Welkom op mijn blog.

Welkom op mijn blog. In 2014 ben ik begonnen met bloggen. Het maken van Bijbelstudies is voor mij belangrijk. Alleen horen en lezen beklijft niet. Het begrijpen gaat het beste door in het onderwerp te duiken en het op te schrijven. Ik besloot om het bestudeerde niet voor mezelf te houden maar te delen. De studies staan allemaal rechts op dit blog. Ze gaan over Bijbelse onderwerpen die mij aanspreken.

Verder probeer ik elke maand een blog te plaatsen. Zo'n stukje schrijf ik in eerste instantie voor het blad van de kerkelijke gemeenschap waar ik neer toe ga. Als het daar is verschenen deel ik het hier. Zo vang ik twee vliegen in één klap. De onderwerpen zijn uit Gods Woord, tijdschriften of gaan over persoonlijke gebeurtenissen en ervaringen. Ik nodig je uit om rond te snuffelen in mijn studies en je voordeel er mee te doen. Je mag ze gerust kopiëren of delen maar dan wel graag met vermelding van de bron. Succes met studeren. Het staat je vrij om te reageren.


zondag 3 oktober 2021

De hemel.

De hemel.

Natuurlijk denk ik wel eens over de hemel na. Vanuit de Bijbel heb ik daar een beeld bij gekregen. Van mijn eerste beeld werd ik niet blij, maar dat heb ik kunnen bijstellen.

Ik heb het boek "Stel je de hemel eens voor" gelezen, geschreven door John Burke. In het boek worden de ervaringen van mensen met een Bijna Dood Ervaring getoetst aan de Bijbel. Op "bol.com" las ik enkele recensie over het boek. Een van de recensies geef ik hier weer: Zelden heeft een boek mij zo aangegrepen - Laat je inspireren door dit schitterende boek. - Een bemoedigende aanrader die mijn persoonlijk leven opnieuw heeft geraakt! - Een boek dat mijn hart geraakt heeft. - Dit is zeker het mooiste en duidelijkste boek over ‘Bijna-doodervaringen’ - Ik heb de integriteit van de schrijver geproefd door het lezen heen. - Het boek is het beste dat ik in jaren ben tegengekomen op dit gebied... Ik beveel dit boek aan voor elke predikant en voorganger - Het geheel is een ode aan de glorie van God en een aanmoediging om Jezus nu al op aarde de eerste plek te geven in ons leven. - Graag beveel ik dit boek aan. - Een solide fundament met inzichten over de hemel.” 

Jaap Dieleman, John Howard, Jaap Kooij, Jan-WillemGrievink, Steve van Deventer, Bart Doornweerd, Graham Powell.

Onder deze recensie staan bovenstaande namen. Ik heb deze mensen nagetrokken op internet. Het valt op dat deze heren merendeels uit de pinksterbeweging komen. In die beweging wordt veel aandacht gegeven en waarde gehecht aan de doop met de 'heilige geest', profetieën en visioenen. Over die geestelijke gaven denk ik anders, zie mijn studie: "De doop met heilige geest"

Voor mij zijn BDE ervaringen niet doorslaggevend over het beeld van de hemel, of de hemelse gewesten. Maar ik moet erkennen dat de BDE ervaringen overeenkomen met mijn huidige beeld. Ik zal een paar voorbeelden noemen.

1. Het is in de hemel licht want lees ik in: Openbaring 22: 5 En daar zal geen nacht zijn, en zij hebben geen lamp en ook geen zonlicht nodig, want de Heere God verlicht hen.

Dit geldt voor het Nieuwe Jeruzalem, maar ik denk dat het ook voor de hemel geldt.

2. Men heeft een zichtbaar nieuw lichaam, maar toch gaat het licht er doorheen en kan het door de muren heen. De Bijbel zegt over het opstandingslichaam van Christus: Johannes 20: 26 En na acht dagen waren Zijn discipelen weer binnen en Thomas was bij hen. Jezus kwam terwijl de deuren gesloten waren, en Hij stond in hun midden en zei: Vrede zij u

En zullen wij niet gelijkvormig worden aan Christus, wat betekent dat wij geen lichaamloze 'zieltjes' zijn die moeten wachten op het nieuwe lichaam: Filippenzen 3: 21 Die ons vernederd lichaam veranderen zal, zodat het gelijkvormig wordt aan Zijn verheerlijkt lichaam, overeenkomstig de werking waardoor Hij ook alle dingen aan Zichzelf kan onderwerpen.                             Mattheus 22: 30 Want in de opstanding nemen ze niet ten huwelijk en worden ze niet ten huwelijk gegeven, maar ze zijn als engelen van God in de hemel.

3. Het besef van tijd zal weg zijn: 2 Petrus 3: 8 Maar laat vooral dit u niet ontgaan, geliefden, dat één dag bij de Heere is als duizend jaar en duizend jaar als één dag.

4. Mensen konden tijdens hun BDE alles tegelijk zien. Ik ga vaak het bos in om naar het wild te kijken. Herten zien mij al van verre, dan heb ik nog niets gezien. Herten kunnen tegelijkertijd links en rechts kijken. En ze kunnen ook heel goed horen en ruiken. Dat kon in de BDE momenten ook. Het is een eigenschap van de HEERE: 2 Kronieken 16: 9 Want de ogen van de HEERE trekken over de hele aarde, om Zich sterk te bewijzen aan hen van wie het hart volkomen is met Hem.

Wat mij opviel in het boek was dat er geen onderscheid gemaakt wordt tussen de verschillende bedelingen met zijn specifieke bedieningen en hoop. Zo wordt het Koninkrijk der hemelen, waarvan ik geloof dat het op aarde zal worden opgericht en 1000 jaar zal bestaan, gezien als de hemel. Ik geloof dat dit twee verschillende plaatsen zullen zijn en specifieke zegeningen. BDEers zagen in hun 'visioen' wel verschillen en gradaties bij de mensen in de hemel.

Cardioloog Pim van Lommel die twintig jaar onderzoek deed naar de bijna-doodervaring heeft de volgende definitie bedacht: “Een bijna-doodervaring is een geestelijke ervaring die kan optreden tijdens een periode van klinische dood (als je in coma ligt), maar ook tijdens een (bijna) stervensproces. De bijna-doodervaring is een universele ervaring die over de hele wereld en door alle tijden heen wordt vermeld, onafhankelijk van leeftijd, intellect of godsdienst.”

In het boek van Burke wordt op bladzijde 296 uitgelegd dat iedereen dezelfde BDE ervaringen heeft, onafhankelijk van welke religie of geloof hij/zij belijd.

Natuurlijk is er veel meer te zeggen over dit onderwerp en blijven er vragen en mysteries over. Daarom sprak mij het gedicht erg aan wat Ronald Lammers op 24 augustus in 2021 schreef:


Aan de waterkant




Op deze tussenaarde

blijf ik wachten

aan de waterkant

waar snelle bootjes

en geduldige vrachtschepen

elkaar passeren.

Ik vraag mij af

wat ik nog moet leren

om te gaan naar de wereld die ook wacht op het moment

dat het mag verschijnen

na de laatste wee.

Zal dit alles dan verdwijnen?

Gaat er niets mee

naar de nieuwe aarde?

Wat mag ik hopen?

Wat mag ik bewaren?

En wie ben ik als

alles anders worden zal? En ben ik niet te klein voor het immense heelal?

Zal er meer dan stof ooit overblijven?

Ik besluit mijn vragen

maar op te schrijven.

Als een gebed aan

de waterkant.



Maar dat de hemel mooi en boven onze verwachting en de beelden van de BDEers uit zal gaan lees ik in de tekst op de foto.


Geen opmerkingen: