Welkom op mijn blog.

Welkom op mijn blog. In 2014 ben ik begonnen met bloggen. Het maken van Bijbelstudies is voor mij belangrijk. Alleen horen en lezen beklijft niet. Het begrijpen gaat het beste door in het onderwerp te duiken en het op te schrijven. Ik besloot om het bestudeerde niet voor mezelf te houden maar te delen. De studies staan allemaal rechts op dit blog. Ze gaan over Bijbelse onderwerpen die mij aanspreken.

Verder probeer ik elke maand een blog te plaatsen. Zo'n stukje schrijf ik in eerste instantie voor het blad van de kerkelijke gemeenschap waar ik neer toe ga. Als het daar is verschenen deel ik het hier. Zo vang ik twee vliegen in één klap. De onderwerpen zijn uit Gods Woord, tijdschriften of gaan over persoonlijke gebeurtenissen en ervaringen. Ik nodig je uit om rond te snuffelen in mijn studies en je voordeel er mee te doen. Je mag ze gerust kopiëren of delen maar dan wel graag met vermelding van de bron. Succes met studeren. Het staat je vrij om te reageren.


zaterdag 30 mei 2020

Gebonden in vrijheid

Gebonden in vrijheid.

75 Jaar vrij van oorlog. Het werd in betrekkelijke stilte gevierd. Ergens hoorde ik geluiden. Ik vond het indrukwekkend, de lege Dam en iedereen thuis. Ik ben nieuwsgierig naar wat deze crisis met mensen doet. Daar kun je op googlen, maar ik zal het jullie besparen. 
 
Zelf ben ik wat emotioneler, maar dat kan ook te maken hebben met dat ons kleinkind in München het zo goed doet in onze dochters buik. Nog 1 week en dan zal de baby onderworpen worden aan deze wereldorde. Duitsland heeft de grenzen opengesteld voor familie. We kunnen op visite en ik kan helpen kramen. 
 
Waar ik behoorlijk van onder de indruk ben is dat op de woonvorm voor mensen met een verstandelijke beperking, waar mijn maatje woont, de bewoners minstens een maand op hun kamer verbleven om besmetting te voorkomen. Soms werden ze verrast door een optreden van muziekkanten. Gelukkig zie ik ze de laatste tijd weer buiten aan de wandel, ze komen voorzichtig uit hun isolement.

Totaal onwetend kijk ik naar de economie. Daar gaat het niet best mee schrijft De Volkskrant. Iemand van onze vrienden zei laatst dat de economie een aantal afspraken zijn. Wat ik mij dan afvraag is waarom er geen nieuwe afspraken worden gemaakt en we beginnen met een blanco lijst afgestemd op deze tijd. Het zal wel nergens op slaan, alhoewel ik op de site “De ondernemeriets las wat dicht bij mijn gedachte komt en goed klinkt: “Deze crisis is een tijdelijke affaire, geen systeemcrisis waarbij het jarenlang duurt voordat het weer opgelost is. De crisis creëert voor iedereen mogelijkheden op lange termijn. Deze situatie brengt instincten naar boven bij mensen. Ze gaan op zoek naar hoe ze kunnen overleven. De coronacrisis zal enorme gevolgen hebben voor de verdeling van de welvaart tussen sectoren. Er gaan bedrijven verdwijnen, andere bedrijven groeien. Maar uiteindelijk zal deze crisis alleen maar leiden tot meer welvaart en een betere samenleving.

Wat is vrijheid eigenlijk?

Er zijn nogal wat caroneregels die we na moeten komen. Mensen willen ‘vrij’ zijn dus worden ze niet altijd nagekomen. Persoonlijk heb ik er niet zo veel moeite mee. Ik heb gelezen dat dit komt omdat ik graag op mezelf ben en daarom passen deze regels mij wel. 
 
God gaf mooie regels zoals Genesis 1: 26 en deze in: 
Leviticus 25: 10 U moet het vijftigste jaar heiligen en vrijlating in het land uitroepen voor alle bewoners ervan. Het is jubeljaar voor u: ieder zal terugkeren naar zijn eigen bezit en ieder zal terugkeren naar zijn familie.
Genesis 1: 26 En God zei: Laten Wij mensen maken naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en laten zij heersen over de vissen van de zee, over de vogels in de lucht, over het vee, over heel de aarde en over al de kruipende dieren die over de aarde kruipen
 
In Leviticus 25: 10 kon dat zomaar: Nieuwe afspraken maken. 
Hoe zou het gegaan zijn als we met z’n allen beter hadden geluisterd naar Gods Woorden?

Hoe zou het gegaan zijn als we met wijsheid, liefde en in vrijheid hadden geheerst?
Galaten 5: 1, 13 1 Sta dan vast in de vrijheid waarmee Christus ons vrijgemaakt heeft, en laat u niet weer met een juk van slavernij belasten. 13 Want u bent tot vrijheid geroepen, broeders, alleen niet tot die vrijheid die aanleiding geeft aan het vlees; maar dien elkaar door de liefde

Betekent dit dat we de huidige caronaregels aan onze laars kunnen lappen omdat het ons in onze ‘vermeende’ vrijheid aantast? Nee, echte vrijheid is anders: Johannes 8: 32, 36 32 en u zult de waarheid kennen, en de waarheid zal u vrijmaken. 36 Als dan de Zoon u vrijgemaakt heeft, zult u werkelijk vrij zijn.

Deze keer geen hemelvaart of pinksterstukje. Ik ben dat helemaal vergeten. 
Ik wens jullie mooie rustige pinksterdagen dagen toe.




4 opmerkingen:

David C Brown zei

A free person in a free place! The liberty of a son.
https://dcbverse.blogspot.com/2016/12/i-cannot-tell.html

Rinske zei

Yes, that freedom is all-encompassing. Thanks for sharing the poem. The Savior's Love is incomprehensible and the basis of our lives.

Aritha V. zei

Bedankt voor het delen. Ik vind Galaten 5 zo'n indrukwekkend hoofdstuk (ik ben er nu aangekomen met mijn bijbelstudie)

Rinske zei

Graag gedaan Aritha. Ik ga zeker kijken als je iets over Galaten plaatst op je blog.