Helaas
is de tijd verstreken voor het indienen van de stukjes over het
onderwerp “late regen”. Het gaat niet meer zo goed met de
'bloghop'. Deels weet ik dat uit de hetgeen ik heb gelezen op
facebook. Maar ook op de site van de “Christelijke webloggers” heb ik onderzocht
dat er minder deelnemers zijn dat in het begin, waar
ik gemiddeld 9, 10 of zelfs 14 inzendingen vond. Dan
zijn we nu aangekomen op een dieptepunt. Er is maar één inzendingwaar ik
desalniettemin
blij mee ben.
Maar één inzending kan
niet winnen. Wel
wil ik de enige schrijfster bedanken voor haar
inzending. Lineke, ik
vind dat je heel open hebt
geschreven over je relatie
met de Here Jezus, God de Vader en de Heilige Geest. Je
had vooral moeite
om de laatste twee
Goddelijke persoonlijkheden
te aanvaarden. Dit omdat, naar ik begrijp, je in het verleden geen
goede ervaringen hebt gehad met een vader en met de kerk die mogelijk
niet gehandeld heeft in de geest van God. Maar je hebt geworsteld en
kwam boven. Wat een overwinning! Mooi vind ik ook dat je aan het
einde
vaststelt dat je deze ervaring als 'late regen' hebt beleefd en dat
je (gelukkig) weet dat je niet altijd op een berg kan zitten. Eigenlijk
zou ik wel willen
weten wat heeft gemaakt dater
niet meer reacties zijn
gekomen. Ik
heb contact opgenomen met Wendy Born om te overleggen wat mij nu te
doen staat.
Wendy
heeft samen met haar zus Martine van den Brink (zij beheren samen het
blog ‘christelijke webloggers’) overlegd. Wendy
schrijft: “De laatste
maanden kwamen er al steeds minder reacties binnen op de bloghop. We
hebben daarom vorige maand al eens overlegd of we op de lange termijn
nog wel door willen gaan hiermee. We hoopten dat we het tot het einde
van het jaar 2018 wel zouden kunnen ‘volhouden’. Nu we jouw
berichtje ontvangen, zien we in dat er voor de bloghop echt weinig
animo meer is. Daar
komt nog bij dat de beheerders op Facebook die de groep ‘christelijke
bloggers’ beheren zich teruggetrokken hebben en ook dat er op ons
eigen weblog ‘christelijk webloggers’ al maanden geen
aanmeldingen meer binnenkomen. Ook op andere oproepen op ons blog
wordt door bloggers nauwelijks of niet gereageerd. Kortom,
om eerlijk te zijn, denken wij als beheerders dat we niet langer door
moeten gaan met het ‘trekken’ aan de bloggers. Blijkbaar is er
weinig animo meer om mee te doen aan de activiteiten en andere dingen
van de christelijke bloggers. Op zich is dat geen ramp want iedere
blogger heeft natuurlijk zijn of haar eigen blog, aan de andere kant
is het ook wel jammer omdat mijn zus en ik er toch vele jaren in
geïnvesteerd hebben. Soms gaan dingen zoals ze gaan…” Morgen
gaat Wendy ook op hun eigen weblogeen bericht plaatsten. Dat
was het dan. Ik wil Wendy en Martine hier ter plekke bedanken voor hun initiatief en inzet in de bloghop. Zelf heb ik via jullie site mijn start gemaakt als blogger. Natuurlijk kunnen we allemaal doorgaan met bloggen en
reageren op de bloggen van elkaar. En ik hoop binnenkort dan toch ook nog
zelf een bericht te maken over de 'late regen'.
Eenheid. Kerken
en geloofsgemeenschappen doen
allerlei moeite om hun leden te behouden of om nieuwe leden te
krijgen. Ik las in Visie 39
in een column van 'Annemarie'
daar een nuttig
stukje
over. Ze noemt
het stukje 'kerkgedoe' en neemt
al de vernieuwende
initiatieven
even op de korrel. Ze
schrijft dat een kerkdienst geen flitsend fastfood moment is, maar
een drie gangen menu, bedachtzaam, voedzaam en groeizaam. Het
heeft mij ook wel eens verbaasd wat er in de evangelische wereld wel
niet 'uitgeprobeerd' wordt aan overgewaaide ideeën uit America
o.i.d. En later loopt dit toch ook weer op niets uit of er openbaart
zich een 'MeToo'
schandaal. En
in dit alles is er ook een grote roep om 'eenheid' onder de
christenen. Maar welke 'eenheid' zoekt men? De
Katholieken
zouden graag zien dat we naar hen terugkeren.
Op
deze site gaat het over de eenheid die er wordt uitgesproken
in het gebed van de Here Jezus in Johannes 17. Anderen
zijn geneigd om veel ruimer in het denken te worden. In
het boek “Getallen in de Bijbel” van Dr. E.W.
Bullinger las ik op blz. 291: “Het
doel van de grote vijand is nu gericht op het verenigen van alles. De
kranten, zowel de seculiere als de religieus getinte spreken daar
regelmatig van. Het gaat om 'eenheid', het 'wij-gevoel', één
godsdienst. Juist binnen de christelijke kerk doet men daar erg zijn
best voor. Wij moeten immers eenheid uitstralen. Toch zijn dit juist
de voortekenen van de grote afval van de levende God. Het kernwoord
voor de gelovigen in deze tijd is 'afzondering'. Dat is namelijk het
kenmerk van Christus. Terwijl 'hereniging' en 'eenheid' de kenmerken
zijn van de antichrist.” Het
raakte mij toen ik dit las. Dat komt omdat ik helemaal niets meer heb
met al die nieuwe initiatieven. Maar ook die 'afzondering' maakt
indruk. Ooit meende ik (samen met een betreffende gemeenschap) dat ik
met geen enkele andere christelijke groepering omgang kon hebben. Dat
geloof ik niet meer en dat wil ik ook niet meer. Het maakte mij
somber en schuw. In gedachten veroordeelde ik alles en iedereen.
Eigenlijk was ik nogal hoogmoedig en achterdochtig. Als ik nu aan
'afzondering' denk dan bedoel ik een vrijheid voor mezelf om niet of
wel mee te doen aan 'iets'. Ik wil over dat 'iets' geen oordeel
vellen, maar het wel toetsen aan Gods Woord. Ik hoop daarin open te
staan voor anderen, respect te hebben, zonder hoogmoedig te zijn.
Want wie ben ik! Ik heb het immers zelf al heel vaak bij het
verkeerde eind gehad. Op dit moment geniet ik van de vrede die ik nu
ervaar in de weg die ik mag gaan. En ik mag 'eenheid' ervaren in het
kennen van Christus Jezus, die gekruisigd is en als Eersteling is
opgestaan van tussen de doden uit.
En
als
laatste lees ik hiereen
mooi stukje over 'eenheid' waar geen speld tussen te krijgen is. De
schrijver haalt o.a. aan:
Efeze
4: 1- 6, 13 1
Zo roep ik, de gevangene in de Heere, u op tot een wandel die de
roeping waarmee u geroepen bent, waardig is, 2
in alle nederigheid en zachtmoedigheid, met geduld, door elkaar in
liefde te verdragen, 3
en u te beijveren om de eenheid van de Geest te bewaren door de band
van de vrede: 4
één lichaam en één Geest, zoals u ook geroepen bent tot één
hoop van uw roeping, 5
één Heere, één geloof, één doop, 6
één God en Vader van allen, Die boven allen en door allen en in u
allen is. 13
totdat wij allen komen tot de eenheid van het geloof en van de kennis
van de Zoon van God, tot een volwassen man, tot de maat van de
grootte van de volheid van Christus, Het
staat er zo duidelijk. Maar waarom lukt het ons christenen dan toch
niet? Waarom is de stap om alle verdeeld makende ballast af te
leggen vaak zo groot? Neem bijvoorbeeld die 'ene doop'. Dat is al een
probleem, want welke doop is dat dan? Hierlees
ik hoe de kinderdoop gezien wordt. Er staat: “De
kinderen der gelovigen behoren gedoopt te worden en met het merkteken
van het
verbond
te worden verzegeld, gelijk de kinderen in Israël besneden werden op
dezelfde beloften, die onze kinderen gedaan zijn.” Hmm,
lees ik dat echt zo terug in de Bijbel? Is
de kinderdoop hetzelfde als de besnijdenis onder het Oude Verbond?
Ze
hebben er een degelijke studie van gemaakt. Gedeeltelijk
heb ik het gelezen. Als
ik internet raadpleeg wordt ik bedolven onder de informatie, de voors
en de tegens van de kinder- of volwassen doop. Daar is haast niet uit
te komen laat staan tot één doop te komen. Maar wat betekent dopen
eigenlijk? Op
deze site lees ik o.a: “Het
basisbegrip waarmee we onze studie zullen starten is het werkwoord
BAPTÖ.
Dit woord komen we driemaal in het Nieuwe Testament tegen: in Lucas
16: 24, Johannes 13: 26 en Openbaring 19: 13. Onderzoek naar de
betekenis in deze drie gedeelten levert ongetwijfeld de betekenis
‘onderdompelen’ op. Deze conclusie zou een gevoel van opluchting
voor Baptisten en van wanhoop voor Hervormden kunnen opleveren. Het
is echter mijn bedoeling niet om troost te brengen of onbehagen te
veroorzaken. Mijn taak is de waarheid te spreken op grond van de
ontdekte feiten.... De juiste
vertaling
van Openbaring
19: 13 is
dan ook ‘geverfd
in bloed’
… We geven grif toe dat deze woorden tekortschieten, maar het is
niet zo moeilijk om de betekenis van een woord op te bouwen. Laten we
er daarom vanuit gaan dat de woorden BAPTIZÖ
en BAPTISMA op veel manieren worden gebruikt in het Nieuwe
Testament, maar
dat ze identificatie of vereenzelviging weergeven, dat er daarnaast
het begrip van versmelting of inlijving in aanwezig is en dat ze
staan voor een vaste verbintenis.
Dat is mijn overtuiging en daarom denk ik dat toen de Heer zei: ‘hij
die gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden’, Hij eigenlijk
zei: ‘hij
die gelooft en zich vereenzelvigt, zal behouden worden’.” Ik
ben verrast door deze uitleg. Ik geloof dit omdat ik hier al eens
iets over gehoord had. Maar ik had daar geen bron en uitleg bij. Zelf
ben ik als kind en volwassene gedoopt. Ik meende dat het laatste
nodig was. Maar nu geloof ik dat het christen zijn kan volstaan met
het ingelijfd zijn in De Gemeente, Het ene Lichaam van Christus
waarvan Hij het Hoofd is. Dit alles is op grond van het zijn IN
Christus en het aanvaarden van Het Woord van God. Ik meen dat dit is
wat de Efeze brief beoogt te zeggen. Misschien is er voor de
andere dilemma's ook wel zo'n 'grondtekst' oplossing. Ik
heb niet de illusie dat bovenstaande zomaar zal worden aangenomen.
Maar als dat zou gebeuren dan zou dit ons mogelijk
dichterbij die éénheid in
Efeze kunnen
brengen. Het
sterkt mij om door te gaan op de manier waarop wij dat doen in de
kerkelijke gemeente waar ik naar toe ga. Ik vind dat de uitleg daar
behoorlijk bedachtzaam, voedzaam en groeizaam. En daar ben ik
dankbaar voor. En het enige wat ik kan doen is bidden om de ware
éénheid IN Christus. Johannes
17: 20, 2120
En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor hen die door hun
woord in Mij zullen geloven, 21
opdat zij allen één zullen zijn, zoals U, Vader, in Mij, en Ik in
U, dat ook zij in Ons één zullen zijn, opdat de wereld zal geloven
dat U Mij gezonden hebt.