Welkom op mijn blog.

Welkom op mijn blog. In 2014 ben ik begonnen met bloggen. Het maken van Bijbelstudies is voor mij belangrijk. Alleen horen en lezen beklijft niet. Het begrijpen gaat het beste door in het onderwerp te duiken en het op te schrijven. Ik besloot om het bestudeerde niet voor mezelf te houden maar te delen. De studies staan allemaal rechts op dit blog. Ze gaan over Bijbelse onderwerpen die mij aanspreken.

Verder probeer ik elke maand een blog te plaatsen. Zo'n stukje schrijf ik in eerste instantie voor het blad van de kerkelijke gemeenschap waar ik neer toe ga. Als het daar is verschenen deel ik het hier. Zo vang ik twee vliegen in één klap. De onderwerpen zijn uit Gods Woord, tijdschriften of gaan over persoonlijke gebeurtenissen en ervaringen. Ik nodig je uit om rond te snuffelen in mijn studies en je voordeel er mee te doen. Je mag ze gerust kopiëren of delen maar dan wel graag met vermelding van de bron. Succes met studeren. Het staat je vrij om te reageren.


dinsdag 9 augustus 2016

EFEZE 1

Efeze 1

Ooit, mogelijk rondom 1998, bezocht ik een Bijbelstudie. We behandelden de Kolossenzen brief. Die studie gaf mij toen bijzondere rust en blijdschap. Later ontdekte ik dat de inhoud van de Kolossenzen brief, maar ook van de Efeze brief, speciaal uitleg en onderwijs geeft aan de heidenen uit de volkeren, aan mij dus. Dat bevestigde mijn ervaring van toen. Neem alleen al:

Kol.1: 12, 13, 14, 15 12 Daarbij danken wij de Vader, Die ons bekwaam heeft gemaakt om deel te hebben aan de erfenis van de heiligen in het licht. 13 Hij heeft ons getrokken uit de macht van de duisternis en overgezet in het Koninkrijk van de Zoon van Zijn liefde. 14 In Hem hebben wij de verlossing, door Zijn bloed, namelijk de vergeving van de zonden. 15 Hij is het Beeld van de onzichtbare God, de Eerstgeborene van heel de schepping.




God de Vader heeft ons bekwaam gemaakt.

We hebben een erfenis van de heiligen in het licht.

Hij heeft ons getrokken uit de duisternis.

Wij hebben de verlossing van de zonden.

Christus, de eerstgeborene van de gehele schepping, is het beeld van de onzichtbare God.

Zonden is in het Grieks 'hamartia' en stamt af van een werkwoord wat 'doel missen' betekent. Ik ben dus verlost van het missen van het doel. Ik heb het doel bereikt. Ik denk dat dit doel de relatie met God is, waar ik IN Christus deel aan hebben. Dit doel had ik gemist door de stap die Eva en Adam gezet hadden in het paradijs. De Bijbel zegt in Romeinen 5: 14 dat alle mensen deel hebben gekregen aan deze misstap en daardoor ook aan de doodstraf.

Rom.5: 14 Toch heeft de dood geregeerd van Adam tot Mozes toe, ook over hen die niet gezondigd hadden met eenzelfde overtreding als Adam, die een voorbeeld is van Hem Die komen zou.

Maar door Christus is deze misstap ongedaan gemaakt en de dood overwonnen. Op deze manier ben ik door God de Vader bekwaam gemaakt. Ik ben getrokken uit de duisternis. Ik heb zelfs deel aan een erfenis samen met de heiligen in het licht. Over die erfenis gaat het in de Efeze brief.

In de Efeze brief, die veel overeenkomsten heeft met de Kolossenzen brief, zie ik dat God dit plan met ons heidenen al voor de grondlegging der wereld had bedacht. Ik vind dit wonderlijk om te bedenken. Temeer omdat God eerst het Oude Verbond heeft opgericht met het volk Israël. Later heeft God zich opnieuw gericht aan het volk Israël en wilde het Nieuwe Verbond met hen oprichten. Dat lees ik in Mattheus 26: 28. Aan dit Nieuwe Verbond zouden dan ook de volkeren deel krijgen door de verkondiging van het Evangelie van het Koninkrijk door het volk Israël. Maar het volk Israël verwierp hun Messias.

Daarna richtte God Zich rechtstreeks tot de heidenen uit de volkeren. Ja, dat is wonderlijk om te bedenken. God wilde niet dat iemand verloren zou gaan. Deze verwondering maakt dat ik een studie over de Efeze brief heb willen maken. Zie mijn studie: "Efeze 1"

Geen opmerkingen: