Welkom op mijn blog.

Welkom op mijn blog. In 2014 ben ik begonnen met bloggen. Het maken van Bijbelstudies is voor mij belangrijk. Alleen horen en lezen beklijft niet. Het begrijpen gaat het beste door in het onderwerp te duiken en het op te schrijven. Ik besloot om het bestudeerde niet voor mezelf te houden maar te delen. De studies staan allemaal rechts op dit blog. Ze gaan over Bijbelse onderwerpen die mij aanspreken.

Verder probeer ik elke maand een blog te plaatsen. Zo'n stukje schrijf ik in eerste instantie voor het blad van de kerkelijke gemeenschap waar ik neer toe ga. Als het daar is verschenen deel ik het hier. Zo vang ik twee vliegen in één klap. De onderwerpen zijn uit Gods Woord, tijdschriften of gaan over persoonlijke gebeurtenissen en ervaringen. Ik nodig je uit om rond te snuffelen in mijn studies en je voordeel er mee te doen. Je mag ze gerust kopiëren of delen maar dan wel graag met vermelding van de bron. Succes met studeren. Het staat je vrij om te reageren.


zondag 8 december 2019

Bewogen jaar.

Bewogen jaar.

In de gemeenschap waar ik zondags naar toe ga waren er dit jaar vier sterfgevallen. Dat maakte in onze kleine groep een behoorlijke indruk. 
 
Kerken overdenken in november degenen die het afgelopen jaar zijn overleden. De Katholieke kerk noemt het 'allerzielen'. Ze zien het als een feest wat een heel 'gedoe' is geworden. 
 
Protestanten herdenken ook hun doden en ik vond een voorstel om het met het hele dorp te doen. Ik weet niet wat ik er van moet vinden. Het gaat vanzelf, dat denken aan de doden.

Iedereen die iemand verloren heeft denkt daaraan terug en het gemis is blijvend. Sterven is een onmiskenbaar onderdeel van ons leven.
Wat mij bezig houdt is hoe dat leven na dit leven zal zijn en hoe ik het moment van overstappen zal beleven. 27 Oktober hadden we een preek over de opstanding. Dat was op dat moment een indringend onderwerp. Ik weet van en geloof in de wederopstanding: Filippenzen 3: 11 om hoe dan ook te komen tot de opstanding van de doden.

In Filippenzen 3: 11 staat in de grondtekstexanastasin’ wat nergens anders voor komt. Het betekent ‘uitopstanding’. Het is niet terug te zien in onze vertalingen. Ik vond het woord wel op de site “Schriftwoord”. 

In de brief aan de Thessalonicenzen schrijft Paulus dat hij hoopt nog in leven te zijn bij de wederkomst van Christus. Maar Paulus mocht, nadat het totale volk Israël aan het einde van Handelingen hun Messias niet aannamen, een vernieuwde boodschap brengen. Dat bestond onder anderen uit de ‘wederopstanding’ direct na het sterven. Paulus mag het zo noemen omdat hij weet dat hij direct na het overlijden naar Christus gaat, met een lichaam wat gelijkvormig is aan het opstandingslichaam, het verheerlijkte lichaam van Christus, lees ik in Filippenzen 3: 21; zie foto. Geen wachtstation ergens als ‘zieltjes’. Dat geld voor alle gelovigen van deze bedeling. Het is een spannende heerlijke troost. 


Waar ik verder naar gespeurd heb is hoe het zal gaan met degenen, waarvan ik denk (want ik weet dat nooit zeker) dat ze niet geloofd hebben in Christus. Ik lees in de Bijbel: 
Johannes 5: 28, 29 28 Verwondert u daar niet over, want de ure komt, in dewelke allen, die in de graven zijn, Zijn stem zullen horen; 29 en zij zullen eruitgaan: zij die het goede gedaan hebben, tot de opstanding ten leven, maar zij die het kwade gedaan hebben, tot de opstanding ter verdoemenis.  
1 Korinthe 15: 22 Want zoals allen in Adam sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden
 
In de grondtekst staat in Johannes 5: 29: zij-zullen-uit-gaan tot-in opstanding van-beoordeling.
Wat betekent het dat allen in de graven Zijn stem zullen horen, uit zullen gaan en opstaan tot in beoordeling? Zijn die allen ook de ‘ongelovigen’?
Vanuit het verleden leerde ik dat ongelovigen opstaan en daarna veroordeeld worden en naar de eeuwige hel gaan. Maar waarom zou God mensen op laten staan om ze naar de hel te laten gaan? O, ja dat zouden ze verdiend hebben. Nu geloof ik niet meer in ‘de eeuwige hel’. Zie mijn studie: “De hel en de hemel”. 

Wel zal er na het einde van het 1000 jarig rijk een eindoordeel plaats vinden in de poel van vuur, de gehenna, waar Christus in de evangeliën voor waarschuwde. Die poel van vuur is de tweede dood en is bedoeld voor de duivel en zijn volgelingen: Matteüs 25: 41 Dan zal hij ook zeggen tegen hen die aan de linkerhand zijn: ga weg van Mij, vervloekten, in het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bestemd is

Ik lees in Efeze 5: 5 dat een zondaar geen erfdeel heeft in het Koninkrijk van Christus en God. Zie voor de betekenis van ‘het Koninkrijk van God’ mijn studie “De toekomst van de mens” deel 1. Efeze 5: 5 Want dit moet u weten, dat geen enkele ontuchtpleger, onreine of hebzuchtige, die een afgodendienaar is, een erfdeel heeft in het Koninkrijk van Christus en van God.

In de Visie las ik een blog van Andries Knevel. Daarin vertellen gelovige ouders dat hun kinderen en kleinkinderen niet meer naar de kerk gaan en niet meer geloven. Het zegt hun allemaal niets meer. Boven het artikel staat "Het grote verdriet". Want wat gebeurt er als ze ongelovig sterven? Deze vraag werd niet gesteld. Het is te erg en te confronterend. Het is zeker een groot verdriet, maar ik hoop dat mijn blog aan deze ongestelde vraag tegemoet komt en de last iets lichter maakt.

Voor zover ik het nu kan zien en doorgronden geloof ik dat een ‘ongelovige’ opstaat en buiten het toekomstige Koninkrijk, zonder Christus als Koning, zal vertoeven. Zie mijn studie "De toekomst van de mens" deel 3, paragraaf 6. Dat zal zijn oordeel of verdoemenis zijn. Hij krijgt geen erfdeel in dat Koninkrijk. Dat oordeel kleeft aan iemand totdat hij geloofd in de Naam van de eniggeboren Zoon van God;  
Johannes 3: 18 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar wie niet gelooft, is al veroordeeld, omdat hij niet geloofd heeft in de Naam van de eniggeboren Zoon van God.

Waar ik verder naar op zoek ben gegaan is wanneer dit moment van opstaan dan zal zijn. Als de ongelovige geen deel zal krijgen aan dit Koninkrijk dan moet die opstanding voor dat Koninkrijk, het 1000 jarig rijk zijn. Tot die tijd slaapt de ongelovige in het graf, zie mijn studie "De toekomst van de mens" deel 3, paragraaf 4 en 6. 
 
Vervolgens lees ik in Openbaring 21: 8 dat aan het einde van het 1000 jarig rijk de ellendigen met de tweede dood te maken krijgen, als zij blijven volharden in het kwaad en ongeloof. 
Openbaring 21: 8 Maar wat betreft de lafhartigen, ongelovigen, verfoeilijken, moordenaars, ontuchtplegers, tovenaars, afgodendienaars en alle leugenaars: hun deel is in de poel die van vuur en zwavel brandt. Dit is de tweede dood
 
De ongelovigen zullen dan Christus, tijdens Zijn regeer periode, kunnen aanschouwen in Zijn Koninkrijk. Misschien is er dan nog steeds televisie. En wie zal dan niet onder de indruk raken van de rechtvaardigheid van Christus! Dat kan dan betekenen dat vele ‘ongelovigen’ na hun opstanding alsnog de mogelijkheid krijgen en aangrijpen om het evangelie van die eeuw (tijdens het duizend jarig rijk) aan te nemen: Openbaring 14: 6, 7 6 En ik zag een andere engel, die hoog aan de hemel vloog. En hij had het eeuwige Evangelie, om dat te verkondigen aan hen die op de aarde wonen, en aan elke natie, stam, taal en volk. 7 En hij zei met een luide stem: Vrees God en geef Hem eer, want het uur van Zijn oordeel is gekomen. En aanbid Hem Die de hemel, de aarde, de zee en de waterbronnen gemaakt heeft.

Dit alles overziende ga ik tot nu toe uit van een opstanding, geen uitopstanding, voor allen IN Christus; zie mijn studie "De toekomst van de mens" deel 5, paragraaf 11.
Op die manier valt Filippenzen 2: 11 ook op zijn plek waar ik leesdat elke tong zal belijden dat Jezus Christus de Heere is, tot heerlijkheid van God de Vader;” 
 
Soms lees ik een verwijt dat wanneer we niet meer in ‘de eeuwige hel’ geloven we de kern uit het evangelie halen. Is dat echt zo? Eind deze maand gedenken we de geboorte van Christus. Is het niet bevrijdend te weten en voor 100% te verkondigen dat Hij kwam om het verlorene te behouden?  
Lukas 9: 56 want de Zoon des mensen is niet gekomen om zielen van mensen te gronde te richten, maar om ze te behouden
Johannes 3: 16, 17 16 Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. 17 Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden.



Geen opmerkingen: