Welkom op mijn blog.

Welkom op mijn blog. In 2014 ben ik begonnen met bloggen. Het maken van Bijbelstudies is voor mij belangrijk. Alleen horen en lezen beklijft niet. Het begrijpen gaat het beste door in het onderwerp te duiken en het op te schrijven. Ik besloot om het bestudeerde niet voor mezelf te houden maar te delen. De studies staan allemaal rechts op dit blog. Ze gaan over Bijbelse onderwerpen die mij aanspreken.

Verder probeer ik elke maand een blog te plaatsen. Zo'n stukje schrijf ik in eerste instantie voor het blad van de kerkelijke gemeenschap waar ik neer toe ga. Als het daar is verschenen deel ik het hier. Zo vang ik twee vliegen in één klap. De onderwerpen zijn uit Gods Woord, tijdschriften of gaan over persoonlijke gebeurtenissen en ervaringen. Ik nodig je uit om rond te snuffelen in mijn studies en je voordeel er mee te doen. Je mag ze gerust kopiëren of delen maar dan wel graag met vermelding van de bron. Succes met studeren. Het staat je vrij om te reageren.


woensdag 2 juni 2021

De identiteit van Christus.

De identiteit van Christus.

In het voorwoord van visie 44 in 2020 schreef Marco van der Straten over het kerkelijk landschap van Nederland wat steeds veelkleuriger wordt. Dit wordt veroorzaakt door migranten. Volgens Marco roept dat voor ons nieuwe vragen op, want wat zegt ons dat over ons beeld van de Here Jezus. Nederland zou de Here Jezus als blanke Europeaan afbeelden. Marco vraagt zich af wat we kunnen leren van de manier waarop christenen uit andere culturen naar de Here Jezus kijken. Ik las het voorwoord met verbazing omdat ik me daar nog nooit mee heb bezig gehouden. Ben ik kortzichtig? Ik zie de Here Jezus niet als een Nederlander, noch als een Europeaan. Dat kan ook niet want de Bijbel is duidelijk over de identiteit van de Here Jezus.

In onze 'gemeenschap' werd laatst haarfijn uitgelegd waar de wortels van de Here Jezus liggen. Dat is in de eerste plaats in God, Zijn Vader: Filippenzen 2: 6a Die, hoewel Hij in de gestalte van God was,

Johannes 1: 1, 2, 14 1 In het begin was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Dit was in het begin bij God. 14 En het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond (en wij hebben Zijn heerlijkheid gezien, een heerlijkheid als van de Eniggeborene van de Vader), vol van genade en waarheid.

Een stem uit de hemel bevestigd dit tijdens de doop van de Here Jezus in Lukas 3: 22.

In het geslachtsregister van de Here Jezus lees ik: Mattheus 1: 2, 16 1 Abraham verwekte Izak, Izak verwekte Jakob, Jakob verwekte Juda en zijn broers; 16 Jakob verwekte Jozef, de man van Maria, uit wie geboren is Jezus, Die Christus genoemd wordt

Openbaring 5: 5 En een van de ouderlingen zei tegen mij: Huil niet. Zie, de Leeuw Die uit de stam van Juda is, de Wortel van David, heeft overwonnen om de boekrol te openen en zijn zeven zegels te verbreken.

Hebreeën 7: 14a Het is immers overduidelijk dat onze Heere van Juda afstamt,

Wat mij opvalt is dat in Mattheus 1: 16 Jozef gezien wordt als stamhouder en niet Maria. Dat heeft te maken met Numeri 36. Maria trouwde met Jozef en hij was uit dezelfde stam. Zo blijft het erfdeel in die stam en dat was de stam waaruit de Here Jezus geboren moest worden. Dus maakt het niet uit dat Jozef genoemd wordt. Zo meen ik het te begrijpen.

Toch kon de Zoon van God niet uit een menselijke man geboren worden. Waarom dat niet kon heb ik beschreven in een stukje met Pasen in 2019. Van Maria staat: Lukas 1: 30 En de engel zei tegen haar: Wees niet bevreesd, Maria, want u hebt genade gevonden bij God.

Een beeltenis van de Here Jezus maken is niet handig, alhoewel er veel beelden van Hem zijn. Jesaja 53: 2b Gestalte of glorie had Hij niet; als wij Hem aanzagen, was er geen gedaante dat wij Hem begeerd zouden hebben.

Ik kan de Here Jezus niet anders zien als een Israëliet uit het geslacht van David, uit de stam van Juda. Dat geld toch voor iedereen? Want Hij was geen Europeaan, Amerikaan of Afrikaan, hooguit een Aziaat en zeker een Jood uit het 'omstreden' land Israël. Maar uiteindelijk is Hij Gods Zoon, de Geliefde. We mogen onder de indruk zijn van Zijn daden en woorden.

En wie weet zullen we spoedig geen woorden maar Christus Zelf uit de hemel zien neerdalen.

 

Geen opmerkingen: