Inleiding

Is het zo belangrijk hoe we de Bijbel lezen? Mijn ervaring is van wel. Ik was bijna gestrand in de tegenstrijdigheden in Gods Woord en de verschillende uitleggingen daarover. Staan er dan in de Bijbel teksten die elkaar tegenspreken? Ik heb ze wel gevonden. Neem bijvoorbeeld 1 Korinthe 7,26,29 en vergelijk dat met 1 Timotheüs 5:14. Ik weet wel dat je de teksten in het verband moet lezen, maar dan nog kwam ik er niet uit. In mijn studie "tegenstrijdigheden in de Bijbel" kun je lezen waar ik zoal tegenaan ben gelopen en hoe ik deze vermeende tegenstrijdigheden mag lezen.

In de verzen 1 Korinthe 1:10 en Filippenzen 2:2 spreekt de Bijbel over eensgezindheid. Als ik om mij heen kijk heb ik het idee dat we alles behalve eensgezind zijn. Over het werk van Christus denken we veelal wel hetzelfde, maar er zijn verder veel verschillen en dus ook veel groepen.

In de VISIE van januari 2014 wordt in “slijpsteen” gevraagd of werken aan kerkelijke eenheid verspilde energie is. 61 % vindt van niet, 39 % vindt van wel.

Ik denk dat veel van de verschillen te maken hebben met hoe we de Bijbel lezen.

Wat ik veel hoor en lees is dat wij tegenwoordig leven in en mogen bouwen aan het Koninkrijk van God. De Here Jezus wordt aanbeden als onze Koning. Maar is Christus op dit moment Koning? Hierover kun je lezen in mijn studie "De toekomst van de mens" deel 1 "Het Koninkrijk"

Maar om de bedoeling van het Koninkrijk goed te begrijpen raad ik je aan ook de andere delen van de studie te lezen. Daar vind je dan ook een een uitleg over "de hel", waar ik me aan gewaagd heb. Eén en ander hebben, naar mijn idee, met elkaar te maken.

"De hel" is een onderwerp waar we mee in onze maag zitten. Ongeveer 10 jaar geleden werd daar in diverse tijdschriften aandacht aan besteed. In het blad CV-Koers schreef een bekende Nederlander dat hij zou willen dat er een ander verhaal was dan "de hel". Bovendien werd het "ons nare geheimpje" genoemd.

Waar ik natuurlijk benieuwd naar ben is wat je van de studies vindt.

zondag 26 februari 2017

Gefrustreerd of bidden!

Gefrustreerd of bidden.

In “Visie” nr. 2 van dit jaar stond een interview met Alexander Pechtold. Er zat voor mij één trigger in, waar ik het even over wil hebben. Pechtold zegt: “Een deel van de mensheid heeft een hogere macht of een 'boven zich gestelde' nodig die de eind verantwoordelijkheid heeft. Het is best prettig dat er iemand anders is die het eigenlijk gedaan heeft.

Ik heb deze uitspraak vaker gehoord. Als ik dan opper dat wij eigenlijk allemaal een Hogere Macht nodig hebben, omdat er weinig van terecht komt in deze wereld, is het weerwoord dat religie tot nu toe niets goeds heeft gebracht. Frustrerend, terwijl dat slechts maar voor 7% waar schijnt te zijn.


En wat bedoelt Pechtold met de tweede zin? Wat zou die Hogere Macht gedaan hebben? Veel mensen, die niet geloven, geven toch God de schuld van alle ellende in de wereld. Laatst hoorde ik het nog op TV, in het programma “Rot op met je religie” 19-2 waarin Dirk Draulans (degene die de rond leiding deed in de dierentuin bij de apen) zei: “Als er een God is waarom heeft hij Zijn design dan niet perfect gemaakt? Er zijn constructiefouten. Geloof is een proces in de hersenen. Geloof kan functioneel zijn.

Bedoelde Pechtold dat soms ook? Mag ik de conclusie trekken dat ze het niet snappen en dat ze het ook niet kunnen snappen? Behoorlijk hoogmoedig van mij om dat te zeggen. Maar wie is hier nu eigenlijk hoogmoedig? Begrijpen jullie mijn frustratie?

Ach, het is er al 2000 jaar, dat onbegrip. Christus, onze Heer en Heiland, had er ook mee te maken. Hij haalt het aan in de gelijkenis in Lukas 16, waar de rijke man Abraham vraagt om Lazarus naar zijn broers te sturen zodat zij zich kunnen bekeren. Maar Abraham zei:
Luk.16: 31 Als zij niet naar Mozes en de profeten luisteren, zullen zij zich ook niet laten overtuigen, als iemand uit de doden zou opstaan.

En dat is precies wat er is gebeurd. Want kijk eens wat men tegen Christus durft te zeggen als Hij lijdt aan het kruis!

Luk.23: 37 En zij zeiden: Als U de Koning van de Joden bent, verlos dan Uzelf.
De soldaten wilden wel eens wat zien. Maar toen de Here Jezus werkelijk uit de dood opstond lieten ze zich omkopen en de overpriesters en oudsten onthielden anderen de waarheid. Dit kun je lezen in Mattheus 28: 11 – 15. Maar wat zegt Christus: Luk.23: 34 En Jezus zei: Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen.

In plaats van me gefrustreerd voelen mag ik vergeven. En bidden. En hopen.
1Tim.2: 1, 2, 3 1 Ik roep er dan vóór alles toe op dat smekingen, gebeden, voorbeden en dankzeggingen gedaan worden voor alle mensen, 2 voor koningen en allen die hooggeplaatst zijn, opdat wij een rustig en stil leven zullen leiden, in alle godsvrucht en waardigheid. 3 Want dat is goed en welgevallig in de ogen van God, onze Zaligmaker,


6 opmerkingen:

  1. De christen als onbegrepen wezen. Maar eigenlijk is het de niet-gelovige die het niet begrijpt, begrijp ik uit deze blog. Bidden is altijd goed. Daarmee leg je het in Gods Hand.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Anne,

      Leuk dat je reageert op mijn blog. Jou conclusie is inderdaad wat ik bedoel. Ik wil een niet gelovige waarderen in zijn mening, maar als hij of zij zich opstelt met de waarheid in pacht, dan begint het te kriebelen, want dat accepteert de ongelovige ook niet van mij. Ik merk regelmatig dat gelovig zijn uit de tijd is. En dan leg ik het inderdaad d.m.v. gebed in Gods Handen. Ik moet / mag wachten tot Hij Zichzelf zal openbaren.

      Verwijderen
  2. Ik vind dit een heel mooie zin in je blog: "In plaats van me gefrustreerd voelen mag ik vergeven. En bidden. En hopen!" Laten we dat maar doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie Ariëlla.

      Verwijderen
    2. Ga je weer een nieuw blogje schrijven?

      Verwijderen
    3. Hallo Ariëlla,leuk dat je dit vraagt. Ik ben er mee bezig. Waarschijnlijk eind deze week of begin volgende week. Ik koppel mijn blog vaak aan een studie en dat is niet zomaar klaar.

      Verwijderen