Welkom op mijn blog.

Welkom op mijn blog. In 2014 ben ik begonnen met bloggen. Het maken van Bijbelstudies is voor mij belangrijk. Alleen horen en lezen beklijft niet. Het begrijpen gaat het beste door in het onderwerp te duiken en het op te schrijven. Ik besloot om het bestudeerde niet voor mezelf te houden maar te delen. De studies staan allemaal rechts op dit blog. Ze gaan over Bijbelse onderwerpen die mij aanspreken.

Verder probeer ik elke maand een blog te plaatsen. Zo'n stukje schrijf ik in eerste instantie voor het blad van de kerkelijke gemeenschap waar ik neer toe ga. Als het daar is verschenen deel ik het hier. Zo vang ik twee vliegen in één klap. De onderwerpen zijn uit Gods Woord, tijdschriften of gaan over persoonlijke gebeurtenissen en ervaringen. Ik nodig je uit om rond te snuffelen in mijn studies en je voordeel er mee te doen. Je mag ze gerust kopiëren of delen maar dan wel graag met vermelding van de bron. Succes met studeren. Het staat je vrij om te reageren.


dinsdag 22 december 2020

Gelukkig nieuwjaar.

Gelukkig nieuwjaar.

Het is haast niet te bevatten, maar het jaar is bijna al weer voorbij. We zijn allemaal weer wat ouder geworden. De veroudering begint al op je 18e. Maar laten we de moed erin houden en genieten van de mooie kleuren van de ouderdom, zie foto.

 

Eerlijk gezegd ben ik blij dat ik niet meer zo jong ben en alles nog uit zou moet zoeken, zeker niet in deze tijd. Dat geld vermoedelijk zolang de gebreken uitblijven.

Ronald Lammers schreef er op 24 oktober om 10.44 een mooi stukje over:

"Ouder" Ik word elke dag een dagje ouder. Dat lijkt een open deur, maar de spanning ligt voor mij in het woordje ‘ouder’. Want ik voel mij niet ouder dan gisteren en niet jonger dan morgen. Maar als ik het uitmeet over pakweg vijf jaar, zijn er verschillen die bevestigen dat ik elke dag een dagje ouder word.

Als ik het echter nu eens omdraai? Als ik zeg dat ik elke dag een dagje jonger word? Dat het einde van al mijn dagen een prachtig nieuw begin is waar naartoe wordt gewerkt, zonder dat ik er wezenlijk wat aan bijdraag?

Een schrijver van ongeveer 2000 jaar geleden schreef dat hij de moed er in houdt, omdat hij innerlijk van dag tot dag wordt vernieuwd.

Je zou glimlachend mee kunnen luisteren naar de oude man die zei: hoe kan zo’n jonge man als ik nu toch moeten wonen in zo’n oude zak?

Ik word elke dag een dagje ouder. Maar ik houd de moed er in. Zou het misschien daarom zijn dat in de theologie de ‘laatste dag’ tevens ‘de jongste dag’ wordt genoemd?".

Het wordt een bijzonder oud en nieuw, met een klein feest en geen vuurwerk. Voor sommigen is dit lastig. De onrust over 'te weinig' was al aanwezig in bepaalde steden. Het nieuwe jaar baart mij zorgen.

Vorig jaar is er voor 77 miljoen aan vuurwerk in Nederland uitgegeven. In verhouding hadden Nederlanders er het meeste geld aan besteed. Er waren 5191 meldingen bij de hulpdiensten. Dat waren er 504 meer dan 2018 en dat terwijl men wilde dat het vuurwerk verminderen moest. Er was voor 15 miljoen schade aangebracht. Het was een horrornacht bij oogziekenhuis in Rotterdam.

Dat kan men nu niet gebruiken in de ziekenhuizen. De werkdruk is al te hoog. Maar ja, zijn wij mensen bereid om een stap terug te doen? En wat zou het mooi zijn als we het geld, wat anders de lucht in vliegt, geven aan een goed doel of aan het verzorgend personeel. Dit alles bepaald mij, mede door de aankomende kerst, bij het jaar 1.

De komst van Christus als baby gaf heel veel beroering. En hoe is het geweest voor moeder Maria om te horen wat Simeon zei: Lukas 2: 34, 35 34 En Simeon zegende hen en zei tegen Maria, Zijn moeder: Zie, dit Kind is bestemd tot val en opstanding van velen in Israël en tot een teken dat tegengesproken zal worden, 35 ook door uw eigen ziel zal een zwaard gaan opdat de overwegingen uit veel harten openbaar worden.

Vers 35 is regelmatig in mijn gedachten wanneer ik de zorgen voel voor het komende jaar. Misschien wist Maria, vanuit de profetie van het Oude Testament, wat haar te wachten stond. De spanningen begonnen toen zij zich in moesten laten schrijven in Betlehem en ze geen slaapruimte konden vinden terwijl Maria op het punt stond te bevallen. Even later moesten zij naar Egypte vluchten. Wat een pijn zal het gegeven hebben dat er zoveel kindjes van twee jaar en jonger de dood vonden omdat eigenlijk het kindje Jezus moest sterven. Dat alles was nodig omdat Christus satan overwinnen moest. Nu mag ik één ding weten, wat er ook zal gebeuren in het nieuwe jaar, Christus is geboren en Hij zal, misschien heel snel al, regeren.

Het kerst gedicht van Ronald Lammers sprak mij erg aan en wil ik ter harte nemen.

Wie de weg weet-kerst 2020.

Wie de Weg weet uit het duister

wie het spoor kent uit de vragen

wie het pad volgt van vertrouwen

weet zich dag aan dag gedragen.

Wie de Waarheid weet te vinden

wie het recht zoekt in de zorgen

wie oprecht is naar de ander

weet zich dag aan dag geborgen.

Wie het Leven wil omarmen

wie aan de liefde zich wil wijden

zal meer zien dan de duisternis

kan zich dag aan dag verblijden.

2 Timoteüs 3: 1 - 9 gaat over de laatste dagen. Daarin zouden wij zomaar kunnen leven. Paulus bemoedigt Timoteüs met de woorden in de foto.



6 opmerkingen:

Gail - Aritha zei

Ik wens je heel veel goed toe. Mooie blog!

Anoniem zei

Inderdaad een prachtig gedicht. Ik wens jullie een heel goed en gezond 2021 toe! Hopelijk zal dit jaar beter uitpakken dan dat velen verwachten...

David C Brown zei

Blessings on you! The Lord shows the way, and is the Way!

Rinske zei

Dankjewel.

Rinske zei

Dankjewel. Het lijkt er nu op dat het nog een spannend jaar gaat worden.

Rinske zei

Thanks and AMEN.