Aankomend
weekend is het Pinksteren.
Bij
het Pinksterfeest denk ik aan de uitstorting van de Heilige Geest.
Toch is dit niet het begin van het Pinksterfeest. Uit een artikel van de site "AMEN" citeer ik:
"Nee,
de Bijbel zegt: "Toen de dag van het Pinksterfeest aanbrak waren
ze allen bij elkaar." Hiermee maakt de Bijbel duidelijk, dat het
Pinksterfeest al aangebroken was vóórdat de Heilige Geest
uitgestort werd.
Zowel
het Paasfeest als het Pinksterfeest waren pelgrimsfeesten. Dat wil
zeggen, dat de Joden uit het gehele land naar Jeruzalem kwamen om
daar het feest te vieren en om in de tempel de door God
voorgeschreven offers van de gerstenoogst te brengen. Dit was zo door
God opgedragen. Met Pasen at men dan het ongezuurde brood, de
zogenaamde matzes. Met Pinksteren was de tarweoogst gerijpt en konden
de eerste broden aan God geschonken worden. Deze broden waren nu
echter met zuurdesem gerezen. Pinksteren is het feest van de
eerstelingen die nu aan God geschonken werden.
(Leviticus
23:15-17)
Het
gaat op deze Pinksterdag om een nieuwe openbaring van God. Nu niet op
een
berg in de woestijn, maar in Gods eigen stad: Jeruzalem. En weer zijn
er uiterlijke tekenen: het geluid als van een geweldige wind en de
tongen als van vuur op de hoofden van de volgelingen van de Here
Jezus.
Dit
Pinksterfeest is meer dan een oogstfeest
waarbij de eerste broden die
van tarwe gebakken zijn aan God aangeboden worden in Zijn tempel. Op
dit oogstfeest worden de
eerste vruchten van het reddingswerk van de Here Jezus verzameld.
Er gaat een grote geestelijke oogst komen van mensen die in de
Gemeente van de Heer bijeengebracht worden. En die gebeurtenissen
beginnen juist op de dag dat het Pinksterfeest in Jeruzalem begonnen
is. Terwijl in de tempel de eerste vruchten van de tarweoogst aan God
worden aangeboden, worden hier de eerste geestelijke vruchten
aan de Heer aangeboden: duizenden mensen komen op deze dag tot een
openlijke keuze om volgelingen van de Here Jezus te zijn. Deze keuze
die de mensen zelf maken wordt door God bevestigd: zij worden door
Hem in hun hart vervuld met de heilige Geest."
Einde
citaat.
Mooi
is dat ik die eerstelingen terug vind in Jakobus 1: 18, Romeinen 8:
23 en ook in Hebreeën 12: 23. Deze
gemeente der eerstelingen of
eerstgeborenen zijn
de vrucht van de uitstorting van heilige geest in Handelingen.
Jak.
1:18 Overeenkomstig
Zijn wil heeft Hij ons gebaard door het Woord van de waarheid, opdat
wij in zeker opzicht eerstelingen
van Zijn schepselen zouden zijn.
Rom.8:
23 En dat niet alleen, maar ook wijzelf, die de
eerstelingen van de Geest hebben, ook wij zelf zuchten in
onszelf, in de verwachting van de aanneming tot
kinderen, namelijk de verlossing van ons lichaam.
Hebr.12: 23 tot een feestelijke vergadering en de gemeente van de eerstgeborenen, die in de hemelen opgeschreven zijn, en tot God, de Rechter over allen, en tot de geesten van de rechtvaardigen,
Deze
gemeente der eerstelingen is niet dezelfde gemeente als de Ene
Gemeente die het Lichaam is van Christus waarvan Hij het Hoofd is.
Ik
ken de Pinkstergeschiedenis, zoals het in Handelingen 2 beschreven
staat. En toch verbaast het me steeds weer dat er één facet wordt
uitgelicht waar christenen heel erg mee bezig zijn, namelijk het
spreken in talen, oftewel 'tongentaal'. Ook ik ben ermee bezig
geweest. Het spreken in 'tongen' is een belangrijke gave van de geest
die de christen persoonlijk opbouwt, zo werd mij geleerd. Dit gegeven
komt uit:
1
Kor.14: 4 Wie in een andere taal spreekt,
bouwt zichzelf op, maar wie profeteert, bouwt de gemeente op.
Op
de site van het blad "EVA" lees ik over het 'spreken in
tongen'
Ik
citeer:
"Workshops”
Op
het internet kwam ik een geluidsopname tegen van een workshop
‘spreken in tongen’. Tot mijn verrassing wordt de workshop
gegeven door Jolande Bijl, die ook regelmatig artikelen
voor EVA schrijft. Ook Jolanda is gewoon begonnen het te doen.“In eerste instantie kwam er inderdaad een woord, en daarna nog een, maar dat was precies hetzelfde. Er zat nog niet zoveel variatie in. Maar ik bleef het gewoon een tijdje doen, en toen kwamen er meer woorden. Ik merkte dat ik opeens een hele zin zei, en dat ik even later precies diezelfde zin zo kon zeggen, terwijl het allemaal vreemde woorden waren, dus die kon ik eigenlijk menselijkerwijs gesproken niet onthouden.”
Tijdens
het schrijven van het artikel appt collega Nienke me: “Ik zit op
een New Wine conferentie en we krijgen nú een spoedcursusje spreken
in tongen! Dit moet je even beluisteren.” Ik vraag de cd op en
inderdaad, spreker Paul Harcourt van de All Saint Woodford Wells
Church in Londen heeft een hele avond gewijd aan de gaven van de
geest, in het bijzonder aan het spreken in tongen. Wederom een mooi
evenwichtig verhaal. “Ook al heeft Paulus gezegd: het is beter om
te profeteren, toch zegt hij: doe allebei. Bid met je geest, maar bid
ook met je verstand,” zegt Harcourt. “Bid over dingen die je niet
snapt, en gebruik je verstand voor de dingen die je wel begrijpt. God
wil dat we onze hersenen gebruiken, want ze zijn een geschenk. Maar
Hij wil niet dat we hem beperken tot de omvang van ons verstand. Vaak als we in tongen spreken, gaan we voorbij de grens van ons beperkte verstand."
Hans
Maat, directeur van het Evangelisch Werkverband: “Ik spreek zelf
niet in tongen. Maar ik heb al zoveel bijzondere momenten met de
Heilige Geest meegemaakt (ook rondom genezing, en profetie) dat ik er
zeker voor opensta. Ik geloof dat het bij mij in stapjes gaat, op de
tijd die God bepaald heeft. Ik geloof in de Heilige Geest als een
soort van gentleman. Hij zal zich nooit opdringen, maar Hij maakt wel
geleidelijk dingen duidelijk. In veel gevallen dat mensen in tongen
gaan spreken, gaat er wel een moment van handoplegging aan vooraf,
maar ik kan me voorstellen dat het ook gebeurt door middel van gewoon
beginnen met praten.”
Einde
citaat.
Enerzijds
is het heel herkenbaar wat ik hier lees. Zo ongeveer is het
verschijnsel ook aan mij bekend gemaakt. Anderzijds is het erg
bevreemdend en is 1 Korinthe 14: 4 een eigen leven gaan leiden. 1
Korinthe 14 wordt niet meer in verband gebracht met het gebeuren in
Handelingen. Maar als ik Handelingen 2 naast 1 Korinthe 14 leg zie ik
grote overeenkomsten. Maar met dit verschil dat de Korinthiërs
gecorrigeerd werden omdat ze het spreken van talen losgekoppeld
hadden van het doel wat het had. Dit doel was de grote daden van God
verkondigen aan het volk Israël zodat zij de wereld in konden gaan
om het evangelie van het Koninkrijk te brengen.
Hand.2:
4, 11 En
zij werden allen vervuld met de Heilige Geest en begonnen
te spreken in andere talen, zoals de Geest hun gaf uit te spreken.
11
Kretenzen
en Arabieren, wij horen hen in onze taal over de grote werken van God
spreken.
1
Kor.14: 21, 22 21 In de wet
staat geschreven: Door mensen die een andere taal spreken, en door
andere lippen zal Ik spreken tot dit volk, en ook dan zullen
zij niet naar Mij luisteren, zegt de Heere. 22
Zo zijn de andere talen dus tot een
teken,
niet voor hen die geloven, maar voor
de ongelovigen,
en zo is de profetie niet voor de ongelovigen, maar voor
hen die geloven.
Ik
spreek niet meer in tongen. Waarom zou ik in een tong, waar ik niets
van begrijp tot God moeten bidden of spreken? Ik mag aanvaarden dat
mijn gebed en aanbidding eenvoudig en beperkt is. Ook mag ik
verwonderd zijn over het werk van Christus. God ziet mij IN Christus
aan en aanvaard mij zoals ik ben. IN Christus ben ik volmaakt. Wat
kan een vreemde tong daar nog aan toevoegen? Natuurlijk, mijn gevoel
wil wat. Vaak voel ik niets van Christus. En die vreemde tong kan mij
het vermeende gevoel geven dichter bij God te zijn. Maar dit was
helemaal niet de bedoeling van het talen wonder. Daarom spreek ik
niet meer in tongen. En ik heb mij ook heel vaak afgevraagd wat in
eigenlijk aan het doen was. Er is een last van mij afgevallen.
Ik kan nu het pinksterfeest vieren en er aan denken wat God ermee bedoelt heeft en hoe Hij opnieuw het feest in de toekomst door Christus gaat vervullen aan Israël. Wat een bijzondere tijd zal dat zijn.
Op de site "Tora-Yeshua" is o.a. te lezen hoe de charismatische beweging en de tongentaal is ontstaan. Het bevestigt de resultaten van mijn studie: "Doop met heilige geest"
2 opmerkingen:
Dank je wel! Wat een mooie wijze blog.
Prima artikel Renske, met dank.
Zie ook http://tora-yeshua.nl/2015/03/welke-geestesgaven-heeft-u-en-wat-moeten-we-met-tongentaal/
Shalom
Ben Kok (joods-chr. pastor)
PS: zou je me even willen bellen? Ik heb wel es met je gemaild dacht ik, maar heb geen mailadres of telefoonnummer meer.
Mijn nummer is 06-39696349
Een reactie posten