De
rietstok. Mijn
Bijbelstudie over Openbaring vordert gestaag. Hoe verder ik kom hoe
meer informatie ik er in wil verwerken. Soms loopt het onderzoeken
uit de hand en zie ik door de bomen het bos niet meer. Dan laat ik
alle gegevens maar vallen en houd het eenvoudig. In Openbaring 11: 1
stuitte ik op de meetlat (kalamos). Dat blijkt hetzelfde voorwerp
blijkt te zijn als de rietstok in Mattheus 27. Openbaring
11: 1 En mij werd een meetlat gegeven, die op een staf
leek. En de engel was erbij komen staan en zei: Sta op en meet de
tempel van God, het altaar en hen die daarin aanbidden. Mattheus
27: 28-30, 4828 En toen
zij Hem ontkleed hadden, deden zij Hem een scharlakenrode mantel om,
29 vlochten een kroon van dorens, zetten die op Zijn hoofd en
gaven Hem een rietstok in Zijn rechterhand. Zij vielen op hun
knieën voor Hem neer en bespotten Hem met de woorden: Gegroet,
Koning van de Joden! 30 Ook bespuwden zij Hem, pakten de
rietstok en sloegen Hem op Zijn hoofd. 48 En meteen
snelde een van hen toe, nam een spons, doordrenkte die met zure wijn,
stak hem op een rietstok en hij gaf Hem te drinken.
Het
verraste mij dat ik uitkwam met mijn zoektocht bij de kruisiging van
Christus. In Mattheus 27: 29 wordt de rietstok (kalamon) de Here
Jezus als 'staf' in de hand gegeven en in vers 30 wordt een rietstok
als een roede gebruikt om Hem te slaan. Daarna gebruikt men, in vers
48, de rietstok om er een spons met zure wijn op te steken zodat de
Here Jezus zou kunnen drinken. Is
er een verband tussen deze twee gedeeltes? Ik las hier dat het meten iets
zegt over de toekomst van datgene wat gemeten is. En het heeft met
'heiligen' te maken. In Openbaring 11: 1 wordt de tempel van God gemeten. Heeft Christus ook niet gezegd dat Hij de tempel is! Johannes
2: 19 -2119
Jezus antwoordde en zei tegen hen: Breek deze tempel af en in drie
dagen zal Ik hem laten herrijzen. 20
De Joden zeiden dan: Zesenveertig jaar is aan deze tempel gebouwd, en
zult hem in drie dagen laten herrijzen? 21
Maar Hij sprak over de tempel van Zijn lichaam. Wonderlijk
om er over na te denken wat zo'n rietstok voor Christus heeft
betekend. Christus, gemeten en te licht bevonden. Maar gelukkig niet
voor Zijn Vader. En ik mag, door genade, Zijn offer in mijn leven
aanvaarden. Wat een blijdschap en zegen! Het is een voorrecht om hier
vaak aan te denken en voor te danken, zeker met de paasdagen. De foto van het kruis heb ik gemaakt in de Duitse Alpen.
Heiligen en Openbaring 10. In
Visie 46(2017)
las ik iets
over
heiligen en wat die betekenen voor katholieke gelovigen. Anton de Wit,die
wordt geïnterviewd, legt uit hoe het met heiligen zit. Ze worden
niet aanbeden. Ze worden vereerd, maar dat hoort bij het geloof. Het
zijn geen heilige boontjes. Een kritische lezer, in Visie 49, was het
hier niet mee eens. Andries Knevel roept in zijn column, in Visie 47,
de katholieken op om hun kerken niet te snel te sluiten. Dit omdat
protestantse gelovigen deze Godshuizen wel eens meer kunnen gaan
bezoeken om het evangelie te gaan ervaren. Ondanks
dat ik wel heb gemerkt dat er meer contact wordt gezocht met het
'katholieke geloof' ben ik niet helemaal gerust over deze 'heiligen'
uitleg en daarom heb ik enkele site bezocht. Hierlees
ik dat er “Twintig
katholieke heiligen zijn er
die
je moet kennen want zij zijn voorsprekers voor ons bij God.” En hier
lees ik o.a. “Onder
paus Johannes Paulus II (1978-2005) is het aantal wonderen voor een
zaligverklaring teruggebracht tot één en voor een heiligverklaring
tot twee. Als aan deze drie criteria is voldaan kondigt de paus
plechtig af dat de persoon lokaal (als zalige) of wereldwijd (als
heilige) vereerd mag worden.” Tenslotte
lees ik hier nog “Voor
katholieke christenen is het ook mogelijk de voorspraak van heiligen
en vooral van Maria, de moeder van Jezus, in te roepen.”
Eigenlijk
krijg ik toch de indruk dat die heiligen meer eer krijgen dan ze
toekomen. Natuurlijk, wij hebben ook zo onze gelovigen die we
bewonderen, zoals Spurgeon, Billy Graham, Ouweneel, Darby, Luther en
nog vele anderen. En daar mag het dan bij blijven. Maar,
zegt Gods Woord niet dat alle gelovigen heiligen zijn? In de Efeze
brief alleen al worden gelovigen minstens negen keer 'heiligen'
genoemd. 'Heiligen' betekent: apart gezet. Het kan om dingen en mensen gaan. Zie bijvoorbeeld Exodus 40: 13 waar Aäron aparte gezet wordt als priester voor God. Paulus zegt van zichzelf in: Efeze
3: 8a Mij, de
allerminste van alle heiligen. Het kan dan onze ego strelen
eventueel postuum door mensen 'heilig' of 'zalig' verklaard te
worden. Toch is het vele malen waardevoller door God IN Christus als
heilig en zalig te worden gezien. Zo lees ik in: Kolossenzen
1: 2 aan de heilige
en gelovige broeders in Christus die in Kolosse zijn: genade zij u en
vrede van God, onze Vader, en van de Heere Jezus Christus. Titus
3: 4 – 74
Maar toen de goedertierenheid van God, onze Zaligmaker, en Zijn
liefde tot de mensen verschenen is, 5
maakte Hij ons zalig,
niet op grond van de werken van rechtvaardigheid die wij gedaan
zouden hebben, maar vanwege Zijn barmhartigheid, door het bad van de
wedergeboorte en de vernieuwing door de Heilige Geest. 6
Die heeft Hij in rijke mate over ons uitgegoten door Jezus Christus,
onze Zaligmaker, 7
opdat wij, gerechtvaardigd door Zijn genade, erfgenamen zouden
worden, overeenkomstig de hoop van het eeuwige leven. In
Openbaring gaat het over een andere groep 'heiligen', namelijk het
volk Israël. Zij zijn door God uitverkoren om als koningen en
priesters de wereld in te trekken om het evangelie van het Koninkrijk
te prediken. Exodus 19: 6
U dan, u zult voor Mij een koninkrijk van priesters en een heilig
volk zijn. Dit zijn de woorden die u tot de Israëlieten moet
spreken. 1
Petrus 2: 9, 109
Maar u bent een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap,
een heilig volk, een volk dat God Zich tot Zijn eigendom maakte;
opdat u de deugden zou verkondigen van Hem Die u uit de duisternis
geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht, 10
u, die voorheen geen volk was, maar nu Gods volk bent; u, die zonder
ontferming was, maar nu in ontferming aangenomen bent. Openbaring
1: 6 en Die ons
gemaakt heeft tot koningen en priesters voor God en Zijn Vader, Hem
zij de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid. Amen. Maar
voor het zover is moet er eerst nogal wat gebeuren. In mijn studie
over Openbaring 10 laat ik daarvan weer iets zien. Johannes krijgt de
opdracht om opnieuw te profeteren over
vele volken, naties, talen en koningen.
Dit nadat hij het geopende verzegelde boekje moet opeten. Openbaring
10: 10, 11
10En
ik nam het boekje uit de hand van de Engel en at het op, en het was
in mijn mond zoet als honing, maar toen ik het opgegeten had, werd
mijn buik bitter. 11
En Hij zei tegen mij: U moet opnieuw profeteren over vele volken,
naties, talen en koningen.