Welkom op mijn blog.

Welkom op mijn blog. In 2014 ben ik begonnen met bloggen. Het maken van Bijbelstudies is voor mij belangrijk. Alleen horen en lezen beklijft niet. Het begrijpen gaat het beste door in het onderwerp te duiken en het op te schrijven. Ik besloot om het bestudeerde niet voor mezelf te houden maar te delen. De studies staan allemaal rechts op dit blog. Ze gaan over Bijbelse onderwerpen die mij aanspreken.

Verder probeer ik elke maand een blog te plaatsen. Zo'n stukje schrijf ik in eerste instantie voor het blad van de kerkelijke gemeenschap waar ik neer toe ga. Als het daar is verschenen deel ik het hier. Zo vang ik twee vliegen in één klap. De onderwerpen zijn uit Gods Woord, tijdschriften of gaan over persoonlijke gebeurtenissen en ervaringen. Ik nodig je uit om rond te snuffelen in mijn studies en je voordeel er mee te doen. Je mag ze gerust kopiëren of delen maar dan wel graag met vermelding van de bron. Succes met studeren. Het staat je vrij om te reageren.


zondag 3 mei 2015

"Het Schild van het geloof" het vierde deel van de wapenuitrusting, Efeze 6: 16

Het schild van het geloof.


Het vierde onderdeel van de wapenuitrusting is het schild van het geloof.


Efeze 6: 16 Neem bovenal het schild van het geloof op, waarmee u alle vurige pijlen van de boze zult kunnen uitblussen. (HSV)


In de Naardense Bijbel, waar ik zo nu en dan een tekst in op zoek, staat:
Ef.6: 16 in dit alles opnemend het schild dat het geloof is, waarmee ge alle brandende pijlen van de boze zult kunnen doven;


Het leest in de HSV anders dan in de Naardense Bijbel. “Het schild dat het geloof is”. Christus is ons geloof. Dus staat hier eigenlijk: Het schild wat Christus is. En zo staat het ook in het Oude testament. God is een Schild.

Gen.15: 1 Vrees niet, Abram! Ik ben u een Schild, (SV)

2 Sam.22: 31 Gods weg is volmaakt; de rede des HEEREN is doorlouterd; Hij is een Schild allen, die op Hem betrouwen. (SV)

Ps.18:2 (18–3) De HEERE is mijn Steenrots, en mijn Burg, en mijn Uithelper; mijn God, mijn Rots, op Welken ik betrouw; mijn Schild, en de Hoorn mijns heils, mijn Hoog Vertrek. (SV)





In het Nieuwe Testament komt het schild van het geloof alleen maar voor in Efeze 6: 16. Ik las hier dat een schild de soldaat helemaal beschermt. Dat is ook goed te zien op het plaatje. En dat is een mooi beeld. Het Schild, dus Christus, beschermt ons volmaakt. De tekst bij het plaatje zegt dat we het geloof als schild mogen dragen. Hoe we het ook wenden of keren, Christus het Schild beschermt ons.
Ik mag mij beschermt weten tijdens ziekte en tijdens zwakke momenten. Ik mag geloven dat mijn kinderen en kleinkinderen beschermt worden. Ook bij het ouder worden wil Christus mij beschermen. Dat wil niet zeggen dat mij niets kan overkomen. Dat weet ik maar al te goed. Maar het geloof van Christus is mijn schild en daar mag ik achter schuilen. Dan kan het alleen maar goed met mij aflopen.


Al denkend over dit onderwerp kwam mij een lied in gedachten. Het bleek het 6e couplet uit ons volkslied te zijn. Wel toepasselijk, zo rondom koningsdag.



6. Mijn schild ende betrouwen zijt Gij, o God mijn Heer,
op U zo wil ik bouwen, Verlaat mij nimmermeer.
Dat ik doch vroom mag blijven, Uw dienaar t'aller stond,
de tirannie verdrijven die mij mijn hart doorwondt.



Een wonderlijk lied, het Wilhelmus. Maar wat zou het mooi zijn als veel Nederlanders Christus als hun Schild zouden aanvaarden.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Vooral in tijden van oorlog en strijd wordt het schild gebruikt... En het is als een opluchting om juist in die moeilijke periodes te schuilen achter dat Grote Schild dat ons beschermt tegen gevaar, daar waar wij dat zelf niet kunnen! God is goed:)!

Rinske zei

Mooi en treffend dat je schrijft over 'schuilen' achter dat Grote Schild. Wij kunnen alleen maar schuilen. Christus heeft voor ons gestreden.