Een
poosje geleden onderzocht ik het woord HEERE in mijn online Bijbel
van de Statenvertaling. In de kanttekeningen staat: HEERE is Jehovah.
Hij is de ‘the existing One’. Hij is De Bestaande. Toen ik
daar over nadacht raakte het me. God is DE BESTAANDE. Hij is er
altijd geweest en zal er altijd zijn. God is de IK BEN. Dat lees ik
in 1 Timotheüs 6: 16 en in: Exodus
3: 14 En God zei
tegen Mozes: IK BEN DIE IK BEN. Ook zei Hij: Dit moet u tegen de
Israëlieten zeggen: IK BEN heeft mij naar u toe gezonden.
Vroeger
in “De Vergadering” nam ik deel aan een studie over de namen van
God. Hier vond ik iets wat er op lijkt.
Er
zijn mensen die menen dat christenen hun eigen God creëren. Ik las
er een artikel op de site “Scientias” over, wat ik
fascinerend maar ook frustrerend vind. Er
zijn mensen die geloofd hebben en steeds meer gaan twijfelen. In de
Visie las ik een blog van Andries Knevel. Daarin
vertelden gelovige ouders dat hun kinderen en kleinkinderen niet meer
naar de kerk gaan en niet meer geloven. ‘God’ zegt hen niets
meer. Ze hebben het te druk en bovendien; wie gelooft dat nu nog. Soms
kijk ik ook met verwondering naar het bestaan van God. Soms vraag ik
mij heel even af of het echt zo zal zijn dat ik Christus na mijn
sterven fysiek zal ontmoeten. Toch moet ik bekennen dat het een
innerlijke overtuiging is. Het maakt me blij en gelukkig ondanks dat
sommigen het enigszins vreemd en ‘niet van deze tijd meer’
vinden.
We
vieren dit jaar weer kerst. Het zijn een paar vrije dagen en we maken
het gezellig. Veel mensen gaan dan naar een kerk en genieten van de
sfeer en feestelijkheden. Ik bid en hoop dat mensen zich zullen
realiseren dat God, DE BESTAANDE, ZOON werd. God openbaarde Zijn
onzichtbaarheid in Zijn Zoon. Het artikel op de site “Scientias”
biedt een ware uitdaging over de manier waarop we ons vertrouwen in
Christus kunnen delen, alhoewel ik besloten heb er niet meer over te
discussiëren, maar ontspannen te leven. God zal Zich opnieuw
openbaren!
Er
ligt weer een heel jaar voor ons. We weten niet wat er zal gebeuren.
Er is onrust in Nederland en in de wereld. Wat een voorrecht dat ik
mag weten dat DE BESTAANDE in het Kindje Jezus naar deze aarde is
gekomen. Hij heeft alles in Zijn Handen.
Als
je nog meer wil lezen over kerst dan kan dat op de volgende blogs: 20142015201620172018
In
de gemeenschap waar ik zondags naar toe ga waren er dit jaar vier
sterfgevallen. Dat maakte in onze kleine groep een behoorlijke
indruk. Kerken
overdenken in november degenen die het afgelopen jaar zijn overleden.
De Katholieke kerk noemt het 'allerzielen'. Ze zien het als een feest wat een heel 'gedoe' is geworden. Protestanten
herdenken ook hun doden en ik vond een voorstel om het met het hele dorp te doen. Ik weet niet wat ik er van moet vinden. Het gaat
vanzelf, dat denken aan de doden.
Iedereen
die iemand verloren heeft denkt daaraan terug en het gemis is
blijvend. Sterven is een
onmiskenbaar onderdeel van ons leven. Wat
mij bezig houdt is hoe dat leven na dit leven zal zijn en hoe ik het
moment van overstappen zal beleven. 27 Oktober hadden we een preek
over de opstanding. Dat was op dat moment een indringend onderwerp.
Ik weet van en geloof in de wederopstanding: Filippenzen
3: 11 om hoe dan ook
te komen tot de opstanding van de doden.
In
Filippenzen 3: 11 staat in de grondtekst ‘exanastasin’
wat nergens anders voor komt. Het betekent ‘uitopstanding’.
Het is niet terug te zien in onze vertalingen. Ik vond het woord wel
op de site “Schriftwoord”.
In
de brief aan de Thessalonicenzen schrijft Paulus dat hij hoopt nog in leven te zijn bij de wederkomst van Christus. Maar Paulus
mocht, nadat het totale volk Israël aan het einde van Handelingen
hun Messias niet aannamen, een vernieuwde boodschap brengen.
Dat bestond onder anderen uit de ‘wederopstanding’
direct na het sterven. Paulus mag het zo noemen omdat hij weet dat
hij direct na het overlijden naar Christus gaat, met een lichaam wat
gelijkvormig is aan het opstandingslichaam, het verheerlijkte lichaam
van Christus, lees ik in Filippenzen 3: 21; zie foto. Geen
wachtstation ergens als ‘zieltjes’. Dat geld voor alle
gelovigen van deze bedeling. Het is een spannende heerlijke troost.
Waar
ik verder naar gespeurd heb is hoe het zal gaan met degenen, waarvan
ik denk (want ik weet dat nooit zeker) dat ze niet geloofd hebben in
Christus. Ik lees in de Bijbel: Johannes
5: 28, 2928Verwondert u daar niet over,
want de ure komt, in dewelke allen, die in de graven zijn, Zijn stem
zullen horen; 29en zij zullen eruitgaan: zij
die het goede gedaan hebben, tot de opstanding ten leven, maar zij
die het kwade gedaan hebben, tot de opstanding ter verdoemenis. 1
Korinthe 15: 22 Want
zoals allen in Adam sterven, zo zullen ook in Christus allen levend
gemaakt worden. In
de grondtekst staat in Johannes 5: 29: zij-zullen-uit-gaan
tot-in opstanding van-beoordeling. Wat
betekent het dat allen in de graven Zijn stem zullen horen, uit
zullen gaan en opstaan tot in beoordeling? Zijn die allen ook de
‘ongelovigen’? Vanuit
het verleden leerde ik dat ongelovigen opstaan en daarna veroordeeld
worden en naar de eeuwige hel gaan. Maar waarom zou God mensen op
laten staan om ze naar de hel te laten gaan? O, ja dat zouden ze
verdiend hebben. Nu geloof ik niet meer in ‘de eeuwige hel’. Zie
mijn studie: “De hel en de hemel”.
Wel zal er na het einde van het 1000 jarig rijk een eindoordeel plaats vinden in de poel van vuur, de gehenna, waar Christus in de evangeliën voor waarschuwde. Die poel van vuur is de tweede dood en is bedoeld voor de duivel en zijn volgelingen: Matteüs 25: 41 Dan zal hij ook zeggen tegen hen die aan de linkerhand zijn: ga weg van Mij, vervloekten, in het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bestemd is.
Ik
lees in Efeze 5: 5 dat een zondaar geen erfdeel heeft in het
Koninkrijk van Christus en God. Zie voor de betekenis van ‘het
Koninkrijk van God’ mijn studie “De toekomst van de mens” deel 1. Efeze 5: 5
Want dit moet u weten, dat geen enkele ontuchtpleger, onreine of
hebzuchtige, die een afgodendienaar is, een erfdeel heeft in het
Koninkrijk van Christus en van God.
In de Visie las ik een blog
van Andries Knevel. Daarin vertellen gelovige ouders dat hun kinderen
en kleinkinderen niet meer naar de kerk gaan en niet meer geloven. Het
zegt hun allemaal niets meer. Boven het artikel staat "Het grote
verdriet". Want wat gebeurt er als ze ongelovig sterven? Deze vraag werd
niet gesteld. Het is te erg en te confronterend. Het is zeker een groot
verdriet, maar ik hoop dat mijn blog aan deze ongestelde vraag tegemoet
komt en de last iets lichter maakt.
Voor
zover ik het nu kan zien en doorgronden geloof ik dat een
‘ongelovige’ opstaat en buiten het toekomstige Koninkrijk,
zonder Christus als Koning, zal vertoeven. Zie mijn studie "De toekomst van de mens" deel 3, paragraaf 6. Dat zal zijn oordeel of
verdoemenis zijn. Hij krijgt geen erfdeel in dat Koninkrijk. Dat
oordeel kleeft aan iemand totdat hij geloofd in de Naam van de
eniggeboren Zoon van God; Johannes
3: 18
Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar wie niet gelooft, is
al veroordeeld, omdat hij niet geloofd heeft in de Naam van de
eniggeboren Zoon van God.
Waar
ik verder naar op zoek ben gegaan is wanneer dit moment van opstaan
dan zal zijn. Als de ongelovige geen deel zal krijgen aan dit
Koninkrijk dan moet die opstanding voor dat Koninkrijk, het
1000 jarig rijk zijn. Tot die tijd slaapt de ongelovige in het graf, zie mijn studie "De toekomst van de mens" deel 3, paragraaf 4 en 6. Vervolgens
lees ik in Openbaring 21: 8 dat aan het einde van het 1000
jarig rijk de ellendigen met de tweede dood te maken krijgen, als
zij blijven volharden in het kwaad en ongeloof. Openbaring
21: 8 Maar wat
betreft de lafhartigen, ongelovigen, verfoeilijken, moordenaars,
ontuchtplegers, tovenaars, afgodendienaars en alle leugenaars: hun
deel is in de poel die van vuur en zwavel brandt. Dit is de tweede
dood. De
ongelovigen zullen dan Christus, tijdens Zijn regeer periode, kunnen
aanschouwen in Zijn Koninkrijk. Misschien is er dan nog steeds
televisie. En wie zal dan niet onder de indruk raken van de
rechtvaardigheid van Christus! Dat kan dan betekenen dat vele
‘ongelovigen’ na hun opstanding alsnog de mogelijkheid krijgen en
aangrijpen om het evangelie van die eeuw (tijdens het duizend jarig
rijk) aan te nemen: Openbaring
14: 6, 76
En ik zag een andere engel, die hoog aan de hemel vloog. En hij had
het eeuwige Evangelie, om dat te verkondigen aan hen die op de aarde
wonen, en aan elke natie, stam, taal en volk. 7
En hij zei met een luide stem: Vrees God en geef Hem eer, want het
uur van Zijn oordeel is gekomen. En aanbid Hem Die de hemel, de
aarde, de zee en de waterbronnen gemaakt heeft.
Dit
alles overziende ga ik tot nu toe uit van een opstanding, geen
uitopstanding, voor allen IN Christus; zie mijn studie "De toekomst van de mens" deel 5, paragraaf 11. Op die manier valt
Filippenzen 2: 11ookop zijn plek waar ik lees
“dat elke tong zal belijden dat
Jezus Christus de Heere is, tot heerlijkheid van God de Vader;” Soms
lees ik een verwijt dat wanneer we niet meer in ‘de eeuwige
hel’ geloven we de
kern uit het evangelie halen. Is dat echt zo? Eind
deze maand gedenken we de geboorte van Christus. Is het niet
bevrijdend te weten en
voor 100% te verkondigen dat
Hij kwam om het
verlorene te behouden? Lukas
9: 56 want de Zoon
des mensen is niet gekomen om zielen van mensen te gronde te richten,
maar om ze te behouden. Johannes 3: 16, 1716
Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon
gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat,
maar eeuwig leven heeft. 17
Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de
wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou
worden.