Welkom op mijn blog.

Welkom op mijn blog. In 2014 ben ik begonnen met bloggen. Het maken van Bijbelstudies is voor mij belangrijk. Alleen horen en lezen beklijft niet. Het begrijpen gaat het beste door in het onderwerp te duiken en het op te schrijven. Ik besloot om het bestudeerde niet voor mezelf te houden maar te delen. De studies staan allemaal rechts op dit blog. Ze gaan over Bijbelse onderwerpen die mij aanspreken.

Verder probeer ik elke maand een blog te plaatsen. Zo'n stukje schrijf ik in eerste instantie voor het blad van de kerkelijke gemeenschap waar ik neer toe ga. Als het daar is verschenen deel ik het hier. Zo vang ik twee vliegen in één klap. De onderwerpen zijn uit Gods Woord, tijdschriften of gaan over persoonlijke gebeurtenissen en ervaringen. Ik nodig je uit om rond te snuffelen in mijn studies en je voordeel er mee te doen. Je mag ze gerust kopiëren of delen maar dan wel graag met vermelding van de bron. Succes met studeren. Het staat je vrij om te reageren.


zondag 25 maart 2018

De rietstok.


De rietstok.

Mijn Bijbelstudie over Openbaring vordert gestaag. Hoe verder ik kom hoe meer informatie ik er in wil verwerken. Soms loopt het onderzoeken uit de hand en zie ik door de bomen het bos niet meer. Dan laat ik alle gegevens maar vallen en houd het eenvoudig. In Openbaring 11: 1 stuitte ik op de meetlat (kalamos). Dat blijkt hetzelfde voorwerp blijkt te zijn als de rietstok in Mattheus 27.

Openbaring 11: 1 En mij werd een meetlat gegeven, die op een staf leek. En de engel was erbij komen staan en zei: Sta op en meet de tempel van God, het altaar en hen die daarin aanbidden.

Mattheus 27: 28-30, 48 28 En toen zij Hem ontkleed hadden, deden zij Hem een scharlakenrode mantel om, 29 vlochten een kroon van dorens, zetten die op Zijn hoofd en gaven Hem een rietstok in Zijn rechterhand. Zij vielen op hun knieën voor Hem neer en bespotten Hem met de woorden: Gegroet, Koning van de Joden! 30 Ook bespuwden zij Hem, pakten de rietstok en sloegen Hem op Zijn hoofd. 48 En meteen snelde een van hen toe, nam een spons, doordrenkte die met zure wijn, stak hem op een rietstok en hij gaf Hem te drinken.


Het verraste mij dat ik uitkwam met mijn zoektocht bij de kruisiging van Christus. In Mattheus 27: 29 wordt de rietstok (kalamon) de Here Jezus als 'staf' in de hand gegeven en in vers 30 wordt een rietstok als een roede gebruikt om Hem te slaan. Daarna gebruikt men, in vers 48, de rietstok om er een spons met zure wijn op te steken zodat de Here Jezus zou kunnen drinken.

Is er een verband tussen deze twee gedeeltes? Ik las hier dat het meten iets zegt over de toekomst van datgene wat gemeten is. En het heeft met 'heiligen' te maken. In Openbaring 11: 1 wordt de tempel van God gemeten. Heeft Christus ook niet gezegd dat Hij de tempel is! 

Johannes 2: 19 -21 19 Jezus antwoordde en zei tegen hen: Breek deze tempel af en in drie dagen zal Ik hem laten herrijzen. 20 De Joden zeiden dan: Zesenveertig jaar is aan deze tempel gebouwd, en zult hem in drie dagen laten herrijzen? 21 Maar Hij sprak over de tempel van Zijn lichaam.

Wonderlijk om er over na te denken wat zo'n rietstok voor Christus heeft betekend. Christus, gemeten en te licht bevonden. Maar gelukkig niet voor Zijn Vader. En ik mag, door genade, Zijn offer in mijn leven aanvaarden. Wat een blijdschap en zegen! Het is een voorrecht om hier vaak aan te denken en voor te danken, zeker met de paasdagen.

De foto van het kruis heb ik gemaakt in de Duitse Alpen.




Ik wens jullie een gezegende Pasen.

















3 opmerkingen:

Aritha zei

Dat is bijzonder! Dank je wel. Ik wist het niet.

Francis zei

Ik sluit me maar aan bij Aritha; kan het niet beter of anders verwoorden.

Rinske zei

Fijn te lezen dat jullie iets aan dit stukje hebben gehad.