12: 8 – 12 en 1 Korinthe 14 mee bedoeld. En ook nu weer geld dat ik op de context moet letten. De gaven die nodig zijn hebben te maken met het nabij gekomen Koninkrijk. Ze zijn bedoeld om de Israëlieten te overtuigen van Christus en Zijn Koninkrijk. Dat doet God door middel van wonderen en tekenen zo heb ik al laten zien bij punt D, G en H. Dit wordt bevestigt in: Hebreeën 2: 4 God heeft er bovendien mede getuigenis aan gegeven door tekenen, wonderen en allerlei krachten, en gaven van de Heilige Geest, overeenkomstig Zijn wil.

Maar ook onderstaande teksten hebben hier mee te maken.
1 Kor.1: 22 Immers, de Joden vragen om een teken en de Grieken zoeken wijsheid;
1 Kor.14: 21, 22 21 In de wet staat geschreven: Door mensen die een andere taal spreken, en door andere lippen zal Ik spreken tot dit volk, en ook dan zullen zij niet naar Mij luisteren, zegt de Heere. 22 Zo zijn de andere talen dus tot een teken, niet voor hen die geloven, maar voor de ongelovigen, en zo is de profetie niet voor de ongelovigen, maar voor hen die geloven.

In de wet, gegeven aan de Israëlieten, staat het al geschreven. Door buitenlandse talen zal God tot dit volk, het volk Israël, spreken. Het talen was een teken zijn voor de ongelovige Israëlieten zo lees ik in 1 Korinthe 14: 22. En helaas hebben ze tot nu toe, als volk, niet geluisterd. Maar in de toekomst zal dit wel gebeuren. God zal opnieuw tot de ongelovige Israëlieten spreken.

Ik ben mij bewust van het feit dat dit allemaal heel anders uitgelegd wordt. Ook op de Aplha cursus. Daarom vind ik het belangrijk om dit geluid te laten horen. Want het kan niet ontkend worden dat de gaven van de geest in de Bijbelse tijden toch wel heel anders werkten bij de discipelen dan bij de gelovigen nu. En dat klopt ook wel. Het waren gaven voor de discipelen en het zullen in de toekomst gaven worden voor de Israëlieten, wanneer zij de wereld in zullen trekken met het evangelie van het Koninkrijk, nadat zij wel als volk tot geloof zijn gekomen, zie Handelingen 2.

Helaas wordt het werk van Gods Geest soms als iets heel vaags voorgesteld en uitgelegd. Maar als ik Gods Woord rustig een aandachtig bestudeer dan gaat het mysterieuze er af en ga ik begrijpen dat God mij een 'kracht' heeft gegeven die volkomen 'natuurlijk' bij mij past: Romeinen 8: 16 De Geest Zelf getuigt met onze geest dat wij kinderen van God zijn.

Als de Geest samenwerkt met mijn geest wordt het mij duidelijk dat ik een kind van God ben geworden. Hierbij heb ik geen geen bovennatuurlijke verschijnselen ervaren. Als ik een keuze moet maken speelt Gods kracht automatisch daarin mee. Dan lijkt het mijn eigen keuze, maar als ik geloof dat mijn geest samen werkt met Gods Geest, of kracht, dan is het een gezamenlijke goede keuze mits door ervaring het tegendeel wordt bewezen. Dat kan natuurlijk altijd. Zolang het volmaakte niet gekomen is heb ik te maken met hindernissen en kan ik struikelen.

Het is een kracht die niet het onmogelijke van mij vraagt. Een kracht die mij leert en begeleid. Een kracht die in het Oude testament anders werkte dan in het Lichaam van Christus waartoe de tegenwoordige christenen behoren. En in het toekomstige koninkrijk zal deze kracht opnieuw werken zoals het in het Oude Testament en Handelingen ging. Zie verder mijn studie: "De doop met heilige geest".

Ik vind het belangrijk om ook iets over de vruchten van de Geest te zeggen. Eerst enkele teksten: Galaten 5: 22 De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.
Efeze 5 : 9 want de vrucht van de Geest bestaat in alle goedheid en rechtvaardigheid en waarheid.
Filippenzen 4: 17 Niet dat ik de gave zoek, maar ik zoek de vrucht die op uw rekening toeneemt.
Kolossenzen 1: 10 zodat u wandelt op een wijze de Heere waardig, Hem in alles behaagt, in elk goed werk vrucht draagt en groeit in de kennis van God,

Aan de vrucht herkent men de boom lees ik in Lukas 6: 44. De vrucht wordt zichtbaar wanneer ik Christus heb leren kennen. Ik mag waardig wandelen in overeenkomst met mijn kennis van God; Kolossenzen 1: 10.

Paulus zocht in Filippenzen 4: 17 niet de gave. Veel geloofsgemeenschappen dringen er op aan bij hun leden om wel bezig te zijn met het zoeken van de speciale gave van die persoon en ook te zoeken naar al de gaven van de geest. Dat doen ze in navolging van 1 Korinthe 14: 1 Jaag de liefde na en streef naar de geestelijke gaven, en vooral daarnaar dat u mag profeteren.
Deze twee teksten, allebei door Paulus geschreven, zijn
tegenstrijdig aan elkaar. Maar ik heb hierboven al laten zien dat het bij de gaven van de geest gaat om het volk Israël. Als ik dat onderscheid erken dan zitten er geen tegenstrijdigheden meer in deze teksten. Dan zie ik dat ze allebei in hun eigen context kloppen. 

10. Hoe kan ik vervuld worden met de Heilige Geest?

Dat wordt hier aangehaald maar verder niet uitgelegd. Er staat: Er werd me verteld dat ik de heilige Geest ontvangen had toen ik tot geloof kwam....‘Al het materiaal is beschikbaar, je moet het echter wel zelf activeren.” 
Hoe dat activeren werkt wordt vermoedelijk uitgelegd op de cursus.
Ook in de twee filmpjes die je
hier en hier kunt bekijken, wordt het niet uit gelegd. Er wordt gezinspeeld op de activiteiten van Heilige Geest die je leidt naar plaatsen, mensen, ontwikkeling, voorspoed maar bovenal naar een leven waarin God een centrale rol speelt. Heb je de geest ontvangen dan wordt het tijd voor radicaliteit.

Op de site "Ontdek God" lees ik hoe men over het algemeen uitlegt hoe de vervulling met Heilige geest gebeurt. Ik citeer in het geel:

1) Begin een nieuw leven. Bekering is de basis.

2) Geloof in Jezus Christus als jouw verlosser.

3) Laat je dopen in water. Dat is een basishandeling die hoort bij de bekering.

4) Ontvang de Geest. In de Bijbel zie je dat de Geest van God over mensen kwam, nadat ze gebed onder handoplegging ontvingen van de apostelen.

Ik begrijp dat men deze stappen leert. Toch geloof ik dat de laatste twee stappen behoren bij het toetreden tot het Koninkrijk der hemelen dat eens op aarde zal worden opgericht. Gelovigen die behoren bij het Lichaam van Christus beleven alleen de eerste twee stappen. Het Lichaam van Christus is geestelijk, dat wil zeggen dat het een onzichtbaar orgaan is waar God aan werkt en waar wij niet met onze handen of eigen kracht aan kunnen werken. Zodoende zijn de stappen ook geestelijk, zonder menselijke handelingen: Efeze 2: 9 niet uit werken, opdat niemand zou roemen. Kolossenzen 2: 10, 11 10 En u bent volmaakt geworden in Hem, Die het Hoofd is van iedere overheid en macht. 11 In Hem bent u ook besneden met een besnijdenis die niet met handen plaatsvindt, door het uittrekken van het lichaam van de zonden van het vlees, door de besnijdenis van Christus.

Als ik kijk naar Efeze 1: 13 dan heb ik de Geest ontvangen toen ik het Woord der Waarheid hoorde en aanvaardde en ontving ik ogenblikkelijk kracht van God. Ik hoef niets te activeren. De Geest/kracht is er. Wel mag ik Gods Woord lezen en laten uitleggen zodat mijn kennis van Christus en God de Vader zal groeien. Dat is het begin van een nieuw leven en daardoor zal het geloof IN Christus toenemen. Deze twee, kennis en kracht gaan samen. Efeze 1: 13 In Hem bent ook u, nadat u het Woord van de waarheid, namelijk het Evangelie van uw zaligheid, gehoord hebt; in Hem bent u ook, toen u tot geloof kwam, verzegeld met de Heilige Geest van de belofte,

In Deel 1 vroeg ik mij af of Gods Geest iets te maken kan hebben met het gaan 'geloven' en vertrouwen van mensen op het Woord van God. Ik denk het wel. Als ik naar mezelf kijk dan geloof ik dat Gods Geest al voor mijn bekering in mij werkte. Ik was er van overtuigd dat ik met de lippen God trachtte te eren maar dat mijn hart er niet bij betrokken was. Deze woorden komen uit Mattheus 15: 8. Op één of andere manier had deze tekst zich in mijn gedachten vast gezet toen ik de Bijbel probeerde te lezen terwijl ik er niets van begreep. Er was dus ergens zaad gevallen uit Gods Woord in mijn hart. Misschien gebeurt dit wel bij alle mensen, maar wij hebben een vrije keus om er op in te gaan of niet

De kracht van de Heilige Geest wordt niet van mij afgenomen.
Ook hoef ik niet manier radicaler te worden. Dat ik op Christus vertrouw is al enorm radicaal. Dat kan in veel landen het leven kosten van gelovigen.
Lijdt de kracht van de Heilige Geest mij naar voorspoed? Het is natuurlijk de vraag wat ik onder voorspoed versta. Als ik er een mooi leven in vrede met God en Christus onder versta dan zeg ik daar volmondig ja op. Maar versta ik er een voorspoedig aards leven onder dan kan ik dat niet beamen. Ik leef in de eeuw van de macht Satan en er zijn mij geen aardse schatten en rijkdom belooft.

Ook is er geen handoplegging nodig om vervuld te worden met de Heilige Geest. Dat handoplegging in Handelingen wel gebeurde heeft te maken met de omstandigheden van Israël en de heidenen in dat boek. Als ik de teksten in hun context lees en ik gebruik de punten die hiervoor beschreven zijn daarbij dan ga ik dat onderscheid zien. Zie verder mijn uitgebreide studie: "De doop met heilige geest".

Terug naar: Deel 1, Deel 2, Deel 3A, Deel 3B, Deel 3C, Deel 3D, Deel 3E, Deel 4/5 en Deel 6/7 


Geen opmerkingen: