Welkom op mijn blog.

Welkom op mijn blog. In 2014 ben ik begonnen met bloggen. Het maken van Bijbelstudies is voor mij belangrijk. Alleen horen en lezen beklijft niet. Het begrijpen gaat het beste door in het onderwerp te duiken en het op te schrijven. Ik besloot om het bestudeerde niet voor mezelf te houden maar te delen. De studies staan allemaal rechts op dit blog. Ze gaan over Bijbelse onderwerpen die mij aanspreken.

Verder probeer ik elke maand een blog te plaatsen. Zo'n stukje schrijf ik in eerste instantie voor het blad van de kerkelijke gemeenschap waar ik neer toe ga. Als het daar is verschenen deel ik het hier. Zo vang ik twee vliegen in één klap. De onderwerpen zijn uit Gods Woord, tijdschriften of gaan over persoonlijke gebeurtenissen en ervaringen. Ik nodig je uit om rond te snuffelen in mijn studies en je voordeel er mee te doen. Je mag ze gerust kopiëren of delen maar dan wel graag met vermelding van de bron. Succes met studeren. Het staat je vrij om te reageren.


vrijdag 20 februari 2015

Beproeft de dingen die daarvan verschillen, Filippenzen 1: 10.

Beproeft de dingen die daarvan verschillen.

Zoals ik al in de inleiding van mijn blog geschreven heb denk ik dat het heel belangrijk is hoe ik de Bijbel lees, want dat heeft invloed op mijn praktisch geloof. Op internet kan ik diverse sites met nuttige tips vinden die me vertellen hoe ik de Bijbel kan lezen. Maar ondanks al deze tips werd de Bijbel voor mij een verwarrend Boek en soms een boek wat zichzelf tegen sprak. Dit had onder anderen, zo heb ik ontdekt, te maken met de volgorde van de Bijbelboeken. Maar ook met geheel verkeerd vertaalde woorden. Dit alles ben ik, tot mijn grote spijt, later op het spoor gekomen. Toen dit mij duidelijk werd vielen er veel kwartjes op hun plaats. Ik vind het nu belangrijk om deze ervaring met anderen te delen.

De studie die ik gemaakt heb gaat over onderscheiden wat wezenlijk is, of zoals de Statenvertaling het zegt, beproeft de dingen die daarvan verschillen.

Fil.1: 9-11 9 En dit bid ik dat uw liefde nog steeds overvloediger wordt in kennis en alle fijngevoeligheid, 10 opdat u kunt onderscheiden wat wezenlijk is, opdat u oprecht bent en zonder aanstoot te geven tot de dag van Christus,
11 vervuld met vruchten van gerechtigheid, die door Jezus Christus zijn, tot heerlijkheid en lof van God.
Fil.1: 10  Opdat gij beproeft de dingen, die daarvan verschillen, sv

Wat is dat onderscheid en wat zijn die verschillen? Dat hoop ik hier verder uit te leggen in de volgende punten:

  • De volgorde van de Bijbelboeken
    • Handelingen
    • Efeze
  • Verschillende evangeliën
  • Bedelingen
  • Gemeenten en De Gemeente
  • De Griekse woorden 'ge' en 'oikoumene'.
  • voleinding der wereld (aion)

De Efeze brief is niet specifiek aan de gelovigen van Efeze geschreven. Dit is wat in de inleiding van mijn Friese Bijbel staat. In Efeze 1:1 staat dan ook de plaatsnaam tussen haakjes. Ook in de NBG zie ik dat. Mijn Friese Bijbel zegt verder over de Efeze brief: "het is eigenaardig dat er niets persoonlijks in deze brief te vinden is. Er wordt met geen woord gesproken over Paulus die drie jaar in Efeze gewerkt heeft (Hand. 20: 31). Sommigen denken daarom dat deze brief voor een groter aantal gelovigen bestemd is. Wij vinden in deze brief dingen die we niet in andere brieven vinden. De woordenschat en het taalgebruik zijn anders. Toch is deze brief door Paulus geschreven. Waarom zou Paulus het gewoon niet eens anders willen en kunnen zeggen?" Einde citaat.

Ik geloof dat Paulus het niet zomaar anders heeft kunnen en willen zeggen. Hij heeft werkelijk een andere boodschap moeten brengen. Welke dat is kun je vinden in mijn studie: “Beproeft de dingen die daarvan verschillen”


Geen opmerkingen: