Welkom op mijn blog.

Welkom op mijn blog. In 2014 ben ik begonnen met bloggen. Het maken van Bijbelstudies is voor mij belangrijk. Alleen horen en lezen beklijft niet. Het begrijpen gaat het beste door in het onderwerp te duiken en het op te schrijven. Ik besloot om het bestudeerde niet voor mezelf te houden maar te delen. De studies staan allemaal rechts op dit blog. Ze gaan over Bijbelse onderwerpen die mij aanspreken.

Verder probeer ik elke maand een blog te plaatsen. Zo'n stukje schrijf ik in eerste instantie voor het blad van de kerkelijke gemeenschap waar ik neer toe ga. Als het daar is verschenen deel ik het hier. Zo vang ik twee vliegen in één klap. De onderwerpen zijn uit Gods Woord, tijdschriften of gaan over persoonlijke gebeurtenissen en ervaringen. Ik nodig je uit om rond te snuffelen in mijn studies en je voordeel er mee te doen. Je mag ze gerust kopiëren of delen maar dan wel graag met vermelding van de bron. Succes met studeren. Het staat je vrij om te reageren.


maandag 25 december 2023

Geslachtsregister van Christus

Geslachtsregister.

Sinds 3 december doe ik mee aan de advent challenge. De twee geslachtsregisters van Christus kwamen aan bod. Nogal saai dus. Ik vind geslachtsregisters ingewikkeld, zeker als de schrijver van heden naar verleden gaat zoals bij Lukas.

In de challenge wordt me verteld dat geslachtsregisters belangrijk zijn omdat ze de historische betrouwbaarheid tonen en dat de Here Jezus de rechtmatige Koning is, beloofd aan David en Adam. Natuurlijk kan ik daar niet om heen.

De challenge wees me op de verschillen in de twee geslachtsregisters. Daar moest ik over nadenken. Je zou zeggen dat er maar 1 register kan zijn en dat is die van Maria, de moeder van de Here Jezus, want Christus is bij Maria verwekt door Heilige Geest. 

Bovendien noemt de Here Jezus God Zijn Vader in: Johannes 6 en 8 : 18, 19 18 Ik ben het Die van Mijzelf getuig, en de Vader, Die Mij gezonden heeft, getuigt van Mij. 19 Zij dan zeiden tegen Hem: Waar is Uw Vader? Jezus antwoordde: U kent Mij niet en evenmin Mijn Vader; als u Mij kende, zou u ook Mijn Vader kennen

Dat is een kort register. 

Er zijn dus twee registers en ze zijn verschillend. Hoe zit dat? Hier eerst de verzen en een schema:

Mattheus 1: 16 Jakob verwekte Jozef, de man van Maria, uit wie geboren is Jezus, Die Christus genoemd wordt.

Lukas 3: 23 En Hij, Jezus, was naar men dacht, de Zoon van Jozef, de zoon van Heli,

Schrijver

Vader

Opa

Moeder

Mattheus

Jozef

Jakob: vader van Jozef

Maria, de vrouw van Jozef

Lukas

Jozef? God!

Heli: vader van Maria

Maria, wordt niet genoemd


Mattheus begint bij Abraham en Izak. Hij noemt ook vrouwen in zijn register, terwijl dat niet de gewoonte was in die tijd. Hij maakt het geslachtsregister vanuit de adoptie vader Jozef. En daarom komen er andere namen als bij Lukas in dat register voor. In vers 18 schrijft Mattheus hoe het zit met de verwekking van de Here Jezus.

Lukas heeft het register gemaakt volgens de normen van die tijd wat inhoud dat vrouwen niet genoemd worden. Toch weet Lukas dat de lijn van Christus via Maria loopt. Hij omzeilt het probleem door niet Maria te noemen, maar haar vader. Best slim om zo toch de eer te leggen bij de familielijn van Maria.

Lukas heeft dus een ander register als Mattheus, maar ze noemen beide wel Abraham en Izak. Lukas gaat terug tot Adam. De overeenkomst tussen de beide registers is dat zowel Maria als Jozef uit de stam van Juda geboren zijn. 

 

Ik heb het gevoel dat ik ga begrijpen hoe het zit. Ik ben er dan wel heel wat uurtjes mee bezig geweest. En nu maar hopen dat het zo klopt. Een beetje een technisch stukje zo aan het eind van 2023 en begin van 2024. Het zij zo.


Geen opmerkingen: