Welkom op mijn blog.

Welkom op mijn blog. In 2014 ben ik begonnen met bloggen. Het maken van Bijbelstudies is voor mij belangrijk. Alleen horen en lezen beklijft niet. Het begrijpen gaat het beste door in het onderwerp te duiken en het op te schrijven. Ik besloot om het bestudeerde niet voor mezelf te houden maar te delen. De studies staan allemaal rechts op dit blog. Ze gaan over Bijbelse onderwerpen die mij aanspreken.

Verder probeer ik elke maand een blog te plaatsen. Zo'n stukje schrijf ik in eerste instantie voor het blad van de kerkelijke gemeenschap waar ik neer toe ga. Als het daar is verschenen deel ik het hier. Zo vang ik twee vliegen in één klap. De onderwerpen zijn uit Gods Woord, tijdschriften of gaan over persoonlijke gebeurtenissen en ervaringen. Ik nodig je uit om rond te snuffelen in mijn studies en je voordeel er mee te doen. Je mag ze gerust kopiëren of delen maar dan wel graag met vermelding van de bron. Succes met studeren. Het staat je vrij om te reageren.


woensdag 27 april 2022

Liefde

Liefde.

Mijn oog viel op een bericht in de Visie over een gratis te downloaden bijbel die in 1 dag is te lezen. De schrijver, Jan Heijnen heeft een bepaalde doelgroep voor ogen waarmee hij in vogelvlucht door de Bijbel wil gaan om de Liefde van God te laten ontdekken. Ik werd nieuwsgierig en heb zijn boek gedownload. Zijn schrijfstijl is kort, verrassend en boeiend. Verder heeft hij nog meer artikelen op zijn site die ik interessant vind.

Overgenomen met toestemming uit "De Bijbel in 1 Dag" van Jan Heijnen: "Die eerste mensen zijn aangesteld door God om zorg te dragen voor zijn schepping. In Genesis drie verschijnt een mysterieus dier op het toneel, een slang. Hij zorgt ervoor dat Adam en Eva tegen God zondigen. Waarom zou een goede God een val zetten voor zijn schepselen? Als Hij alwetend is, dan had Hij toch kunnen voorzien hoeveel ellende dit zou veroorzaken? Dat klopt. Ik ga ervan uit dat God wist dat Adam en Eva op een dag in de fout zouden gaan door toedoen van de slang. Toch had God geen keus. Hij wilde geen robots zonder gevoel, verstand en liefde. Hij wilde mensen die van elkaar, van de wereld én van Hem konden houden. Als liefde het grootste geschenk is, dan wilde Hij dat niet voor hen achterhouden. Dus moest Hij de mens wel een vrije wil geven, want zonder vrije wil is er geen liefde. En je kunt alleen een vrije wil hebben, als je ook de keuze hebt om iets fout te doen. Denk er maar eens over na: je kunt je liefde voor iemand alleen maar bewijzen als je ook de keuze hebt om ontrouw te zijn."

Ik moest direct denken aa n: Romeinen 5: 14c Adam, die een voorbeeld is van Hem Die komen zou.

In het boek "Adam als type van Christus" legt Peter Slagter uit dat Adam zijn vrije wil gebruikte om Eva te volgen in het eten van de verboden appel. Er staat op blz. 35: "Adam vernederde zich uit liefde voor Eva. Hij is hierin een type van Christus." Pasen is weer gevierd en dit vind ik een mooi vervolg. 

De Here Jezus werd de laatste Adam en kwam uit vrije wil naar deze aarde om het gevolg van de vrijwillige keuze van de mensen, om te zondigen, ongedaan te maken. Dat is Genade. Dat is de Liefde van God die IN Christus de mens verlost en met de mens wil optrekken.

Download zelf je gratis exemplaar https://jan-heijnen.nl/1dag.

 

Geen opmerkingen: