Welkom op mijn blog.

Welkom op mijn blog. In 2014 ben ik begonnen met bloggen. Het maken van Bijbelstudies is voor mij belangrijk. Alleen horen en lezen beklijft niet. Het begrijpen gaat het beste door in het onderwerp te duiken en het op te schrijven. Ik besloot om het bestudeerde niet voor mezelf te houden maar te delen. De studies staan allemaal rechts op dit blog. Ze gaan over Bijbelse onderwerpen die mij aanspreken.

Verder probeer ik elke maand een blog te plaatsen. Zo'n stukje schrijf ik in eerste instantie voor het blad van de kerkelijke gemeenschap waar ik neer toe ga. Als het daar is verschenen deel ik het hier. Zo vang ik twee vliegen in één klap. De onderwerpen zijn uit Gods Woord, tijdschriften of gaan over persoonlijke gebeurtenissen en ervaringen. Ik nodig je uit om rond te snuffelen in mijn studies en je voordeel er mee te doen. Je mag ze gerust kopiëren of delen maar dan wel graag met vermelding van de bron. Succes met studeren. Het staat je vrij om te reageren.


woensdag 27 mei 2015

De kennis van nu

Op woensdag avond 15 April keek ik naar de uitzending “De kennis van nu”. Ik heb een kleine samenvatting van de uitzending gemaakt en dat is, voor mij tenminste, meer dan genoeg.

De mogelijkheden lijken eindeloos als we de basiseenheid van het leven, de cel, uit het niets kunnen opbouwen.  We weten wat de onderdelen zijn, maar we hebben geen handleiding om daarmee een cel in elkaar te zetten. Eén man heeft, naar eigen zeggen, al synthetisch leven gemaakt. Het resultaat: een bacterie die leeft en zich vermenigvuldigt.”

Het geheel gaat mij boven de pet, maar ik begrijp wel dat men leven wil maken. Zo is men ook op zoek, met radio golven, naar bewoonbare planeten waar intelligente wezens ook radio golven zouden uitstralen. Maar men heeft nog niets kunnen vinden, zo lees ik op wikipedia. 
En dan is er nog De Hubble die heel mooie foto's maakt in een immens heelal, waar mijn verstand bij stil staat.

Toen ik naar de uitzending keek van “De kennis van nu” moest ik denken aan de toren bouw van Babel in Genesis 11. Dat zal je niks verbazen denk ik. Maar ik moest ook denken aan:

Gen. 3: 5, 6 5 Maar God weet, dat, ten dage als gij daarvan eet, zo zullen uw ogen geopend worden, en gij zult als God wezen, kennende het goed en het kwaad. 6 En de vrouw zag, dat die boom goed was tot spijze, en dat hij een lust was voor de ogen, ja, een boom, die begeerlijk was om verstandig te maken; en zij nam van zijn vrucht en at; en zij gaf ook haar man met haar, en hij at.

Mensen denken verstand van zaken te hebben, maar God heeft in het verleden een stokje gestoken voor de plannen van de mensen. En ik geloof dat God ook nu de ontwikkelingen in Zijn Hand houdt. Het is mooi wat wetenschappers ontdekken als ze dit op een goede manier gebruiken. Maar leven maken? Goed, ze kunnen al klonen maken maar ik las hier dat dit niet een groot succes is.


Als ik zie hoeveel er voor het maken van leven komt kijken, dan is het leven op zich een groot wonder wat onmogelijk kan ontstaan door allerlei toevalligheden.

En wat is het weer prachtig dat nieuwe leven in het voorjaar! Ook was ik opnieuw verwonderd bij de geboorte van ons 4e kleinkind. Ik heb alle reden om God, de Schepper van hemel en aarde, te danken voor alles wat Hij heeft gemaakt.



In het boek: “Getallen in de Bijbel” door Dr. E.W. Bullinger las ik op blz. 58: “Elk ware feit wat ontdekt wordt, zal slechts helpen om de waarheid van de Bijbel te bewijzen en de volmaaktheid van de Schrift aan te tonen.... We zijn niet bang voor verschijnselen die in rotsen ontdekt worden of voor monumenten of kleitabletten die opgegraven worden. Deze zijn niet in tegenspraak met de Bijbel en zullen dat ook nooit doen. Het is alleen de interpretatie van de mens daarvan, die in tegenspraak is met het Woord van God, want het zijn de gedachten van de mens die Gods Woord tegenstaan.”

Dit stukje uit het boek slaat dan op opgravingen, maar ik vind dat het ook geld voor de dingen die ik hier noemde. Het kan alleen maar het bestaan van God aantonen.

Ik wilde dit nog graag met jullie delen. Ik hoop nu te genieten van een mooie vakantie in de natuur van Tsjechië.

2 opmerkingen:

Aritha V. zei

Geniet van je vakantie! Overal is God. Ook in Tjechië. Dank je wel voor je mooie post.

Anoniem zei

Mooi stukje:)! Het is idd zo mooi hoe God Zijn bestaan eigenlijk aan ieder mens al heeft bewezen en toch zo jammer dat velen het nog steeds niet zien... Fijne vakantie! Geniet ervan!