Welkom op mijn blog.

Welkom op mijn blog. In 2014 ben ik begonnen met bloggen. Het maken van Bijbelstudies is voor mij belangrijk. Alleen horen en lezen beklijft niet. Het begrijpen gaat het beste door in het onderwerp te duiken en het op te schrijven. Ik besloot om het bestudeerde niet voor mezelf te houden maar te delen. De studies staan allemaal rechts op dit blog. Ze gaan over Bijbelse onderwerpen die mij aanspreken.

Verder probeer ik elke maand een blog te plaatsen. Zo'n stukje schrijf ik in eerste instantie voor het blad van de kerkelijke gemeenschap waar ik neer toe ga. Als het daar is verschenen deel ik het hier. Zo vang ik twee vliegen in één klap. De onderwerpen zijn uit Gods Woord, tijdschriften of gaan over persoonlijke gebeurtenissen en ervaringen. Ik nodig je uit om rond te snuffelen in mijn studies en je voordeel er mee te doen. Je mag ze gerust kopiëren of delen maar dan wel graag met vermelding van de bron. Succes met studeren. Het staat je vrij om te reageren.


donderdag 25 mei 2023

Pinksteren, uitstorting van geest.

Pinksteren, uitstorting van geest.

Hier lees ik: "Voor een ieder gaat het erom, de doop met de Geest te zoeken om kracht uit den hoge te ontvangen teneinde het vlees met zijn hartstochten en begeerten te kruisigen, zodat u Christus kunt toebehoren".  

En hier lees ik: “Een christen die nog niet de Heilige Geest heeft gekregen, kan worden vergeleken met een auto zonder motor. Als je in je binnenste een sterke motor nodig hebt, volg dan Petrus’ recept. Hij zegt dat de Heilige Geest gegeven wordt aan allen die God gehoorzamen. Hand. 5:32. Probeer dit eens, jij die een verlangen hebt om een christen te zijn die vrijmoedig is, en een leven heeft met overwinning over de zonde. Gehoorzaam al de woorden Gods die je kent. Dan zul je vervuld worden met de Heilige Geest. Zelfs als je onderweg steile hellingen tegenkomt in je leven, dan zal de sterke motor je auto over alle bergtoppen heen trekken. Het gaat vooruit en je bent niet te stoppen”.


Het klinkt heel mooi, en toch en toch. Ik ben 9 jaar in een pinkstergemeente geweest. Daar was ik altijd aan het zoeken naar die geest, temeer omdat ik niet in tongen sprak en dus het gevoel had dat er iets ontbrak. Eigenlijk ontbrak er heel veel, want de rest van de 'gaven' werkten ook niet. En 'al de woorden van God gehoorzamen' bleek mij onmogelijk. Dat zoeken was vermoeiend en ik werd er verdrietig van. Uiteindelijk, na grondige studie kwam ik tot de conclusie dat de uitleg niet klopte. Beetje hoogmoedig van mij, dat wel. Ik ga nu niet verder op die geestesgaven in, maar wel op het zoeken naar de doop met de Geest.

Want moet ik daar naar zoeken? Ik kwam in het artikel deze tekst niet tegen:

Efeze 1: 13 In Hem bent ook u, nadat u het Woord van de waarheid, namelijk het Evangelie van uw zaligheid, gehoord hebt; in Hem bent u ook, toen u tot geloof kwam, verzegeld met de Heilige Geest van de belofte, 14 Die het onderpand is van onze erfenis, tot de verlossing die ons ten deel viel, tot lof van Zijn heerlijkheid.

Ik ben verzegeld toen ik God gingen vertrouwen, toen ik Hem als Schepper een enige God en vader ging erkennen en Christus als mijn Verlosser. Wat een rust geeft dat.


Natuurlijk kun ik de Geest van God bedroeven en dat mag ik dan belijden. Maar wie verzegeld is blijft dat, toch!

Ouweneel zegt hier: "En toch verdedig ik de stelling dat het ’t belangrijkste van alle christelijke feesten is. Met Kerstmis, Goede Vrijdag, Pasen en Hemelvaart gaat het om wat God in Jezus voor ons gedaan heeft, maar met Pinksteren gaat het om wat God in Jezus in ons gedaan heeft én doet. In Pinksteren bereiken we het culminatiepunt in de christelijke heilsleer: op grond van wat God in Jezus voor ons deed, werkt Hij in en door ons. Terwijl Israël op Sjavoe‘ot aan de Sinaïtische wetgeving denkt (Ex. 20), denkt de Gemeente op dat feest aan de uitstorting van de Heilige Geest. Bij de eerste Pinksterdag in de geschiedenis werd Israël geboren als het Verbondsvolk van God. Bij de eerste Pinksterdag na de dood en opstanding van de Messias werd de nieuwtestamentische Gemeente geboren.


Het was de bedoeling dat die nieuwtestamentische gemeente de grote daden van God zou verkondigen aan, in de eerste plaats het volk Israël zodat het Koninkrijk van God opgericht zou kunnen worden. Maar helaas heeft Israël hun Messias niet als volk aangenomen en kon dit Koninkrijk nog niet opgericht worden. Maar er zal een nieuwe uitstorting van Geest plaats vinden. De beloften van het Oude Testament zullen vervuld worden.

Derek Prince beschrijft een aantal stappen die voorafgaan aan het ontvangen van Heilige geest namelijk:

1: Bekering 2: Laten dopen 3: Dorst hebben 4: Vragen 5: Drinken, d.w.z. actief ontvangen 6: Overgave, d.w.z. de controle over onze fysieke ledematen prijsgeven en deze losmaken van ons verstandelijk denken.


Ik geloof dat in de toekomst bij het volk Israël die stappen zichtbaar gaan worden zeker als Gods Geest hen overtuigd van hun toestand zonder Christus. Maar al die stappen herken ik niet in mijn persoonlijke zoektocht. Ik denk dat Gods Geest al voordat ik ging vertrouwen/geloven in dat wat Christus voor mij gedaan had, in mij werkte. De Geest bewerkte dit verlangen. En die geest is gebleven en wil mij verder helpen om Christus te leren kennen door het Woord van God.

Zie verder mijn studie: "De doop met heilige geest"

En mijn studie: "Verzegeld met heilige geest".

Mooie pinksterdagen!

 

1 opmerking:

Aritha V. zei

Ik wilde even zeggen dat ik je blogpost echt helpend vond! Bedankt dat je je gedachten en inzichten hebt gedeeld.

Groetjes,
Aritha