Welkom op mijn blog.

Welkom op mijn blog. In 2014 ben ik begonnen met bloggen. Het maken van Bijbelstudies is voor mij belangrijk. Alleen horen en lezen beklijft niet. Het begrijpen gaat het beste door in het onderwerp te duiken en het op te schrijven. Ik besloot om het bestudeerde niet voor mezelf te houden maar te delen. De studies staan allemaal rechts op dit blog. Ze gaan over Bijbelse onderwerpen die mij aanspreken.

Verder probeer ik elke maand een blog te plaatsen. Zo'n stukje schrijf ik in eerste instantie voor het blad van de kerkelijke gemeenschap waar ik neer toe ga. Als het daar is verschenen deel ik het hier. Zo vang ik twee vliegen in één klap. De onderwerpen zijn uit Gods Woord, tijdschriften of gaan over persoonlijke gebeurtenissen en ervaringen. Ik nodig je uit om rond te snuffelen in mijn studies en je voordeel er mee te doen. Je mag ze gerust kopiëren of delen maar dan wel graag met vermelding van de bron. Succes met studeren. Het staat je vrij om te reageren.


dinsdag 29 oktober 2019

De nieuwe mens in het beloofde land.


De Nieuwe Mens in het beloofde land.

Op een ochtend tijdens het Bijbel lezen bleven mijn gedachten hangen bij:
Efeze 4: 24 en u bekleedt met de nieuwe mens, die overeenkomstig het beeld van God geschapen is, in ware rechtvaardigheid en heiligheid.

Hierover gingen de preken van 18 augustus en 22 september. Een beetje vrij vertaald uit mijn aantekeningen: Wij zijn 'nieuwe mensen' als wij ons bekleed hebben met Christus en Hem in ons hart hebben toegelaten. Maar zijn wij ook' het beloofde land' ingegaan en eten we 'vast voedsel'? Christus is het beeld van God en Hij is die Nieuwe Mens. 'Nieuwe mensen' zijn met Christus opgestaan, leven een geestelijk leven, ontvangen geestelijke zegeningen maar hen wacht ook strijd.

Over strijd gesproken, jaren terug was ik in een pinkstergemeente. Ik was daar niet zo gelukkig, want ik was (en ben nog steeds) geen 'halleluja' christen en de gaven werkten niet. Iemand vroeg mij of ik een relatie had met de Here Jezus. Bij die directe vraag bekroop mij onzekerheid. Dus ging ik in gebed. Ben ik toen een 'nieuw mens' geworden? Want er veranderde iets. Ik ging de Bijbel bestuderen, ja toen pas echt serieus, na 6 jaar. Daarvoor geloofde ik het allemaal wel. Ik raakte er van overtuigd dat het niet klopte wat er in de pinkster gemeente gebeurde. Dus ben ik daar weggegaan. Het was er niet het beloofde land. Men meende dat het niet goed met mij zou komen.

Daarna ging ik naar de 'Vergadering der gelovigen'. De 'regels' waren er anders. Ik probeerde ze te houden maar langzamerhand ging ik twijfelen. Zat ik er wel goed? Hoe kon het dat het bestuderen van de Kolossenzen brief rust gaf en als we met de brief aan Korinthe bezig waren die rust bij mij vervloog? Ik ontdekte nogal wat tegenstrijdigheden die voor anderen geen probleem waren. Wat was er met mij aan de hand?

Toen kreeg ik van iemand twee boekjes uit de brochures reeks van "Levend Water". En ik begreep dat ik niet in de 'Vergadering' kon blijven. Men meende wederom dat het met mij niet goed zou komen.

Na een lange zoektocht, die ik achteraf wel had willen overslaan, maar welke me toch veel heeft geleerd kwam ik bij de gemeenschap waar ik nu al 17 ben. Is het er het beloofd land? Wat ik begrepen heb uit de preken is het binnengaan in het beloofde land een persoonlijke zaak. Voor mij is dat het 'in de geest geplaatst zijn' in de hemelse gewesten met zijn geestelijke zegeningen.

Maar om heel eerlijk te zijn geniet ik ook van alle aardse zegeningen en voel mij ook niet altijd een 'nieuwe mens'. 
Soms, als mijn gevoelens niet zo mee werken, mag ik mij vasthouden aan:
Kolossenzen 3: 3, 9b, 10 3 want u bent gestorven en uw leven is met Christus verborgen in God. 9b aangezien u de oude mens met zijn daden uitgetrokken hebt, 10 en u met de nieuwe mens bekleed hebt, die vernieuwd wordt tot kennis, overeenkomstig het beeld van Hem Die hem geschapen heeft.



2 opmerkingen:

David C Brown zei

Doesn't the Scriptures say, 'having put on the new man'? God looks at you as a believer with the Spirit in that way.
Is the new man not more Christ in character rather than personally?

Rinske zei

Thanks for your comment. I had to think about that. I hope I have understood you well. It is quite difficult to describe this well. Indeed, the Bible says in Ephesians 4: 24 and Colossians 3: 10 that we may put on the new man. In Ephesians 2:15 I read: "He has destroyed the enmity in His flesh, namely the law of the commandments, which consisted of decrees, that He might create the two in Himself as one new man and thus make peace." Again it seems that God did it. Yes, I also think the new person will look like Christ. We are not Christ, but God sees us IN Christ.