Welkom op mijn blog.

Welkom op mijn blog. In 2014 ben ik begonnen met bloggen. Het maken van Bijbelstudies is voor mij belangrijk. Alleen horen en lezen beklijft niet. Het begrijpen gaat het beste door in het onderwerp te duiken en het op te schrijven. Ik besloot om het bestudeerde niet voor mezelf te houden maar te delen. De studies staan allemaal rechts op dit blog. Ze gaan over Bijbelse onderwerpen die mij aanspreken.

Verder probeer ik elke maand een blog te plaatsen. Zo'n stukje schrijf ik in eerste instantie voor het blad van de kerkelijke gemeenschap waar ik neer toe ga. Als het daar is verschenen deel ik het hier. Zo vang ik twee vliegen in één klap. De onderwerpen zijn uit Gods Woord, tijdschriften of gaan over persoonlijke gebeurtenissen en ervaringen. Ik nodig je uit om rond te snuffelen in mijn studies en je voordeel er mee te doen. Je mag ze gerust kopiëren of delen maar dan wel graag met vermelding van de bron. Succes met studeren. Het staat je vrij om te reageren.


vrijdag 28 april 2017

OPENBARING 1

OPENBARING 1

Toen ik 1979 'tot geloof' was gekomen begon ik met het lezen van het boek Openbaring. Het zal je niet verbazen dat ik er niets van snapte. Ik ben er dan toen ook maar snel mee gestopt. Zelfs wanneer er een Bijbelstudie werd gegeven was dat voor mij onnavolgbaar. Dus nu ik geloof dat wij mogelijk in de eindtijd leven, wil ik weten hoe en wat er zo ongeveer gaat gebeuren, ook al maak ik het zelf waarschijnlijk hier op aarde niet meer mee. Ik wil mijn 'huiswerk voor de eeuwigheid' maken. Daarom duik ik in het boek Openbaring. Mijn studie boeken zijn de Bijbel en het boek van C.H. Welch “Deze profetie”. 


                                               
Waarover gaat Openbaring? Op de site “Docplayer”  lees ik:
Door de eeuwen heen hebben “studenten van de Bijbel” over het Boek Openbaring gepreekt vanuit vier verschillende gezichtspunten.
1. De VERLEDEN TIJD interpretatie – leert dat het meeste van het boek (hoofdstuk 1-20) is vervuld in de tijd van Constantijn in 313 A.D.
2. De GESCHIEDENIS interpretatie – leert dat het boek in een proces van vervulling is door het hele christelijke tijdperk heen en dat er weinig overgebleven is wat nog vervuld moet worden.
3. De SEMI-TOEKOMST interpretatie – leert dat de hoofdstukken 1-3 voor het grootste gedeelte vervuld zijn (wij worden verondersteld te leven in het Laodicea gemeente gedeelte), en dat de hoofdstukken 4-22 nog toekomst zijn. Dit is gebaseerd op Openbaring 1:19 waar wij straks kort op in zullen gaan.
4. De TOEKOMST interpretatie – leert dat het gehele boek handelt over de toekomst en nog wacht op zijn vervulling. Dat is het standpunt van dit boekje * want Openbaring wordt een ‘profetie’ genoemd in hoofdstuk 1 vers 3 en is de completering van de Oud Testamentische profetie. Wij kunnen NIETS in de geschiedenis terugvinden dat werkelijk kan bewijzen dat de gebeurtenissen uit Openbaring al vervuld zijn, zelfs al worden sommige grote rampen gebruikt om te bewijzen dat het boek nu geschiedenis is. Het TOEKOMST standpunt gelooft letterlijk in de dingen zoals ze zijn genoemd in het boek maar erkent ook de symbolen die gebruikt worden. Elk symbool is uitgelegd in het boek zelf of ergens anders in de Schrift.” * “Zeven gemeenten in het boek Openbaring” door Robert C. Brock.

De vier gezichtspunten zijn gebaseerd op Openbaring 1: 19
Schrijf nu op wat u hebt gezien, en wat is, en wat hierna zal geschieden.

Over Openbaring 1 is het merendeel het eens. Dit gaat over hetgeen Johannes gezien heeft in datzelfde hoofdstuk en beschrijft in de verzen 1 – 18.

'Wat hierna geschieden zal' begint bij het grootste deel van de uitleggers in Openbaring 4. Dat is dan 'de profetie'.

En veraf de meeste sites, die ik op internet gevonden heb, verklaren dat 'wat is' beschreven staat in Openbaring 2 en 3. Deze twee hoofdstukken zouden gaan over de kerkgeschiedenis .

Dat ziet er dan in het kort zo uit:

Efese - de teruggevallen kerk (32 -100 n.C.)
Smyrna - de vervolgde kerk (100 -312 n.C.)
Pergamus - de verleide kerk (312 - 606 n.C.)
Thyatira - de afvallige kerk (606 -1520 n.C.)
Sardis - de dode kerk (1520 - 1750 n.C.)
Filadelfia - de zendinggerichte kerk (1750 - 1900 n.C.)
Laodicea - de lauwe kerk (1900 - ?)

Het is wel erg lastig voor mij om dit te toetsen. Ik zal een studie moeten maken over de kerk geschiedenis, alhoewel ik zo wel kan zien dat er nu nog steeds een vervolgde kerk  is. En dat wordt alleen maar erger! Gelukkig vind ik op de site “Docplayer”  in punt 4 een ander, naar mijn idee een beter, antwoord:

De belangrijkste reden waarom hoofdstuk 1 niet begrepen wordt is vers 19. De Statenvertaling is een uitstekende vertaling, maar wij hebben het idee dat dit vers zwak is vertaald. De Statenvertaling geeft de indruk dat er drie verschillende dingen genoemd worden; dingen uit het verleden, het heden en de toekomst die de grote lijnen aan zouden kunnen geven van dit boek. De Statenvertaling schrijft: " hetgeen gij gezien hebt, en hetgeen is, en hetgeen geschieden zal na dezen". Naar ons oordeel zou dit een betere weergave van vers 19 uit het Grieks zijn: "Schrijf daarom welke dingen je zag, en wat zij zijn, zelfs de dingen die hierna zullen gebeuren". De Companion Bijbel vertaalt dit vers als volgt: "Write therefore what things thou sawest, and what they are,(what they signify), even what things are about to happen after these things". Met andere woorden, Johannes zag bepaalde profetische dingen, wat zij betekenden en wanneer zij plaats zouden vinden. Hij schreef slechts over een geheel van toekomstige profetische gebeurtenissen. Dat betekent dat de brieven aan de zeven gemeenten daar bij inbegrepen zijn. Het woord gebruik van hoofdstuk 2 en 3 komt steeds terug in de rest van het boek, om te laten zien dat de zeven brieven betrekking hebben op Gods mensen in die tijd.”

Ik neem de grondtekst er bij om te kijken of dit klopt. Ik lees in vers 19:
Schrijf dan welke (dingen) jij waarnam, en welke (dingen) zij zijn, en welke (dingen) op het punt staan (te) worden na deze (dingen).

De uitdrukkingen 'wat u hebt gezien', of 'en ik zag' en 'hierna zag ik' komen in mijn online Bijbel in Openbaring ongeveer 50 keer voor en 30 keer in het Oude Testament. Wel bijzonder dat het niet in de evangeliën, Handelingen (slechts 1 keer in Handelingen 26: 16) en de brieven van de apostelen voorkomt. Blijkbaar is 'iets zien' alleen bedoeld voor het Oude Testament en voor de toekomst. Dit mag een waarschuwing zijn voor onze tijd waarin men meent ook beelden en visioenen te moeten zien.

Ik zie hier dat 'wat is' oftewel 'welke dingen zij zijn' betekent dat Johannes moet uitleggen wat het is dat hij gezien heeft. Wat hij heeft gezien lees ik in de verzen 13 tot en met 18 en verderop in het boek Openbaring. Johannes begint direct in vers 20 met het beschrijven van 'welke dingen zij zijn.
De woorden 'wat spoedig moet geschieden' van Openbaring 1: 1 en het woord 'profetie' van Openbaring 1: 2 bevestigen dat het hele boek Openbaring om de toekomst gaat. En aangezien ik nog steeds wacht op de 'grote verdrukking' en het geestelijk herstel van Israël met de zichtbare komst van Christus, is het boek nu nog steeds toekomst. En zo wordt het uitgelegd op “Docplayer” en ook in het boek “Deze profetie” geschreven door C.H. Welch.

Deze uitleg 'voelt' goed en het scheelt een hoop werk en tijd. Wonderlijk dat veel 'geleerde' uitleggers deze tekst heel anders uitleggen. Maar hoe dan ook, ik vind het belangrijkste van deze verklaring dat ik kan blijven bij mijn standpunt om tekst met tekst te vergelijken om zo tot de uitleg van Gods Woord te komen. En dat zonder dat ik allerlei buiten Bijbelse boeken hoef te raadplegen zoals theoloog Drs. Wim de Bruin  in zijn blog schrijft.

Omdat ik het helemaal eens ben met deze uitleg ben ik begonnen een studie te maken over Openbaring, te beginnen bij Openbaring 1  waarin dit alles in is verwerkt.

Hemelvaartsdag.

Binnenkort is het Hemelvaartsdag. Daarom wil ik nog een tekst uit Openbaring 1 noemen die direct met de hemelvaart in Handelingen 1: 9-11 te maken heeft namelijk:

Openb.1: 7 Zie, Hij komt met de wolken, en elk oog zal Hem zien, ook zij die Hem doorstoken hebben. En alle stammen van de aarde zullen rouw over Hem bedrijven. Ja, amen.
Hand. 1: 9, 10, 11 9 En nadat Hij dit gezegd had, werd Hij opgenomen terwijl zij het zagen, en een wolk onttrok Hem aan hun ogen. 10 En toen zij, terwijl Hij van hen wegging, hun ogen naar de hemel gericht hielden, zie, twee mannen stonden bij hen in witte kleding, 11 die ook zeiden: Galilese mannen, waarom staat u omhoog te kijken naar de hemel? Deze Jezus, Die van u opgenomen is naar de hemel, zal op dezelfde wijze terugkomen als u Hem naar de hemel hebt zien gaan.

Hemelvaart en wederkomst. Het hoort bij elkaar. Ik mag jullie bemoedigen met de wederkomst van Christus, ook op de wolken!


7 opmerkingen:

Anoniem zei

Ja, prachtig die laatste teksten:)! Jaren geleden, ik denk dat ik nog tiener was zelfs, was ik ook enorm geïnteresseerd in Openbaring. Niet dat ik er hele studies naar deed hoor, maar ik las er wel regelmatig wat over. (De laatste bazuin-serie vond ik dan ook erg leuk, haha). Vind het nog steeds interessant! Ik geloof ook dat 'alles' nog moet komen/gebeuren, maar denk ook dat het niet heel lang meer gaat duren... Ik kijk graag naar Israël, om te weten 'hoe ver het ervoor staat;)'. Al ben ik van die ontwikkelingen ook lang niet altijd even goed op de hoogte. Het blijft mijn aandacht trekken:)!

Rinske zei

Die interesse voor Israël en het midden oosten heb ik ook. En ja, ik ben ook lang niet goed genoeg op de hoogte, maar het is ook allemaal zo ingewikkeld. Ik vind de tijd best spannend waar we in leven. En ik denk ook dat we dichter dan ooit bij de 'echte eindtijd' leven.

De laatste bazuin serie heb ik jaren geleden gedeeltelijk gelezen. Ze waren spannend, maar op één of andere manier vroeg ik mij af of het wel zo zou gaan. Ik heb ze niet verder gelezen omdat ik toen niet door de mening van die schrijvers wilde worden beïnvloed. Maar ja, dat gebeurd natuurlijk altijd, ook bij het lezen van andere boeken. En bovendien geloof ik nu dat het ook goed is om andere inzichten te overdenken.

Aritha zei

Dank je wel voor de bemoediging in je laatste zinnen. Voor de rest moet ik meer tijd nemen!!!

Rinske zei

Ik kan mij voorstellen dat het tijd kost om dit stukje te lezen. En de wederkomst van Christus is zeker bemoedigend voor ons en ook voor zoveel mensen die lijden in deze wereld.

Anoniem zei

Ik begrijp het hoor! Ik heb die serie gelezen toen ik een tiener was (volgens mij heb ik zelfs de laatste twee boeken daarvan niet eens gelezen) en dan ben je je toch iets minder bewust van meningen. Iets wat me nu veel sneller opvalt in bv boeken. Over studiemateriaal hebben we in ieder geval niets te klagen als het gaat om dit onderwerp;). Mijn man kijkt momenteel regelmatig naar dominee Glashouwer op Family7. Hij spreekt veel over de eindtijd.

Rinske zei

Dat is een goede tip. Ik zal eens kijken of ik dat kan vinden van dominee Glashouwer. Ik heb nog meer tips gekregen dus ik krijg het nog lekker druk. Maar dat geeft niet. Ik heb soms de tijd!

Anoniem zei

Leuk dat je wat aan mn tip hebt/had. Haha, er gaat idd veel tijd in zitten wel. Veel plezier met kijken als je het leuk vindt:)!