Welkom op mijn blog.

Welkom op mijn blog. In 2014 ben ik begonnen met bloggen. Het maken van Bijbelstudies is voor mij belangrijk. Alleen horen en lezen beklijft niet. Het begrijpen gaat het beste door in het onderwerp te duiken en het op te schrijven. Ik besloot om het bestudeerde niet voor mezelf te houden maar te delen. De studies staan allemaal rechts op dit blog. Ze gaan over Bijbelse onderwerpen die mij aanspreken.

Verder probeer ik elke maand een blog te plaatsen. Zo'n stukje schrijf ik in eerste instantie voor het blad van de kerkelijke gemeenschap waar ik neer toe ga. Als het daar is verschenen deel ik het hier. Zo vang ik twee vliegen in één klap. De onderwerpen zijn uit Gods Woord, tijdschriften of gaan over persoonlijke gebeurtenissen en ervaringen. Ik nodig je uit om rond te snuffelen in mijn studies en je voordeel er mee te doen. Je mag ze gerust kopiëren of delen maar dan wel graag met vermelding van de bron. Succes met studeren. Het staat je vrij om te reageren.


woensdag 28 juni 2023

Na Pinksteren.

Na Pinksteren.

Het boek 'De (weder)komst van Christus', geschreven door Aren van Waarde, gaat over preterisme en Aren laat zien dat het een dwaalleer is. Je kunt preterisme afdoen als onzin, maar de gedachte dat Christus nu als Koning regeert wordt breeduit gedeeld.

Op "christipedia" staat: Het preterisme vindt (anno 2015) al meer aanhang onder christenen. Don K. Preston ziet de periode tussen 30 en 70 na Christus als het duizendjarig rijk en de tijd daarna is die van het nieuwe verbond (de eeuwige toestand).

Gelovigen menen dat na Pinksteren God Zijn Koninkrijk heeft opgericht, zij het dan onzichtbaar. Christus is Koning en wij zijn koningen en priesters.

"Christipedia" vermeld: "De Heer Jezus is de (voorbestemde) Koning van Israël en van de heidense volken. In formele zin is Hij ook de koning van zijn hemels volk (de gemeente van Jezus Christus), maar zij (de gemeente) is bovenal zijn bruid.

Hier lees ik: Jezus Christus, de énige Koning van de gemeente!

Derek Prince schrijft: "We moeten dus niet slechts koningen zijn, we moeten een koninkrijk van priesters zijn. De enige mensen die in aanmerking komen om in het koninkrijk te zijn, zijn priesters".

Op "nieuwlevenonline" lees ik: ‘Op die dag zullen jullie begrijpen dat Ik in Mijn Vader ben, dat jullie in Mij zijn en Ik in jullie’; Johannes 14:20. We leren hieruit dat zoals Jezus in de Vader is, wij in Hem zullen zijn en Hij in ons. Als wij zoals de discipelen willen zijn en in hun zegen willen delen moeten wij dus de zekerheid hebben dat Christus onze Koning is en in ons hart woont en regeert. Als Hij in ons woont, moeten wij ook weten dat wij in Hem wonen en Zijn kracht ontvangen. Het is Zijn kracht die ons in staat stelt om alles te volbrengen wat Hij ons wil laten doen. Ons hele leven moet gewijd zijn aan onze Koning en aan de dienst van Zijn Koninkrijk.

Er is ook nog een uitleg die zegt dat het Koninkrijk er is en dat Christus Koning is, maar dat dit alles nog onzichtbaar is.

Op "de groteopdracht" wordt geschreven: Het Koninkrijk Gods is nu onzichtbaar omdat de Here zelf nog onzichtbaar is. Maar het Koninkrijk wordt een klein beetje zichtbaar op de plekken waar hij aanbeden wordt en de heerschappij van zijn Koninkrijk van kracht is. Want “waar twee of drie in Mijn Naam bijeengekomen zijn, daar ben Ik in hun midden” Mattheus 18:20

Zo lees ik op "pknpijnackerdelfgauw": Zo is het ook met het Koninkrijk van God. De beslissing is al gevallen. Jezus is opgestaan en de overwinning is zeker. Maar de overwinning is niet altijd zichtbaar. Wij zijn in de huidige wereld, olam hazeh, maar we zijn tegelijkertijd deel van de hemelse erfenis, olam haba. Het Koninkrijk van God, Gods nieuwe wereld, is met Jezus’ opstanding begonnen. Maar het Koninkrijk wacht nog op de voltooiing die komt bij Jezus’ tweede komst. Het koninkrijk van God is er reeds, en nog niet.

Verder staat op: "debijbel.nl/leesplannen" We leven in een tussentijd. En bij die tussentijd hoort dat je niet altijd ervaart dat Gods koninkrijk al begonnen is. En als we goed luisteren naar wat de heilige Geest ons influistert, zullen we ook in ons dagelijks leven laten zien dat we al bij die nieuwe wereld horen. We kunnen als mensen het koninkrijk niet sneller definitief laten aanbreken, daarover gaat alleen God zelf. Maar het koninkrijk is al wel begonnen. Wat we dus wel kunnen doen, is in ons doen en laten uitstralen dat wij bij Gods nieuwe wereld horen, en zo al iets aan anderen laten zien van wat die nieuwe wereld betekent.



"Wikipedia" legt uit: "In charismatische kringen wordt het Koninkrijk letterlijk aanwezig geacht als de heilige Geest bezig is met bijvoorbeeld genezingswerk. In rooms-katholieke theologie kan het koninkrijk van God ook naar de Kerk verwijzen. Protestanten echter geloven dat de Kerk het instrument is waardoor het Koninkrijk wordt getoond, maar niet synoniem met het Koninkrijk zelf is. De huidige vervulling van het Koninkrijk werd door Jezus gezien als voorlopige voorsmaak van een grotere, toekomstige werkelijkheid. Het toekomstige aspect van het Koninkrijk is het geloof in een toekomstige post-apocalyptische toepassing van theocratische macht van God."

Hoe meer ik zocht hoe meer ik bevestiging vond voor deze uitleg en ik weet het uit ervaring. Daarom vind ik het niet gek dat ik vroeger compleet in de war raakte. Bij de 'vergadering der gelovigen' leerde ik dat de gemeente de bruid en het Lichaam van Christus is, opgenomen zou worden, deel had aan het nieuwe verbond, het nieuwe Jeruzalem zou worden, Christus op dit moment de onzichtbare Koning is met een net zo onzichtbaar Koninkrijk, en de mannen koningen en priesters waren. In de Pinkstergemeente werd nog toegevoegd dat er in de gemeente wonderen, tekenen en profetieën konden voorkomen. Pffffff.

Wat ben ik blij dat die lading er af is. Wat ben ik dankbaar dat ik mag begrijpen dat de christenen het Lichaam van Christus vormen en zijn gezegend met alle geestelijke zegeningen; Efeze 1: 3 Gezegend zij de God en Vader van onze Heere Jezus Christus, Die ons gezegend heeft met alle geestelijke zegen in de hemelse gewesten in Christus.

Dat Lichaam is dichter bij Hem dan wat ook, omdat Christus het Hoofd is. Zou de Gemeente de bruid van Christus zijn dan waren zij toch twee delen. Ook mooi, zeker, maar dat is de hoop voor de gemeente van Israël, de eerstelingen.

En als de ene keer het Koninkrijk zichtbaar is, bijvoorbeeld door wonderen en tekenen is het dan niet zichtbaar in groepen waar die wonderen niet of minder gebeuren? Een lastig dilemma? Nee, het Koninkrijk dat komt er en zal zichtbaar zijn. We moeten nog even geduld hebben; Openbaring 12: 10 En ik hoorde een luide stem in de hemel zeggen: Nu is gekomen de zaligheid, de kracht en het koninkrijk van onze God en de macht van Zijn Christus, want de aanklager van onze broeders, die hen dag en nacht aanklaagde voor onze God, is neergeworpen.

Op een paar verschillen na las ik dat ook allemaal in het boek van Aren van Waarde. Op het einde maakt Aren een mooie samenvatting van de taak van De Gemeente, het Lichaam van Christus:

De Gemeente heeft nu de taak om het geloof te bewaren, het Woord van God vast te houden en een geestelijke strijd te voeren (niet tegen vlees en bloed). Efeze 6: 12 Want wij hebben de strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers van de duisternis van dit tijdperk, tegen de geestelijke machten van het kwaad in de hemelse gewesten

De Gemeente zal met Christus regeren als zij volgroeid is, dan zullen ze de wereld 'rechtzetten': 2 Timotheüs 2: 12 Als wij volharden, zullen wij ook met Hem regeren.

De Gemeente mag uitzien naar een nieuwe hemel en aarde: Openbaring 21: 1 ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, want de eerste hemel en de eerste aarde waren voorbijgegaan. En de zee was er niet meer.  

Ik vind het een bemoediging dat meer gelovigen dit zo zien. Bovendien wordt duidelijk hoe belangrijk het is de Bijbel met onderscheid te lezen.

 

De Statenvertaling zegt het zo: Filippenzen 1: 10 Opdat gij beproeft de dingen, die daarvan verschillen, opdat gij oprecht zijt, en zonder aanstoot te geven, tot den dag van Christus; (SV)

Zie ook mijn studie: "Beproeft de dingen die daarvan verschillen". 


Geen opmerkingen: