Welkom op mijn blog.

Welkom op mijn blog. In 2014 ben ik begonnen met bloggen. Het maken van Bijbelstudies is voor mij belangrijk. Alleen horen en lezen beklijft niet. Het begrijpen gaat het beste door in het onderwerp te duiken en het op te schrijven. Ik besloot om het bestudeerde niet voor mezelf te houden maar te delen. De studies staan allemaal rechts op dit blog. Ze gaan over Bijbelse onderwerpen die mij aanspreken.

Verder probeer ik elke maand een blog te plaatsen. Zo'n stukje schrijf ik in eerste instantie voor het blad van de kerkelijke gemeenschap waar ik neer toe ga. Als het daar is verschenen deel ik het hier. Zo vang ik twee vliegen in één klap. De onderwerpen zijn uit Gods Woord, tijdschriften of gaan over persoonlijke gebeurtenissen en ervaringen. Ik nodig je uit om rond te snuffelen in mijn studies en je voordeel er mee te doen. Je mag ze gerust kopiëren of delen maar dan wel graag met vermelding van de bron. Succes met studeren. Het staat je vrij om te reageren.


donderdag 18 mei 2017

OPENBARING 2

De zeven gemeenten in Openbaring 2 en 3.

Dit blog is een inleiding op mijn studie over Openbaring 2

In Openbaring 1: 4 staat:
Op.1: 4 Johannes aan de zeven gemeenten die in Asia zijn: genade zij u en vrede, van Hem Die is en Die was en Die komt, en van de zeven Geesten, Die voor Zijn troon zijn,

In mijn vorige blog  heb ik al uitgelegd dat Openbaring 2 en 3 niet over de kerk geschiedenis gaan. Het gaat over een samengeroepen of verzamelde groep mensen in Asia!  

In de toekomst zal het gaan over de overgebleven gelovigen, het overblijfsel, in of mogelijk buiten Israël net als in Handelingen. Het gaat over een tijd van verdrukking, over aanmoedigen en overwinnen, lijden met het oog op het nabijgekomen Koninkrijk, het paradijs, het nieuwe Jeruzalem en de nieuwe hemel en aarde. De zeven brieven zijn puur Joods georiënteerd.

C.H. Welch legt in zijn boek “DEZE PROFETIE een heel mooi verband tussen de eerste keer dat er over 'gemeente' (kabal) gesproken wordt en Openbaring 1: 4.

Genesis 28: 3, 4 3 En moge God, de Almachtige, je zegenen, en je vruchtbaar en talrijk maken, zodat je tot een menigte (kabal) van volken zult worden. 4 Moge Hij je de zegen van Abraham geven, jou en je nageslacht met je, zodat je het land waar je vreemdeling bent, dat God aan Abraham gegeven heeft, in bezit krijgt.

Hier ontvangt Jakob de zegen van Abraham via Izaäk. Er wordt Jakob beloofd dat hij tot een grote menigte, of zoals de grondtekst zegt; een volk of en verzameling van mensen zal uitgroeien. Dit zal het volk Israël zijn dat in de toekomst, onder het Nieuwe Verbond, een volk van koningen en priesters zal worden. Ex.19: 6 U dan, u zult voor Mij een koninkrijk van priesters en een heilig volk zijn. Dit zijn de woorden die u tot de Israëlieten moet spreken.

In Het Nieuwe Testament lees ik voor het eerst over 'gemeente' in Mattheus 16: 18, waar het ook verbonden is met het Koninkrijk der hemelen. Mat.16: 18 En Ik zeg u ook dat u Petrus bent, en op deze petra zal Ik Mijn gemeente bouwen, en de poorten van de hel zullen haar niet overweldigen. 19 En Ik zal u de sleutels van het Koninkrijk der hemelen geven;

Ooit leerde men mij dat 'De Gemeente, het Lichaam van Christus' die sleutels had en kon binden en ontbinden zoals in Mattheus 18: 18 staat. Maar dat geloof ik nu niet meer. Deze teksten horen duidelijk bij het Koninkrijk wat aan Israël zal worden opgericht; Hand.1: 6 Zij dan die samengekomen waren, vroegen Hem: Heere, zult U in deze tijd voor Israël het Koninkrijk weer herstellen?

Dan terug naar Openbaring 1: 4 en ook vers 6, want daar is dat Koninkrijk van priesters weer nabij. 
Openb.1: 6 en Die ons gemaakt heeft tot koningen en priesters voor God en Zijn Vader, Hem zij de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid. Amen.

Hoe helder mag ik de lijn zien welke God gaat met Zijn volk Israël. Die lijn loopt via het Oude en het Nieuwe Testament naar Openbaring. De gelovigen uit het volk Israël en omgeving zullen in de eindtijd opnieuw aanwezig zijn. Dit zal mogelijk al zijn voordat de grote verdrukking, de laatste jaarweek van Daniël aanbreekt.

Ik hoor nu al van Joden en ook moslims die tot geloof komen in de Messias. Zij hebben het zwaar. Zij zullen troost en bemoediging vinden in de zeven brieven van Openbaring 2 en 3. Maar ook in de geschiedenis van Handelingen en de zeven brieven die tijdens Handelingen geschreven zijn. Want Handelingen is geschiedenis, maar ook profetie. Als zij overwinnen dan wachten hun diverse beloningen zoals te lezen is aan het einde van elke brief in Openbaring 2 en 3.

Wij leven in de bedeling van De Gemeente, het Lichaam van Christus. Wij vormen een totaal anders gezinde gemeente en hebben niets met de zeven gemeenten in Asia te maken. Wij mogen uitzien naar onze openbaring met Christus.
Kol.3: 4 Wanneer Christus geopenbaard zal worden, Die ons leven is, dan zult ook u met Hem geopenbaard worden in heerlijkheid.

Waar is dan de gemeente in Openbaring? Dat ga ik uitleggen naar aanleiding van Openbaring 4 waar heel veel gelovigen de gemeente zien in de hemel zien opgenomen. Aangezien ik niet geloof in de opname  van De Gemeente moet ik laten zien waar De Gemeente dan wel is en hoe het kan dat zij verschijnt met Christus. Als je niet zo lang kunt wachten dan kun je vast gaan kijken in mijn studie: “Uitopstanding en verschijningmet Christus



Geen opmerkingen: