Overheden
en machten
Efeze
3: 10 -11 10 opdat nu door
de gemeente aan de overheden en de machten in de hemelse gewesten de
veelvuldige wijsheid van God bekendgemaakt zou worden, 11
volgens het eeuwige voornemen dat Hij gemaakt heeft in Christus
Jezus, onze Heere.
In
de brochure “Levend water” nummer 22: "Satan de vorst der duisternis" las ik op blz. 31 dat Satan
vanaf zijn val uit de hemel geen gezalfde meer was. Dat werd de zoon
van God, de Here Jezus Christus. Ook
was Satan niet meer Gods verzegelde standaardmaat (dit betekend:
patroon, model). Deze maat zou gevormd worden door Christus en Zijn Samen Lichaam. In de brochure staat verder: “Als wij de diepte van
deze rijkdom zien, dat wij toegang tot God de Vader hebben en dat wij
in zo'n heerlijke staat in Christus
zijn gezet voor Gods troon, dan kunnen wij begrijpen dat
Paulus hierna uitroept:
Efeze
3: 14
Om
deze reden buig ik mijn knieën voor de Vader van onze Heere Jezus
Christus,
De
apostel Paulus raakt de diepte van deze rijkdom direct al in Efeze
1:4
omdat Hij ons vóór de grondlegging van de wereld in Hem uitverkoren
heeft, opdat wij heilig en smetteloos voor Hem zouden zijn in de
liefde."
Toen
ik dit op een ochtend las werd ik geraakt. Wat een mooie boodschap
voor ons. Ik kan eigenlijk niet begrijpen in wat voor een positie wij
als Gemeente geplaatst zijn. Ik heb mij voorgenomen om in dit nieuwe
jaar mij te bezinnen over die heerlijke positie in Christus.
Hoe
zit dat met die overheden en machten? Ik lees namelijk in:
Hebreeën
4: 14 Nu wij dan een
grote Hogepriester hebben, Die de hemelen is
doorgegaan, namelijk Jezus, de Zoon van God, laten wij aan
deze belijdenis vasthouden.
Voor
ons is Christus geen Hogepriester, maar dit vers zegt wel dat Hij de
Hemelen is doorgegaan, daar waar de overheden en machten zijn. En nu
is Christus daar en laat zien dat de Gemeente, Zijn Lichaam, bij Hem
hoort en deel heeft aan Hem. Christus toont de overwinning.
Kolossenzen
2:15 Hij heeft de overheden en de machten ontwapend, die
openlijk te schande gemaakt
en daardoor over hen getriomfeerd.
Zijn
die overheden en machten goede of boze engelen? Zeker ook boze
engelen, want ik lees in Efeze
6: 12 Want wij
hebben de strijd niet tegen vlees en bloed, maar
tegen de overheden, tegen de machten,
tegen de wereldbeheersers van de duisternis van dit tijdperk, tegen
de geestelijke machten van het kwaad in de hemelse gewesten.
Als
ik probeer na te denken over die boze machten dan weten zij dus al
dat hun kansen verkeken zijn. En dat mogen wij ook weten als we
Efeze 6: 10 – 20 toepassen in ons geloofs leven. Gods zegen voor
het nieuwe jaar in de strijd die al overwonnen is.
5 opmerkingen:
Best wel pittige thema's maar wel goed om er dit jaar mee bezig te zijn. Ik hou je blog in de gaten.
Dank je wel voor je reactie. Ja, het is inderdaad een pittig thema. Die overheden en machten zie je niet, maar ze zijn er wel. En door zo persoonlijk met de Efeze brief bezig te zijn hoop ik dat ik er steeds meer van ga begrijpen. En ik heb het ook over 'het samen lichaam'. Dat woord komt voor in Efeze 3: 6. In de grondtekst staat 'sussomos'. Terwijl in 1 Kor.12: 27 en Rom.7: 4 gesproken wordt over 'lichaam' 'soma' van Christus. Dat woordje 'sus' geeft dus 'samen' aan. Wij zijn nu het 'samen' Lichaam van Christus. En dit 'samenlichaam' toont Christus, zo stel ik me voor, trots aan de overheden en machten in de hemelse gewesten. Ik vind dat mooi en bijzonder. Wil je meer weten over dit 'samenlichaam' dan kun je dat vinden in: http://levendwater.org/brochures/lw06/Het%20Samen%20-%20Lichaam.htm
De term 'hemelse gewesten' vind je alleen in Efeziërs. Dit boek is betwist. Het pas in het geheel niet in de schrijfstijl van Paulus. Overheden en machten staat in Kollosenzen 2:15 maar die zitten niet in die 'gewesten'.
Dag Anoniem, bedankt voor uw reactie. Ik ben er nog eens mee bezig geweest. Het is inderdaad zo dat de uitdrukking 'hemelse gewesten' zo staat het in de NBG, alleen voorkomt in de Efeze brief. En ik moet zeggen dat ik ook niet kan begrijpen dat er overheden en machten in de hemelse gewesten (dit is in de grondtekst 'epouranios' wat bovenhemels betekent) zijn, waartegen wij moeten strijden. Maar blijkbaar is dit wel zo omdat het in de Efeze brief zo staat.
Mag ik vragen hoe u komt aan de stelling dat de Efeze brief een betwiste brief is en niet door Paulus zou zijn geschreven?
Ik heb als aanvulling nog twee site gevonden over de hemelse gewesten namelijk:
http://www.amen.nl/artikel/916/de-hemelse-gewesten
http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.php?page=artikel&id=2103
Een reactie posten