Welkom op mijn blog.

Welkom op mijn blog. In 2014 ben ik begonnen met bloggen. Het maken van Bijbelstudies is voor mij belangrijk. Alleen horen en lezen beklijft niet. Het begrijpen gaat het beste door in het onderwerp te duiken en het op te schrijven. Ik besloot om het bestudeerde niet voor mezelf te houden maar te delen. De studies staan allemaal rechts op dit blog. Ze gaan over Bijbelse onderwerpen die mij aanspreken.

Verder probeer ik elke maand een blog te plaatsen. Zo'n stukje schrijf ik in eerste instantie voor het blad van de kerkelijke gemeenschap waar ik neer toe ga. Als het daar is verschenen deel ik het hier. Zo vang ik twee vliegen in één klap. De onderwerpen zijn uit Gods Woord, tijdschriften of gaan over persoonlijke gebeurtenissen en ervaringen. Ik nodig je uit om rond te snuffelen in mijn studies en je voordeel er mee te doen. Je mag ze gerust kopiëren of delen maar dan wel graag met vermelding van de bron. Succes met studeren. Het staat je vrij om te reageren.


donderdag 30 maart 2023

PASEN 2023

En dan is het weer Pasen.

Ik volg de paas challenge gemaakt door Jan Heijnen. Ik krijg in een app 40 overdenkingen. Zo kan ik naar Pasen toeleven. Ik doe een poging om er iets van door te geven. Al in Genesis lees ik over het lijden van het Nageslacht, de Here Jezus, van Eva:

Genesis 3: 15 En Ik zal vijandschap teweegbrengen tussen u en de vrouw, en tussen uw nageslacht en haar Nageslacht; Dat zal u de kop vermorzelen, en u zult Het de hiel vermorzelen.

Satan weet dat hij eens vernietigd zal worden voor zijn aandeel in de 'zondeval'. De Here Jezus heeft door Zijn opstandig de dood, als gevolg van die 'val', overwonnen.

In mijn blog stukje van 2019 beschrijf ik waarom er geen man aan te pas komt bij het Nageslacht van de vrouw. Dit werd ook genoemd in de paas challenge.

Jozef laat iets zien van het lijden dat de Here Jezus mee moest maken. Zijn broers maken het Jozef niet gemakkelijk. Maar Jozef vergeeft hen en het kwaad wordt ten goede gekeerd. De Here Jezus ondergaat het kwaad wat mensen Hem aan hebben gedaan en God laat dit ten goede keren. Zonder dit offer van Christus is er voor ons geen redding. Wat een Genade.

Het bloed van het paaslam in Exodus 12: 22, 23 was een beeld van het bloed van Christus. Wanneer dit bloed aan de deurpost gestreken was ging de verderf engel het huis voorbij. Dat gold vast ook voor de Egyptenaren! Het bloed was/is de redding. 

Jezus wérd niet gedood. Hij GAF Zijn leven. Ondanks alle afwijzing, onbegrip en ongeloof waar Hij mee te maken kreeg, liet Hij zich kruisigen.

Jesaja 53: 3-5 5 Hij was veracht,  de onwaardigste onder de mensen, een Man van smarten, bekend met ziekte, en als iemand voor wie men het gezicht verbergt; Hij was veracht en wij hebben Hem niet geacht.

4 Voorwaar, onze ziekten heeft Híj op Zich genomen, ons leed heeft Hij gedragen. Wíj hielden Hem echter voor een geplaagde, door God geslagen en verdrukt.

5 Maar Hij is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden verbrijzeld. De straf die ons de vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is er voor ons genezing gekomen. 6 Wij dwaalden allen als schapen, wij keerden ons ieder naar zijn eigen weg. Maar de HEERE heeft de ongerechtigheid van ons allen op Hem doen neerkomen. 7 Toen betaling geëist werd, werd Híj verdrukt, maar Hij deed Zijn mond niet open. Als een lam werd Hij ter slachting geleid; als een schaap dat stom is voor zijn scheerders, zo deed Hij Zijn mond niet open.

Tegenwoordig is het de vraag wie er dwaalt. Ongelovigen vinden dat christenen een raar verhaal geloven. Gelukkig is dat nog tot daaraan toe. Als het maar niet opgedrongen wordt. Hoe mooi zou het zijn als mensen gegrepen worden door het offer van Christus. Daar is wel zondebesef voor nodig. Wie weet!

Mooie paasdagen.

Hieronder de linken naar de vorige paas stukjes.

2014 Goede vrijdag en Pasen.

2015 Doodstraf. 

2016 Pasen. 

2017 Engelen, wonderen en Pasen.  

2018 Rietstok.

2019 Het bloed van Christus. 

2020 Hout van het leven. 

2021 Verzoening door voldoening. 

2022 Kruisig Hem. 


Geen opmerkingen: