Eeuwig
Evangelie.
Mijn studie over Openbaring 14 is klaar. Iets
daarvan wil ik graag hier delen.
Vers
1 – 6 speelt zich af tijdens de 5e blik
in de hemel.
In
deze periode zal
het
Lam op de berg Sion staan
en
bij
Hem zijn
de
144000 verzegelden uit
het volk Israël.
Zij hebben de naam van Zijn Vader
op hun voorhoofd geschreven. Zij zullen
een
nieuw lied zingen.
Zij zijn maagden, eerstelingen en smetteloos.
Vanaf
vers 6 speelt alles zich af tijdens de 5e blik
op de aarde, waarin drie engelen met een
boodschap zullen verschijnen. De eerste
engel
predikt 'het eeuwig evangelie'.
Als
ik aan 'het
evangelie' denk, dan gaat het over het Verlossende Werk van de
Here Jezus voor ons mensen. Ik heb dit Werk aanvaard en daarom ben ik
gezegend. Als ik dit Werk zou hebben verworpen en ik zou hebben
gezegd dat ik Christus niet nodig heb, dan zou ik alle geestelijke
zegeningen, die God voor de mensen in deze bedeling bedoeld heeft,
missen.
Efeze
1: 3 Gezegend zij de
God en Vader van onze Heere Jezus Christus, Die ons gezegend heeft
met alle geestelijke zegen in de hemelse gewesten in Christus,
Naarmate
ik meer in de Bijbel ben gaan lezen heb ik ontdekt dat er meerdere
evangeliën zijn. In Galaten 2:
7 – 9 zie ik dat er een
evangelie voor besnedenen en onbesnedenen is.
Galaten
2: 7, 9
7
Maar
integendeel, zij zagen dat aan mij het Evangelie onder de
onbesnedenen toevertrouwd was, zoals aan Petrus dat onder de
besnedenen. 9
En toen Jakobus, Kefas en Johannes, die geacht werden steunpilaren te
zijn, de mij gegeven genade erkenden, gaven zij mij en Barnabas de
rechterhand van gemeenschap, opdat wíj naar de heidenen en zíj naar
de besnedenen zouden gaan.
Paulus
brengt het evangelie aan de onbesneden
heidenen;
Efeze 3: 1,
2
1
Om deze reden ben ik, Paulus, de gevangene van Christus Jezus, voor
u, die heidenen bent, 2
als u tenminste gehoord hebt van de uitdeling van de genade van God
die aan mij gegeven is ten behoeve van u.
Petrus,
Jakobus en Johannes
hebben
het evangelie van het komende Koninkrijk, in Handelingen, aan de
besnedenen gebracht. Bijzonder,
dit onderscheid tussen besnedenen (Israëlieten) en onbesnedenen (de
volkeren). Natuurlijk
is het Verlossende Werk van Christus daarin cruciaal, maar ik zal ook
moeten kijken naar bijkomende aspecten. Het
is belangrijk dat ik uit de context, waarin een evangelie gebracht
wordt, opmaak waar dit evangelie over gaat.
Ik
heb acht aspecten gevonden:
1. Evangelie van het
Koninkrijk: Mattheus 4: 23 / 9: 35 / 24: 14, Handelingen 8: 12.
2.
Evangelie van Gods genade: Handelingen 20: 24.
3.
Evangelie van God: Romeinen 1: 1 / 15: 16, 1 Thess. 2: 2, 8, 9 en
1 Petrus 4: 17.
4.
Evangelie van Christus: Romeinen 15: 19, 1 Korinthe 9: 12, 18, 2
Korinthe 2: 12 / 9: 13 / 10: 14, Galaten 1: 7 en Filippenzen
1: 27.
5.
Evangelie van uw zaligheid: Efeze 1: 13.
6.
Evangelie van de vrede: Efeze 6: 15.
7.
Evangelie van de heerlijkheid: 2 Korinthe 4: 4 en 1 Timotheüs 1:
11.
8. Eeuwige
evangelie: Openbaring 14: 6 en 7.
Ik
kan niet al deze evangeliën behandelen in dit blog. Wel wil ik iets
zeggen over 'het eeuwige evangelie' uit vers 6 en 7. Dit in verband
met de studie over Openbaring 14.
In de grondtekst staat: Hebbende
goed-bericht-aeonisch. Het eeuwige (aeonische) evangelie komt
alleen in deze tekst voor. In dit evangelie geen oproep tot bekering
en geloven. Nee, het is een gebod: Vreest, eert en aanbidt!
Ik
kan dit eeuwige evangelie zien als
een goed bericht geldend
in de twee
eeuwen die er geweest
zijn en de
twee die er
nog zullen komen. Het is het
evangelie over de Schepper van de schepping. God zal altijd alle eer
willen
ontvangen over Zijn schepping. In de huidige bedeling kan ik
dit evangelie uitdragen als start boodschap.
Het
eeuwige evangelie is in Openbaring een goed bericht wat in de
toekomende eeuw (aeon) gepredikt gaat worden na de
aankondiging van het opnieuw nabij gekomen Koninkrijk, het 1000 jarig
rijk. Het Evangelie van het Koninkrijk was al verkondigd in de
vier Evangeliën. Maar doordat het volk Israël deze boodschap
verworpen heeft, in Handelingen 28, is de komst van het Koninkrijk
uitgesteld:
Handelingen 28:
24 – 28 24
En sommigen lieten zich wel overtuigen door wat er gezegd werd, maar
anderen geloofden niet. 25
En zij waren het niet met elkaar eens en zij gingen uiteen nadat
Paulus dit ene woord gezegd had: Terecht heeft de Heilige Geest door
Jesaja, de profeet, tegen onze vaderen gezegd: 26
Ga naar dit volk toe en zeg: Met het gehoor zult u horen, maar
beslist niet begrijpen, en ziende zult u zien, maar beslist niet
opmerken, 27
want het hart van dit volk is vet geworden en zij hebben met de oren
slecht gehoord, en hun ogen hebben zij dichtgedaan, opdat zij niet op
enig moment met de ogen zouden zien en met de oren horen en met het
hart begrijpen, en zij zich zouden bekeren en Ik hen zou genezen. 28
Laat het u dan bekend zijn dat de zaligheid van God aan de heidenen
gezonden is, en die zullen luisteren.
In
de toekomst zal de komst van het Koninkrijk opnieuw nabij gekomen
zijn. Aan de hardnekkige ongehoorzame wordt als laatste mogelijkheid
de keuze van het eeuwige evangelie voorgehouden. Het is een goed
bericht met een direct daaraan gekoppeld een oordeel. Dit oordeel zal
rechtvaardig zijn. Er zijn op dat moment twee keuze mogelijkheden.
Ten
eerste het vrezen van God. Dit is mogelijk door te vertrouwen op het
geloof van Christus. Ik lees in: Openbaring
14: 12 Hier
zien we de volharding van de heiligen. Hier komen openbaar die de
geboden van God en het geloof in Jezus in acht nemen.
In
de grondtekst staat: Het
geloof van-Jezus. Geloof van mensen schiet altijd te kort. Ik
word regelmatig heen en weer geslingerd door mijn wisselend
geloofsgevoel. Maar het geloof van Christus heeft het
volbracht tot het einde. Daar kunnen de heiligen uit Openbaring en ik
op vertrouwen.
De
tweede mogelijkheid is het aanbidden van het beest. Op het aanbidden
van het beest/satan volgt het oordeel van de tweede dood:
Openbaring
20: 14, 15 14
En de dood en het rijk van de dood werden in de poel van vuur
geworpen. Dit is de tweede dood. 15
En als iemand niet bleek ingeschreven te zijn in het boek des levens,
werd hij in de poel van vuur geworpen.
Openbaring
21: 8 Maar wat
betreft de lafhartigen, ongelovigen, verfoeilijken, moordenaars,
ontuchtplegers, tovenaars, afgodendienaars en alle leugenaars: hun
deel is in de poel die van vuur en zwavel brandt. Dit is de tweede
dood.
Ik
geloof dat ik dit oordeel niet zomaar kan toepassen op de
periode/bedeling waar ik nu in leef. Dit evangelie met oordeel zal in
de toekomst aan elke natie, stam, taal en volk
verkondigd worden. Iedereen zal in die tijd moeten horen dat
God aanbeden wil worden om Zijn Schepping en dat het Koninkrijk op
aarde opgericht zal gaan worden. Om er binnen te kunnen gaan is het
eren van God, de Schepper van hemel en aarde, een voorwaarde.
Ik
citeer van de site
“Schriftwoord”: “Het
aionisch evangelie is niet voor deze dag. Het is voor de uren van
oordeel. Te midden van de toorn denkt Hij aan barmhartigheid. Maar
het doet op hen geen beroep om te geloven, zoals het evangelie
vandaag doet, want dat is aangepast aan een tijd van onverdunde
genade (Rom.4: 16). Het is zelfs niet "bekeer u", want dat
is de deur naar het koninkrijk voordat het uur van oordeel heeft
geslagen (Hand.2: 38). Het is vrees voor God in Zijn meest
elementaire karakter als Schepper. Het heeft als eis dat niemand
aanbeden wordt dan de Ene Die het universum heeft geschapen. Dit is
Zijn antwoord op de eisen van de valse profeet dat allen het wilde
beest en de draak aanbidden (Hand.17: 24-31).”
Het
boek “Deze profetie” vult dit aan met Daniël 3: 4 en
7. Daar beveelt koning
Nebukadnezar het volk om hem te aanbidden. Datzelfde
zal gebeuren in
Openbaring 13: 15 onder
leiding van 'het beest'.
Efeze
1: 7–
10, 12, 13,
22, 23 7
In Hem hebben wij de verlossing, door Zijn bloed, namelijk de
vergeving van de overtredingen, overeenkomstig de rijkdom van Zijn
genade, 8 die
Hij ons overvloedig geschonken heeft, in alle wijsheid en
bedachtzaamheid, 9
toen Hij ons, overeenkomstig Zijn welbehagen, dat Hij in Zichzelf
voorgenomen had, het geheimenis van Zijn wil bekendmaakte, 10
om in de bedeling van de volheid van de tijden alles weer in Christus
bijeen te brengen, zowel wat
in de hemel als wat op de aarde is. 12
opdat wij tot lof van Zijn heerlijkheid zouden zijn, wij, die al
eerder onze hoop op Christus gevestigd hadden. 13
In Hem bent ook u, nadat u het Woord van de waarheid, namelijk het
Evangelie van uw zaligheid, gehoord hebt; in Hem bent u ook, toen u
tot geloof kwam, verzegeld met de Heilige Geest van de belofte, 22
En Hij heeft alle dingen aan Zijn voeten onderworpen en heeft Hem als
hoofd over alle dingen gegeven aan de gemeente, 23
die Zijn lichaam is en de vervulling van Hem Die alles in allen
vervult.
Efeze 2: 6
en heeft ons met Hem opgewekt en met Hem in de hemelse gewesten gezet
in Christus Jezus,
Kolossenzen
2: 13 En Hij heeft
u, toen u dood was in de overtredingen en het onbesneden zijn van uw
vlees, samen met Hem levend gemaakt door u al uw overtredingen te
vergeven,
2 opmerkingen:
Goede Bijbelstudie. Dank je wel. Het gele stukje is voor mij nog niet helemaal duidelijk. Ik moet het gewoon nog een keertje lezen.
Dank voor je reactie, Aritha. Het gele stukje is ook moeilijk. Ik begrijp het als volgt:
Het evangelie voor 'vandaag' de huidige bedeling, vraagt als antwoord om te geloven, wat hetzelfde is als vertrouwen, op het Verlossende werk van Christus.
Het evangelie om het Koninkrijk (wat op aarde gevestigd gaat worden met Christus als Koning) vraagt om bekering.
Het eeuwige evangelie vraagt om geen van beiden, maar om vrees, ontzag en aanbidding van God de Schepper. Ik weet niet of het nu duidelijker is geworden. Het heeft mij ook wel wat denkwerk gekost.
Een reactie posten