Welkom op mijn blog.

Welkom op mijn blog. In 2014 ben ik begonnen met bloggen. Het maken van Bijbelstudies is voor mij belangrijk. Alleen horen en lezen beklijft niet. Het begrijpen gaat het beste door in het onderwerp te duiken en het op te schrijven. Ik besloot om het bestudeerde niet voor mezelf te houden maar te delen. De studies staan allemaal rechts op dit blog. Ze gaan over Bijbelse onderwerpen die mij aanspreken.

Verder probeer ik elke maand een blog te plaatsen. Zo'n stukje schrijf ik in eerste instantie voor het blad van de kerkelijke gemeenschap waar ik neer toe ga. Als het daar is verschenen deel ik het hier. Zo vang ik twee vliegen in één klap. De onderwerpen zijn uit Gods Woord, tijdschriften of gaan over persoonlijke gebeurtenissen en ervaringen. Ik nodig je uit om rond te snuffelen in mijn studies en je voordeel er mee te doen. Je mag ze gerust kopiëren of delen maar dan wel graag met vermelding van de bron. Succes met studeren. Het staat je vrij om te reageren.


donderdag 23 mei 2019

Hemelvaart en wederkomst


Hemelvaart en wederkomst van Christus.

30 Mei is het Hemelvaartsdag. Behalve dat christenen stil staan bij de hemelvaart van Christus is het de dag van het dauwtrappen. Op “wikipedia” lees ik: “In de negentiende eeuw dacht men dat de dauw op het gras een zuiverende werking had, maar het gebruik van 'dauwtrappen' als viering zou zijn oorsprong hebben op het heidens gebruik om de heropleving van de natuur te vieren. Vermoedelijk stonden vroeger mensen op Hemelvaartsdag al om drie uur 's nachts op om zingend en blootsvoets op het gras te dansen. Daar zou de term dauwtrappen vandaan komen.” 

Ik ga regelmatig dauwtrappen. Het is heerlijk om van de heropleving van de dag te genieten, heidens of niet, om voordat het lawaai begint het bos in te fietsen, te genieten van de vogelgeluiden, de geuren en de opkomende zon, te zitten op een bankje en te mijmeren over Gods Woord. Een enkele keer ontmoet ik een hert of een zwijn.

Op Wikipedia merkt men op dat er een tegenspraak zou zitten in de hemelvaart van Lukas 24: 51 en Handelingen 1: 1 – 11. Men ziet dat er in Lukas niet gesproken wordt over de 40 dagen onderwijs aan de discipelen zoals dat wel het geval is in Handelingen 1: 3. Men meent daarom dat de hemelvaart in Lukas plaats zou hebben gevonden op de dag van de opstanding. Dus wat is waar?
Lukas 24: 49 – 51 49 En zie, Ik zend de belofte van Mijn Vader op u; maar blijft u in de stad Jeruzalem, totdat u met kracht uit de hoogte bekleed zult worden. 50 Hij leidde hen naar buiten tot bij Bethanië. En Hij hief Zijn handen op en zegende hen. 51 En het geschiedde, terwijl Hij hen zegende, dat Hij Zich van hen verwijderde. En Hij werd opgenomen in de hemel.
Handelingen 1: 1 – 4, 11 1 Het eerste boek heb ik gemaakt, o Theofilus, over alles wat Jezus begonnen is te doen én te onderwijzen, 2 tot op de dag waarop Hij opgenomen is, nadat Hij door de Heilige Geest aan de apostelen, die Hij uitgekozen had, opdrachten had gegeven. 3 Hij heeft Zichzelf, nadat Hij geleden had, ook levend aan hen vertoond, met veel onmiskenbare bewijzen, veertig dagen lang, waarbij Hij door hen gezien werd en over de dingen sprak die het Koninkrijk van God betreffen. 4 En toen Hij met hen samen was, beval Hij hun dat zij niet uit Jeruzalem weg zouden gaan, maar de belofte van de Vader zouden verwachten, die u, zei Hij, van Mij gehoord hebt; 11 Galilese mannen, waarom staat u omhoog te kijken naar de hemel? Deze Jezus, Die van u opgenomen is naar de hemel, zal op dezelfde wijze terugkomen als u Hem naar de hemel hebt zien gaan.

