Welkom op mijn blog.

Welkom op mijn blog. In 2014 ben ik begonnen met bloggen. Het maken van Bijbelstudies is voor mij belangrijk. Alleen horen en lezen beklijft niet. Het begrijpen gaat het beste door in het onderwerp te duiken en het op te schrijven. Ik besloot om het bestudeerde niet voor mezelf te houden maar te delen. De studies staan allemaal rechts op dit blog. Ze gaan over Bijbelse onderwerpen die mij aanspreken.

Verder probeer ik elke maand een blog te plaatsen. Zo'n stukje schrijf ik in eerste instantie voor het blad van de kerkelijke gemeenschap waar ik neer toe ga. Als het daar is verschenen deel ik het hier. Zo vang ik twee vliegen in één klap. De onderwerpen zijn uit Gods Woord, tijdschriften of gaan over persoonlijke gebeurtenissen en ervaringen. Ik nodig je uit om rond te snuffelen in mijn studies en je voordeel er mee te doen. Je mag ze gerust kopiëren of delen maar dan wel graag met vermelding van de bron. Succes met studeren. Het staat je vrij om te reageren.


zaterdag 27 juni 2020

Geloof VAN Christus.

Geloof van Christus.

Op 30 mei schreef Ronald Lammers, één van onze voorgangers, op zijn Facebook site een gedicht wat jullie daar kunnen lezen. Het heet “Voor iedereen”. Het gaat over iedereen die meent het beter te weten met betrekking tot deze corona tijd. Het gedicht sprak mij aan en ik vond de discussie eronder interessant. Wat gebeurt er eigenlijk allemaal? Hoe denken mensen erover? Hoe denk ik erover? Heeft het wel zin om er iets van te vinden? Hier vond ik een artikel en daarin herkende ik mijn gedachten. 
 
Ik kreeg “De andere krant” van één van onze vrienden. Ik ben er in gaan snuffelen en las daar een andere kant van diverse nieuwszaken. Verwarrend, want wat is waar? Dan is er nog Amnesty die schrijft over vrees voor nieuwe dictaturen, zoals in Hongarije en aanvallen op privacy en vrijheden. 
 
Er is veel corruptie en machtsmisbruik. Gods Woord zegt over de mensen in:  
Romeinen 3: 10 – 13 10 zoals geschreven staat: Er is niemand rechtvaardig, ook niet één, 11 er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt. 12 Allen zijn zij afgedwaald, samen zijn zij nutteloos geworden. Er is niemand die goed doet, er is er zelfs niet één. 13 Hun keel is een open graf, met hun tong plegen zij bedrog, addergif is onder hun lippen.

Duidelijke taal van de Bijbel en bovendien weet ik dat er een tijd komt dat het gedaan is met mijn rustige leven. Er komen zware tijden waarvan mogelijk het centrum in het Midden Oosten zal liggen en zal draaien om het land Israël. Op de site van Franklin ter Horst lees ik over hetgeen er zich rondom Israël afspeelt. Ben ik klaar voor een eindspurt? Ik denk het eigenlijk niet. Ik ben nog erg gehecht aan dit leven, mijn kinderen en kleinkinderen. Maar als ik om me heen naar deze wereld kijk dan schaam ik mij. Wat een ellende is er en wat een strijdlust hebben sommigen. 
 
Ik ben verbaasd over de reacties van christenen en wat ze verwachten aan duidelijkheid zoals te lezen valt op de site van Dirk van Genderen. Laten we (ook de oudere vrouwen) nuchter blijven:
Titus 2: 2 De oudere mannen moeten beheerst zijn, eerbaar, bezonnen, gezond in het geloof, in de liefde, in de volharding.


Geloof in of van Christus.

Door de Bijbelstudies van Hoite en Peter Slagter werd ik (opnieuw) bepaald bij het geloof van Christus’. In Hebreeën worden mensen zoals wij beschreven die “door het geloof” hun weg gingen. Het ging niet om hun geloof maar om hun vertrouwen in Het Woord van God. Mijn kracht ligt in het geloof wat Christus had, want mijn eigen geloof is zo wankelbaar. Er wordt vaak gezegd dat het geloof van iemand hem of haar steun heeft gegeven. Maar eigenlijk gaat het dan om het ‘geloof van Christus’, het vertrouwen op Hem.

Als er Eén was die doorhad waar het allemaal om draait in deze wereld dan was het Christus. Ondanks alle strijd en gekonkel om Hem heen ging Hij Zijn gang. Hij bracht Zijn boodschap, vond dat de keizer recht had op dat wat van de keizer was ook al was het de overheerser van Israël in:
Lukas 20: 25 En Hij zei tegen hen: Geef dan aan de keizer wat van de keizer is en aan God wat van God is.

Hij keerde de wisseltafels om van de kooplieden in de tempel; Markus 11: 15 En zij kwamen in Jeruzalem; en toen Jezus de tempel binnengegaan was, begon Hij hen die in de tempel verkochten en kochten, naar buiten te drijven; en de tafels van de wisselaars en de stoelen van hen die de duiven verkochten, keerde Hij om

Hij was bewogen met de misdeelde;
Lukas 14: 13 Wanneer u echter een feestmaaltijd gereedmaakt, nodig dan armen, verminkten, kreupelen en blinden
 
Christus voegde Zich naar de omstandigheden, was zeker niet volgzaam en behield Zijn geloof. Dat geloof is ons/mijn houvast.



Geen opmerkingen: