Welkom op mijn blog.

Welkom op mijn blog. In 2014 ben ik begonnen met bloggen. Het maken van Bijbelstudies is voor mij belangrijk. Alleen horen en lezen beklijft niet. Het begrijpen gaat het beste door in het onderwerp te duiken en het op te schrijven. Ik besloot om het bestudeerde niet voor mezelf te houden maar te delen. De studies staan allemaal rechts op dit blog. Ze gaan over Bijbelse onderwerpen die mij aanspreken.

Verder probeer ik elke maand een blog te plaatsen. Zo'n stukje schrijf ik in eerste instantie voor het blad van de kerkelijke gemeenschap waar ik neer toe ga. Als het daar is verschenen deel ik het hier. Zo vang ik twee vliegen in één klap. De onderwerpen zijn uit Gods Woord, tijdschriften of gaan over persoonlijke gebeurtenissen en ervaringen. Ik nodig je uit om rond te snuffelen in mijn studies en je voordeel er mee te doen. Je mag ze gerust kopiëren of delen maar dan wel graag met vermelding van de bron. Succes met studeren. Het staat je vrij om te reageren.


zondag 30 augustus 2015

"Het zwaard van de Geest". Het zesde deel van de wapenuitrusting. Efeze 6: 17

Ef.6: 17 En neem de helm van de zaligheid, en het zwaard van de Geest, dat is Gods Woord,

Vorige maand heb ik al iets geschreven over het zwaard van de geest. Dat is Gods Woord zegt Efeze 6: 17. Ik wil hier nog wat meer over zeggen.
De woorden 'Gods woord' komen 6 x voor in mijn online Bijbel
Maar de de woorden 'het Woord' komen 376 x voor in de Bijbel. Soms wordt het geschreven met een kleine letter, maar vaak ook met een hoofdletter. Het gaat om Woorden die God heeft laten opschrijven. De 1e keer dat 'het woord' genoemd wordt is in Gen.15: 1, geheel in overeenstemming met de wapenuitrusting:

Gen. 15:1 Na deze dingen geschiedde het woord des HEEREN tot Abram in een gezicht, zeggende: Vrees niet, Abram! Ik ben u een Schild, uw Loon zeer groot.

Ook Johannes 1: 1 en Openbaring 19: 13 zijn mooi. Daar gaat het over Christus.

Joh.1: 1 In het begin was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God.
Op.19: 13 En Hij was bekleed met een in bloed gedoopt bovenkleed, en Zijn Naam luidt: Het Woord van God.

In Hebreeën 4: 12 gaat het ook over Christus. Deze beschrijving geeft weer wat de Here Jezus op aarde, in de mensen, teweegbracht.

Hebr.4: 12 Want het Woord van God is levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard, en het dringt door tot op de scheiding van ziel en geest, van gewrichten en merg, en het oordeelt de overleggingen en gedachten van het hart.



Deze uitdrukking 'het tweesnijdend scherp zwaard', komt verder nog voor in Openbaring 1: 16, 2: 12, 19: 15.

Helaas heb ik de woorden van God niet altijd gebruikt in de gezindheid van Christus. Soms heb ik teksten gebruikt om anderen te bestrijden. Zulke gesprekken waren nooit opbouwend. Laatst kwamen Jehova getuigen door mijn straat. Ook met hen heb ik gediscussieerd over de Bijbel, meestal over het Koninkrijk. We werden het niet eens. Maar deze keer sloegen ze mijn huis over terwijl ik nog wel in de tuin bezig was. Zouden ze begrijpen dat er niets te halen viel? Trouwens bij de buren ook niet.

Nee, ik moet Gods woord niet gebruiken als een zwaard om een ander te bestrijden. Dat is ook niet de bedoeling van de wapenuitrusting. Mijn strijd is geestelijk, tegen de overheden en machten in de hemelse gewesten.

Op deze site las ik een praktisch stukje over Gods Woord als zwaard van de geest. Er staat: 
Het Woord van God is het enige aanvalswapen dat in de wapenrusting wordt genoemd. Aangezien Paulus hier het woord ‘rhema’ in plaats van ‘logos’ gebruikt voor ‘woord’, geloof ik dat Paulus hier verwijst naar het gesproken Woord van God. We moeten onszelf wapenen tegen de boze, door middel van het hardop uitspreken van Gods Woord”.


De woorden 'het woord van Christus' komt 1 x voor in de Bijbel en wel in Kolossenzen 3: 16. Dit is een mooie tekst om dit stukje mee te beëindigen.

Kol.3: 16 Laat het woord van Christus in rijke mate in u wonen, in alle wijsheid; onderwijs elkaar en wijs elkaar terecht, met psalmen, lofzangen en geestelijke liederen. Zing voor de Heere met dank in uw hart.

4 opmerkingen:

Aritha V. zei

Ik las ergens dat het woordje levend in Hebr 4 vooral iets van "leven gevend" in zich heeft. Dat vond ik mooi.

Aritha zei

Dank je wel voor deze goede Bijbelstudie. Ik leer hier altijd veel :)

Rinske zei

Ja, dat is zeker erg mooi. Er staat dan: "Want het Woord van God geeft leven". Christus geeft leven. En dat is ook zo.

Rinske zei

Fijn te horen, Ariëlla.