Men heeft 3 opties als uitleg van deze verschillen. Die kun je vinden op Wikipedia. Ik kan mij het meest vinden in de eerste uitleg: Traditioneel harmoniseert men beide verhalen en neemt men aan dat tussen Lucas 24: 49 en 24: 50 stilzwijgend 40 dagen zijn verstreken.” Wel heb ik een aanvulling hierop. In Lukas 24: 49 en 50 wordt inderdaad niet geschreven over de 40 dagen onderwijs. Ik zie dat niet als tegenstrijdig. Aangezien de boeken 'Lukas' en 'Handelingen' door Lukas zijn geschreven zie ik Handelingen 1: 1 – 11 als een aanvulling van Lukas 24: 49 – 51. 
Op de siteChristipedia” is een beschrijving te vinden over de schrijver Lukas.

Dat er sprake is van twee hemelvaarten, daarover schreef ik in dit blog.

Ik was benieuwd of er bij de hemelvaart op “Wikipedia” een link naar de wederkomst van Christus wordt gelegd. Ik vind dat belangrijk omdat deze site een informatie site is die veel mensen als eerste zullen raadplegen. Dat is er inderdaad: “Jezus' hemelvaart maakte de weg vrij voor de uitstorting van de Heilige Geest, wat herdacht wordt op Pinksteren. Bovendien zal Jezus bij de wederkomst terugkomen naar de aarde, om het Laatste Oordeel uit te voeren.”

De hemelvaart kan ik direct verbinden aan de wederkomst zoals in: 
Handelingen 1: 11 Galilese mannen, waarom staat u omhoog te kijken naar de hemel? Deze Jezus, Die van u opgenomen is naar de hemel, zal op dezelfde wijze terugkomen als u Hem naar de hemel hebt zien gaan.

De discipelen verwachten de wederkomst spoedig, nog bij hun leven, in Handelingen 3: 19 – 21. Ook Johannes op Patmos schreef in Openbaring 1: 3 en 7 dat de tijd van de wederkomst nabij was. 
Handelingen 3: 19 – 21 19 Kom dus tot inkeer en bekeer u, opdat uw zonden uitgewist worden en er tijden van verkwikking zullen komen van het aangezicht van de Heere, 20 en Hij Jezus Christus zal zenden, Die tevoren aan u verkondigd is. 21 Hem moet de hemel ontvangen tot de tijden waarin alle dingen worden hersteld, waarover God gesproken heeft bij monde van al Zijn heilige profeten door de eeuwen heen
Openbaring 1: 3, 7 3 Zalig is hij die leest en zijn zij die horen de woorden van de profetie, en die in acht nemen wat daarin geschreven staat, want de tijd is nabij. 7 Zie, Hij komt met de wolken, en elk oog zal Hem zien, ook zij die Hem doorstoken hebben. En alle stammen van de aarde zullen rouw over Hem bedrijven. Ja, amen.

Toch zijn er ondertussen 2000 jaren voorbij gegaan. Ik begrijp dat 'nabij niet nabij' is geweest, alhoewel dat wel de bedoeling was. Door de jaren heen heeft dit voor verwarring gezorgd. Maar nu lijkt deze komst van Christus dan toch echt nabijer dan ooit. Ik mag letten op de tekenen van de tijd. Ik zie de tekenen van verval en rampen verschijnen, alhoewel er zijn die zeggen dat dit van alle tijden is geweest. En dat begrijp ik wel, doch ik weet ook dat er ondergronds gewerkt wordt aan de macht van dit kwaad. Doordat ik Openbaring 18 heb bestudeerd moest ik mij verdiepen in dat rijkdom van Babylon. 
Op de site “Christipedia” lees ik dat 'Babylon' de Griekse vorm van het Hebreeuwse 'Babel' is. De naam Babel betekent in het Hebreeuws 'verwarring'.

Op internet is er veel te lezen over de illuminatie. Nu wordt dit door anderen weer ontkracht en degenen die menen dat deze groep bestaat worden beticht van het geloven in complottheorieën. Ik heb hier ook aanleg voor. Want hoe gemeen en achterbaks zal satan zijn leugens en misleidende wonderen aanbieden? Hoeveel mensen zal hij bedriegen? 
Niets is wat het lijkt.

Tariq Z, die in 2015 het NOS bebouw binnendrong had wereldnieuws. Hij zou een obsessie hebben ontwikkeld over de illuminatie, over complot theorieën. Ik kan mij voorstellen dat het zover met je komt als je niet weet dat God IN Christus zal ingrijpen. Maar dat zal wel gebeuren. Eens zal het werkelijk Pinksteren worden. 
Fijne feestdagen.





Geen opmerkingen: