Welkom op mijn blog.

Welkom op mijn blog. In 2014 ben ik begonnen met bloggen. Het maken van Bijbelstudies is voor mij belangrijk. Alleen horen en lezen beklijft niet. Het begrijpen gaat het beste door in het onderwerp te duiken en het op te schrijven. Ik besloot om het bestudeerde niet voor mezelf te houden maar te delen. De studies staan allemaal rechts op dit blog. Ze gaan over Bijbelse onderwerpen die mij aanspreken.

Verder probeer ik elke maand een blog te plaatsen. Zo'n stukje schrijf ik in eerste instantie voor het blad van de kerkelijke gemeenschap waar ik neer toe ga. Als het daar is verschenen deel ik het hier. Zo vang ik twee vliegen in één klap. De onderwerpen zijn uit Gods Woord, tijdschriften of gaan over persoonlijke gebeurtenissen en ervaringen. Ik nodig je uit om rond te snuffelen in mijn studies en je voordeel er mee te doen. Je mag ze gerust kopiëren of delen maar dan wel graag met vermelding van de bron. Succes met studeren. Het staat je vrij om te reageren.


donderdag 3 oktober 2019

Doorgaan met ademhalen.


Deze keer een, met toestemming, geleend stukje van Oby Vossema
Oby reageerde hiermee op mijn stukje "Het komt goed". 


Doorgaan met ademhalen?

In een vooraanstaand Bijbelstudie tijdschrift las ik dat de tien geboden onderhand zijn uitgebreid met een elfde gebod. Nou is elf het getal van de chaos dus daar moet wel een luchtje aan zitten. 
De tekst luidt: “Gij zult niets begeren dat CO2 uitstoot. Noch een warm huis, noch een lange douche, noch een auto, noch een vliegreis, noch een huisdier, noch vlees noch vis, noch iets dat CO2 uitstoot, opdat de dagen dat gij droge voeten zult hebben, verlengd zullen worden”.

Dit zijn pakkende teksten, maar de schrijver vergeet toch wel een aantal belangrijke details. Elk blad dat van een boom waait gaat CO2 produceren totdat het helemaal verteerd is. Elk takje dat door de storm van een boom afbreekt en op de grond valt gaan heel lang CO2 produceren. Iedere omgewaaide boom gaat jarenlang CO2 produceren totdat hij helemaal en totaal verteerd is. 

Maar het meest schokkend vond ik toch wel dat ik als mens hoogst persoonlijk bij iedere ademhaling CO2 uitstoot. Een mens stoot per jaar gemiddeld maar liefst 290 Kilogram CO2 uit. Bij een wereld bevolking van zeven miljard mensen, die bij iedere ademhaling CO2 uitstoten, gaat dat nooit goed komen. Bij zeven miljard mensen is dat 2 Gigaton CO2 per jaar. Dat is heel veel. Wij mensen produceren dat dus per jaar door alleen simpel uit te ademen. Het inademen is het probleem niet; het zit hem wat er in de longen gebeurt, want daar wordt kostbare zuurstof omgezet in kwaadaardige en giftige CO2.

De Heere God moet dat toch ook allemaal geweten hebben toen Hij de mens schiep naar Zijn beeld en gelijkenis. En als we allemaal stoppen met ademen wordt het probleem alleen maar groter want dan moeten al die zeven miljard dode lichamen gaan verteren wat ook weer jarenlang onnoemelijke hoeveelheden CO2 oplevert.

Toen de Heere God de mens schiep gaf Hij ook nog de opdracht mee; Vermenigvuldig u. Dat is nou één van die dingen die wel aardig gelukt zijn, maar ze ademen wel allemaal gif uit. 

Gelukkig schiep de Heere God ook een prachtige en complexe natuur, met planten en bomen die allemaal in staat zijn om van die giftige CO2 weer de broodnodige zuurstof te maken. De kleinste plantjes verstaan die kunst feilloos en ze doen dat al zo lang de aarde bestaat.

De Heere God geeft er een prachtige belofte bij in Genesis 8: 22 Voortaan, al de dagen van de aarde, zullen zaaitijd en oogsttijd, koude en hitte, zomer en winter, dag en nacht niet ophouden

Kijk daar heb ik nou wél vertrouwen in, zo’n uitspraak en belofte. Dat geeft me de vrijmoedigheid om gewoon door te gaan met ademhalen, wat de wereld ook belooft met al zijn z.g. milieu deskundigen, die meer vertrouwen op eigen ideeën dan op rotsvaste beloften van de Schepper. 

Genesis 9: 1 Toen zegende God Noach en zijn zonen en zei tegen hen: Wees vruchtbaar, wordt talrijk en vervul de aarde. Vrees en schrik voor u zal er zijn bij alle dieren van de aarde en bij alle vogels in de lucht, bij alles wat kruipt en bij alle vissen in de zee: zij zijn in uw hand gegeven. Alles wat beweegt waarin leven is, zal u tot voedsel dienen: Ik heb het u allemaal gegeven, evenals het groene gewas

Zo begon een nieuwe episode van de mensheid met een prachtige opdracht en mooie beloften; “Ik heb het u allemaal gegeven”.

Wat mij betreft; Dank U wel Heere God, voor al dat mooie om ons heen dat U ons geschonken hebt om van te genieten. Tip?: Doorgaan met ademhalen.
Oby Vossema.

Volgens mij komt dit 11e gebod van Dr. Jan van de Beek.

Hoe het precies zit met die CO2 uitstoot vind je op de site van het NRC Handelsblad


Geen opmerkingen: