Welkom op mijn blog.

Welkom op mijn blog. In 2014 ben ik begonnen met bloggen. Het maken van Bijbelstudies is voor mij belangrijk. Alleen horen en lezen beklijft niet. Het begrijpen gaat het beste door in het onderwerp te duiken en het op te schrijven. Ik besloot om het bestudeerde niet voor mezelf te houden maar te delen. De studies staan allemaal rechts op dit blog. Ze gaan over Bijbelse onderwerpen die mij aanspreken.

Verder probeer ik elke maand een blog te plaatsen. Zo'n stukje schrijf ik in eerste instantie voor het blad van de kerkelijke gemeenschap waar ik neer toe ga. Als het daar is verschenen deel ik het hier. Zo vang ik twee vliegen in één klap. De onderwerpen zijn uit Gods Woord, tijdschriften of gaan over persoonlijke gebeurtenissen en ervaringen. Ik nodig je uit om rond te snuffelen in mijn studies en je voordeel er mee te doen. Je mag ze gerust kopiëren of delen maar dan wel graag met vermelding van de bron. Succes met studeren. Het staat je vrij om te reageren.


dinsdag 3 januari 2017

EFEZE 6

Efeze 6 ken ik voornamelijk van de wapenrusting ook al staan er zeker goede dingen in over onder anderen de opvoeding. Je kunt het allemaal lezen in mijn studie “Efeze 6” 

De wapenrusting bestaat uit zeven wapens. Zeven wapens waarvan de middelste, de vierde het schild van het geloof is, welke ik boven alles moet opnemen.
16 Neem bovenal het schild van het geloof op, waarmee u alle vurige pijlen van de boze zult kunnen uitblussen.

In de Naardense Bijbel staat: “Het schild dat het geloof is”. Wat of Wie is het geloof? Ik geloof dat Christus 'het geloof' is. Het gaat om Zijn geloof en Zijn kracht welke mij beschermen kan. Dus staat hier eigenlijk: Neem bovenal het schild, dat is Christus, op. En zo is Christus 'mijn geloof'.

Ik kan niet zonder Christus die, met Zijn geloof en vertrouwen op God Zijn Vader, alles volbracht heeft voor mensen en de wereld.

Op internet lees ik dat soldaten hun schilden ook gebruikten om elkaar te beschermen. Dat is een mooi beeld van De Gemeente, Het Lichaam van Christus, waarvan de functie kan zijn om samen een vuist tegen de boze te maken.

Efeze 6 eindigt met de zeven wapens van de wapenrusting.
Efeze 1 begint met zeven geestelijke zegeningen. De middelste is Efeze 1: 7.

Ef.1: 7, 8 7 In Hem hebben wij de verlossing, door Zijn bloed, namelijk de vergeving van de overtredingen, overeenkomstig de rijkdom van Zijn genade, 8 die Hij ons overvloedig geschonken heeft, in alle wijsheid en bedachtzaamheid,

Het is de middelste, de vierde, zegen waar alles om draait. Ik heb de verlossing door het bloed van Christus. Ik heb de vergeving van overtredingen IN Christus. Ik ben verrast door de overeenkomsten in de geestelijke zegeningen en de wapenrusting. De middelste en belangrijkste zegen is tegelijkertijd de middelste en het belangrijkste wapen van de wapenrusting. 

Bron: “De brief aan de Efeziërs” vers voor vers geschreven door H.B. Slagter. 

Zeven is een veel voorkomend getal in Gods Woord. Het betekent: vol, voldaan zijn, genoeg hebben. Bron: “Getallen in de Bijbel” van Dr. E.W. Bullinger. 
Zie ook hier

Het is bijzonder hoe met het getal zeven door de gehele bijbel dingen duidelijk worden gemaakt. Er zit overigens veel meer structuur in de Bijbel dan ik zo op het eerste gezicht kan zien. Maar dat is een studie op zich.

Gen.2: 2 Toen God op de zevende dag Zijn werk, dat Hij gemaakt had, voltooid had, rustte Hij op de zevende dag van al Zijn werk, dat Hij gemaakt had.

Gen.7:2a U moet voor uzelf van alle reine dieren zeven paar nemen, een mannetje en zijn vrouwtje;

Gen.29: 18, 27 18 Jakob had Rachel lief. Daarom zei hij: Ik zal zeven jaar voor u werken om Rachel, uw jongste dochter. 27 Maak de bruiloftsweek van deze dochter vol; daarna zullen wij je ook de andere geven, voor het werk waarmee je mij nog eens zeven jaar dienen zult.

Ex.12: 15 Zeven dagen moet u ongezuurde broden eten.

Lev.25: 8 Verder moet u voor uzelf zeven sabbatsjaren tellen, zeven keer zeven jaar, zodat de perioden van de zeven sabbatsjaren negenenveertig jaar voor u zijn.

Deut.15: 1 Na verloop van zeven jaar moet u kwijtschelding verlenen.

Openb.21: 9 En een van de zeven engelen die de zeven schalen hadden, vol van de zeven laatste plagen, kwam naar mij toe en hij sprak met mij en zei: Kom, ik zal u de bruid, de vrouw van het Lam, laten zien.


2 opmerkingen:

Anoniem zei

Mooi stukje! Ik heb nooit die zegeningen vergeleken met de wapenuitrusting:). Interessant hoe op die manier toch nog weer meer dingen in Gods Woord verstopt (kunnen) liggen!

Rinske zei

Ja, het Woord van God heeft 'geheimen' die wij nog mogen ontdekken. En daar ben ik blij om omdat dit voorkomt dat ik denk dat alles wel weet.